جمعه 10 فروردین 1403 - 17:13

فروردین

لوزالمعده مصنوعي براي تنظيم قند خون دانشمندان دانشگاه کمبريج دريافته اند ...

لوزالمعده مصنوعی برای تنظیم قند خون دانشمندان دانشگاه کمبریج دریافته اند که می توان از "لوزالمعده مصنوعی" برای تنظیم قند خون در کودکان مبتلا به دیابت نوع اول استفاده کرد.به گزارش بی بی سی، در آزمایش های این دانشمندان مشخص شد که استفاده هم زمان از یک حسگر که سطح گلوکز خون را لحظه به لحظه اندازه گیری می کند با یک پمپ تزریق کننده انسولین، می تواند میزان قند موجود در خون را به طرز چشمگیری کنترل کند.این آزمایش اثبات کرد که استفاده از این وسیله می تواند جلوی افت خطرناک سطح قند خون را به شکل محسوسی بگیرد.کارشناسان می گویند نتایج این آزمایش حکایت از پیشرفتی مهم در زمینه درمان دیابت دارد. در انجام این آزمایش در مجموع 17 کودک و نوجوان مبتلا به دیابت نوع اول، به مدت 54 شبانه روز در یک بیمارستان حضور داشتند.حسگر کنترل کننده گلوکز و پمپ انسولینی که در این آزمایش از آن استفاده شد، هر دو به شکل گسترده در بازار موجود است و بیماران از آن استفاده می کنند.در مجموع نتایج حاصل از این آزمایش نشان داد که لوزالمعده مصنوعی قادر است در 60 درصد موارد سطح گلوکز را در حد طبیعی نگه دارد و در مقابل پمپاژ دائمی انسولین تنها در 40 درصد موارد این سطح را در حد طبیعی تنظیم می کند.

واکسنی برای هدف قرار دادن سلول های سرطانی پروستات

محققان می گویند، واکسنی درست کرده اند که سیستم ایمنی بدن را برای حمله به سلول های سرطانی که بعد از عمل جراحی پروستات باقی می مانند، تحریک می کند.محققان "دانشگاه کالج کورک" در ایرلند برای آزمایش این واکسن بر روی انسان آماده هستند. دکتر "مارک تانگنی" و دکتر "سفراز احمد" در مجله Genetic Vaccines and Therapy، نوشتند: این واکسن با استفاده ازDNA سیستم ایمنی بدن را تحریک می کند. DNA این واکسن را قادر می سازد تا در حین هدف قرار دادن سلول های سرطانی کاری به سلول های سالم نداشته باشد.تانگنی و احمد از طریق آزمایش هایی که در محیط آزمایشگاه انجام شد ثابت کردند که این واکسن چگونه و به چه اندازه ای باید در درمان های پس از عمل جراحی مورد استفاده قرار گیرد.این واکسن تکمیل کننده درمان های موجود از جمله عمل جراحی برداشت تومور و رادیوتراپی از طریق نابود کردن سلول هایی خواهد بود که از محل جراحی به سایر قسمت های بدن مهاجرت می کنند.

فناوری MRI راهی برای برقراری ارتباط با بیماران

با نتیجه بخش بودن کاربرد تصویربرداری از مغز در درک افکار یک قربانی حادثه رانندگی که در وضعیت نباتی قرار دارد، پزشکان امیدوارنند که این فناوری ها بتواند در درک وضعیت اینگونه بیماران تاثیر گذار باشد.یک مرد 22 ساله که از پنج سال پیش بر اثر یک سانحه رانندگی در وضعیت نباتی قرار دارد موفق شد با کمک تصویر برداری MRI به پزشکان محقق پاسخ "بله" و "خیر" بدهد.بیماران وضعیت نباتی در اغما نیستند اما به دلیل آسیب های شدیدی که به مغز آنها وارد شده است، هشیاری ندارند. این قربانی سانحه رانندگی در گذشته هیچ واکنشی به محرک خارجی نشان نداده و باعث شده بود که پزشکان نتیجه گیری کنند که وی در وضعیت نباتی قرار گرفته است در حالی که با آزمایش این گروه تحقیقاتی مرکب از پزشکان اگلیسی و بلژیکی نشانه هایی از از هشیاری در وی کشف شد.این گروه در روند تحقیق خود با استفاده از ام.آر.آی تعدادی افراد سالم را تحت بررسی قرار داده و عملکرد مغر آنان را در پاسخگویی به سوالات ساده با پاسخهای آری و خیر بررسی کردند. از این افراد خواسته شده بود که برای پاسخ بله تصور کنند که در حال بازی تنس هستند و برای دادن پاسخ خیر تصور کنند که در اطراف در حال پرسه زدن هستند.سپس با اجرای همین آزمون برروی قربانی سانحه رانندگی و پاسخ مثبت او به سوالات توانایی ذهنی وی تایید و مشخص شد که وی در وضعیت نباتی قرار ندارد.این گروه محققان از انگلیسی و بلژیکی که یافته های آنان اخیرا در نسخه الکترونی مجله new England of Medicine منتشر شد، معتقدند که این فناوری می تواند به پزشکان کمک کنند تا از تشخیص اشتباه بپرهیزند.

افسردگی دوران بارداری سبب بروز رفتارهای ضد اجتماعی در كودك می‌شود    در یك پژوهش جدید معلوم شد افسردگی مادران در دوران بارداری سبب بروز پرخاشگری و رفتارهای ضد اجتماعی در نوجوانان می‌شود.‌محققان در این پژوهش دریافته‌اند كودكان شهری كه مادران آنها در دوران بارداری دچار افسردگی بوده‌اند پس از تولد و در سنین نوجوانی بیشتر دچار رفتارهای ضد اجتماعی شامل رفتارهای پرخاشگرانه می‌شوند.علاوه بر این، زنانی كه در دوران نوجوانی خود پرخاشگر و مضطرب بوده‌اند، احتمال اینكه در هنگام بارداری گرفتار افسردگی شوند بسیار بیشتر است و بنابراین با توجه به سابقه مادر می‌توان احتمال بروز رفتارهای غیراجتماعی را در كودكان آنها پیش‌بینی كرد. این یافته حاصل مطالعه طولانی مدتی از سوی محققان دانشگاه كاردیف، كالج لندن كینگ و دانشگاه بریستول در انگلیس است. طی این پژوهش، نقش افسردگی مادران در دوران بارداری روی 120 نوجوان انگلیسی بررسی شد. دال اف‌های پروفسور روانشناسی دانشگاه كاردیف در این باره تاكید كرد: افسردگی دوران بارداری هم چنین روی جنین هم تاثیر می‌گذارد. شرح این تحقیق نیز در مجله «رشد كودك» به چاپ رسیده است.

درمان‌های گیاهی آسم را تشدید می‌كند

محققان در یك پژوهش جدید هشدار دادند كه درمان‌ها و داروهای گیاهی می‌توانند، آسم را تشدید كنند.این محققان خاطرنشان كردند اگر در تلاش هستید كه آسم خود را با استفاده از درمان‌های گیاهی تسكین دهید، باید هوشیار باشید كه این روش ممكن است، علائم آسم را تشدید كند.دكتر آنكانا روی، متخصص اطفال در دانشكده پزشكی مونت سینایی در نیویورك متذكر شد: نتایج تحقیقات نشان می‌دهد؛ بیمارانی كه از درمانهای گیاهی استفاده می‌كنند، كمتر داروهای تجویز شده خود را مصرف می‌كنند و این امر می‌تواند برای بیمار مضر باشد.این بیماران اغلب در كنترل آسم خود دچار مشكل می‌شوند و كیفیت زندگی آنها نسبت به بیمارانی كه داروهای تجویزی خود را درست و دقیق مصرف می‌كنند،‌ كاهش پیدا می‌كند.دكتر روی در مشاهدات پزشكی خود دریافت: كاهش مصرف داروهایی كه پزشك برای بیمار آسمی تجویز كرده یكی از عوامل اصلی است كه در صورت روی آوردن به داروهای گیاهی اتفاق می‌افتد و بیماری را تشدید می‌كند.در این پژوهش، 36 بیمار مبتلا به آسم طی یك دوره 33 ماهه تحت مطالعه قرار گرفتند و نتایج این مطالعات در مجله علمی «آلرژی، آسم و ایمونولوژی» منتشر شده است.

اعتیاد با افزایش یک هورمون در مغز ارتباط دارد

یک مطالعه نشان داده است افرادی که سطح هورمون دوپامین در مغزشان زیاد است و حساسیت کمی به این هورمون دارند، بیشتر احتمال دارد به رفتارهای پرخطر دست بزنند و به اعتیاد به مواد مخدر و قمار روی آورند.دانشمندان دانمارکی و ژاپنی در این تحقیق ثابت کردند که ضرورت ایجاد تحریک در افرادی که میزان این هورمون در مغزشان بالا است بیشتر است، چرا که این افراد نسبت به دوپامین حساسیت کمتری دارند.این مطالعه که توسط "آلبرت جید" از دانشگاه کپنهاگ انجام شد در مجله گزارش های آکادمی ملی علوم منتشر شده است.در این مطالعه برای بررسی سطح دوپامین و گیرنده دوپامین، مغز داوطلبان سالم اسکن شد.یافته های این مطالعه می تواند به دانشمندان در ابداع روش هایی برای پیشگیری و یا درمان رفتارهای اعتیادآمیز کمک کند. همچنین این یافته ها می تواند در زمینه روشهای درمان دارویی برای بیماری هایی مانند اختلال بیش فعالی ناشی از کمبود توجه مورد استفاده قرار گیرد.محققان گفتند: یافته های آنها نشان می دهد افرادی که بالاترین و پایین ترین میزان دوپامین را در مغز خود دارند، بهتر است به جای مسدود کردن گیرنده های دوپامین برای افزایش یا کاهش سطح دوپامین تلاش کرد. داروهایی نظیر Seroquel ساخت شرکت AstraZeneca و داروی Zyprexa ساخت شرکت الی لیلی به دسته ای از داروهای ضد روانپریشی تعلق دارند که با مسدود کردن میزان دوپامین در مغز اثر می کنند. مصرف این داروها برای بیماری های مغزی مانند افسردگی، شیزوفرنی و دو قطبی تایید شده است. این داروها همچنین برای کودکان مبتلا به بیش فعالی ناشی از کمبود توجه تجویز می شوند.

کاهش 40 درصدی خطر مرگ و میر با استفاده از داروهای ضد مالاریا

داروهایی که در درمان مالاریا تجویز می‌شوند، می‌توانند برای بیماران مبتلا به لوپوس مفید واقع شوند.محققانی که در این مطالعه شرکت داشته‌اند، توصیه کرده‌اند؛ کلیه بیماران مبتلا به لوپوس از این داروها استفاده کنند.لوپوس بیماری مزمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن در تمایز بین بافت‌های سالم و بافت‌های خارجی دچار مشکل شده و گاهاً به هر دو حمله می‌کند.نشانه‌های این بیماری شامل خارش پوست یا ورم مفاصل است و می‌تواند منجر به آسیب دیدگی شدید کلیه‌ها، قلب، شش و مغز شود، این بیماری در میان زنان شایع‌تر است.در این پژوهش آمده که در دهه‌های گذشته محققان دریافتند که داروهای ضد مالاریا همچون Hydroxy Chloroquine می‌توانند در درمان درد مفاصل مبتلایان به لوپوس مفید واقع شوند، بعدها محققان برای جلوگیری از پیشرفت یا کاهش آسیب‌های این بیماری، درمان‌های ضد مالاریا را پیشنهاد کردند.طی بررسی كه در مدت 4 سال بر روی یک هزار و 500 بیمار مبتلا به لوپوس از 9 کشور مختلف انجام شد، مشاهده گردید: 12 درصد از بیمارانی که از داروهای ضد مالاریا استفاده نمی‌کردند، جان خود را از دست دادند ولی در گروهی که از دارو استفاده کردند، میزان مرگ و میر تنها 4 درصد بود.بیمارانی که برای بیش از 2 سال از داروهای ضد مالاریا استفاده کردند، کمتر در معرض جان باختن در اثر این بیماری قرار گرفتند. بعد از جمع آوری و بررسی عوامل گوناگون مشاهده شد، استفاده از داروهای ضد مالاریا خطر مرگ را 40 درصد کاهش می‌دهد.

هورمون استرس كلیدی برای درمان دیابت

محققان به تازگی دریافته‌اند كه هورمون استرس می‌تواند كلیدی برای كشف روشهای جدید درمان دیابت باشد.پژوهشگران انستیتو مطالعات بیولوژیك سالك در كالیفرنیا دریافته‌اند: این هورمون كه مسوول بروز واكنش استرس در بدن است، همچنین با رشد سلولهای تولید كننده انسولین در غده پانكراس (لوزالمعده) در ارتباط است.محققان می‌گویند؛ این یافته‌ها پیشرفتی مهم در جهت دستیابی به یك ماده كلیدی با قابلیت احتمالی درمان دیابت نوع اول هستند.این پژوهش كه با سرپرستی دكتر ویلی وال انجام گفته است، نشان داد: هورمون استرس می‌تواند سرعت تولید سلولهای انسولین ساز را در غده پانكراس حیوانات آزمایشگاهی افزایش دهد.این پژوهشگران متذكر شدند: با استفاده از این فاكتور می‌توان سلولهای مزبور را در بیماران مبتلا به دیابت احیا و دوباره تولید كرد تا در درمان آنها موثر واقع شود. جزئیات این یافته در نشریه «پیشرفتهای آكادمی ملی علوم» منتشر شده است.

زعفران از نابینایی پیشگیری می‌كند

دانشمندان استرالیایی ادعا كرده‌اند مصرف چاشنی زعفران از نابینایی جلوگیری می‌كند.این دانشمندان در آزمایشات خود دریافته‌اند: گیاه زعفران كه در بسیاری از خوراكهای كاری و رژیم غذایی مدیترانه‌ای استفاده می‌شود، می‌تواند از نابینایی در سالمندان جلوگیری كند.در این آزمایشات محققان برای داوطلبان مصرف قرص‌های حاوی این چاشنی را به مدت 3 ماه تجویز كردند و نشانه‌های بهبود قابل توجهی در بینایی آنها مشاهده شد.كارشناسان در استرالیا و ایتالیا ادعا كرده‌اند كه این گیاه معطر و مطبوع می‌تواند فاكتور كلیدی و مهمی در پیشگیری از نابینایی در سالمندان باشد.محققان دریافتند كه این چاشنی گیاهی هم چنین بعنوان عینكی طبیعی عمل می‌كند؛ به طوری كه از چشم‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از نور شدید خورشید محافظت می‌نماید.پروفسور سیلویا بیستی، پژوهشگر دانشگاه سیدنی كه سرپرستی این پژوهش را عهده دار بوده خاطرنشان كرد: بینایی بیماران پس از مصرف قرص‌های زعفران بهبود پیدا كرد.پروفسور بیستی افزود: تركیبات شیمیایی زعفران كاملا پیچیده است. این گیاه خاصیت آنتی اكسیدانی دارد اما قبلا هیچ یك از محققان تاثیر آن را در حفظ قدرت بینایی كشف نكرده بودند.

برچسب ها: زندگی آنلاین، مالاریا، خواندنی های پزشكی، سرطانی پروستات تعداد بازديد: 601 تعداد نظرات: 0