Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 01:29

21
فروردین
خواندنی های پزشكی

خواندنی های پزشكی

جمعي از محققان انگليسي مدعي شدند كه منشاء مقاوم بودن برخي حملات ...

خواندنی های پزشكی

 

 

راز مقاوم بودن برخی حملات صرع در برابر دارو

جمعی از محققان انگلیسی مدعی شدند كه منشاء مقاوم بودن برخی حملات صرع در برابر داروهای رایج درمان این بیماری را کشف کرده‌اند.آزمایش بر بافت مغز بیماران نشان داده که برخی از حمله‌ها ناشی از ارتباط الکتریکی میان سلول‌های عصبی است نه ارتباط شیمیایی بین آنها.محققان انگلیسی می‌گویند این ارتباط الکتریکی ناقص احتمالا دلیل بی‌اثر بودن داروهایی است که به طور سنتی مورد استفاده بوده و همین طور نشان می‌دهد چرا برخی از بیماران برای کنترل حمله‌های صرع به جراحی نیاز پیدا می‌کنند.دکتر مارک کانینگهام و گروهش در دانشگاه نیوکاسل انگلستان امیدوارند یافته‌های آنها منجر به درمان‌های جدید برای بیماری صرع شود.گفتنی است، در سراسر جهان 45 میلیون نفر به بیماری صرع مبتلا هستند و دارو برای تقریبا 30 درصد از بیماران مبتلا به صرع بی‌اثر است و برخی از آنها به جراحی روی می‌آورند تا جراح بافتی از مغزشان را که باعث حمله صرع می‌شود، درآورد.

 

عصاره هسته انگور از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند

نتایج اولیه بررسی اثر عصاره هسته انگور در جلوگیری از پیشرفت سرطان کولون امیدوارکننده است.به گزارش ساینس دیلی، محققان دانشگاه کلرادو می‌گویند عصاره هسته انگور با سرطان کولون مقابله می‌کند اما پیش از آنکه مواد شیمیایی موجود در هسته انگور به عنوان درمانی برای سرطان درانسان مطرح شود، مطالعات بیشتر مورد نیاز است.به گفته محققان آنتی‌اکسیدان‌هایی به نام پروآنتوسیانیدین علت موفقیت آمیز بودن آزمایشات اولیه بودند.آنها در این تحقیق دز‌های مختلف عصاره هسته انگور را بر سلول‌های سرطانی کولون بررسی کردند. چرخه رشد سلول‌های سرطانی که در معرض این عصاره‌ها قرار گرفتند کند شد و سلول‌ها مردند.این محققان سلول‌های تومور کولون انسان را زیر پوست موش‌های تغذیه شده با این عصاره و موش‌های کنترل تزریق کردند.در موش‌های دریافت‌کننده عصاره هسته انگور رشد تومورها کندتر بود. طی یک مطالعه هشت هفته‌‌ای این موش‌ها وزن طبیعی خود را حفظ کردند، نغییری در غذایشان حاصل نشد و سایر اثرات جانبی نیز در آنها مشاهده نشد.

 

تناسب اندام در دوران جوانی باعث افزایش ضریب هوشی می‌شود

محققان دریافته‌اند: جوانانی كه به لحاظ جسمی متناسب و در حد سلامتی هستند، ضریب هوشی بالاتری دارند.نتایج این پژوهش كه حاصل تلاش محققان آكادمی ساهل گرنسكا و بیمارستان دانشگاه همین آكادمی است در نشریه علمی برجسته پیشرفت‌های آكادمی ملی علوم منتشر شده است.در این پژوهش 2/1 میلیون مرد سوئدی كه خدمات نظامی انجام می‌دادند و بین سالهای 1950 تا 1976 متولد شده بودند،‌ مورد مطالعه و ارزیابی قرار گرفتند.نتایج آزمایشات جسمی و هوشی در این گروه تحقیقاتی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. این پژهش نشان داد كه رابطه آشكاری بین تناسب اندام و بهبود ضریب هوشی وجود دارد.دكتر مایكل نیلسون محقق و پروفسور سوئدی در این باره گفت: متناسب بودن به لحاظ جسمی به این معنی است كه شما ظرفیت و توان قلبی و ریوی خوبی دارید و بنابراین مغزتان می‌تواند مقادیر زیادی اكسیژن دریافت كند.محققان تاكید كردند: افرادی كه در سن 18 سالگی تناسب اندام دارند بیشتر به مقطع تحصیلاتی آموزش عالی راه پیدا می‌كنند و مشاغل با كیفیتی هم كسب می‌كنند.

 

تولید داروی جدید تركیبی و موثر برای بهبود سرطان سینه

پژوهشگران موفق شده‌اند؛ داروی جدیدی تولید كنند كه برای بهبود بیماران نجات یافته از سرطان سینه مفید است.محققان می‌گویند؛ بسیاری از زنان كه مبتلا به نوع پیشرفته سرطان سینه هستند ممكن است از این گزینه درمانی جدید كه یك تركیب دارویی است، بهره‌مند شوند.پزشكان می‌گویند؛ تركیب دو دارو كه دقیق‌تر تومورها را مورد هدف قرار می‌دهند به میزان قابل ملاحظه‌ای طول عمر زنانی را كه به سایر داروها واكنش مثبت نشان نمی‌دهند، افزایش خواهد داد.

داروی جدید تركیب دو دارو به نام‌های هرسپتین و تی كرب است و اولین آزمایش بزرگ روی این تركیب انجام شده است.در این پژوهش كه با حضور 300 بیمار انجام شد و این بیماران زنانی بودند كه با دریافت دو دارو نزدیك به 5 ماه بیشتر از زنانی كه فقط داروی تی كرب را به تنهایی دریافت كرده بودند،‌عمر كردند.پزشكان امیدوار هستند كه حتی برای زنانی كه به نوع خفیف‌تر این سرطان مبتلا هستند، بتوانند از این تركیب دارویی سود بیشتری ببرند.دكتر جنیفر لیتون متخصص سرطان نیز در مركز سرطان اندرسون در دانشگاه تگزاس درباره داروی جدید خاطرنشان كرد: در مقایسه با داروی آواستین كه برای بیماران سرطان سینه به طور معمول تجویز می‌شود و عوارض جانبی احتمالی مثل لخته شدن خون در ریه‌ها، ‌مشكل در ترمیم جراحات و زخم‌ها و مشكلات كلیوی را به دنبال دارد، داروی جدید برای این بیماران مفیدتر و مطلوب‌تر است.این تحقیق در سمپوزیوم سرطان سینه سان آنتونیو ارائه شده است.

 

تشعشعات غیراستاندارد سی تی اسكن، قربانی می‌گیرد

محققان اعلام كردند: پرتوها و تشعشعات ناشی از سی تی اسكن در سال 2007 سبب 29 هزار مورد ابتلا به سرطان خواهد شد و جان نزدیك به 15 هزار نفر را در آمریكا خواهد گرفت.این یافته كه در نشریه آرشیو طب داخلی به چاپ رسیده به مدارك و شواهد علمی قبلی می‌افزاید كه نشان می‌دهند؛ آمریكایی‌ها در آزمایشات تشخیص بیماری‌ها،‌ در معرض دوز بیش از حد و غیراستاندارد پرتوهای رادیواكتیو در هنگام سی تی اسكن قرار می‌گیرند كه عواقب خطرناكی دارد.دكتر ریتا رد برگ سردبیر این نشریه خاطرنشان كرد: آنچه از این بررسی‌ها بدست می‌آید این است كه دستگاه‌های سی تی اسكن مقادیر قابل توجهی تشعشع به بیمار منتقل می‌كنند و این مقدار بیش از حدی است كه ما تصور می‌كنیم و به همین خاطر تعداد قابل توجهی از بیماران بر اثر تماس با این تشعشعات به سرطان مبتلا می‌شوند.

 

 

مطالعه امواج مغز برای درک بیشتر اوتیسم

دانشمندان بیمارستان کودکان در فیلادلفیا قصد دارند با کمک پسر بچه ای که به نوعی از اوتیسم به نام سندروم آسپرگر مبتلا است، کشفیات جدیدی را در رابطه با مغز مبتلایان به اوتیسم انجام دهند. محققان بیمارستان کودکان در فیلادلفیا با استفاده از ماشین MEG قصد دارند به مطالعه امواج مغزی کودکانی مشابه "زندر پرایدی"، کودک مبتلا به گونه ای از اوتیسم بپردازند تا از چگونگی واکنشهای مغزی آنها نسبت به محرکهایی مانند صدا، کلمه و صحبت کردن اطلاعات جدیدی به دست آورند و به این شکل الگوی دقیقی از چگونگی عملکرد یک مغز مبتلا به اوتیسم به دست آورند. به گفته دانشمندان، مغز پس از شنیدن صوت واکنش نشان می دهد، مغز اوتیسمی نیز پس از شنیدن صوت واکنش نشان می دهد اما این واکنش با تاخیر همراه است و به همین دلیل پیچیده تر شدن جملات و اطلاعات شنیداری یک مبتلا به اوتیسم می تواند در شناسایی و درک آنها اختلالاتی ایجاد کند.

کودکان مبتلا به اوتیسم برای درک روابط اجتماعی لحظه های بسیار سختی را سپری می کنند تا بتوانند احساسات اطرافیان خود را درک کنند که همین مشکل یکی از اهداف مطالعه جدید دانشمندان در بیمارستان کودکان است هدف اصلی یافتن دلیل اصلی ابتلا به اوتیسم نیست بلکه مطالعه عملکرد مغز کودکان اوتیسمی می تواند شیوه های دقیق تری را برای شناسایی و کنترل زود هنگام آن ارائه کند. بر اساس گزارش سی ان ان، هدف نهایی درک این بیماری در سطح سلولی در مغز کودک اوتیسمی و درک دلیل عملکرد متفاوت آنها در این کودکان است محققان معتقدند در صورتی که بتوان دلیل این عملکرد متفاوت را دریافت، به طور حتم می توان شیوه های درمانی را نیز برای کنترل این بیماری ارائه کرد.

 

 

ویتامین E برای مقابله با تومورهای سرطانی موثر است

دانشمندان دانشگاه استراچ كلاید در انگلیس، روش جدیدی را برای مهار عصاره طبیعی ویتامین E ابداع كرده‌اند كه با كمك آن می‌توان ظرف 10 روز تومورهای سرطانی را نابود كرد.این گروه از محققان با استفاده از یك سیستم جدید تحویل دارو توانستند عصاره ویتامین E را جا‌به‌جا كنند كه گفته می‌شود خواص ضدسرطانی قابل ملاحظه‌ای دارد و به سلول‌های سرطانی حمله می‌كند.در این پژوهش كه روی سرطان پوست آزمایش شده است، محققان دریافته‌اند كه تومورها بعد از مصرف عصاره این ویتامین ظرف 24 ساعت شروع به تحلیل رفتن می‌كنند و ظرف 10 روز تقریبا ناپدید می‌شوند. این محققان معتقدند كه اگر روش مذكور مدت طولانی‌تری ادامه پیدا كند ممكن است تومورهای سرطانی به طور كامل نابود شده و از بین بروند.دكتر كریستین دوفز، سخنران و محقق انستیتو علوم داروسازی و بیوپزشكی در گفت‌وگو با روزنامه اسكاتمن خاطرنشان ساخت: وقتی تومورها دوباره رشد می‌كنند سرعت رشدشان به مراتب كمتر از بار اول است. ما دیدیم كه این روش جدید در مبارزه با تومورها بسیار امیدواركننده است. هرچند این آزمایش برای اولین بار انجام شده ولی نتایج آن بسیار جالب بوده است.

 

كشف یك بیماری چشمی جدید ارثی

دانشمندان دانشگاه یووا به تازگی یك بیماری چشمی وراثتی جدید كشف كرده‌اند كه روی منطقه ماكولا چشم تاثیر می‌گذارد.منطقه ماكولا بخشی از شبكیه چشم است. با این یافته كه شرح آن در نشریه آرشیو افتالمولوژی به چاپ رسیده،‌ محققان امیدوارند كه درك بیشتری نسبت به شایع‌ترین بیماری‌های شبكیه چشم به دست آورند.ماكولا درون شبكیه و نقطه‌ای است كه به دید مركزی با رزولوشن بالا مربوط است و برای مثال برای كارهایی مانند خواندن و رانندگی مورد نیاز است.به گفته پزشكان؛ این منطقه در شایع‌ترین اختلالات شبكیه از جمله تحلیل ماكولار آسیب می‌بیند و دیابت هم می‌تواند به این نقطه آسیب وارد كند.وینیت ماهاجان استادیار اوپتالمولوژی و علوم بصری در دانشگاه یووا در این‌باره اظهار داشت: كشف یك بیماری اثری جدید چشمی كه روی ماكولا تاثیر بگذارد امری بسیار نادر است و به همین خاطر ما تصور می‌كردیم كه تمام این بیماری‌ها را شناخته‌ایم. در این بیماری جدید عروق خونی غیرطبیعی در ماكولا شكل می‌گیرد و این عروق در معرض خونریزی قرار دارند. این پدیده سبب تورم یا زخم شدن بافت چشم می‌شود كه نتیجه آن تاثیر روی بینایی است.

 

پیوند  پوست با استفاده از سلول‌های بنیادی

مطالعه جدید نشان می‌دهد؛ سلول‌های بنیادی جنینی انسان می‌توانند برای استفاده در تولید پوست پیوندی در افرادی که به طور جدی دچار سوختگی شده اند به کار روند.طبق این گزارش در این تکنیک سلول‌های پوست خود شخص برداشته می‌شوند در آزمایشگاه به منظور جایگزینی پوست تخریب شده رشد داده می‌شوند البته این در حالی است که این روش خطرات خاص خود را که شامل زمان طولانی 3 هفته‌‌ای رشد سلول و از دست دادن آب بدن و عفونت می‌شود نیز در بردارد.بر پایه این گزارش این سلول‌های پرورش یافته می‌توانند برای بهبود زخم‌ها مفید باشند اما محدودیت در دسترس بودن و پس زدن بافت به وسیله بیمار از موارد مشکل ساز رداین زمینه اند.بر این اساس محققان این روش درمانی را به مدت 40 روز مورد بررسی قرار دادند و سلول‌های تغذیه شونده را با سلول‌های جنینی بنیادی انسانی پرورش دادند.دراین خصوص محققان اعلام کردند؛ 12 هفته بعد از پیوند روی پنج موش لایه پوستی که از سلول‌های جنین انسان به دست آمدتد به ساختاری دست یافتند که با پوست انسان سازگار بود.

 

عوارض روش‌های غیر علمی آب‌كردن چربی‌های بدن

محققان ایمنی روش‌های خانگی آب کردن چربی بدون جراحی، ورزش یا مصرف قرص‌ها را مورد سئوال قرار دادند. دراین خصوص پزشکان هشدار دادند، اینگونه فعالیت‌هایی که به «مزوتراپی» موسوم هستند می‌توانند موجب سختی درمان و بروز عفونت‌های باکتریایی شوند.طبق این گزارش مسوتراپی شامل تزریق یک حلال از بین برنده چربی به درون یک قسمت از چربی‌های غیراضافی است که این چربی‌ها طی هفته‌هایا ماه‌ها با جذب شدن به وسیله بدن ناپدید می‌شوند.

بر این اساس این افراد که تحت مسموتراپی قرار گرفته بودند دچار افزایش درد، التهابات و عفونت‌های پوستی شدند، مورد بررسی قرار داده شدند.براساس این گزارش همه این افراد به وسیله جراحی یا مصرف آنتی بیوتیک‌ها درمان شدند که این مدت درمان 6 ماه به طول انجامید.در این رابطه آنها اعلام کردند؛ البته مصرف آنتی بیوتیک‌ها به درمان این افراد کمک زیادی نکردند و تنها با استفاده از جراحی پزشکان توانستند عفونت‌ها را از بین ببرند. بر پایه این گزارش محققان در خصوص استفاده از این روش‌ها بدون مشورت پزشک و بدون استفاده از جراحی و ورزش و مصرف داروها هشدار دادند.

برچسب ها: اوتیسم، سوختگی، زندگی آنلاین، خواندنی های پزشكی، شبكیه چشم تعداد بازديد: 720 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز