Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 03:30

31
فروردین
خواندنی های پزشكی

خواندنی های پزشكی

در طول ساليان متمادي، پزشكان از تصاوير بافت‌هاي بيمار كه از حساسيت‌ ...

خواندنی های پزشكی

 

 

دستگاه تشخیصی كه سلول‌های سرطانی را ردیابی می‌كند

در طول سالیان متمادی، پزشكان از تصاویر بافت‌های بیمار كه از حساسیت‌ چشمی پائینی برخوردار بودند، ناراضی بودند به همین دلیل، ویلسون، استاد مهندسی بیومدیكال، با ساخت وسیله‌ای جدید، می‌تواند تك‌تك سلول‌های سرطانی را براساس مطالعات تصویری‌برداری پیش بالینی تشخیص داده با دقت تعیین كند كه سلول در یك تصویر سه بعدی، كجا قرار گرفته است. این سیستم كه cryo-imaging نامیده می‌شود، به محققان كمك می‌كند تا ملكول‌های منفرد را شناسایی كند، تعداد سلول‌ها را در یك ارگان بشمارد. یك قلب طبیعی را با یك قلب غیرنرمال مقایسه كند و بسیاری موارد دیگر. این تصاویر با جزئیات باورنكردنی، می‌تواند تاثیر درمان‌های دارویی مختلف را ارزیابی كند و نشان دهد. همچنین در ردیابی اثرات ژن درمانی و سلول درمانی در آزمون‌های پیش بالینی هم كمك‌كننده است.سیستم cryo-imaging به معنای واقعی كلمه، لایه به لایه بافت را مجزا می‌كند. سپس این جزئیات را در مدل cybor (اینترنتی)، دوباره سرهم می‌نماید.در مقاله‌ای كه در این زمینه منتشر شده، ویلسون و همكارانش این سیستم جدید را توصیف می‌كنند و نرم‌افزاری را معرفی می‌نمایند كه آنها را قادر می‌سازد به عمق یك سلول هم بروند.در این مدل خاص، نرم‌افزار تصاویر گرفته شده از ارگان‌های داخلی را مونتاژ می‌كند كه در نشان دادن محل سلول‌های سرطانی متاستاتیك در غده آدرنال كمك شایانی می‌كند.

 

تنوع در قندخون

ناشتا با خطر هیپوگلیسمی شبانه در افراد دیابتی همراه است

تغییرات مكرر در قندخون ناشتا (FBG) می‌تواند نشانه‌ای از خطر هیپوگلیسمی شبانه باشد. این اطلاعات كه از بررسی 7500 بیمار دیابتی نوع 1 و 2 درمان شده با انسولین detemir به دست آمده، حاكی از آن هستند كه تغییرات در ضریب واریانس گلوكز ناشتای پلاسما با تغییرات در هیپوگلیسمی شبانه مرتبط است. هنگامی كه بیماران، تغییرات كمتری را در FBG، پس از 3 ماه درمان با انسولین detemir داشته باشند، بروز هیپوگلیسمی شبانه نیز كاهش می‌یابد. این موضوع برای هر دو نوع دیابت، صدق می‌كند و مستقل از بهبودی در كنترل متابولیك می‌باشد.محققان این بررسی معتقدند كه ضریب واریانس FBG، یك نشانه مفید برای خطر هیپوگلیسمی شبانه در مطالعات بالینی است و عدم ثبات گلوكز است كه می‌تواند به سادگی در پایش‌های خانگی قندخون اندازه‌گیری شود. آنها همچنین پیشنهاد می‌كنند كه كاهش این تغییرات، ممكن است به بهبود همزمان كنترل متابولیك و كاهش هیپوگلیسمی شبانه (كه در درمان با detemir دیده می‌شود) كمك كند.

میگرن با اورا، خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی – عروقی را افزایش می‌دهد

مردان و زنانی كه مبتلا به میگرن همراه اورا هستند، به احتمال بیشتری از بیماری‌های قلبی – عروقی می‌میرند (نسبت به افرادی كه سردرد ندارند). زنان با سردردهای غیرمیگرنی نیز به طور قابل توجهی، بیشتر از بیماری‌های قلبی – عروقی فوت می‌كنند (نسبت به زنانی كه سردرد ندارند)، هر چند نسبت خطر كمتر است. لازم به ذكر است كه میگرن بدون اورا، خطر مرگ و میر ناشی از حوادث قلبی – عروقی نسبت به افراد بدون سردرد را بیشتر نمی‌كند.البته زنان مبتلا به سردردهای غیرمیگرنی نیز به مقدار كمی، (هر چند معنی‌داری از نظر آماری)، در معرض خطر افزایش یافته مورتالیتی در اثر بیماری‌های قلبی – عروقی هستند (نسبت خطر = 14/1)

 

خطر قلبی ناشی از دیابت، فقط برای زنان!

دیابت عامل خطر معنی‌داری برای فیبریلاسیون دهلیز (AF) در زنان است، اما مردان از این مسأله جان سالم به در برده‌اند. هر چند قبلا دیابت، به عنوان عامل خطر AF شناخته شده بود، این تحلیل جدید، اولین بررسی انجام شده برای ارزیابی سهم مستقل آن، با كنترل عوامل مشترك برای هر دو بیماری دیابت و AF، می‌باشد. همچنین اولین تجزیه و تحلیل انجام شده برای تعیین تفاوت زیاد جنسی در ارتباط میان این دو بیماری است.پزشكان ممكن است تمایلی به جستجوی AF در زنان نداشته باشند، زیرا یك بیماری مردانه است، اما وقتی دیابت هم در زنان وجود داشته باشد، خطر بروز AF مانند مردان می‌شود. بنابراین دیابت یك عامل خطر نسبی مهم AF در زنان محسوب می‌شود.

 

هورمون درمانی را قبل از ماموگرام قطع نكنید

محققان دانشكده پزشكی دانشگاه بوستون پیشنهاد می‌كنند كه زنان یائسه‌ای كه روی هورمون درمانی قرار دارند، قبل از غربالگری ماموگرافی سالیانه، به درمان خود ادامه دهند. ماموگرافی سالانه، با كاهش قابل توجهی در مرگ و میر ناشی از سرطان سینه در زنان مسن‌تر از 50 سال همراه است و به عنوان یك مراقبت بهداشتی رایج در اكثر جوامع پذیرفته شده است. حساسیت و حداكثر عملكرد مطلوب ماموگرافی به عوامل مختلفی مانند دانسیته پستان بستگی دارد كه هورمون‌درمانی، تا 30 درصد به دانسیته پستان زنان یائسه بیشتر از 50 سال می‌افزاید، بنابراین اعتقاد بر این است كه افرادی كه تحت درمان یا هورمون‌تراپی قرار دارد، نباید یك تا 2 ماه قبل از انجام ماموگرافی، درمان خود را قطع كند. البته در صورتی كه شواهد قطعی حاكی از آن باشند كه هورمون درمانی، مضرات بیشتری از منافع آن داشته باشد و باید قطع شود. این موضوع را می‌توان فراموش كرد.

 

 

شاید متفورمین یك درمان ضدسرطانی باشد

داروی پائین‌آورنده قندخون، متفورمین، به طور فزاینده‌ای، خود را به عنوان یك عامل ضدسرطانی معرفی می‌كند. این موضوع، از زمانی خود را بیشتر نشان داد كه مشخص شد بیمارانی كه با انسولین درمان می‌شوند، در معرض خطر افزایش یافته سرطان هستند اما مطالعات مستقلی نشان داده‌اند كه خطر سرطان میان مصرف‌كنندگان متفورمین (نسبت به دیگر درمان‌های موجود برای دیابت) یا آنها كه متفورمین را به درمان خود اضافه می‌كنند تا از دوز انسولینشان كاسته شود، كمتر است (خطر نسبی = 54/0). بنابراین در حال حاضر نگاه‌ها به سمت متفورمین، به عنوان درمان بالقوه ضدسرطان معطوف شده، به عبارتی متفورمین با خطر كمتر سرطان‌های كولون و پانكراس همراه است.

 

بیماران مبتلا به پسوریازیس امیدوار باشند

اداره نظارت بر غذا و داروی آمریکا اعلام کرد: داروی «Stelara» با نام ژنریک «ustekinumab» که یک محصول بیولوژیک است، برای بزرگسالان مبتلا به فرم‌های متوسط تا شدید پسوریازیس که کاندید فوتوتراپی یا درمان سیستمیک هستند، مورد تایید این اداره قرار دارد. «Stelara»، یک آنتی‌بادی مونوکلونال است که عمل آنتی‌بادی‌های خودی را در بدن تقلید می‌کند و در واقع، یک ملکول تولید شده در آزمایشگاه محسوب می‌شود. این محصول بیولوژیک، پسوریازیس را با بلوک کردن عملکرد دو پروتئین که در تولید زیاد سلول‌های پوستی و التهاب شرکت دارند، درمان می‌کند. از آنجا که « Stelara» سیستم ایمنی را سرکوب می‌کند، خطر ابتلا به عفونت در بیماران بیشتر می‌شود، به‌طوری که عفونت‌های شدید ناشی از ویروس‌ها، قارچ یا باکتری ممکن است در تمام بدن پخش شده و منجر به بستری شدن آنها در بیمارستان شود. هم‌چنین ممکن است خطر پیشرفت سرطان نیز بیشتر ‌شود. بنابراین توصیه شده بیماران قبل از شروع درمان، از نظر TB بررسی شوند و در طول درمان نیز مرتبا علایم و نشانه‌های آنها تحت کنترل باشد. از سویی، این بیماران نباید از واکسن‌های زنده استفاده نمایند.

روش تجویز این دارو، تزریق زیرجلدی است که در هفته صفر و 4 داده شده و پس از آن هر 12 هفته دنبال می‌شود. دوز پیشنهادی برای شروع درمان در بیماران با وزن کمتر یا مساوی 220 پوند، 45 میلی‌گرم و در افراد بالای 220 پوند، 90 میلی‌گرم است.

 

والسایت مجوز تجویز گرفت

اداره نظارت بر غذا و داروی آمریکا اعلام کرد تاییدیه داروی «والسایت» (Valcyte) را با نام ژنریک «والگان‌سیکلوویر هیدروکلراید» (valganciclovir hydrochloride) برای پیشگیری از بیماری سایتومگالوویروس (CMV) در کودکان 4 ماهه تا 16 ساله‌ای که تحت پیوند قلب و کلیه قرار می‌گیرند، به شرکت سازنده آن ارائه نموده است. علاوه بر این، فرمولاسیون جدید محلول خوراکی آن نیز برای کودکان تایید شده که شاید استفاده از دارو را در بعضی بیماران خردسال راحت نماید. در دریافت‌کنندگان پیوند عضو، اغلب عفونت CMV در طول چند هفته اول پس از پیوند دیده می‌شود که پیامدی جز ایجاد عواض در ریه‌ها، کلیه‌ها، کبد و دستگاه گوارش ندارد و گاهی نیز به افزایش مرگ و میر در این بیماران می‌انجامد. ایمنی و کارآیی والسایت در پیشگیری از عفونت CMV ثابت شده، هرچند برای درمان CMV ژنیتال هنوز اجازه مصرف از سوی FDA ندارد. سمیت بالینی والسایت که به گان‌سیکلوویر متابولیزه می‌شود، شامل گرانولوسیتوپنی، آنمی و ترومبوسیتوپنی است. در مطالعات حیوانی ثابت شده که کارسینوژنیک و تراتوژنیک بوده و باعث آسپرماتوژنز می‌شود.

سابق بر این، والسایت به شکل قرص برای درمان رتینیت ناشی از CMV در بیماران مبتلا به نقص سیستم ایمنی اکتسابی تایید شده بود و در واقع، مورد استفاده آن برای پیشگیری از بیماری CMV در دریافت‌کنندگان پیوند کلیه، قلب و قلب ـ پانکراس، تایید جدید FDA می‌باشد.

 

داروی ضد دیابت موثر در كاهش علایم سندرم كاشكسیا

ساینس دیلی- مقاومت به انسولین در دیابت نوع 2 معمولا باعث چاقی می‌شود به طور متناقضی باعث تحلیل عضلات و از دست رفتن چربی بدن می‌شود كه در برخی سرطان‌ها دیده می‌شود. مطالعه‌ای كه روی موش‌های مبتلا به سرطان كولون انجام شده نشان داده كه داروی روزیگلیتازون كه برای افزایش حساسیت به انسولین به كار می‌رود در كند كردن روند تحلیل رفتن ماهیچه‌ها و از دست رفتن چربی بدن موثر است.

این حالات پیامد‌های اصلی سندرم كاشكسیا است. با وجودی كه هنوز مشخص نشده تجویز این دارو به بیماران سرطانی برای پیشگیری از بروز سندرم كاشكسیا در انسان‌ها مفید خواهد بود یا خیر ولی دانشمندان عقیده دارند كه كاهش مقاومت به انسولین در بیماران سرطانی می‌تواند كیفیت زندگی آنها را بهبود بخشد. به گفته متخصصان ، سندرم كاشكسیا مسئول مرگ یك پنجم تا یك سوم بیماران سرطانی است. مقاومت به انسولین و كاشكسیا هردو به خاطر التهاب موجود در بدن بیماران سرطانی ایجاد می‌شود كه یا به خاطر خود تومور‌ها روی می‌دهد یا به خاطر وجود موادی كه تومور‌ها از خودشان آزاد می‌كنند. بنا به گفته دانشمندان، پس از شكل گیری تومورها مقاومت به انسولین در بدن ایجاد می‌شود. پس اگر آنها بتوانند این بخش از بیماری را تغییر دهند، خواهند توانست پیشرفت بیماری و فرآیند از دست رفتن چربی و تحلیل رفتن عضلات را نیز تغییر دهند. دانشمندان موش‌های مبتلا به سرطان كولون را بررسی كردند. این سرطان باعث بروز كاشكسیا می‌شود. كمتر از دو هفته پس از شروع رشد سرطان، دربدن این موش‌ها مقاومت به انسولین ایجاد شد.. سه روز بعد وزن موش‌های سرطانی 20 درصد كمتر از موش‌های سالم گروه كنترل بود. پس از 29 روز وزن كل آنها و میزان بافت چربی آنها به طور مشخص كاهش یافت كه نشانه كاشكسیا بود. پس از 8 روز بعد از تجویز روزیگلیتازون به موش‌ها، در موش‌های بیمار و سالم حساسیت به انسولین بالا رفت و وزن هردوی این دو گروه هم افزایش یافت.

 

فوتولین هم تایید شد

اداره نظارت بر غذا و داروی آمریکا در تاریخ 25 سپتامبر 2009 اعلام کرد اولین درمان نوعی از سرطان که به «لنفوم سلول‌های T محیطی (PTCL)» شناخته می‌شود، مورد تایید این اداره قرار دارد. این داروی جدید که «فوتولین» (Fotolyn) و با نام ژنریک «پرالاتریکسات» (pralatrexate) وارد بازار دارویی خواهد شد، برای درمان PTCL که در واقع نوع مهاجم لنفوم غیرهوچکین می‌باشد، تجویز می‌شود. بدین ترتیب، این دارو برای بیمارانی استفاده می‌شود که دچار عود بیماری شده و یا به دیگر انواع شیمی‌درمانی رایج مقاوم هستند. FDA اعلام نموده براساس شواهدی که حاکی از توانایی فوتولین در کاهش سایز تومور و افزایش بقایای بیماران است، تاییدیه آن را صادر نموده و آن را در دسته داروهای (Orphan) قرار داده، زیرا PTCL بیماری تقریبا نادری است.

شایع‌ترین عوارض جانبی که همراه با فوتولین دیده می‌شود، عبارتند از التهاب یا زخم غشای مخاطی مانند لب‌ها، دهان و لوله گوارش، کاهش تعداد پلاکت‌ها، کم شدن تعداد سلول‌های سفید، تب، تهوع و خستگی. لازم به ذکر است که فوتولین می‌تواند به جنین آسیب برساند، بنابراین زنانی که تحت درمان با این دارو هستند، باید از باردار شدن بپرهیزند و در صورت باردارشدن نیز نسبت به خطرات بالقوه آن آگاه باشند. بیماران باید همراه با فوتولین، ویتامین B12 و فولات را به‌عنوان مکمل دریافت کنند تا التهاب غشای مخاطی آنان کاهش یابد.

 

برچسب ها: زندگی آنلاین، خواندنی های پزشكی تعداد بازديد: 721 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز