Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 17:49

20
فروردین
خواندنی های پزشكی

خواندنی های پزشكی

محققان مي گويند مي توان با انجام يک آزمايش ساده ادرار، خطرناک و يا بي خطر...

خواندنی های پزشكی

 

 

شیوه جدیدی برای تشخیص خرخر خطرناک ارائه شد 

محققان می گویند می توان با انجام یک آزمایش ساده ادرار، خطرناک و یا بی خطر بودن خرخر را تشخیص داد. به گزارش فیزورگ، پژوهشگران دانشگاه شیکاگو در آمریکا 90 کودک را که به خاطر مشکل تنفس در حین خواب به درمانگاهی در شهر شیکاگو مراجعه کرده بودند، مورد مطالعه قرار دادند. انجام آزمایش از ادرار کودکانی که خرخرشان از نوع خطرناک تشخیص داده شده بود، نشان داد میزان چند پروتئین در ادرار آنها بیش از حد عادی بوده است. این پژوهشگران معتقدند این بررسی ها باید تکرار شود اما ممکن است منجر به ابداع آزمایشی ساده برای تشخیص خر و پف خطرناک شود. کودکان مورد مطالعه، همگی در ساعات شب و موقعی که خواب بودند، تحت نظر قرار گرفتند و شماری از آنها در دسته بیماران مبتلا به "او اس آ" (اختلال تنفسی هنگام خواب)، قرار گرفتند. "او اس آ" ممکن است در کودکان باعث مشکلات روانی، رفتاری، قلب و عروق و سوخت و ساز شود. بر اساس تخمین های موجود احتمال دارد سه درصد از همه کودکان زیر 9 سال به این مشکل دچار شوند.

محققان دانشگاه شیکاگو صبح روز بعد از نظارت بر نحوه خوابیدن کودکان، اولین نمونه ادرار آنها را جمع کرده و مورد آزمایش قرار داده اند. آنها با استفاده از رنگ های فلورسنت، پروتیئن های موجود در ادرار آنها را تفکیک و دسته بندی کرده اند. آنها متوجه شدند میزان و غلظت سه پروتئین در ادرار کودکان مبتلا به "او اس آ" بیشتر از سایرین بوده است: اروکورتین 3، اروسومکوید و ارومودولین. میزان کالیکرئین 1، پروتئینی دیگر در ادرار، کمتر از سایر پروتئین ها بوده است. محققان می گویند تحقیقات بیشتری باید در این زمینه صورت بگیرد تا مشخص شود نتیجه گیری قاطع از هر آزمایشی با توجه به کدام پروتئین ها حاصل می شود و چه زمانی بهترین زمان برای انجام آزمایش است.

 

كاملترین تصویر سه بعدی از مغز تهیه شد

گروهی از محققان دانشگاه پوردو آمریكا موفق شدند تصویر كامل سه بعدی از مغز به دست آورند. این گروه تحقیقاتی به سرپرستی گراهام كوكز با استفاده از تكنیك‌های طیف سنجی انبوه و پروسه‌های تصویربرداری، نمایی جدید و كامل از مغز موش‌های آزمایشگاهی تهیه كردند. آنها توانستند تصاویر سه بعدی بدست آورند كه توزیع فضایی از بیومولكول‌های خاص را در میان زیرساخت‌های مغز موش‌ها منعكس می‌كنند. تكنیك طیف سنج انبوه روشی است كه بوسیله آن می توان مولكول‌ها را از هم جدا كرده و از روی جرم‌شان آنها را شناسایی كرد. تركیب این تكنیك با روش‌های تصویربرداری به شكلی خاص توزیع دوبعدی مولكول‌ها شامل داروها، پروتئین‌ها یا لیپیدها بر سطح یك نمونه بیولوژیك نشان می دهد. محققان در این پژوهش مجموعه‌ای از بخش های ظریفی از مغز موش‌ها را آماده كرده و تركیب لیپیدی آن ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند؛ سپس دو الگوی متفاوت طیف سنجی انبوه مشاهده شدند. محققان با استفاده از یك مجموعه داده‌های دوبعدی تصاویر سه بعدی را ساختند كه هر یك نقشه یك قطعه خاص لیپید اولیه را ارائه می كند؛ سپس با پوشاندن این مجموعه‌های سه بعدی داده‌ها با یكدیگر، مدلی از مغز موش‌ها تهیه كردند كه در آن جزئیات آناتومیك قابل درك بود. به همین شیوه می توان وضعیت سه بعدی سایر بیومولكول‌ ها در مغز را بدست آورد. محققان امیدوارند با این دستاورد درك بهتری از پروسه‌های بیوشیمیایی در مغز حاصل كرده و نیز از سایر اعضای بدن نیز تصاویر مشابهی تهیه كنند.

 

کشف ژنهای عامل بروز بیماری آرتریت 

کنسرسیوم بین المللی از محققان، شش منطقه ژنتیکی مرتبط با یک نوع رایج آرتریت موسوم به (ankylosing spondylitis ) را شناسایی کردند. به گزارش ساینس دیلی ، دراین بین، دو ژن ارتباط قوی با این بیماری نشان دادند. این گروه از محققان، ژنهای ANTXR2 و IL1R2 و همچنین دو منطقه خالی از ژن، بخشهایی از DNA بین ژنهای روی کروموزوم 2 و 21 را شناسایی کرده اند که با بروز این بیماری مرتبط هستند. بر اساس این تحقیقات که به سرپرستی دانشگاه آکسفورد انجام شده است، اکنون می توان این دو ژن را که در فرایندهای التهابی بدن نقش دارند، بعنوان اهدافی بمنظور ارائه درمانهای بهتر برای این بیماری در نظر گرفت. در حال حاضر اطلاعاتی اندکی در مورد عامل ایجاد کننده این بیماری در دسترس است و بهترین درمان موجود گران و به جای درمانگری تنها تسکین دهنده نشانه های بیماری است. نتایج این تحقیقات در نشریه نیچر ژنتیک منتشر شده است.

 

برخی داروهای فشار خون در پیشگیری از آلزایمر مفیدند

محققان به تازگی دریافته‌اند: برخی از داروهای فشار خون می‌توانند خطر بروز اختلال مشاعر و زوال عقل را كاهش دهند. دانشمندان آمریكایی می‌گویند؛ داروهایی كه به طور معمول برای درمان فشار خون بالا و بیماری قلبی تجویز می‌شوند، می‌توانند خطر ابتلا به آلزایمر و زوال عقل را پایین بیاورند. پژوهشگران بوستون دریافته‌اند: در افراد سالمندتری كه انواع خاصی از داروهای فشار خون را مصرف می‌كنند كه با عنوان بازدارنده‌های گیرنده آنژیوتنسین (ARBS) شناخته شده هستند، احتمال ابتلا به بیماریهای تحلیل برنده مغز به میزان قابل توجهی كمتر است. آمارها نشان می‌دهد كه در حال حاضر حدود 35 میلیون نفر در سراسر جهان به زوال عقل مبتلا هستند.

 

پژوهشگران ژاپنی نقش یک پروتئین را در بروز سرطان شناسایی کردند 

پژوهشگران ژاپنی می گویند که موفق شده اند نقش یک پروتئین را در بروز سرطان در سلولهای انسانی شناسایی کنند.    پژوهشگران دانشگاه گونما ژاپن پی برده اند که یک نوع پروتئین در سلولهای انسانی وجود دارد که عملکرد یک آنزیم را برای آن که سلولهای سرطانی از طریق تکرار جهش ها به سلولهای سرطانی بدخیم تبدیل شوند، ارتقا می دهد. به گزارش NHK، این یافته پژوهشگران ژاپنی توسط تیمی به رهبری پروفسور " تاکایوکی یاماشتا" استاد دانشگاه گونما ژاپن اعلام شده است. این تیم پژوهشگران ژاپنی در زمینه روند تکرار جهش های سلولهای سرطانی و تبدیل این سلولها به سلولهای بدخیم که داروهای ضد سرطان بر آنها تاثیری ندارد، مطالعه کردند. این تیم دریافته است که پروتئینی بنام Hsp90 (پروتئین 90 شوک حرارتی) در فرآیند و توسعه عملکرد یک نوع آنزیم که جهش در سلول را تسهیل می کند، شرکت دارد. به گزارش ان.اچ.کی، این پروتئین در هر سلول انسانی وجود دارد و محققان در باره این که این پروتئین چگونه کار می کند، مطالعه می کنند. این تیم پژوهشگران ژاپنی می گوید: این یافته احتمالا زمینه ای برای توسعه درمان سرطان از طریق جلوگیری از تبدیل سلولهای سرطانی به سلولهای بدخیم، خواهد بود.

 

استرس هم سرطا‌‌‌‌‌‌ن‌زاست

تحقیقات جدید دانشمندان نشان می‌دهد استرس می‌تواند منجر به بروز سرطان شود.دانشمندان با انجام تحقیقاتی متوجه شدند استرس‌های احساسی هر روزه می‌توانند به عنوان یک محرک برای رشد تومورهای سرطانی عمل کنند و در نهایت باعث اتبلا به سرطان شوند.آن‌ها کشف کردند که هر نوع آسیب و ضربه چه احساسی و چه فیزیکی می‌تواند به مسیری تبدیل شود که جهش‌های سرطانی را به کنار یک دیگر می‌آورد و در نهایت تبدیل به یک ترکیب کشنده می‌شود.این یافته‌ها که در نشریه Nature به چاپ رسیده است برای اولین بار نشان می‌دهد رشد بیماری‌ها می‌تواند تحت تاثیر فاکتورهایی مانند استرس کاری و خانوادگی قرار گیرد.پروفسور Tian Xu متخصص ژن شناسی از دانشگاه Yale که این تحقیق را انجام داده است در این باره گفت : شرایط مختلف زیادی می‌تواند منجر به سیگنال‌های استرسی شود که استرس فیزیکی ، استرس احساسی ، عفونت و تورم از جمله آن‌ها هستند.به این ترتیب باید گفت کم‌تر کردن استرس و شرایط استرس زا همیشه توصیه خوبی برای پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌هاست.تاکنون دانشمندان تصور می‌کردند بیش از یک جهش سرطانزا باید در یک سلول اتفاق بیفتند تا تومورها شروع به رشد کنند ، اما پروفسور Xu و همکارانش در دانشگاه Yale با انجام تحقیقات خود متوجه شدند این جهش‌ها حتی اگر در مکان‌های مختلفی واقع شده باشند می‌توانند به رشد سلول‌های سرطانی کمک کنند و استرس هم از جمله عوامل مهم در بروز این اتفاق است.

 

 

تشخیص بیماری های مغزی با معاینه چشم

پژوهشگران می گویند معاینه چشم می تواند به شناسایی و تشخیص بیماری آلزایمر و دیگر بیماری های مغزی کمک کند.فرانسیسکو کوردییرو، سرپرست تیم تحقیقاتی دانشگاه لندن گفت: در این روش با استفاده از نشانگرهای فلورسنت و لیزرهای وی‍‍‍ژه دیدن داخل کره چشم، میتوان شبکیه را بررسی کرد و میزان مرگ سلول های مغزی را سنجید. شبکیه درواقع لایه ای بسیار نازک از سلولهای مغزی و در ادامه مغز است و به زودی افرادی که برای سنجش وضع بینایی به چشم پزشک مراجعه می کنند، از نظر وضع سلول های مغزی نیز بررسی می شوند.به گفته کوردییرو، این روش مشابه روشی است که در بیمارستان ها و درمانگاه های چشم پزشکی استفاده می شود و پژوهشگران تاکنون از آن در سلول های آزمایشگاهی استفاده کرده اند؛ تجهیزات مورد نیاز نیز در پژوهش های ویژه مدل های حیوانی آزمایش شده است.وی تاکید کرد این شیوه ارزان قیمت و غیرتهاجمی است و می توان آن را به سرعت برای آزمایش بر انسان توسعه داد.

 

تولید دارویی معجزه‌گر برای درمان مبتلایان به سكته مغزی

دانشمندان ادعا كرده‌اند كه موفق به تولید دارویی جدید و معجزه‌گر برای درمان مبتلایان به سكته مغزی شده‌اند. این پژوهشگران با امید به درمان صدها هزار بیماری كه بر اثر سكته مغزی فلج و ناتوان می‌شوند، خاطرنشان كردند كه این داروی جدید می‌تواند تا 99 درصد از ناتوانی‌های حركتی در این بیماران را بهبود بخشیده و احیا كند. محققان دانشگاه كالیفرنیا این دارو را روی موشهای آزمایشگاهی، آزمایش كردند كه نتایج موفقیت آمیزی داشته است و تاكید می‌كنند كه ارزش آزمایش كردن روی انسانها را نیز دارد. چون تقریبا تمام حالت فلجی را كه در نتیجه سكته در بیمار بروز می‌كند، برطرف می‌سازد. داروی جدید "TOF alpha" نام دارد. پروفسور جیمز فالون محقق اصلی این گروه پژوهشی خاطرنشان كرده است كه داروی جدید، رشد سلولهای مغزی جدید را مورد هدف قرار می‌دهد و بر اساس پروتئینی موسوم به فاكتور رشد انتقالی آنها تهیه شده است كه نقش مهمی در شكل گیری بافت ایفا می‌كند. شرح این یافته در مجله علمی پژوهشی «نوروساینس» منتشر شده است. محققان دریافتند: موشهایی كه این پروتئین به آنها تزریق شده بازگشت عملكرد‌های حركتی به طور طبیعی از سر گرفته می‌شود.

 

در صورت استفاده از لامپ‌های صنعتی، در منزل نیز از ضد آفتاب استفاده شود

یک متخصص بیماری‌های پوست با بیان اینکه اغلب لامپ‌های صنعتی، نوری مشابه نور آفتاب و اشعه UV تولید می‌کنند، به افراد دارای پوست‌های روشن و حساس‌ توصیه كرد: در منزل نیز از ضد آفتاب استفاده کنند تا اثرات مضر این لامپ‌ها موجب آسیب به پوست آنها نشود.دکترنرگس پورحیدری ، ضد آفتاب‌های رنگی را محصولاتی متنوع و فاقد عوارض جانبی عنوان کرد و گفت: بهتر است کرم پودرها به میزان کمتری استفاده شوند؛ چرا که به پوست آسیب وارد می‌کنند. علاوه بر آن، این محصولات با ضد آفتاب‌ها نیز تداخل داشته و در صورت استفاده از آنها، فرد نمی‌تواند از محصولات ضد آفتاب استفاده کند. وی با تاکید بر لزوم مشورت با متخصصان پوست برای انتخاب لوازم آرایشی معتبر و متناسب با هرنوع پوست، گفت: محصولاتی متنوع و بدون مجوز وزارت بهداشت در سطح بازار موجود است، بنابراین بهتر است تهیه لوازم آرایشی از داروخانه‌ها و با توجه به مجوز وزارت بهداشت صورت گیرد. این متخصص پوست با تاكید بر لزوم توجه به تاریخ مصرف محصولات آرایشی و بهداشتی، ادامه داد: تاریخ انقضای یک محصول براساس نگهدارنده‌های موجود در آن محصول، تعیین شده و عدم توجه به تاریخ انقضای آن ممکن است عوارض مختلفی را در پوست به دنبال داشته باشد. وی استفاده از لوازم آرایشی برای سنین پایین‌تر از 18 سال را مناسب ندانست و گفت: ضد آفتاب‌ها نقش حفاظتی دارند و در گروه لوازم آرایشی محسوب نمی‌شوند. در مجموع استفاده از ضد آفتاب‌ها در تمام فصول و از سن 6 ماهگی برای همه افراد توصیه می‌شود. دکترپورحیدری تاكید كرد كه شب، قبل از خواب مواد آرایشی از صورت پاک شوند و در طول روز نیز كمتر از لوازم آرایشی استفاده شود.

برچسب ها: زندگی آنلاین، خواندنی های پزشكی تعداد بازديد: 654 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز