Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 10:17

24
فروردین
خواندنی های پزشكی

خواندنی های پزشكی

دانشمندان عامل شيوع سلول هاي سرطان سينه از تومور اصلي به ديگر بخش ...

خواندنی های پزشكی

 

 

 عامل گسترش سرطان سینه به سایر نقاط بدن شناسایی شد 

دانشمندان عامل شیوع سلول های سرطان سینه از تومور اصلی به دیگر بخش های بدن را کشف کردند. به گزارش هلث دی نیوز، این عامل رشد که TGFb نام گرفته می تواند هدف امیدوارکننده ای برای تولید داروهای جدیدی باشد که از گسترش سرطان سینه در بدن جلوگیری می کند. تحقیقات پیشین نشان داده بود که TGFb ( عامل رشد تغییر شکل بتا) رشد و حرکت طبیعی سلول ها را تنظیم می کند. در بررسی جدید، گروهی از دانشمندان مرکز تحقیقات سرطان انگلیس از میکروسکوپ و شیوه های تجزیه و تحلیل پیشرفته برای بررسی حرکت سلول های سرطان سینه از تومور اصلی به دیگر بخش های بدن موش استفاده کردند. محققان دریافتند هنگامی که TGFb، ژنهای پیام رسان را در سلول های سرطانی فعال و غیرفعال می کند، تک سلول های سرطانی از تومور اصلی جدا می شود و وارد شبکه خونی بدن می شود.

این در حالی الست که وقنی که TGFb غیرفعال است، خوشه ها و نه تک سلول های سرطان سینه از تومور اصلی جدا می شود . از آنجا که این خوشه ها می توانند تنها از طریق سیستم لنفی و نه از طریق خون گسترش یابند، انتشار سرطان به صورت موضعی است. اریک ساهای مجری این تحقیقات گفت: نتایج این بررسی به ما کمک کرد تا گروهی از ژنها را شناسایی کنیم که در گسترش سرطان سینه نقش دارند. به گفته وی برای آنکه این تک سلول ها از تومور اصلی جدا و به سایر نقاط بدن بروند باید این ژنها نخست فعال و دوباره غیرفعال شوند. یک تومور متوسط میلیاردها سلول دارد و تنها کمی از آن ها از تومور اصلی جدا شده و گسترش می یابد. این کار شبیه مانند یافتن یک سوزن در انبار کاه است. نتایج این تحقیقات در نشریه زیست شناسی نیچر و همچنین نشست سالانه انجمن زیست شناسی سلولی ارائه شده است.

 

رشد دندان به کمک سلول بنیادی

محققان به کمک سلول های بنیادی موجب رشد یک دندان جایگزین در دهان موش شدند. یورونیوز گزارش داد، محققان ژاپنی در این روش ، بافتهای حاوی سلولهای بنیادی و مواد لازم برای ساخت دندان را به فک موش پیوند زدند. این مواد در نهایت به پایه ای برای یک دندان کاملا کاربردی در دهان موش تبدیل شدند که مقاومت آن با مقاومت با یک دندان واقعی قابل مقایسه است. رشد این دندان امیدهای فراوانی را برای درمان های عمومی در زمینه جایگزینی اندام های آسیب دیده ایجاد کرده است. تاکنون فن آوری لازم در این زمینه ایجاد نشده است اما تلاش ها برای این کار در جریان است تا از دندان به عنوان یک الگوی درمانی استفاده شود. محققان تاکنون بافتهای فراوانی را در آزمایشگاه قبل از کاشت در بدن حیوانات رشد داده اند اما این برای نخستین بار بود که بافت کاشته شده در بدن یک حیوان رشد کرد. هدف پزشکان یافتن راهی برای پیوند اعضا در بدن انسانهاست بدون اینکه خطر پس زدگی ایمنی آنها را تهدید کند. این امر برای انتقال اندام های حیوانی به بدن انسان نیز صادق است. محققان همچنین به این نتیجه رسیده اند که فیبرهای عصبی در درون دندان کاشته شده در دهان موش، رشد کرده و به درد واکنش نشان می دهند.

 

 نقص ژنتیکی عامل چاقی مفرط در بین کودکان است 

محققان گزارش دادند: برخی از کودکان به دلیل فقدان بخش خاصی از دی.ان.ای که اشتهای آنها را بشدت تحریک می کند، دچار چاقی مفرط می شوند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پژوهشگران در این مطالعه دی.ان.ای 300 کودک ده ساله بسیارچاق، حدود 100کیلویی را بررسی کردند. دکتر "صدف فاروقی" از دانشگاه کمبریج گفت: به نظر می رسد فقدان بخشی از کروموزوم 16 ظاهرا علت ایجاد مشکل است، زیرا باعث از بین رفتن ژنی می شود که مغز برای واکنش نسبت به هورمون کنترل اشتها به نام لپتینleptine به آن نیاز دارد. فاروقی گفت: در مطالعه وی کودکانی که نقص دی.ان.ای در کروموزوم 16 داشتند، اشتهای سیری ناپذیری برای خوردن دارند. آنها بسیار بسیار گرسنه هستند و همواره می خواهند بخورند. این مطالعه روز یکشنبه در مجله اینترنتی “نیچر” منتشر شد. “اریک راووسین” متخصص چاقی در مرکز تحقیقات “بیومدیکال پنینگ تون” که در این تحقیقات شرکت نداشته است، نتایج این تحقیقات را بسیار ارزشمند دانست. وی افزود: این تحقیق بخشهایی خاص از کروموزوم ها را مشخص کرده است که پژوهشگران می توانند برای کشف ژن های مرتبط با چاقی آنها را بررسی کنند.

 

راه اندازی سامانه ملی مدیریت اطلاعات تحقیقاتی علم و فناوری

وی از راه اندازی سمات 1 (سامانه ملی مدیریت اطلاعات تحقیقاتی علم و فناوری) به عنوان یکی از فعالیتها برای پیشگیری از موازی کاری و جزیره ای عمل کردن در حوزه تحقیقات نام برد و یادآور شد: به این شیوه فرآیند مدیریت اطلاعات و تحقیقاتی ساماندهی شده و هر محققی در هر دانشگاهی می تواند حوزه های مختلف علمی، تحقیقاتی کشور را رصد کند.قانعی در خصوص فعالیت حوزه علوم پزشکی در بحث نشریات یادآور شد: یکی از فعالیتهایی که باعث می شود ما بتوانیم در منطقه از نظر علمی به رتبه اول دست پیدا کنیم این است که مجلات علمی ایرانی در نمایه های بین‌المللی نمایه شود. در حال حاضر از 150 نشریه علوم پزشکی 50 نشریه به زبان انگلیسی منتشر می شود و هیئت علمی علوم پزشکی در سطح مناسبی به تولید علم و انتشار مقاله می پردازد که البته سهم هیئت علمی باید بیشتر افزایش پیدا کند. وی در خصوص اعلام رتبه بندی مراکز تحقیقاتی علوم پزشکی گفت: در حال حاضر رتبه بندی مراکز تحقیقاتی که ردیف بودجه مستقل دریافت نمی کنند اعلام شده اما مراکز تحقیقاتی دارای بودجه مستقل در هفته های آتی تا پیش از برگزاری جشنواره رازی اعلام می شود.

 

 

محققان ارتباط ژنتیکی جدیدی را در بروز بیماری قلبی کشف کردند 

یک تحقیق جدید به احتمال وجود یک ارتباط ژنتیکی میان ویتامین دی و بیماری قلبی اشاره می کند. به گزارش پایگاه اینترنتی هلث دی نیوز، این مطالعه نشان داد که مبتلایان به فشار خون بالا که به خاطر داشتن یک واریان ژنی، فعالیت ویتامین دی در بدن آنها کمتر است، نسبت به افرادی که این واریان را ندارند، دو برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به نارسایی احتقانی قلبی قرار دارند. به گفته "رابرت سیمپسون" استادیار داروشناسی دانشکده پزشکی دانشگاه میشیگان و همکارانش، این یافته به روشی برای شناسایی که در معرض خطر بالای ابتلا به بیماری قلبی قرار دارند، می انجامد. محققان در این مطالعه ویژگیهای ژنتیک 617 نفر را تجزیه و تحلیل کردند. یک سوم از این افراد فشار خون بالا داشتند، یک سوم فشار خون بالا و نارسایی احتقانی قلب و یک سوم باقی مانده افراد سالمی بودند که به عنوان گروه شاهد، مورد بررسی قرار گرفتند.

