Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 13:27

19
فروردین
خواندنی های پزشكی

خواندنی های پزشكی

گروهی از پژوهشگران ایتالیایی یک مولکول مصنوعی جدید را ایجاد کردند که قادر ...

خواندنی های پزشكی

 

 

ساخت یک مولکول مصنوعی جدید برای ترمیم بافت قلب

گروهی از پژوهشگران ایتالیایی یک مولکول مصنوعی جدید را ایجاد کردند که قادر است بلافاصله پس از بروز یک سکته قلب را ترمیم کند.محققان "موسسه ملی ساختارها و سیستمهای زیستی" ایتالیا مولکولی متحولانه را ایجاد کردند که می تواند مرگ سلولهای قلبی پس از سکته را کاهش دهد و منجر به تشکیل رگهای کورنر با کمک سلولهای بنیادی اندوژن شود.این مولکول مصنوعی جدید که HBR نام دارد همچنین می تواند در شیشه تمایز سلولهای بنیادی بزرگسال به سلولهای کاردیومیوسیت قلب را تسریع کند. این سلولها می توانند در پیوندهای آینده به خود بیمار مورد استفاده قرار گیرند.براساس گزارش آنسا، با اولین تزریق HBR می توان سلولهای بنیادی را که قبلا در لابراتوار کشت داده شده اند به قلب آسیب دیده از سکته پیوند زد. این مولکول پتانسیل ترمیم قلب را افزایش می دهد.HBR از ترکیب اسید هیالورونیک، اسید بوتریک و اسید رتینوئیک ساخته شده است. در آزمایشات بر روی مدلهای حیوانی، این مولکول به بافت میوکاردیوی موشهای سکته ای که در انتظار دریافت پیوند سلولهای بنیادی بودند تزریق شد. تجویز HBR منجر به تشکیل رگهای کورنر شد و تا حد چشم‌گیری مرگ سلولهای قلبی را کاهش داد.

تولید مستقیم نورون‌ها از سلول‌های پوستی

دانشمندان دانشگاه استنفورد موفق شدند سلول های پوست را به طور مستقیم به سلول های عصبی تبدیل کنند. این پیشرفت آنها می تواند به ارائه درمانهای جدیدی برای بیماری های زوال عقل بینجامد.به گزارش دیلی اکسپرس،‌ پژوهشگران می گویند: این پیشرفت می تواند درمانهای باززایی مغز با استفاده از سلول های بنیادی انسان را متحول کند.دانشمندان پیش از این سلول های معمولی را نخست سلول های بنیادی القایی تبدیل می کردند و سپس وظایف آنها را تغییر می دادند.سلول های جدید نیز ویژگی هایی مشابه سلول های بنیادی جنینی دارند که این قابلیت را به آنها می دهد تا به هر نوع بافتی در بدن تبدیل شوند.پژوهشگران دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد از سه ژن برای انجام این تغییر استفاده کردند.این پژوهشگران می گویند به طور مستقیم و فعالانه یک نوع سلول را به نوع کاملا متقاوت دیگری تبدیل کرده اند.به گفته آنها این سلول های جدید، سلول های عصبی هستند که توانایی انجام تمامی فعالیتهای یک سلول عصبی در مغز را دارند.در جریان این بررسی این سلول ها توانستند با سلول های عصبی دیگر ارتباط برقرار کرده و تبادل پیام داشته باشند. این یافته می تواند برای درمانهای آینده بیماری پارکینسون و دیگر اختلالات مغزی بسیار بااهمیت باشد. این تغییر طی یک هفته و با بازده تقریبا 20 درصد صورت گرفت.دانشمندان اکنون امیدوارند بتوانند این کار را با سلول های انسانی نیز انجام دهند. نتایح این تحقیقات در نشریه نیچر منتشر شده است.

 

منیزیم حافظه را تقویت می کند

دانشمندان با انجام آزمایش هایی دریافتند افزایش میزان منیزیم در مغز موجب بهبود یادگیری و حافظه در موشهای جوان و پیر می شود. این بررسی حاکی از آن است که افزایش مصرف منیزیم می تواند شیوه مناسبی برای بهبود توانایی های شناختی باشد. این تحقیقات همچنین برخی گمان ها مبنی بر اینکه میزان ناکافی منیزیم موجب اختلال در عملکرد شناختی می شود را تایید می کند. نتایج این تحقیقات در نشریه نورون منتشر شده است. منیزیم عنصر لازم برای فعالیت مطلوب بسیاری از بافت ها در بدن از جمله مغز است. تحقیقات پیشین نشان داده بود که منیزیم انعطاف پذیری سیناپس ها را در سلول های مغزی کشت داده شده بهبود می بخشد. از آنجا که افزایش میزان منیزیم در مغز از طریق مصرف مکمل های خوراکی دشوار است، پژوهشگران دانشگاه تسینگیوا در پکن ترکیب منیزیمی جدیدی موسوم به magnesium-L-threonate

 تولید کرده اند که می تواند بطور چشمگیری میزان این عنصر را از طریق مکمل های خوراکی افزایش می دهد. نتایج این تحقیقات که بر روی موش ها صورت گرفته در نشریه نورون منتشر شده است. منیزیم در آجیل (بادام، پسته، گردوی سیاه، ...) تخم کدو، بادام زمینی، برگ سبز سبزیجات، غلات، گندم، آرد سویا، آرد گندم، آرد جو، چغندر سبز، اسفناج، خرده گندم، حبوبات، جودوسر، موز، سیب زمینی (با پوست)، شوید، دانه غلات، ریحان و پودر کاکائو به وفور یافت می شود.

 

تولید لایه داخلی عروق خونی از سلولهای بنیادین

محقق ایرانی دانشگاه کرنل موفق به ارائه شیوه ای شده است که با کمک آن می توان سلولهای کاربردی لایه داخلی رگهای خونی را از سلولهای جنینی و سلولهای بنیادین به وجود آورد و مسیری جدید را در مطالعه بیماری های عروقی موروثی گشود.شاهین رفیعی از کالج پزشکی ویل کرنل درباره موفقیتش گفت: سلولهای درونی عروق خونی یا سلولهای اندوتلیال در لایه داخلی تمامی عروق خونی وجود داشته و مهمترین جز مویرگها به شمار می روند. به گفته وی در آینده ای نه چندان دور امکان تزریق این سلولها به بدن انسان به منظور ترمیم اندامهای درونی آسیب دیده به وجود خواهد آمد.رفیعی معتقد است دستاورد جدید وی امکان دسترسی به مقادیر نامحدودی از سلولهای اندوتلیال را به وجود می آورد. مقادیری بیش از 40 برابر مقداری که در گذشته امکان دسترسی به آن وجود داشت و در عین حال می تواند مسیری جدید را در مطالعه بیماری های عروقی موروثی بگشاید.بر اساس گزارش نیچر بیوتکنولوژی، شاهین رفیعی در رابطه با کشف جدید خود می گوید: این تکنیک شیوه ای است که در نوع خود اولین به شمار رفته و از توانایی بالقوه ای برای درمان تعداد گسترده ای از بیماری ها به ویژه بیماری های قلبی عروقی و آسیبهای ناشی از دیابت برخوردار است.

 

 

اندازه‌گیری زیست‌نشانگرهای سرطان با نانوحسگرها

گروهی از پژوهشگران دانشگاه ییل با استفاده از نانوحسگرها توانستند برای اولین بار زیست‌نشانگرهای سرطان را در خون اندازه‌گیری كنند.یافته‌های این پژوهشگران می‌تواند راه تست زیست‌نشانگرهای سرطان و سایر بیماری‌ها را برای پزشكان به طور رویایی ساده كند.این گروه به رهبری مارك رید و تارك فهمی از حسگرهای نانوسیمی برای آشكارسازی و تعیین غلظت دو زیست‌نشانگر ویژه برای سرطان پروستات و سرطان سینه استفاده كرد.

مارك رید گفت: نانوحسگرها در طول دهه گذشته مورد استفاده بوده‌اند ولی فقط در چیدمان‌های آزمایشگاهی كنترل شده كار می‌كردند. این اولین بار است كه ما توانسته‌ایم از آنها برای خون، كه یك محلول پیچیده شامل پروتئین‌ها، یون‌ها و سایر چیزهای موثر در آشكارسازی است، استفاده كنیم. خون تصفیه می‌شود و به سمت نانوحسگرهای روی تراشه كه قادر به آشكارسازی و تعیین غلظت زیست‌نشانگرهای سرطان هستند، هدایت می‌شود.برای فائق آمدن بر چالش آشكارسازی خون، این محققان افزاره ویژه‌ای ساخته‌اند كه مانند یك صافی عمل می‌كند و زیست‌نشانگرها را كه در این مورد پادژن‌های مختص سرطان سینه و پروستات هستند روی یك تراشه جذب می‌كند و باقیمانده خون را می‌شوید. تجمع پادژن‌ها بر روی تراشه اجازه آشكارسازی غلظت‌های بسیار كوچك، از مرتبه پیكوگرم بر میلی لیتر، را با دقت 10 درصد می‌دهد.تاكنون، روش‌های آشكارسازی تنها قادر به تعیین بودن یا نبودن یك زیست‌نشانگر معین در خون بودند، برای همین به غلظت‌های به اندازه كافی بالایی نیاز بود تا افزاره بتواند تخمین‌های مطمئنی از حضور آن ارائه دهد.علاوه بر این، نیروی انسانی زیادی برای انجام تست‌های موجود لازم بود و روزها طول می‌كشید. در عوض، روش جدید قادر به تعیین غلظت زیست‌نشانگرها در عرض چند دقیقه است. این محققان نتایج خود را در مجله‌ Nature Nanotechnology منتشر كرده‌اند.

 

روش جدید تحریك مركز لذت در مغز برای درمان افسردگی

دانشمندان آلمانی درصدد هستند كه با ابداع روش جدید تحریك مركز لذت بردن در مغز، بیماری افسردگی را درمان كنند.دانشمندان بیمارستان دانشگاه بن در آلمان در شرایطی كه از به كارگیری روش‌های قدیمی برای درمان افسردگی ناموفق بوده‌اند، روش تازه‌ای را برای این هدف طراحی كرده‌اند.بتینا بورنیك محقق اصلی این پژوهش در حال آزمایش تكنیك جدید موسوم به "تحریك عمق مغز" است كه نوعی تحریك الكتریكی هدفمند در مغز از طریق الكترودهای كاشته شده است.بورنیك و دستیارانش معقتدند كه تحریك مركز لذت بردن در مغز می‌تواند به مقابله با افكار افسرده و غمگین كمك كند.آنها می‌گویند؛ ناتوانی در تجربه كردن لذت، نشانه اصلی افسردگی است.جزئیات این تحقیق در مجله روانپزشكی بیولوژیك منتشر شده است.

 

 

فناوری جدید تصاویر سه بعدی از سرخرگهای قلب تولید می کند

پزشکان متخصص قلب به زودی می توانند با استفاده از یک نرم افزار جدید، از شریان های کرونر قلب تصویر سه بعدی دریافت کنند و بیماری قلبی را بهتر درمان کنند.بر اساس یک مطالعه که در مجله انجمن قلب آمریکا منتشر شده، این فناوری که برای اولین بار بر روی انسان آزمایش شده و در مراحل اولیه بررسی قرار دارد. "جان کارول" استاد پزشکی و مدیر بخش قلب در دانشگاه "کلورادو" ،این فناوری را بسیار جالب بیان کرد.این مطالعه به پزشکان کمک می کند تا طول و زوایای شریان های قلب و همچنین هر گونه انسدادی را دقیقتر و سریعتر ارزیابی کنند.پزشکان متخصص قلب در حال حاضر برای مشاهده شریان های داخل بدن از تصاویر دو بعدی اشعه ایکس که از زویای مختلف گرفته می شود، استفاده می کنند.آنها همچنین ماده حاجب را درون یک لوله باریک - کاتتر- تزریق کرده و آن را به دورن شریان پای بیمار وارد می کنند و تا قلب بالا می کشند تا در جریان آنژیوگرافی، تصاویر رادیوگرافی تولید کنند.نویسندگان این مطالعه نوشتند: با وجود اینکه نرم افزار جدید از سامانه های موجود اشعه ایکس استفاده می کند، اما در عین حال می تواند نیاز به تهیه چند تصویر را کاهش دهد و بنابراین از قرار گرفتن بیمار در معرض پرتو و ماده حاجب بکاهد. همچنین این نرم افزار زمانی را که پزشکان باید برای تجزیه و تحلیل این تصاویر صرف کنند، کاهش می دهد.محققان تصاویر استاندارد دو بعدی سرخر گ کرونر 23 بیمار را با تصاویر سه بعدی که بطور خودکار تولید می شود، مقایسه کردند.کارول گفت: این اولین بار است که از این نرم افزار برای انسان ها استفاده شده است. اقدام بعدی آزمایش این نرم افزار در چند مرکز در سراسر جهان است.

 

 

محققان ایرانی موفق به آنالیز ده‌ها برابر دقیق‌تر داروی «آموکسی‌سیلین» شدند

محققان دانشگاه صنعتی اصفهان اعلام كردند توانسته‌اند با كمك نانولوله‌های کربنی دقت آنالیز داروی آموکسی‌سیلین را تا 100 برابر افزایش دهند.دكتر بهزاد رضایی از محققان طرح گفت: «استفاده از نانوذراتی مانند نانولوله‌های کربنی، نانوذرات فلزی و ... امکان آنالیز مقادیر بسیار کمتری از آنالیت موجود در نمونه‌ها را فراهم كرده و موجب ارتقای قابل ملاحظه کارایی سنسورهای الکتروشیمیایی می‌شود.»وی افزود: «با همكاری سجاد دمیری در دانشگاه صنعتی اصفهان، توانستیم با روش‌های ولتامتری سیکلی و به كمك نانولوله‌های كربنی، امکان آنالیز و شناسایی مقادیر بسیار کمتری از داروی آموکسی‌سیلین را با حد تشخیص تقریبی 2/0 میکرومولار، فراهم كنیم که نسبت به موارد مشابه، حساسیت روش تا 100 برابر ارتقا یافته است. در بخش دیگری از تحقیقمان، رفتار واکنش‌های اکسایشی داروی آموکسی‌سیلین را با روش اسپکتروسکوپی امپدانس الکتروشیمیایی و موارد دیگر تعیین كردیم که این امر در تحلیل رفتار داروها بسیار مفید است.»دکتر رضایی به كمك همكارش با آماده‌سازی اولیه و عامل‌دار كردن نمونه‌های نانولوله‌های کربنی چند دیواره و تهیه الکترود اصلاح شده کربن شیشه‌یی (GCE) با نانولوله‌ها به بررسی دقیق رفتار الکتروشیمیایی داروی مورد مطالعه روی سنسور تهیه شده پرداخته و امکان آنالیز دارو را روی سنسور، ارزیابی كرده است. در ادامه پارامترهای تجزیه‌یی موثر را برای اندازه‌گیری مورد نظر تعیین کرده و همچنین به شناسایی مواد مزاحم و مشکلات موجود در آنالیز دارو با توجه به بافت نمونه‌های حقیقی (دارویی و کلینیکی) پرداخته و در نهایت، قابلیت روش را با آنالیز نمونه‌های حقیقی ارتقا داده است و روش تجزیه‌ای مناسبی را در این مورد ارایه كرده است.جزئیات این پژوهش، در مجله Electroanalysis (جلد 21، صفحات 1577 – 1586، سال 2009) منتشر شده است.

برچسب ها: درمان افسردگی، سلول‌های پوستی، زندگی آنلاین، خواندنی های پزشكی تعداد بازديد: 747 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز