Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 21:37

8
اردیبهشت
خواندنی های پزشكی

خواندنی های پزشكی

مطالعه پژوهشگران مركز پزشكي كودكان دانشگاه جانز هاپكينز مشخص كرده ...

خواندنی های پزشكی

 

 

درمان كودكان مبتلا به آلرژی به شیر با مصرف تدریجی آن

مطالعه پژوهشگران مركز پزشكی كودكان دانشگاه جانز هاپكینز مشخص كرده كه مصرف شیر یا دیگر فرآورده‌های لبنی در بعضی از كودكانی كه آلرژی شدید به شیر دارند مجاز است. در این پژوهش كودكانی كه از سال 2008 در این مركز پزشكی تحت نظر بودند و به شیر آلرژی داشتند مورد بررسی قرار گرفتند و به تدریج شیر به برنامه غذایی آنها اضافه و اندك اندك میزان شیر مصرفی آنها افزایش داده شد. افزایش تدریجی میزان مصرف شیر و قرار گرفتن تدریجی در معرض پروتئین‌های آلرژی زا، موجب می‌شود كه سیستم ایمنی، بهتر بتواند خودش را با غذاهایی كه ایجاد واكنش‌های شدید را موجب می‌شوند سازگار كند. مطالعه پیگیری 18 كودك و نوجوان بین 6 تا 16 ساله كه مبتلا به آلرژی شدید به شیر بودند نشان داد كه با افزایش تدریجی شیر به رژیم غذایی آنها علایم‌شان به مرور زمان خفیف‌تر شد. این مطالعه پیگیری بین سه تا هفده ماه ادامه یافت. همچنین این مطالعه نشان می‌دهد كه مصرف مداوم شیر و فرآورده‌های لبنی برای حفظ این تحمل و سازگاری در این كودكان لازم است. به گفته دانشمندان برخی تحقیقات دیگر نشان داده‌اند كه بعضی كودكانی كه با این روش واكنش آلرژیك نشان نداده‌اند پس از قطع مصرف روزانه شیر همان طور بدون واكنش باقی ماندند ولی بعضی دیگر پس از قطع مصرف روزانه شیر مجدد دچار این واكنش آلرژیك شدند.خلاصه این پژوهش در ژورنال آن لاین آلرژی و ایمونولوژی بالینی به چاپ رسیده است.

 

رابطه مصرف نوعی از قرص‌های ضد بارداری و كاهش خطر ترومبوز وریدی

تحقیقات انجام شده توسط محققان مركز پزشكی دانشگاه لیدن در هلند نشان می‌دهد كه مصرف نوعی از داروهای ضد بارداری خوراكی كه حاوی فرم چپ گرد نورژسترول هستند، ریسك ایجاد ترومبوز وریدی و یا لخته‌های خونی را بیش از سایر داروهای ضد بارداری خوراكی كاهش می‌دهد و بسیاری از زنان از این نوع داروها استفاده نمی‌كنند. برای انجام این تحقیق پژوهشگران داده‌های مربوط به هزار و 524 مورد ترومبوز وریدی در زنان را بررسی كردند و داده‌های مربوط به هزار و 760 زن سالم را نیز در نظر گرفتند تا اثرات مصرف طیف گسترده‌ای از داروهای ضد بارداری خوراكی را بررسی كنند. همه شركت كنندگان در این مطالعه در دوران پیش از یائسگی بودند، باردار نبودند، زیر 50 سال سن داشتند و از وسایل پیشگیری از بارداری داخل رحمی استفاده نمی‌كردند و هیچ كدام در 4هفته پیش از شروع مطالعه زایمان نكرده بودند. مشخص شد كه داروهای خوراكی ضد بارداری ریسك ایجاد ترومبوز‌های وریدی را افزایش می‌دادند ولی آن دسته از این داروها كه حاوی فرم چپ گرد نورژسترول بودند میزان این ریسك را كاهش می‌دادند. همچنین مشخص شد كه میزان ریسك ایجاد ترمبوز‌های وریدی با دوز استروژن مصرفی رابطه مستقیم دارد و در ماه‌های اول مصرف بالاترین میزان خود را دارد. مهم است كه زنان و پزشكان آنها بدانند كه مصرف كدام داروی خوراكی ضد بارداری میزان خطر ایجاد ترومبوز‌های وریدی را كاهش می‌دهد و بسیاری از زنان تفاوتی كه از این لحاظ بین قرص‌های ضد بارداری وجود دارد را نمی‌دانند و از پزشك‌شان هم در این باره سوال نمی‌كنند.

 

ویژگی‌های شخصیتی همراه با استرس و نگرانی مضر برای سلامتی

محققان دانشگاه پردو در ایندایاپولیس دریافته‌اند كه ویژگی‌های شخصیتی همراه با استرس و نگرانی مزمن می‌تواند به مرگ زودرس منجر شود چرا كه این افراد بیشتر احتمال دارد به رفتارهای پرخطر مضر برای سلامتی چون سیگار كشیدن و نوشیدن الكل روی بیاورند. افرادی كه مدام مضطرب و نگران و مستعد ابتلا به افسردگی هستند بیش از دیگران احتمال دارد سیگار بكشند یا الكل بنوشند یا به مواد مخدر روی بیاورند. در این پژوهش محققان درباره نحوه ارتباط سیگار كشیدن یا نوشیدن الكل با ویژگی‌های شخصیتی مطالعه كرده‌اند. این افراد به اصطلاح نوروتیك هستند و دانشمندان دریافته‌اند كه علت مرگ 25 تا 40 درصد این افراد سیگار كشیدن است و علت مرگ60 درصد باقی‌ مانده هم می‌تواند عوامل زیست شناختی یا محیطی باشد كه افراد نوروتیك تجربه می‌كنند. محققان داده‌های مربوط به سیگار كشیدن هزار و 788 مرد و ویژگی‌های شخصیتی آنها را طی یك دوره 30 ساله-از 1975 تا2005- بررسی كردند. دانشمندان عقیده دارند كه می‌توان با استفاده از شناسایی ویژگی‌های شخصیتی افراد میزان خطر ابتلای آنهابه بیماری‌ها و خطر مرگ زودرس را در آنها پیش بینی كرد و به آنها درباره انجام رفتار‌های پر خطر چون سیگار كشیدن، نوشیدن الكل و استفاه از مواد مخدر هشدار داده و برای پیشگیری از انجام این رفتارها مناسبی اتخاذ نمود.

 

تایید قرص‌های سافریس(آسناپین) برای درمان اسكیزوفرنی و اختلال دوقطبی توسط FDA

سازمان غذا و داروی آمریكا(FDA) مصرف داروی سافریس(آسناپین) را برای درمان اسكیزوفرنی و اختلال دو قطبی نوع یك در بزرگسالان تایید كرده است. اسكیزوفرنی یك نوع اختلال مزمن و شدید و ناتوان كننده است و اختلال دو قطبی نیز یك نوع اختلال روانی است كه با نوسانات خلق شدید و تغییرات در میزان انرژی و توانایی فرد همراه است. این دو بیماری نیاز به درمان‌های طولانی مدت و برای تمام عمر دارد و داروهای موثر می‌تواند كیفیت زندگی این بیماران را بهبود بخشد و به‌ آنها امكان دهد مانند مردم عادی زندگی و فعالیت كنند. میزان كارایی سافریس در درمان اسكیزوفرنی و اختلال دو قطبی  در سه دوره آزمایشی كوتاه مدت كه با استفاده از گروه آزمایشی وگروه كنترل انجام گرفت بررسی شد. در دو گروه از سه گروه آزمایشی كه دارو مصرف كرده بودند بهبود علایم مشاهده شد و این درحالی بود كه در گروه كنترل كه تحت درمان با دارونما(پلاسبو) قرار گرفته بودند بهبوی قابل ملاحظه‌ای دیده نشد. مهمترین عوارض جانبی دیده شده در بیماران مبتلا به اسكیزوفرنی عبارت بودند از بی قراری حركتی(آكاتیزیا)، كاهش حساسیت لمسی(هیپوستزی) و خواب آلودگی. در بیماران مبتلا به اختلال دو قطبی كه سافریس را مصرف كرده بودند عوارضی چون خواب آلودگی، گیجی، اختلالات حركتی به غیر از آكاتیزیا و افزایش وزن دیده شد.

 

استروژن با دوز پایین ایمن و موثر برای درمان سرطان متاستاتیك پستان

وقتی داروهای كاهنده استروژن نمی‌توانند در درمان سرطان متاستاتیك پستان موثر باشند رویكرد عكس می‌تواند پاسخگو باشد. محققان دانشكده پزشكی دانشگاه واشینگتن در سن لوییس دریافته‌اند كه تجویز استروژن با دوز پایین می‌تواند به 30 درصد از زنانی كه سرطان متاستاتیك پستان آنها به داروهای كاهنده استروژن پاسخ نداده كمك كند. این كار باعث می‌شود كه هم روند رشد تومور متوقف شود و هم مجدد به درمان با داروهای كاهنده میزان استروژن پاسخ مثبت دهد. زنان مورد مطالعه همگی حین درمان با داروهای كاهنده استروژن با عود بیماری رو به رو بودند و بیماری‌ آنها سیر پیش رونده داشت. در این پژوهش 66 زن یائسه مبتلا به سرطان متاستاتیك پستان شركت داشتند. تومور‌های همه آنها از لحاظ گیرنده‌های استروژن مثبت تشخیص داده شده بود؛ به این معنی كه استروژن رشد تومور را تحریك می‌كرد. به گروهی از این بیماران روزانه30 میلی‌گرم استروژن و به گروهی دیگر روزانه 6  میلی‌گرم استروژن داده شد. در 30 درصد از بیماران هر دو گروه رشد تومور‌ها متوقف شد یا آنها كوچك شدند..همچنین محققان برای پیش بینی موفقیت این درمان، در این زنان از PET‌ اسكن استفاده كردند؛ به این ترتیب مشخص شد تومورهایی كه در 24 ساعت پس از آغاز درمان با استروژن در تصویر برداری‌ها درخشان تر بودند بهتر به درمان پاسخ دادند. در 80 درصد از زنانی با این گونه تومور‌ها درمان موفق بود و در 87  درصد از زنانی كه تومور‌های‌شان این گونه نبودند درمان موفق نبود.

 

 

كاهش مهارت‌های شناختی در كودكان مبتلا به صرع

مطابق یافته‌های پژوهش آمریكایی امكان دارد كودكانی كه بهره هوشی نرمال دارند پس از تجربه اولین حمله صرع با مشكلاتی در حافظه، یادگیری و دیگر مهارت‌های شناختی رو به رو شوند. محققان تاكید می‌كنند باید در كوتاه ترین زمان پس از این كه كودك حمله صرع را تجربه می‌كند از او تست‌های شناختی به عمل آید تا مهارت‌های شناختی او ارزیابی شود. در این مطالعه 282 كودك دبستانی كه در عرض 3 ماه پیش از شروع مطالعه اولین حمله صرع خود را تجربه كرده بودند و میزان بهره هوشی آنها حداقل 70 بود بررسی شدند. دانشمندان دیگر عوامل خطر ساز در این كودكان چون تشنج‌های مكرر، مصرف داروهای ضد صرع یا نشانه‌هایی از صرع در نوارمغز‌های اولیه را نیز مورد توجه قرار دادند. 27 درصد از كودكانی كه یك  بار حمله داشتند در زمانی نزدیك به زمان اولین حمله خود دچار دشواری‌های شناختی بودند و 40 درصد از آنهایی كه دارای ریسك فاكتورهای دیگر هم بودند مشكلات شناختی داشتند. كودكانی كه عوامل خطر ساز را داشتند سه برابر بیش از كودكان سالم در اولین معاینه در كلینیك، مشكلات شناختی از خود نشان می‌دادند. همچنین مشخص شد كودكانی كه داروی ضد صرع مصرف می‌كردند در مهارت‌های زبانی، حافظه كلامی و یادگیری در مقایسه با كودكانی كه این داروها را نمی‌خوردند مشكل داشتند. محققان عقیده دارند كه كودكان مبتلا به صرع باید از لحاظ مهارت‌های شناختی به طور مرتب بررسی شوند.

