جمعه 31 فروردین 1403 - 09:23

فروردین

دانشمندان به تازگي موفق به ابداع يك راه كار جديد دارويي سريع و ضد سرطاني ...

ساخت كلیدی دارویی برای خاموش كردن روند رشد تومور سرطانی

دانشمندان به تازگی موفق به ابداع یك راه كار جدید دارویی سریع و ضد سرطانی شده‌اند كه حاصل آن تولید دارویی كارآمد برای متوقف كردن روند رشد تومورهای سرطانی كلیه و پانكراس در موش‌ها است.محققان مركز سرطان مورس در دانشگاه كالیفرنیا، دارویی را كشف كرده‌اند كه به یك كلید مولكولی متصل می‌شود. این كلید مولكولی در سلول‌های سرطانی و عروق خونی مرتبط با سرطان یافت می‌شود و دارو می‌تواند این كلید مولكولی را در وضعیت خاموش قرار دهد.دیوید چریش پروفسور و معاون بخش پاتولوژی در دانشكده پزشكی دانشگاه كالیفرنیا و مركز سرطان مورس كه سرپرستی این پژوهش را عهده دار بوده آتریم است، خاطرنشان ساخت: ما در این آزمون كلید كنیاز را در سلول‌های سرطانی و عروق خونی مرتبط با تومور در حالت خاموش قفل كردیم.روش جدید تركیب دانش شیمی و فناوری ابر رایانه‌ها است كه امكان معاینه و بازرسی سریع و تولید داروهای انتخابی‌تر برای نابودسازی تومور را فراهم می‌سازد. در این روش داروها می‌توانند سیگنال‌دهی آنزیمی رشد تومور را به نیمه رسانده و كاهش دهند.شرح این دستاورد جدید در زمینه كنترل و مقابله با بیماری سرطان در نشریه آنلاین پیشرفت‌های آكادمی ملی علوم به چاپ رسیده است.

ضریب هوشی پایین با افزایش خطر حمله قلبی در ارتباط است

كارشناسان هشدار دادند: ضریب هوشی پایین می‌تواند با بروز بیماری قلبی ارتباط داشته باشد.به گفته پژوهشگران؛ ضریب هوشی پایین یكی از مهمترین عوامل پیش‌بینی كننده در بروز بیماری قلبی است.بر همین اساس محققان تاكید دارند كه پس از سیگار كشیدن، ضریب هوشی پایین عامل مهمی در پیش بینی این گروه از بیماری‌ها است و در ردیف فشار خون و فقدان ورزش كردن قرار می‌گیرد.این پژوهش روی بیش از هزار مرد و زن در اسكاتلند انجام گرفته و در مجله اروپایی پیشگیری و توانبخشی از بیماری‌های قلبی - عروقی به چاپ رسیده است.دكتر دیوید باتی محقق اصلی این پژوهش در واحد پژوهشی شورای تحقیقات پزشكی گلاسكو خاطرنشان كرد: افرادی كه ضریب هوشی بالا دارند، به طور معمول بیشتر عمر می‌كنند. وی تشریح كرد: شاید علت این ارتباط این باشد كه افراد با ضریب هوشی پایین‌تر كمتر به دنبال یك الگوی زندگی سالم هستند و یا از ابتدای عمر به مشكلاتی دچار بوده‌اند كه هم روی ضریب هوشی و هم روی سلامت آنها تاثیر نامطلوب گذاشته است. سایر كارشناسان با استناد به این یافته نتیجه گرفته‌اند كه بنابراین پیام‌های بهداشت عمومی باید به زبانی ساده‌تر و ملموس‌تر به مردم منتقل شود.

جلوگیری از زاول عقل با استفاده از داروهای فشارخون

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد: داروهای فشارخون که از ترشح نوعی پروتئین با نام"angiotensin" در بدن جلوگیری می‌کنند، خطر پیشرفت بیماری آلزایمر و دیگر بیماری‌های زوال عقل را کاهش می‌دهند.دکتر "بنجامین ولوزین" مدرس داروشناسی و عصب‌شناسی دانشگاه بوستون در گزارشی اعلام کرد: ما فکر می‌کنیم این پروتئین یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین کننده سلامت رگ‌های خونی است و همین‌طور به یاخته‌های عصبی در مغز کمک می‌کند تا کمی خاصیت ارتجاعی داشته باشند.این گزارش با تشریح یک مطالعه بر روی بیش از 819 هزار نفر از سربازان آمریکایی، نشان می‌دهد: افرادی که داروهای فشارخون را به منظور جلوگیری از دریافت این پروتئین توسط سلول‌ها مصرف می‌کنند، نسبت به افرادی که از داروهای قلبی عروقی دیگر استفاده کردند، خطر ابتلا به زوال عقل در آنها کمتر است.مطالعات نشان می‌دهد: داروی مشابه دیگری با نام "lisinopril" با تاثیر حفاظتی کمتر نیز می‌تواند از تولید شکل فعال این پروتئین جلوگیری کند.پروتئین "angiotensin" باعث منقبض شدن رگ‌های خونی و افزایش فشارخون می‌شود. داروی " lisinopril" از یک خانواده دارویی با نامACE.inh است که از تبدیل نوعی آنزیم به این پروتئین جلوگیری می‌کند. داروهای دیگری مانند lotensin  enalapril و ramipril را می‌توان از این گروه نام برد که تاثیری مشابه بر روی این پروتئین دارند.

واکسن کمک‌کننده به درمان پیشرفته پروستات کشف شد

واکسن جدیدی که در آن از مشتقات ویروس آبله استفاده شده است، به بیماران مبتلا به سرطان پیشرفته یا غیرقابل درمان پروستات کمک می کند تا بیشتر عمر کنند به نقل از رویترز؛ این واکسن که Prostvoc-VF نام دارد، بر روی 125 بیمار مبتلا به سرطان پروستات پیشرفته آزمایش شده است و این افراد 8 ماه بیشتر از افرادی که این واکسن را دریافت نکردند، عمر کردند.محققان عنوان کرده‌اند؛ متوسط افزایش طول عمر با درمان توسط این واکسن دو سال است و در طی سه سال، 30 درصد از مردانی که از این واکسن استفاده کرده‌اند، هنوز زنده می‌باشند. عملکرد این واکسن با واکسن معروف به Provenge متفاوت است.در واکسن مذکور از سلول‌های سیستم ایمنی خود بیمار استفاده می‌شود و با ایجاد تغییرات در آنها سلول‌های بهتر و قوی‌تری برای مبارزه با سرطان به وجود می‌آید. به عبارت دیگر واکسن Provenge پایه سلولی دارد ولی واکسن Prostvac ویروسی است که با مهندسی ژنتیک تغییر یافته است.در واقع همان ویروس آبله گاوی که در واکسن آبله و ویروس پرندگان موسوم به Fowlpox به کار می‌رود در ترکیب واکسن Prostvac نیز وجود دارند.

سلول‌های توموری در حال گردش باعث افزایش خطر لخته شدن خون در مبتلایان به سرطان پستان می‌شوند