محققان دریافتند که یک واریان در ژن CYP27B1 با ابتلا به نارسایی احتقانی قلب در افراد مبتلا به فشار خون بالا ارتباط دارد. این مطالعه در شماره نوامبر مجله Pharmacogenomics منتشر شده است. مطالعه ای که پیش از این انجام شده بود، جهش هایی را نشان داد که ژن کاهش دهنده تبدیل ویتامین دی به یک هورمون فعال را غیر فعال می سازد. سیمپسون در یک نشریه خبری از دانشگاه میشیگان نوشت: این مطالعه اولین گواه یک ارتباط ژنتیکی میان ویتامین دی و بیماری قلبی است. وی افزود: درصورتی که مطالعات بعدی این یافته را تایید کنند و یک سازوکار را نشان دهد، در آینده می توانیم مستعدترین افراد را در مراحل ابتدایی غربالگری کرده و پیشرفت این بیماری را کند کنیم.

 

 

ارتباطی بین استفاده از تلفن همراه و ابتلا به سرطان وجود ندارد

بر اساس نتایج یک طرح تحقیقاتی که توسط انجمن سرطان دانمارک در خصوص کشورهای فنلاند، دانمارک، سوئد و نروژ صورت گرفت، مشخص شد که استفاده از تلفن همراه ارتباطی با افزایش موارد ابتلا به تومور مغزی ندارد. نتایج این پژوهش در تقابل با تمامی تحقیقاتی است که در سایر کشورها صورت گرفته و بر ارتباط بین افزایش موارد ابتلا به تومورهای مغزی و استفاده از تلفن همراه تاکید دارند. انجمن سرطان دانمارک اطلاعات 60 هزار فرد مبتلا به تومور مغزی در کشورهای یاد شده بین سال‌های 1974 و 2003 را مورد ارزیابی قرار داد و مشخص شد که در این مدت نرخ موارد ابتلا به تومور مغزی ثابت بوده، کاهش یافته و یا اینکه رشد بسیار خفیفی داشته است؛ روند افزایشی که آغاز آن به پیش از بکارگیری تلفن همراه برمی گردد. دیلی تلگراف در ادامه می‌افزاید: علیرغم استفاده گسترده از تلفن همراه در کشورهای یاد شده طی سالهای 1998 تا 2003 افزایشی در خصوص نرخ موارد ابتلا به تومور مغزی گزارش نشده است.

 

نانوذرات تیتانیا مرگ تومور مغزی را تسریع می‌کنند

دانشمندانی از آزمایشگاه ملی آرگون و دانشگاه شیکاگو روشی را برای هدف‌گیری سلول‌های سرطانی مغز با استفاده از نانوذرات تیتانیای معدنی که پادتن‌ها به آنها متصل شده‌اند، توسعه داده‌اند. این نانوذرات کامپوزیتی ممکن است به تدریج یک شکل درمانی جایگزینی ارائه کنند که فقط سلول‌های سرطانی را هدف می‌گیرد و بر سلول‌های سالم اثری ندارد. این درمان جدید براساس یک روش دو- چنگک‌دار است. دی‌اکسید تیتانیوم یک نانوماده‌ی واکنش‌دهنده‌ی نوری است که می‌تواند با مولکول‌های زیستی پیوند دهد. این نانوذات موقعی که به یک پادتن متصل شوند، به طور ویژه سلول‌های سرطانی را شناسایی کرده و به آنها می‌چسبند. نور مرئی متمرکز روی ناحیه مورد نظر تابیده می‌شود و نانوذرات تیتانیای موضعی‌شده با نور واکنش‌داده و رادیکال‌های آزاد اکسیژن تولید می‌کنند. این رادیکال‌های آزاد با میتوکندریا در سلول‌های سرطانی اثر متقابل دارند. میتوکندریا به عنوان دستگاه‌های انرژی سلولی عمل می‌کنند و موقعی که رادیکال‌های آزاد با مسیر‌های زیست‌شیمیایی‌شان تداخل می‌کنند؛ میتوکندریا برای اینکه مرگ سلول‌ها شروع شود، سیگنالی دریافت می‌کنند. ماسیچ اس. لسنیاک از دانشگاه شیکاگو و یكی از محققان طرح می‌گوید: اهمیت این کار توانایی ما برای هدف‌گیری مؤثر پذیرنده‌های ویژه سطح- سلول روی سلول‌های مغز، با این نانوذرات است.

