جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 01:22

فروردین

نتايج پژوهشهاي جديد نشان داد که کافئين موجود در قهوه شدت فيبروز کبدي ...

قهوه از تشدید فیبروز کبدی ناشی از هپاتیت‌C جلوگیری می‌کند

نتایج پژوهشهای جدید نشان داد که کافئین موجود در قهوه شدت فیبروز کبدی در بیماران مبتلا به هپاتیت C را کاهش می دهد. نتایج پژوهش‌های اخیر انستیتوی سلامت ملی آمریکا نشان داد: فیبروزیس‌ کبدی که به کاهش کارایی کبد می انجامد با مصرف کافئین کاهش می یابند.نتایج پژوهش‌های انجام شده در این خصوص نشان داد بیمارانی که بیش از 308 میلیگرم کافئین (دو فنجان قهوه) را در طول روز مصرف می کنند، فیبروزیس‌های ملایمتری در قیاس با گروه دوم دارند. در ازای هر افزایش 67 میلیگرمی در مصرف کافئین، کاهش 14 درصدی شکل گیری فیبروزیس‌ پیشرفته در بیماران مبتلا به این نوع از هپاتیت گزارش شد.بر اساس نتایج این تحقیق که در مجله هپاتولوژی به چاپ رسید، دیگر منابع کافئین ازجمله نوشابه ها، چای و قرص‌هایی کافئین دار از چنین خاصیتی برخوردار نیستند.

ابداع یك آزمایش ساده ادرار برای تشخیص خروپف‌های خطرناك

بر اساس آخرین یافته؛ اكنون با یك تست ساده می‌توان خروپف خطرناك را از خروپف‌های بی‌خطر و طبیعی تشخیص داد تا فرد در صورت نیاز، زودتر تحت درمان قرار گیرد.محققان دانشگاه شیكاگو كه این تست را طراحی كرده‌اند مطالعات خود را روی 90 كودك انجام دادند كه در حین خواب دچار مشكل تنفسی می‌شوند و در مقابل آنها نیز یك گروه 30 نفره دیگر از كودكان در گروه كنترل قرار گرفتند.این محققان دریافتند: در كودكانی كه دچار نوع خطرناك خروپف هستند، تعداد پروتئین‌ها در ادرارشان افزایش می‌یابد. این پروتئین‌ها شامل یوروكورتین 3، اوروسوموكوئید و اورومودولین هستند كه هرچه غلظت آنها در ادرار كودك بیشتر باشد، بدین معنی است كه خروپف‌های او خطرناكتر و تهدید كننده‌تر هستند.شرح این دستاورد در مجله آمریكایی «طب تنفسی و مراقبت‌های حیاتی» منتشر شده است.

تشخیص زودهنگام اوتیسم با اسكن مغزی پژوهشگران به تازگی موفق شده‌اند با كمك اسكن مغزی علائم ابتدایی اختلال اوتیسم را در كودكان شناسایی كنند. دانشمندان روش جدیدی را ابداع كرده‌اند كه با كمك آن می توان با استفاده از اسكن‌های مغز، علائم این اختلال را در سال‌های نخست زندگی تشخیص داد. به گفته محققان؛ تشخیص اختلال اوتیسم همواره كار دشواری بوده است و اغلب تشخیص این بیماری به قدری دیر می‌شود كه دیگر درمان نمی‌تواند تاثیر قابل توجهی داشته باشد. اما اكنون محققان به روشی بالقوه برای شناسایی دقیق این بیماری در دوران كودكی دست یافته‌اند كه با اسكن برداری از امواج مغزی امكان پذیر می‌شود. این دستاورد حائز اهمیت است؛ چون فقط با انجام یك اسكن مغزی انجام می‌شود و به گفته دكتر تیموتی روبرتز محقق اصلی این پژوهش از بیمارستان اطفال فیلادلفیا، روش جدید می‌تواند به ابزاری استاندارد برای تشخیص این بیماری تبدیل شود. هر چند اختلال اوتیسم برای اولین بار در سال 1943 میلادی تشخیص داده شد اما هنوز نیز یک ناتوانی نسبتا ناشناخته محسوب می‌شود. با این وجود تخمین زده می‌شود که اختلالات طیف اوتیستی بر زندگی بیش از 500 هزار خانواده در انگلیس تاثیر گذاشته‌اند.کسانی که به اوتیسم مبتلا هستند از ناتوانی جسمی رنج نمی‌برند، آنها احتیاجی به صندلی چرخ دار ندارند و در ظاهر مانند هر فرد دیگری بدون معلولیت فیزیكی به نظر می‌رسند. با توجه به این كه این معلولیت به گونه‌ای نامرئی است، آگاهی و درک آن کار دشواری است. بنابراین روش جدید می تواند كمك زیادی به این بیماران بكند. شرح این یافته در مجله تحقیقات اوتیسم منتشر شده است.

ترکیب نانولوله‌ها و پادتن‌ها گامی در درمان سرطان سینه

محققان موسسه ملی استاندارد و فناوری با ترکیب نوعی پادتن و نانولوله‌ها موفق به شناسایی و نابودی سلول‌های سرطانی HER2 در سرطان سینه شدند. HER2 یکی از ژن‌هایی است که رشد و تکثیر سلول‌های انسان را تنظیم می‌کند. سلول‌های عادی دو کپی از HER2 دارند، اما 20 تا 25 درصد از سلول‌های سرطان سینه چندین کپی از این ژن را دارند که منجر به تولید بیش از حد پروتئین کدشده توسط HER2 می‌شود. افزایش تولید این پروتئین موجب رشد بسیار سریع و سختی درمان تومورها می‌شود. هر ساله در آمریکا حدود 40 هزار زن دارای این نوع از سرطان تشخیص داده می‌شوند.در تحقیقی که توسط گروه پژوهشی NIST رهبری انجام است، پژوهشگران پادتنی را که برای حمله به HER2 ایجاد شده (ایمونوگلوبین Y جوجه)، به نانولوله‌های کوتاه به طول 90 نانومتر متصل کردند. هر دو بخش این ترکیب (پادتن و نانولوله) نقش بسیار مهمی در یافتن انتخابی سلول‌های سرطانی HER2 و از بین بردن آنها دارند.تفاوت‌های ژنتیکی زیاد میان انسان‌ها و پرندگان موجب می‌شود که پادتن IgY جوجه به شدت با پروتئین‌های هدف بیان شده روی سلول های تومور برهمکنش داشته و در عین حال هیچ برهمکنشی با سلول‌های عادی دارای پروتئین‌های انسانی دیگر نداشته باشد. همچنین نانولوله‌های کربنی متصل شده به پادتن‌ها به تومورهای HER2 وصل می‌شوند.دو ویژگی اُپتیکی منحصر به فرد نانولوله‌های کربنی امکان شناسایی و تخریب بهتر سلول‌های سرطانی HER2 را ایجاد می‌کند. نور لیزر مادون قرمز با طول موج 785 نانومتر به شدت از نانولوله‌ها انعکاس یافته و این سیگنال قوی توسط طیف‌سنجی رامان شناسایی می‌شود. افزایش طول موج لیزر تابیده شده به 808 نانومتر موجب می‌شود که این نور توسط نانولوله‌ها جذب شده و به دلیل حرارت ایجاد شده، هر چیزی که به آنها متصل شده است (در اینجا سلول‌های سرطانی HER2) سوخته و از بین برود.

استقرار تضمین كیفیت دارو سطح سلامت عمومی جامعه را ارتقا می‌دهد

نتایج یک مطالعه بیانگر این است كه استقرار تضمین كیفیت دارو GMP در صنایع دارویی، می تواند كیفیت داروهای تولید داخل را بالا برده، سطح سلامت جامعه را ارتقا دهد.هدف از این پژوهش، طراحی الگوی تضمین كیفیت دارو برای ایران است که توسط غلام حسین الهامی دکترای مدیریت بهداشت و درمان، گروه آموزشی بهداشت عمومی دانشگاه علوم پزشکی اهواز انجام شده است.در این پژوهش، كاربردی كه به صورت مقطعی ـ مقایسه ای انجام شد گردآوری داده ها با استفاده از سایت های اینترنتی و مجلات معتبر علمی میسر شد. بر اساس داده ها، یك الگوی پیشنهادی اولیه تهیه شد. سپس این الگو در دو مرحله به روش دلفی به نظرخواهی گذاشته شد و سرانجام بر اساس مطالعات تطبیقی و نظرات ارایه شده، الگوی پیشنهادی نهایی تدوین گردید.افزایش خطر سلامت عمومی جامعه پیامد تولید داروهای با كیفیت پایین است؛ برای رسیدن به كیفیت مطلوب دارو، باید نظامی جامع به منظور اجرای بهینه تضمین كیفیت، مشتمل بر GMP (روش بهینه تولید) برقرار شود و استقرار تضمین كیفیت دارو در صنایع دارویی، می تواند كیفیت داروهای تولید داخل را بالا برده، سطح سلامت جامعه را ارتقا دهد.

تولید داربست نانوالیافی برای پوست مصنوعی

پژوهشگران دانشكده مهندسی پزشكی دانشگاه صنعتی امیركبیر به منظور بهینه سازی رشد سلول‌ها بر روی پوست مصنوعی، نوعی داربست زیست تخریب پذیر نانو الیافی جدید تولید كردند.جواد جعفری، دانش‌اموخته كارشناسی ارشد مهندسی پزشكی دانشگاه صنعتی امیركبیر و پژوهشگر طرح، زخم‌های پوستی عمیق از جمله در سوختگی‌ها، آسیب‌ها، زخم بستر و كهولت سن كه پوست به تنهایی قادر به ترمیم خود نباشد را از جمله مواردی برشمرد كه پزشكان از پوست مصنوعی برای ترمیم زخم استفاده می‌كنند.وی افزود: تاكنون روش‌های مختلفی برای ساخت داربست‌های پوستی بهتر مطرح شده است. در این طرح نیز با استفاده از روش الكتروریسی دو ماده كیتوسان و ژلاتین به صورت همزمان به صورت نانو الیاف ریسیده شده و از آنها ساختاری برای رشد سلول‌های پوستی به دست آمده است.پژوهشگر طرح، استفاده از ژلاتین در این تركیب را موجب ارتقای خواص فیزیكی، شیمیایی و زیستی به همراه انعطاف پذیرتر كردن كیتوسان ذكر كرد و گفت: علاوه بر این ژلاتین آب دوستی غشا را افزایش داده و چسبندگی و رشد سلولی را بهبود می‌دهد.وی با اشاره به روش كار خود گفت: دستگاه الكتروریسی از سه قسمت سرنگ‌ حاوی پلیمر، جمع كننده فلزی و منبع تولید ولتاژ بالا تشكیل شده است و طی فرایند تولید، اختلاف پتانسیل الكتریكی زیاد بین سر سرنگ و جمع كننده، موجب پرتاب جت پلیمری و شكل گیری نانوالیاف از دو ماده ژلاتین و كیتوسان می‌شود.

كشف رابطه وراثت انسان با ویروس

پژوهشگران با كشف یك شگفتی تكاملی دریافته‌اند كه هشت درصد از مواد ژنتیكی و وراثتی انسانی از یك ویروس نشات می‌گیرد.محققان در ژاپن و آمریكا در یك پژوهش جدید دریافته‌اند كه حدود هشت درصد ژنتیك انسان از اجداد بشری او نیست.این تحقیق نشان داد كه ژنوم‌های انسانی و سایر پستانداران حاوی مولكول DNA حاصل از جاسازی بورناویروس‌ها است.بورناویروس‌ها، ویروس‌های رشته وراثتی RNA هستند كه تكیر و نسخه برداری آنها در درون هسته سلول صورت می‌گیرد.محققان دانشگاه‌های تگزاس آمریكا و اوزاكای ژاپن كه مشتركا این تحقیق را انجام داده‌اند، می‌گوید: این DNA انتقالی می‌تواند عامل جهش‌های ژنتیكی و اختلالات روان‌پریشی مانند شیزوفرنی و اختلالات حلقی باشد.نام بورناویروس‌ها از شهر بورنا در آلمان گرفته شده كه در سال 1885 این ویروس در آنجا اپیدمی شده بود.این ویروس در آن سال شماری از پرندگان و پستانداران از جمله انسانها را آلوده كرد.این ویروس منحصر به فرد است، چون فقط نورون‌ها (سلول‌های عصبی) را آلوده كرده و عفونت را در مغز مستقر می‌كند.

عرضه‌ی MP3پلیری كه آهنگ را با ضربان قلب تنظیم می‌كند

دستگاه پخش موسیقی دیجیتالی جدیدی از سوی فیلیپس عرضه شده كه می‌تواند آهنگ‌های در حال اجرا را با ضربان قلب كاربرش همگام كرده و آهنگ‌هایی را پخش كند كه ریتم آن‌ها مطابق با وضعیت بدن كاربر است. دستگاه «اكتیوا» كه تركیبی از یك MP3پلیر و یك گام شمار است، به شكل ساعت بوده و می‌تواند برروی مچ دست یا بند باز و بسته شود و گنجایش ذخیره چهار گیگابایت اطلاعات یا حدود 500 آهنگ را داشته و 130 دلار نیز قیمت دارد.داخل «اكتیوا» نرم‌افزار اختصاصی به نام «تمپوموزیك» وجود دارد كه توسط فیلیپس طراحی شده و كتابخانه آهنگ كاربر را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و مشخصاتی از جمله مشخصات مربوط به سرعت را برای هر آهنگ ذخیره می‌كند.این نرم‌افزار همچنین از كاربر درخواست می‌كند آهنگ‌هایی را كه وی را تشویق می‌كنند سخت‌تر كار كند و آهنگ‌هایی را كه جزء سبك مورد علاقه‌اش هستند، مشخص كند.اكتیوا با توجه به فعالیت كاربر آهنگ پخش می‌كند، به‌عنوان مثال انجام حركات زیاد موجب اجرای آهنگ تند شده و هنگامی كه كاربر حركاتش كند می‌شود آهنگ را بر اساس آن تنظیم می‌كند.بر اساس این گزارش این دستگاه همچنین نظراتی درباره میزان كالری مصرف شده، زمان و مسافت طی شده توسط كاربر ارایه می‌كند.

عامل اصلی ابتلا به هپاتیت C در پروتئین سلولی شناسایی شد

محققان امیدوارند؛ با شناسایی عامل ابتلا به هپاتیت C ، بیماری‌های کبدی را درمان کنند. محققان دانشگاه کالیفرنیا به سرپرستی ساموئل فرنچ، پروتئین سلولی را که نقش مهمی در ابتلای افراد به هپاتیت C دارد، شناسایی کردند. آنها معتقدند؛ این یافته‌ها می‌تواند راه درمان‌های جدیدتر برای این بیماری و بیماری که منجر به سرطان کبد می‌شود را مشخص کند. محققان دریافتند: شوک حرارتی پروتئین 40 و 70 عامل مهم سلولی در عفونت هپاتیت C بوده است. همچنین آنها دریافتند: ترکیب طبیعی موسوم به کیورستین از سنتز این پروتئین‌ها جلوگیری کرده و به طور شگرفی مانع عفونت ویروسی در بافتها می‌شود. ساموئل فرنچ می‌گوید: یافته‌های این پژوهش بسیار مهم است چون می‌توان با کاهش سطح ویروس در این افراد، راه این پروتئین را مسدود کرده و به طور کامل آن را از بین برد. فاز اول آزمایش در UCLA انجام خواهد شد تا مشخص شود کیورستین برای بیماران نوع اول هپاتیت C مفید است یا خیر؟ در حال حاضر درمان‌ها باعث عوارض جانبی می‌شود اما این داروی جدید با هدف قرار دادن پروتئین‌های سلولی به جای پروتئین‌های ویروسی، پیشرفت قابل توجهی در درمان این بیماری است که فقط 50 درصد بیماران با نوع اول هپاتیت C به درمان جواب می‌دهند.

برچسب ها: درمان سرطان سینه، زندگی آنلاین، خواندنی های پزشكی، هپاتیت‌C تعداد بازديد: 762 تعداد نظرات: 0