پژوهشگران دریافتند: سلول‌های توموری موجود در جریان خون باعث افزایش خطر ایجاد لخته‌های خون و در نهایت مرگ بیماران مبتلا به سرطان پستان متاستاتیک می‌شود در این پژوهش که توسط «مگو» و همکارانش از دانشگاه تگزاس انجام شد، آمده است که سلول‌های سرطانی در حال گرش در جریان خون باعث بوجود آمدن لخته در وریدها می‌شوند. این لخته‌ها با کنده شدن و جریان یافتن در خون محیطی باعث بروز خطر در این بیماران می‌شود. در حالی که در پژوهش‌های قبلی رابطه مستقیمی بین میزان سلول‌های سرطانی موجود در گردش خون و میزان مرگ و میر در بیماران مبتلا به سرطان پستان متاستاتیک نشان نداده بود. در این مطالعه محققان ثابت کردند که این سلول‌ها از طریق ایجاد لخته در وریدها و متعاقباً کنده شدن و رها شدن آنها در جریان خون باعث افزایش میزان مرگ و میر در این بیماران می‌شوند. نتایج این تحقیقات بر این نکته تأکید می‌کند که بیماران مبتلا به سرطان پستان متاستاتیک باید به طور جدی از لحاظ وجود لخته در رگ‌ها تحت پیگیری قرار گیرند.

محققان موفق به کشف ژنی شدند که در درمان سرطان سینه موثر است

محققان دریافتند در افراد مبتلا به سرطان سینه اگر دو ژن از شکل طبیعی خود خارج شوند، داروهای رایج شیمی درمانی، اثربخشی کمتری ایجاد می‌کنند. بر اساس یافته‌های جدید تغییرشکل در منطقه کوچکی از کروموزوم‌های این دو ژن، تومورها را در برابر داروهای موسوم به Anthra cycline مقاوم می‌کند. این مقاومت تنها مختص به این دارو بوده و در تاثیرگذاری سایر داروهای شیمی درمانی تغییری به وجود نمی‌آید.محققان معتقدند؛ این کشف بسیار سودمند است زیرا با ارزیابی توانایی تومورها در برابر درمان می‌توان بهترین روش را برای درمان فرد مبتلا به سرطان سینه انتخاب کرد.در حال حاضر متخصصان با آزمایش ژن‌های مشخصی، حساسیت تومورها در برابر استروژن را می‌سنجند. با این ارزیابی در خصوص استفاده از داروهای انسدادکننده هورمون همچون Tomoxifen تصمیم‌گیری می‌شود.همچنین تولید پروتئینی موسوم به HER_2 توسط تومورهای بیماران مبتلا به سرطان سینه باعث پیشرفت سرطان می‌شود و این افراد غالبا با داروهای«Tlerceptin» یا«Trastuzumob» درمان می‌شوند.یکی از محققان می‌گوید؛ در حال حاضر برای بیماران مبتلا به سرطان سینه دو یا سه داروی شیمی درمانی تجویز می‌شود که هر کدام از این داروها بالقوه سمی هستند. اگر از دادن داروی غیرمفید و درعین حال سمی به بیمار جلوگیری شود، امکان درمان سریع‌تر وی فراهم می‌شود.در این تحقیق DNA تومورهای سینه 85 بیمار پیش از آغاز شیمی درمانی مورد بررسی قرار گرفت. در میان تومورهای مقاوم به درمان، محققان به تغییرشکل در ناحیه کوچکی از کروموزوم‌ها پی بردند.محققان با استفاده از این یافته‌ها قادرند؛ موثرترین روش برای درمان سرطان سینه را انتخاب کنند، هر چند برای تایید این یافته‌ها آزمایش بر گروه‌های بزرگتری مدنظر است.

بر اساس یك طرح جدید؛سلامت جنین را می‌توان از طریق پیامك پیگیری كرد

بر اساس یك طرح جدید در آمریكا كه به صورت آزمایشی اجرا شده است، مادران می‌توانند از طریق پیامك از سلامت جنین خود باخبر شوند.‌در گزارش اخیر رسانه‌های آمریكا آمده است كه با استفاده از برنامه‌ای با نام «پیامك برای كودك»، مادر می‌تواند از سلامت جنین و مراقبت‌های دوران بارداری بهره‌مند شود، این برنامه كاملا مجانی است.همچنین بسیاری از كارخانجات و موسسات نظیر جانسون اند جانسون این برنامه را از نظر مالی حمایت می‌كنند.به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس بر اساس این برنامه كه به احتمال زیاد 90 درصد زنان را در آمریكا تحت پوشش قرار می‌دهد، زنان باردار پس از مراجعه به پزشك می‌توانند از طریق پیامك به صورت دوره‌ای از سلامت جنین خود آگاه شوند.«پال مایر» مدیر اجرایی این پروژه در مصاحبه‌ای با رسانه‌های آمریكا گفت: تلفن همراه وسیله‌ای است كه تمام مردم با هر قدرت مالی می‌تواند یكی از آن را داشته باشند.این وسیله كوچك و مدرن به زنان كمك می‌كند تا علاوه بر افزایش سلامت در دوران بارداری، از سلامت جنین خود نیز مطمئن شوند. این موضوع مهم است كه مادران باردار در مورد این مسائل مطلع باشند.وی خاطرنشان كرد: مادران و یا زنان باردار با ارسال كلمه «كودك» به شماره 511411 می‌توانند به صورت هفته‌ای از سلامت جنین و یا در مورد دوران بارداری اطلاعات كسب كنند.بر اساس گزارش دپارتمان سلامت آمریكا، ‌این موضوع مشخص شد كه هر ساله در این كشور پیشرفته و صنعتی، 28 هزار نوزاد پیش از رسیدن به سن یك سالگی به دلیل مشكلات دوران بارداری مادرانشان می‌میرند. در حالی كه تنها هر ساله 500 هزار نوزاد در این كشور متولد می‌شوند.فقر غذایی، كشیدن سیگار و یا مصرف مواد مخدر، استرس و اضطراب و نوشیدن الكل و مشروبات الكلی از عوامل مهم در مرگ این نوزادان است. به همین دلیل استفاده از این روش جدید و نوین در جلوگیری از مرگ نوزادان در آمریكا بسیار موثر بوده و درعین حال برای اولین بار در دنیا صورت گرفته است؛ چرا كه در رده سی‌ام مرگ و میر نوزادان در جهان به شمار می‌رود.

كاهش آنتی بادی‌های طبیعی در بدن، خطر سكته مغزی را تشدید می‌كند

پژوهشگران در یك تحقیق جدید پزشكی دریافته‌اند: كاهش میزان آنتی بادی‌های طبیعی در بدن، احتمال بروز سكته مغزی را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. نتایج این تحقیق جدید تاكید می‌كند كه كاهش نوع خاصی از آنتی بادی‌ها در سیستم ایمنی یكی از دلایل اصلی بروز سكته مغزی در افراد است. محققان انستیتو كارولینسكا در سوئد در این پژوهش ادعا كرده‌اند كه یافته‌های اخیر آنها راه را برای كشف و تولید یك واكسن جدید هموار خواهد ساخت كه نقش آن تحریك و برانگیختن سیستم دفاعی خود بدن در برابر عارضه تصلب شرائین (سخت شدن رگها) و سكته مغزی خواهد بود. در این پژوهش، متخصصان علوم پزشكی سوئد به طور خاص روی سكته مغزی متمركز شدند كه طی آن در عروق مغز لخته خونی ایجاد می‌شود. این متخصصان 227 نفر را با سابقه سكته مغزی طی یك دور 13 ساله با 445 فرد در گروه كنترل با تساوی سنی و جنسی مورد مقایسه قرار دارند. محققان پس از كنترل سایر فاكتورهای خطرزا مانند سن، جنس، عادات سیگار كشیدن، سطح كلسترول، دیابت، شاخص توده بدنی و فشار خون توانستند نشان دهند كه كاهش آنتی بادی‌های PC با افزایش خطر سكته مغزی مرتبط است كه در زنان این خطر را تا سه برابر افزایش می‌دهد.

برچسب ها: سكته مغزی، سلامت جنین، زندگی آنلاین، خواندنی های پزشكی، داروهای فشارخون تعداد بازديد: 704 تعداد نظرات: 0