Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 11:58

8
اردیبهشت
خواندنی های پزشكی

خواندنی های پزشكی

مطابق یافته‌های پژوهشی انجام شده توسط دانشمندان دانشکده پزشکی ...

خواندنی های پزشكی

 

 

تجویز IVIG راهی برای کاهش ابتلا به آلزایمر

مطابق یافته‌های پژوهشی انجام شده توسط دانشمندان دانشکده پزشکی مونت سینای در نیویورک ایمنی درمانی با ایمونوگولبولین(IVIG) و اضافه کردن آنتی بادی‌های مفید به بدن می‌تواند در کاهش ریسک ابتلا به آلزایمر مفید واقع شود. خلاصه این پژوهش در نشریه نورولوژی به چاپ رسیده است. برای این پژوهش محققان داده‌های مربوط به 847 بیمار را که در طی 4 سال حداقل یک بار IVIG  تزریق کرده بودند را بررسی کردند و 84 هزار و 700 بیمار را که این درمان را دریافت نکرده بودند را نیز مورد مطالعه قرار دادند. افرادی کهIVIG دریافت کرده بودند به خاطر نقص سیستم ایمنی، لوسمی، آنمی و دیگر انواع سرطان‌ها و بیماری‌های دیگر تحت این درمان قرار گرفته بودند. محققان اطمینان حاصل کردند که این افراد از لحاظ  ابتلا به آلزایمر در معرض خطر یکسانی بودند. پژوهشگران دریافتند که بیمارانی که IVIG  در یافت کرده بودند 42 درصد کمتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به آلزایمر بودند. در طی 4 سال فقط 8/2 درصد از افرادی کهIVIG  دریافت کرده بودند به آلزایمر مبتلا شدند و این درحالی بود که این رقم برای آن‌هایی که این دارو را دریافت نکرده بودند به 8/4 درصد رسید. به گفته دانشمندان تزریقIVIG  در گذشته می‌تواند از مغز در برابر بیماری آلزایمر محافظت کند. بیش از 20 سال است که IVIG  برای درمان برخی ازانواع خاص بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مصرف امگا-3 می تواند از بروز نابینایی سالمندی پیشگیری کند

یک رژیم غذایی حاوی منابع غنی از امگا- 3 می تواند جلوی بروز یکی از علل مهم نابینایی در سالمندان را بگیرد. دانشمندان انستیتوی ملی چشم در بتسدا، دریافته‌اند که یک رژیم غذایی حاوی منابع غنی امگا- 3 می‌تواند از بروز بیماری تحلیل رفتن ماکولای وابسته به سالمندی(AMD) پیشگیری کند. این بیماری یکی از شناخته شده‌ترین علل نابینایی در سالمندان است. بیماری AMD در حدود 10 درصد از افراد 66 تا 74 ساله را با درجات مختلف تحت تاثیر قرار می‌دهدکه باعث می‌شود آنها در نوشتن و خواندن دچار مشکل شوند. دانشمندان در این تحقیق اثرات مستقیم مصرف اسیدهای چرب امگا- 3 موجود در روغن ماهی را بر موش‌های مبتلا به بیماری AMD بررسی کردند. تجویز این رژیم باعث شد که سرعت رشد ضایعات در بعضی موش‌ها کند شود و در بعضی دیگر از بروز بیماری جلوگیری به عمل آید. در بیماریAMD  نابینایی وکم بینایی به علت بروز ضایعاتی در شبکیه بیمار روی می‌دهد و مصرف امگا-3 در موش‌های مبتلا بهAMD  سبب کند شدن پیشرفت ضایعات در شبکیه می‌شود و می‌تواند حتی به بهبود برخی ضایعات منجر شود. نتایج به دست آمده از این تحقیق در راستای نتایج به دست آمده از پژوهش‌های اپیدمیولوژیک انجام شده درباره اثرات مثبت مصرف اسیدهای چرب امگا-3 قرار گرفته است. خلاصه این پژوهش در ژورنال پاتولوژی آمریکا به چاپ رسیده است.

 

نوعی اختلال كروموزومی مسؤول ابتلای كودكان به ALL

محققان بیمارستان عمومی ماساچوست (MGH) دریافته‌اند كه نوعی اختلال كروموزومی در ابتلای كودكان به لومسی لنفوسیتیك حاد (ALL) كه شایع‌ترین نوع سرطان در كودكان است نقش دارد. نتایج این تحقیق توضیح می‌دهد كه یك نوع جهش ژنتیكی در سلول‌های بنیادی هماتوپوتئیك (HSCs) كه معمولا پیش از تولد اتفاق می‌افتد می‌تواند سال‌ها بعد به بروز این نوع سرطان خون منجر شود. با وجودی كه پیشرفت‌های بسیاری در زمینه درمان این نوع سرطان به دست آمده و 85 درصد از بیماران می‌توانند بیش از 5 سال زنده بمانند ولی این نیازمند 2 تا 3 سال شیمی درمانی است. دانشمندان به یك نوع جا به جایی كروموزومی، به نام TEL-AML1 اشاره دارند كه اولین قدم به سوی شناخت هرچه بیشتر این نوع سرطان است ولی اینكه این پروسه در كدام سلول‌ها و چطور آغاز می‌شود هنوز مشخص نیست. به گفته محققان TEL-AML1 در آغاز، سلول‌های بنیادی هماتوپوئتیك را گسترش داده در معرض بدخیمی قرار می‌دهند و شرایط را برای بروز لوسمی آماده می‌كنند. دانشمندان در حال حاضر مشغول تحقیق هستند تا دریابند وقتی TEL-AML1 در مراحل بعدی توسعه لوسمی در كنار دیگر جهش‌های ژنی قرار می‌گیرد چه روی می‌دهد تا بتوانند ماهیت بیولوژیك كامل بیماری را تشخیص دهند تا بدین‌وسیله به درمان‌های بهتر و موثرتری دست یابند.

افسردگی و استرس علائم آسم را در كودكان تشدید می‌كند

محققان دانشگاه بوفالو طی پژوهشی دریافته‌اند كودكانی كه به آسم مبتلا هستند بیش از هم سن و سال‌های‌شان كه به آسم مبتلا نیستند در معرض خطر ابتلا به افسردگی قرار دارند و افسردگی می‌تواند علائم آسم را در این بیماران بدتر كند. این پژوهش نشان داده كه در سیستم عصبی خودمختار كودكان مبتلا به آسم و افسرده، بی‌نظمی‌هایی دیده می‌شود. این مطالعه اولین مطالعه از این نوع است كه ارتباط بین استرس و فشارهای عصبی با افسردگی و بی‌نظمی‌های سیستم عصبی خودمختار را بررسی می‌كند. دیده شد كه در سیستم عصبی كودكان مبتلا به آسم افسرده دستگاه پاراسمپاتیك بر واكنش‌های دستگاه سمپاتیك برتری دارد. به گفته محققان این عدم تعادل افزایش مقاومت راه‌های هوایی را در این كودكان توضیح می‌دهد. در این پژوهش 90 كودك و نوجوان بین 7 تا 17 ساله بررسی شدند كه 45 نفر از آنها كه آسم داشتند و افسرده بودند با 45 نفر دیگر كه آسم داشتند ولی افسرده نبودند مقایسه شدند.

با نصب الكترودهایی به بدن آنها و ارزیابی عملكرد دستگاه سمپاتیك، پاراسمپاتیك، قلب و دستگاه تنفس، میزان مقاومت راه‌های هوایی آنها قبل و بعد از نمایش یك فیلم ناراحت‌كننده و پس از نمایش صحنه مرگ در آن فیلم بررسی شد. دیده شد كه واكنش‌های پاراسمپاتیك گروه افسرده شدیدتر از سمپاتیك بود.

 

سیستم انتقال زیرجلدی،محصولی جدید برای درمان میگرن

اداره نظارت بر غذا و داروی آمریکا اعلام کرد سیستم انتقال زیرجلدی سوماتریپتان تزریقی بدون نیاز به سوزن یا Sumavel DosePro برای درمان سردردهای خوشه‌ای و میگرن حاد (با یا بدون اورا) مورد تایید این اداره قرار دارد. مزیت این سیستم جدید، امکان استفاده توسط خود فرد بوده و متشکل از یک وسیله تحویل داروی از قبل پرشده و تک دوز است که از سوماتریپتان مایع پر شده است. بر پایه ادعای سازندگان دارو، بعضی بیماران 10 دقیقه پس از مصرف آن بدون درد خواهند شد. اگر در یک حمله، بیمار به دوز اول دارو پاسخ ندهد، باید قبل از تجویز دوز دوم، در تشخیص میگرن یا سردرد کلاستری وی تجدید نظر شود. لازم به ذکر است این محصول برای درمان پیشگیری کننده از میگرن یا استفاده در مدیریت میگرن بازیلار یا همی‌پلژیک اندیکاسیون ندارد.

 هم‌چنین این دارو در بیماران مبتلا به بیماری‌های ایسکمیک قلب، مبتلایان به سندرم‌های مغزی ـ عروقی، اختلالات عروق محیطی یا پرفشاری کنترل نشده خون نباید مصرف شود. در صورت تجویز Sumavel DosePro، بیمار نباید ظرف 24 ساعت، دیگر داروهای حاوی ارگوتامین یا انواع ارگوت یا دیگر آگونیست‌های 5-HT1 را استفاده کند. شایع‌ترین عوارض جانبی مشاهده شده، عبارتند از واکنش در محل تزریق، احساسات غیر معمول (مانند احساس سوزش و احساس سرد/گرم)، سرگیجه و گرگرفتگی. طول مدت اکثر عوارض جانبی کوتاه هستند.

 

امواج صوتی سرطان پروستات را با عوارض جانبی کمتری درمان می‌کنند

برپایه نتایج مطالعه‌ای که در نشریه معتبر «مجله سرطان بریتانیا» به چاپ رسیده، یک درمان آزمایشی سرطان پروستات، شاید بتواند مردان را بدون نیاز به جراحی درمان کند و عوارض جانبی کمتری هم داشته باشد. در این مطالعه، 172 بیمار مبتلا به سرطان پروستاتی که گسترش نیافته بود، تحت بیهوشی عمومی قرار گرفته و با «اولتراسوند متمرکز شده با شدت بالا یا HIFU» (روشی که از امواج صوتی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌کند) درمان شدند. بیماران، به طور متوسط 5 ساعت پس از دریافت این روش، مرخص شدند. درصورتی‌که، به‌طور معمول مردان مبتلا به سرطان پروستات، با جراحی و  یا رادیوتراپی درمان می‌شوند که جراحی، بیماران را 2 تا 3 روز در بیمارستان نگه می‌دارد و رادیوتراپی نیز به مراجعه روزانه بیماران به‌صورت سرپایی تا یک ماه نیاز دارد. در این مطالعه، 159 بیمار تا یک‌سال پیگیری شدند که 92 درصد آنها هیچ گزارشی مبنی بر عود سرطان ارایه ندادند. اگرچه این بررسی، یک مطالعه مقایسه‌ای نبود، انتظار می‌رود که درمان‌های رایج برای سرطان پروستاتی که زود تشخیص داده شده (جراحی یا رادیوتراپی)، درصد مشابهی از عدم عود سرطان پروستات را در طول یک‌سال بعد نشان دهند. کمتر از یک درصد این گروه از بیماران، از بی‌اختیاری شاکی بودند و 30 تا 40 درصد نیز دچار ضعف جنسی شده بودند. روش HIFU با بهره‌گیری از امواج صوتی با فرکانس بالا، مقدار کوچکی از بافت هدف را به‌طور دقیق نشانه گرفته و دمای آن را به 80 تا 90 درجه سانتی‌گراد می‌رساند. این روش می‌تواند برای درمان کل پروستات یا تنها بافت سرطانی شده استفاده شود.

 

آنفلوآنزای خوكی، در کودکان عوارض نورولوژیک هم برجای می‌گذارد

در تشخیص افتراقی کودکانی که همراه با بیماری شبه آنفلوآنزا، تشنج یا تغییرات وضعیت ذهنی غیر قابل توجیه نیز دارند، باید آنفلوآنزای فصلی حاد یا آنفولانزای A H1N1 در نظر گرفته شود. این توصیه که توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) داده شده، بر پایه گزارش 4 مورد کودک مبتلا به عوارض نورولوژیک مرتبط با ویروس آنفلوآنزای A H1N1 در آمریکا منتشر شده است. تمامی 4 کودک بیمار که 7 تا 17 ساله بودند، با علایم شبه آنفولانزا همراه با تشنج و یا اختلال وضعیت ذهنی در بیمارستان بستری شدندکه 3 مورد از 4 کودک بیمار، یافته‌های غیرطبیعی در EEG نیز داشتند. از سویی، RNA ویروس H1N1 در نمونه‌های نازوفارنژیال هر 4 بیمار ردیابی شد، اما در مایع مغزی ـ نخاعی آنها قابل‌ شناسایی نبود. درمان ضد ویروسی شامل «اوزلتامیویر» در هر 4 بیمار و «ریمانتادین» در 3 مورد موثر واقع شد و همه بیماران بدون عواقب نورولوژیکی خاصی مرخص شدند. البته در دو گزارش دیگری که قبل از موارد فوق منتشر شده بود، علایم نورولوژیک شدیدتری، شامل انسفالوپاتی استاتیک شدید و مرگ در بیماران دیده شده بود. بر این اساس، CDC توصیه موکد می‌کند که درمان ضد ویروسی باید در اسرع وقت برای هر بیمار بستری شده با نشانه‌های نورولوژیک که مشکوک به آنفلوآنزا از هر نوع می‌باشد، شروع شود. همچنین باید نمونه‌های تنفسی برای تست‌های تشخیصی گرفته‌شوند، اما پزشکان نباید تا آماده شدن نتایج، درمان را به تعویق بیندازند و باید هرچه سریع‌تر معالجه آغاز شود.

 

ترکیب داروی جدید «سالیراسیب»، امیدهایی را برای بیماران مبتلا به سرطان پانکراس به ارمغان آورده است

در بررسی‌های انجام شده روی ترکیب داروی «سالیراسیب» (Salirasib) که اخیرا فاز 1 و 2 کارآزمایی بالینی خود را با موفقیت پشت سر گذاشته، مشخص شده نتایج مثبتی در درمان سرطان پانکراس دارد. این دارو که همراه با «جمسیتابین» (Gemcitabine) تجویز می‌شود، داروی استاندارد مورد استفاده در جنگ علیه سرطان پانکراس است که امید به زندگی را تقریبا دو برابر می‌کند. با تولید این دارو، امیدهایی برای ارائه سلاحی علیه طیف وسیع‌تری از سرطان‌ها و بیماری‌های دیگر مانند سرطان‌های پروستات، پستان و هم‌چنین دیابت نیز ایجاد شده است.«سالیراسیب» پروتئین Ras را مهار می‌کند که در یک‌سوم سرطان‌های انسان به‌صورت غیرطبیعی فعال می‌شود.

در سرطان پانکراس نیز اشکال جهش‌یافته این پروتئین در نزدیک به 90 درصد همه انواع تومور دیده می‌شود. در آخرین بررسی‌های انجام شده، 19 بیمار مبتلا به سرطان پانکراس پیشرفته، دوز روزانه از «سالیراسیب» را همراه با رژیم «جمسیتابین» دریافت داشتند که «سالیراسیب» به‌خوبی توسط بیماران تحمل شده و تعداد ماه‌های زندگی‌شان که در رژیم «جمسیتابین»، به‌طور متوسط 2/6 ماه بود، به 8/10 ماه رسید. هیچ‌گونه عارضه جانبی هم در بیماران گزارش نشد. بیوپسی‌های تومور نیز کاهش قابل‌توجهی را در سطوح Ras نشان می‌دادند که نشان می‌دهد دارو توانسته فعالیت آن را در تومور مهار

کند.

 

نویدی دیگر برای بیماران مبتلا به پرفشاری خون

اداره نظارت بر غذا و داروی آمریکا اعلام کرد داروی «تکتورنا هیدروکلروتیازید» (Tekturna HCT)، به‌عنوان درمان اولیه برای بیماران مبتلا به فشار خون بالا که به احتمال زیاد با یک داروی ضد پرفشاری خون به فشار خون مناسب و مطلوب خود نمی‌رسند، مورد تایید این اداره قرار دارد. «تکتورنا هیدروکلروتیازید»، دارویی است ترکیبی از یک مهارکننده مستقیم رنین به نام «تکتورنا» با نام ژنریک «آلیس کیرن» و دیورتیک «هیدروکلروتیازید» (HCTZ) که هر دو در یک قرص قرار می‌گیرند. «تکتورنا هیدروکلروتیازید»، اول بار در ژانویه 2008، به‌عنوان درمان خط دوم برای پرفشاری خون تایید شده بود. نتایج مطالعات نشان می‌دهند که اثرات ضد پرفشاری خونی این دارو، ظرف یک هفته نمایان می‌شوند و حداکثر تاثیر آن معمولا پس از حدود 4 هفته درمان محقق می‌گردد. «تکتورنا هیدروکلروتیازید» به‌صورت قرص و در 4 دوز مختلف در دسترس قرار گرفته است.

 

کاهش صدمات ناشی از حمله قلبی با داروی جدید

یک داروی جدید که ژن اصلی ایجاد کننده بیماری را هدف قرار می‌دهد، می‌تواند به‌طور چشمگیری صدمه به عضله قلب را پس از  حمله قلبی کاهش دهد و ممکن است به‌طور قابل‌توجهی، پیامد بیماران را بهبود

بخشد.این دارو که Dz13 نامیده می‌شود، به‌طور اختصاصی ژن اصلی تنظیم کننده c-Jun را که مسوول التهاب و مرگ عضله پس از حمله قلبی است، هدف قرار داده و بی‌اثرمی‌نماید.

این دارو، همچنین مرگ ناگهانی بافت و سلول را که نتیجه مداخلاتی مانند آنژیوپلاستی با بالون و قرار دادن استنت است یا ناشی از داروهای حل‌کننده لخته، کاهش می‌دهد. از سویی، به میزان قابل‌توجهی از عمل پمپاژ قلب محافظت کرده و به طرز چشمگیری شانس بیمار را برای بهبودی کامل پس از یک حمله قلبی بالا می‌برد. تولیدکنندگان این دارو معتقدند هرچند Dz13 از ایجاد حمله قلبی پیشگیری نمی‌کند، می‌تواند اثرات مضر ناشی از انسداد عروق قلبی را وقتی اتفاق می‌افتد، کاهش دهد. در واقع این دارو، ژن محرک بیماری را خاموش کرده و عملکرد قلبی را بهبود می‌بخشد، بدون در نظر گرفتن اینکه در زمان حمله قلبی استفاده شود یا طی روند بازسازی دوباره عروق. محققانی که در پروژه تولید این دارو فعالیت داشته‌اند، ادعا می‌کنند  Dz13، نه‌تنها از نظر ساختاری اندازه حمله قلبی را کاهش می‌دهد،  بلکه از عملکرد قلب نیز محافظت می‌نماید که هر دو، پیامد نهایی بیمار را ارتقاء داده و امیدهایی را در دل آنها زنده می‌کند.

 این کارآزمایی بالینی که در دانشگاه New south Wales در حال انجام است، آزمایش ایمنی Dz13 را در فاز یک خود به اثبات رسانده است.

برچسب ها: زندگی آنلاین، خواندنی های پزشكی تعداد بازديد: 656 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد.

فیلم روز
تصویر روز