 

سیگار كشیدن علایم MS را تشدید می‌كند

پژوهشگران دانشگاه نیویورك طی مطالعه‌ای بر روی بیماران مبتلا به MS‌ دریافته‌اند كه سیگار كشیدن علایم این بیماران را تشدید می‌كند. نتایج این پژوهش كه در ژورنال بیماری‌های مغز واعصاب به چاپ رسیده نشان می‌دهد كه سیگار كشیدن می‌تواند تعداد ضایعات را در مغز و نخاع این بیماران افزایش دهد و از حجم مغز آنها بكاهد. این نتایج ، یافته‌های حاصل از پژوهش‌هایی كه در گذشته درباره ارتباط بین سیگار كشیدن و نشانه‌های بیماری MS انجام شده‌اند را تایید می‌كند. دكتر سوزان كوهلهاس، محقق انجمن MS در آمریكا در این باره می‌گوید: مطالعات متعددی درباره تاثیر سیگار كشیدن بر پیشرفت این بیماری انجام شده است ولی هیچ كدام از آنها دیگر عوامل محیطی در پیشرفت علایم بیماری را در نظر نگرفته‌اند كه این خود محدودیت بزرگی است. به طور كلی سیگار كشیدن برای سلامتی بسیار مضر است و می‌تواند همان طور كه باعث ایجاد بسیاری از بیماری‌ها و سرطان‌ها می‌شود علایم این بیماری خودایمنی را هم شدت بخشد.

 

یك نوع داروی آنتی سایكوتیك موثر در درمان سرطان

نتایج جدیدترین پژوهش‌های انجام شده توسط محققان دانشگاه واشینگتن و كویینزلند نشان می‌دهد كه یك نوع داروی آنتی سایكوتیك به نام پیموزاید(Pimozide) دارای اثرات ضد سرطانی است و می‌تواند سلول‌های سرطانی در ریه، پستان، و مغز را در شرایط آزمایشگاهی از بین ببرد. در واقع این واقعیت كه بیمارانی كه برای اسكیزوفرنی داروی آنتی سایكوتیك مصرف می‌كنند كمتر به سرطان مبتلا می‌شوند زمینه این پژوهش را فراهم آورده است. دیده شده با وجودی كه بیشتر احتمال دارد بیماران مبتلا به اسكیزوفرنی سیگار بكشند ولی میزان بروز  سرطان ریه در آنها كمتر است. عوامل ژنتیكی و احتمال این كه سرطان در مبتلایان به اسكیزوفرنی كمتر تشخیص داده شود همگی تحت بررسی قرار گرفتند و در این بین داروهای آنتی سایكوتیك به عنوان عاملی برای جلوگیری از بروز سرطان در این بیماران معرفی شدند. در این تحقیق داروی پیموزاید به عنوان موثرترین دارو برای از بین بردن سلول‌های سرطانی معرفی شد. سلول‌های سرطانی برای رشد به كلسترول و لیپیدها احتیاج دارند و پیموزاید با بلوك كردن سنتز یا حركت كلسترول در سلول‌های سرطانی آنها را از بین می‌برد. به علاوه محققان اثرات داروی اولانزاپین را كه یك داروی آنتی سایكوتیك دیگر است را نیز بررسی كرده‌اند و دیده شده كه این دارو نیز توان از بین بردن سلول‌های سرطانی را دارد ولی عوارض جانبی آن قابل تحمل تر از عوارض جانبی پیموزاید است.

 

 یک نوع داروی ضد دیابت مضر برای دستگاه قلب و عروق

بنا به تحقیقات پژوهشگران كانادایی روزیگلیتازون، دارویی كه برای درمان دیابت به كار می‌رود، می‌تواند ریسك ابتلا به نارسایی قلبی و مرگ را در بین بیماران مسن افزایش دهد ولی میزان این خطر درباره مصرف داروی پیوگلیتازون كمتر است. بنابراین محققان عقیده دارند كه درباره تجویز داروی روزیگلیتازون در بسیاری از بیماران باید ملاحظاتی را در نظر گرفت. این دو دارو برای كنترل قند خون در دیابت نوع 2  مفید است ولی عوارضی چون افزایش وزن، نارسایی قلبی و احتباس مایعات را نیز به همراه دارد. از آنجا كه كسی به درستی نمی‌دانست كدام یك از این دو دارو برای قلب خطر كمتری دارند محققان ریسك ابتلا به نارسایی‌های قلبی، سكته‌های قلبی و خطر مرگ را در بیماران مصرف كننده روزیگلیتازون و پیوگلیتازون بررسی كردند. محققان حدود 40 هزار بیمار بالای 66 سال و مسن‌تر را كه بین آوریل 2002 و مارس 2008 یكی از این دو دارو را مصرف می‌كردند بررسی كردند. اطلاعات درباره بروز سكته قلبی یا بستری شدن در بیمارستان یا مرگ در این بازه زمانی نیز ثبت شد.

مشخص شد كه بیمارانی كه پیوگلیتازون مصرف می‌كردند در مقایسه با مصرف كنندگان روزیگلیتازون كمتر در معرض خطر ابتلا به نارسایی‌های قلبی یا خطر مرگ قرار داشتند ولی از لحاظ بروز سكته‌های قلبی تفاوت قابل ملاحظه‌ای یافت نشد. محققان بر ضرورت انجام تحقیقات بیشتر برای تصمیم گیری درباره مزایا و عوارض جانبی داروها تاكید می‌كنند.

 مصرف تنباكوی بدون دود و افزایش ریسك ابتلا به سكته‌های قلبی و مغزی

تحقیقاتی كه به تازگی انجام شده نشان می‌دهد كه مصرف تنباکوی بدون دود ریسك ابتلا به سكته قلبی و مغزی  را در مصرف كنندگان این مواد در مقایسه با غیر مصرف كنندگان اندكی افزایش می‌دهد. پژوهشگران آژانس بین المللی تحقیقات سرطان در فرانسه نتایج یازده تحقیق را كه در سوئد و آمریكای شمالی درباره اثرات مصرف تنباكوی بدون دود روی ریسك بروز سكته‌های قلبی و مغزی انجام شده بود بررسی كردند. مصرف تنباكوی بدون دود مسئول بروز 5/0 درصد از سكته‌های قلبی و مغزی در آمریكا و 6/5 درصد از بروز این بیماری‌ها در سوئد بود. همچنین مصرف تنباكوی بدون دود دلیل بروز 7/1 درصد از مرگ‌ها براثر سكته قلبی یا مغزی در آمریكا و 4/5 درصد از مرگ‌ها در سوئد بود. در عرض چند دهه گذشته مصرف تنباكوی بدون دود در اروپا و آمریكای شمالی رو به افزایش گذاشته است و بیشتر مصرف كنندگان آن را افراد زیر 40 سال تشكیل می‌دهند. بنا به نتایج تحقیقات چون گفته می‌شود كه این محصولات در مقایسه با سیگار كم ضررتر تلقی می‌شوند، تعداد افرادی كه به مصرف آنها روی می‌آورند رو به افزایش است.به گفته محققان میزان این افزایش ریسك به خصوص درباره سكته قلبی كشنده قابل ملاحظه نیست.

برچسب ها: زندگی آنلاین، خواندنی های پزشكی تعداد بازديد: 605 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز