سه شنبه 3 بهمن 1396 - 00:06

فروردین
خواندني هاي پزشكي

محققان مي گويند مي توان با انجام يک آزمايش ساده ادرار، خطرناک و يا بي خطر...

شيوه جديدي براي تشخيص خرخر خطرناک ارائه شد
محققان مي گويند مي توان با انجام يک آزمايش ساده ادرار، خطرناک و يا بي خطر بودن خرخر را تشخيص داد. به گزارش فيزورگ، پژوهشگران دانشگاه شيکاگو در آمريکا 90 کودک را که به خاطر مشکل تنفس در حين خواب به درمانگاهي در شهر شيکاگو مراجعه کرده بودند، مورد مطالعه قرار دادند. انجام آزمايش از ادرار کودکاني که خرخرشان از نوع خطرناک تشخيص داده شده بود، نشان داد ميزان چند پروتئين در ادرار آنها بيش از حد عادي بوده است. اين پژوهشگران معتقدند اين بررسي ها بايد تکرار شود اما ممکن است منجر به ابداع آزمايشي ساده براي تشخيص خر و پف خطرناک شود. کودکان مورد مطالعه، همگي در ساعات شب و موقعي که خواب بودند، تحت نظر قرار گرفتند و شماري از آنها در دسته بيماران مبتلا به "او اس آ" (اختلال تنفسي هنگام خواب)، قرار گرفتند. "او اس آ" ممکن است در کودکان باعث مشکلات رواني، رفتاري، قلب و عروق و سوخت و ساز شود. بر اساس تخمين هاي موجود احتمال دارد سه درصد از همه کودکان زير 9 سال به اين مشکل دچار شوند.
محققان دانشگاه شيکاگو صبح روز بعد از نظارت بر نحوه خوابيدن کودکان، اولين نمونه ادرار آنها را جمع کرده و مورد آزمايش قرار داده اند. آنها با استفاده از رنگ هاي فلورسنت، پروتيئن هاي موجود در ادرار آنها را تفکيک و دسته بندي کرده اند. آنها متوجه شدند ميزان و غلظت سه پروتئين در ادرار کودکان مبتلا به "او اس آ" بيشتر از سايرين بوده است: اروکورتين 3، اروسومکويد و ارومودولين. ميزان کاليکرئين 1، پروتئيني ديگر در ادرار، کمتر از ساير پروتئين ها بوده است. محققان مي گويند تحقيقات بيشتري بايد در اين زمينه صورت بگيرد تا مشخص شود نتيجه گيري قاطع از هر آزمايشي با توجه به کدام پروتئين ها حاصل مي شود و چه زماني بهترين زمان براي انجام آزمايش است.

كاملترين تصوير سه بعدي از مغز تهيه شد
گروهي از محققان دانشگاه پوردو آمريكا موفق شدند تصوير كامل سه بعدي از مغز به دست آورند. اين گروه تحقيقاتي به سرپرستي گراهام كوكز با استفاده از تكنيك‌هاي طيف سنجي انبوه و پروسه‌هاي تصويربرداري، نمايي جديد و كامل از مغز موش‌هاي آزمايشگاهي تهيه كردند. آنها توانستند تصاوير سه بعدي بدست آورند كه توزيع فضايي از بيومولكول‌هاي خاص را در ميان زيرساخت‌هاي مغز موش‌ها منعكس مي‌كنند. تكنيك طيف سنج انبوه روشي است كه بوسيله آن مي توان مولكول‌ها را از هم جدا كرده و از روي جرم‌شان آنها را شناسايي كرد. تركيب اين تكنيك با روش‌هاي تصويربرداري به شكلي خاص توزيع دوبعدي مولكول‌ها شامل داروها، پروتئين‌ها يا ليپيدها بر سطح يك نمونه بيولوژيك نشان مي دهد. محققان در اين پژوهش مجموعه‌اي از بخش هاي ظريفي از مغز موش‌ها را آماده كرده و تركيب ليپيدي آن ها را مورد تجزيه و تحليل قرار دادند؛ سپس دو الگوي متفاوت طيف سنجي انبوه مشاهده شدند. محققان با استفاده از يك مجموعه داده‌هاي دوبعدي تصاوير سه بعدي را ساختند كه هر يك نقشه يك قطعه خاص ليپيد اوليه را ارائه مي كند؛ سپس با پوشاندن اين مجموعه‌هاي سه بعدي داده‌ها با يكديگر، مدلي از مغز موش‌ها تهيه كردند كه در آن جزئيات آناتوميك قابل درك بود. به همين شيوه مي توان وضعيت سه بعدي ساير بيومولكول‌ ها در مغز را بدست آورد. محققان اميدوارند با اين دستاورد درك بهتري از پروسه‌هاي بيوشيميايي در مغز حاصل كرده و نيز از ساير اعضاي بدن نيز تصاوير مشابهي تهيه كنند.

کشف ژنهاي عامل بروز بيماري آرتريت
کنسرسيوم بين المللي از محققان، شش منطقه ژنتيکي مرتبط با يک نوع رايج آرتريت موسوم به (ankylosing spondylitis ) را شناسايي کردند. به گزارش ساينس ديلي ، دراين بين، دو ژن ارتباط قوي با اين بيماري نشان دادند. اين گروه از محققان، ژنهاي ANTXR2 و IL1R2 و همچنين دو منطقه خالي از ژن، بخشهايي از DNA بين ژنهاي روي کروموزوم 2 و 21 را شناسايي کرده اند که با بروز اين بيماري مرتبط هستند. بر اساس اين تحقيقات که به سرپرستي دانشگاه آکسفورد انجام شده است، اکنون مي توان اين دو ژن را که در فرايندهاي التهابي بدن نقش دارند، بعنوان اهدافي بمنظور ارائه درمانهاي بهتر براي اين بيماري در نظر گرفت. در حال حاضر اطلاعاتي اندکي در مورد عامل ايجاد کننده اين بيماري در دسترس است و بهترين درمان موجود گران و به جاي درمانگري تنها تسکين دهنده نشانه هاي بيماري است. نتايج اين تحقيقات در نشريه نيچر ژنتيک منتشر شده است.

برخي داروهاي فشار خون در پيشگيري از آلزايمر مفيدند
محققان به تازگي دريافته‌اند: برخي از داروهاي فشار خون مي‌توانند خطر بروز اختلال مشاعر و زوال عقل را كاهش دهند. دانشمندان آمريكايي مي‌گويند؛ داروهايي كه به طور معمول براي درمان فشار خون بالا و بيماري قلبي تجويز مي‌شوند، مي‌توانند خطر ابتلا به آلزايمر و زوال عقل را پايين بياورند. پژوهشگران بوستون دريافته‌اند: در افراد سالمندتري كه انواع خاصي از داروهاي فشار خون را مصرف مي‌كنند كه با عنوان بازدارنده‌هاي گيرنده آنژيوتنسين (ARBS) شناخته شده هستند، احتمال ابتلا به بيماريهاي تحليل برنده مغز به ميزان قابل توجهي كمتر است. آمارها نشان مي‌دهد كه در حال حاضر حدود 35 ميليون نفر در سراسر جهان به زوال عقل مبتلا هستند.

پژوهشگران ژاپني نقش يک پروتئين را در بروز سرطان شناسايي کردند
پژوهشگران ژاپني مي گويند که موفق شده اند نقش يک پروتئين را در بروز سرطان در سلولهاي انساني شناسايي کنند.    پژوهشگران دانشگاه گونما ژاپن پي برده اند که يک نوع پروتئين در سلولهاي انساني وجود دارد که عملکرد يک آنزيم را براي آن که سلولهاي سرطاني از طريق تکرار جهش ها به سلولهاي سرطاني بدخيم تبديل شوند، ارتقا مي دهد. به گزارش NHK، اين يافته پژوهشگران ژاپني توسط تيمي به رهبري پروفسور " تاکايوکي ياماشتا" استاد دانشگاه گونما ژاپن اعلام شده است. اين تيم پژوهشگران ژاپني در زمينه روند تکرار جهش هاي سلولهاي سرطاني و تبديل اين سلولها به سلولهاي بدخيم که داروهاي ضد سرطان بر آنها تاثيري ندارد، مطالعه کردند. اين تيم دريافته است که پروتئيني بنام Hsp90 (پروتئين 90 شوک حرارتي) در فرآيند و توسعه عملکرد يک نوع آنزيم که جهش در سلول را تسهيل مي کند، شرکت دارد. به گزارش ان.اچ.کي، اين پروتئين در هر سلول انساني وجود دارد و محققان در باره اين که اين پروتئين چگونه کار مي کند، مطالعه مي کنند. اين تيم پژوهشگران ژاپني مي گويد: اين يافته احتمالا زمينه اي براي توسعه درمان سرطان از طريق جلوگيري از تبديل سلولهاي سرطاني به سلولهاي بدخيم، خواهد بود.
استرس هم سرطا‌‌‌‌‌‌ن‌زاست
تحقیقات جدید دانشمندان نشان می‌دهد استرس می‌تواند منجر به بروز سرطان شود.دانشمندان با انجام تحقیقاتی متوجه شدند استرس‌های احساسی هر روزه می‌توانند به عنوان یک محرک برای رشد تومورهای سرطانی عمل کنند و در نهایت باعث اتبلا به سرطان شوند.آن‌ها کشف کردند که هر نوع آسیب و ضربه چه احساسی و چه فیزیکی می‌تواند به مسیری تبدیل شود که جهش‌های سرطانی را به کنار یک دیگر می‌آورد و در نهایت تبدیل به یک ترکیب کشنده می‌شود.این یافته‌ها که در نشریه Nature به چاپ رسیده است برای اولین بار نشان می‌دهد رشد بیماری‌ها می‌تواند تحت تاثیر فاکتورهایی مانند استرس کاری و خانوادگی قرار گیرد.پروفسور Tian Xu متخصص ژن شناسی از دانشگاه Yale که این تحقیق را انجام داده است در این باره گفت : شرایط مختلف زیادی می‌تواند منجر به سیگنال‌های استرسی شود که استرس فیزیکی ، استرس احساسی ، عفونت و تورم از جمله آن‌ها هستند.به این ترتیب باید گفت کم‌تر کردن استرس و شرایط استرس زا همیشه توصیه خوبی برای پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌هاست.تاکنون دانشمندان تصور می‌کردند بیش از یک جهش سرطانزا باید در یک سلول اتفاق بیفتند تا تومورها شروع به رشد کنند ، اما پروفسور Xu و همکارانش در دانشگاه Yale با انجام تحقیقات خود متوجه شدند این جهش‌ها حتی اگر در مکان‌های مختلفی واقع شده باشند می‌توانند به رشد سلول‌های سرطانی کمک کنند و استرس هم از جمله عوامل مهم در بروز این اتفاق است.

تشخیص بیماری های مغزی با معاینه چشم
پژوهشگران می گویند معاینه چشم می تواند به شناسایی و تشخیص بیماری آلزایمر و دیگر بیماری های مغزی کمک کند.فرانسیسکو کوردییرو، سرپرست تیم تحقیقاتی دانشگاه لندن گفت: در این روش با استفاده از نشانگرهای فلورسنت و لیزرهای وی‍‍‍ژه دیدن داخل کره چشم، میتوان شبکیه را بررسی کرد و میزان مرگ سلول های مغزی را سنجید. شبکیه درواقع لایه ای بسیار نازک از سلولهای مغزی و در ادامه مغز است و به زودی افرادی که برای سنجش وضع بینایی به چشم پزشک مراجعه می کنند، از نظر وضع سلول های مغزی نیز بررسی می شوند.به گفته کوردییرو، این روش مشابه روشی است که در بیمارستان ها و درمانگاه های چشم پزشکی استفاده می شود و پژوهشگران تاکنون از آن در سلول های آزمایشگاهی استفاده کرده اند؛ تجهیزات مورد نیاز نیز در پژوهش های ویژه مدل های حیوانی آزمایش شده است.وی تاکید کرد این شیوه ارزان قیمت و غیرتهاجمی است و می توان آن را به سرعت برای آزمایش بر انسان توسعه داد.
توليد دارويي معجزه‌گر براي درمان مبتلايان به سكته مغزي
دانشمندان ادعا كرده‌اند كه موفق به توليد دارويي جديد و معجزه‌گر براي درمان مبتلايان به سكته مغزي شده‌اند. اين پژوهشگران با اميد به درمان صدها هزار بيماري كه بر اثر سكته مغزي فلج و ناتوان مي‌شوند، خاطرنشان كردند كه اين داروي جديد مي‌تواند تا 99 درصد از ناتواني‌هاي حركتي در اين بيماران را بهبود بخشيده و احيا كند. محققان دانشگاه كاليفرنيا اين دارو را روي موشهاي آزمايشگاهي، آزمايش كردند كه نتايج موفقيت آميزي داشته است و تاكيد مي‌كنند كه ارزش آزمايش كردن روي انسانها را نيز دارد. چون تقريبا تمام حالت فلجي را كه در نتيجه سكته در بيمار بروز مي‌كند، برطرف مي‌سازد. داروي جديد "TOF alpha" نام دارد. پروفسور جيمز فالون محقق اصلي اين گروه پژوهشي خاطرنشان كرده است كه داروي جديد، رشد سلولهاي مغزي جديد را مورد هدف قرار مي‌دهد و بر اساس پروتئيني موسوم به فاكتور رشد انتقالي آنها تهيه شده است كه نقش مهمي در شكل گيري بافت ايفا مي‌كند. شرح اين يافته در مجله علمي پژوهشي «نوروساينس» منتشر شده است. محققان دريافتند: موشهايي كه اين پروتئين به آنها تزريق شده بازگشت عملكرد‌هاي حركتي به طور طبيعي از سر گرفته مي‌شود.
در صورت استفاده از لامپ‌هاي صنعتي، در منزل نيز از ضد آفتاب استفاده شود
يک متخصص بيماري‌هاي پوست با بيان اينکه اغلب لامپ‌هاي صنعتي، نوري مشابه نور آفتاب و اشعه UV توليد مي‌کنند، به افراد داراي پوست‌هاي روشن و حساس‌ توصيه كرد: در منزل نيز از ضد آفتاب استفاده کنند تا اثرات مضر اين لامپ‌ها موجب آسيب به پوست آنها نشود.دکترنرگس پورحيدري ، ضد آفتاب‌هاي رنگي را محصولاتي متنوع و فاقد عوارض جانبي عنوان کرد و گفت: بهتر است کرم پودرها به ميزان کمتري استفاده شوند؛ چرا که به پوست آسيب وارد مي‌کنند. علاوه بر آن، اين محصولات با ضد آفتاب‌ها نيز تداخل داشته و در صورت استفاده از آنها، فرد نمي‌تواند از محصولات ضد آفتاب استفاده کند. وي با تاکيد بر لزوم مشورت با متخصصان پوست براي انتخاب لوازم آرايشي معتبر و متناسب با هرنوع پوست، گفت: محصولاتي متنوع و بدون مجوز وزارت بهداشت در سطح بازار موجود است، بنابراين بهتر است تهيه لوازم آرايشي از داروخانه‌ها و با توجه به مجوز وزارت بهداشت صورت گيرد. اين متخصص پوست با تاكيد بر لزوم توجه به تاريخ مصرف محصولات آرايشي و بهداشتي، ادامه داد: تاريخ انقضاي يک محصول براساس نگهدارنده‌هاي موجود در آن محصول، تعيين شده و عدم توجه به تاريخ انقضاي آن ممکن است عوارض مختلفي را در پوست به دنبال داشته باشد. وي استفاده از لوازم آرايشي براي سنين پايين‌تر از 18 سال را مناسب ندانست و گفت: ضد آفتاب‌ها نقش حفاظتي دارند و در گروه لوازم آرايشي محسوب نمي‌شوند. در مجموع استفاده از ضد آفتاب‌ها در تمام فصول و از سن 6 ماهگي براي همه افراد توصيه مي‌شود. دکترپورحيدري تاكيد كرد كه شب، قبل از خواب مواد آرايشي از صورت پاک شوند و در طول روز نيز كمتر از لوازم آرايشي استفاده شود.

تعداد بازديد: 230 تعداد نظرات: 0