ما توانسته‌ایم بر مشکل اصلی که کاربرد نانوذرات در پزشکی را محدود می‌کند، غلبه کنیم. این مشکل، توان بالقوه این عامل‌ها برای تخریب عملکرد بدن است. ما اکنون در موقعیتی هستیم که می‌توانیم این فن‌آوری هیجان‌آور را در مدل‌های پیش‌بالینی تومورهای مغز توسعه دهیم و امید داریم که روزی این فن‌آوری جدید برای درمان بیماران به کار رود. این محققان نتایج خود را در مجله‌ Nano Letters منتشر کرده‌اند.

 

کیفیت خواب میزان استرس بدن را نشان می دهد

پژوهشگران ایتالیایی با آزمایش بر روی شش فضانوردی که در برنامه شبیه سازی سفر به مریخ شرکت کرده اند دریافتند که با اندازه گیری کیفیت خواب می توان سطح نفوذپذیری بدن نسبت به استرس را اندازه گیری کرد. دانشمندان موسسه فیزیولوژی بالینی شورای ملی تحقیقات ایتالیا با بررسی بر روی این فضانوردان اظهار داشتند: "ما کشف کردیم که ارتباط کاملا غیرمنتظره ای میان کیفیت خواب و سطح استرس وجود دارد به طوریکه می توان با اندازه گیری خواب برپایه شاخصهای الکتروآنسوفالوگرافی سطوح استرس هر فرد را تعیین کرد." اینکه استرس کیفیت و کمیت خواب را تغییر می دهد از مدتها قبل اثبات شده بود، اما تاکنون مشخص نبود که استرس بر روی "نوسان آهسته خواب" (SSO) نیز اثر می گذارد. SSO موج اصلی خواب با امواج آهسته است. این محققان نشان دادند که SSO یک هدف خاص برای هورمون استرس (کورتیزول) است. این دانشمندان در این خصوص اظهار داشتند: "ما با کمک یک آلگوریتم جدید SSO را اندازه گیری کردیم و نشان دادیم که سطح بسیار بالای کورتیزول می تواند تاحد چشمگیری خصوصیات SSO و عملکرد هموستازی آن را تغییر دهد." براساس گزارش لاستمپا، نتایج این تحقیقات می تواند سناریوی جدیدی درباره پتانسیل اندازه گیری مستعد بودن افراد نسبت به پذیرش استرس ارائه دهد این اندازه گیری می تواند میزان نفوذپذیری هر فرد را به طور مجزا نسبت به استرس در یک دوره مشخص و موقت

تعیین کند.

 

راه اندازی دکتری تخصصی پژوهشی

معاون تحقیقات فناوری وزارت بهداشت راه اندازی دکتری تخصصی پژوهشی را در وزارت بهداشت یکی از راهکارهای حل معضل خروج نخبگان از کشور برشمرد و اظهار داشت: به دلیل نبود ظرفیت جذب نخبگان پژوهشی در سالهای گذشته در حوزه علوم پزشکی این گروه در کشورهایی به تحصیل می پرداختند که از نظر علمی در سطح پایین تری قرار داشتند اما با راه اندازی این دوره نخبگان علوم پزشکی و محققان برجسته می توانند در حوزه پژوهش به فعالیتهای بیشتری بپردازند.

 

 

تعداد بازديد: 641 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز