جمعه 31 فروردین 1403 - 23:33

فروردین

محققان موفق به کشف ژن هايي شده اند که موجب رشد دندان در سال اول زندگي ...

ژن های عامل رشد دندان کشف شدند

محققان موفق به کشف ژن هایی شده اند که موجب رشد دندان در سال اول زندگی می شوند.به گزارش رویترز، محققان در این پژوهش کد ژنتیکی شش هزار نفر را در فنلاند و انگلیس تجزیه و تحلیل کردند. این افراد در مطالعاتی شرکت کرده بودند که آنها را از زمان جنینی تا بزرگسالی مورد پیگیری قرار داده بودند.این دانشمندان در این تحقیق نشان داده اند که پنج ژن با ظهور اولین دندان و تعداد دندان ها تا یکسالگی ارتباط دارد علاوه بر این، یکی از این ژن ها خطر لزوم انجام درمان اورتودنسی را تا سن 30 سالگی، 35 درصد افزایش می دهد.

این محققان همچنین اعلام کرده اند که کشف ژن هایی که در تکامل و رشد دندان ها نقش دارند می تواند به ایجاد ابتکاراتی برای انجام درمان های زودهنگام و پیشگیری از بروز مشکلات دندانی منجر شود.این تحقیق می افزاید پیش از این نیز نشان داده شده بود که برخی از ژن های کشف شده در این مطالعه با رشد جمجمه، فک ها، گوش ها ، انگشتان، انگشتان پا و قلب ارتباط دارند.دانشمندان امیدوارند که اکتشافات ژنتیکی و عوامل تعیین کننده زیست محیطی تکامل انسان به محققان در درک علت بروز بسیاری از اختلالاتی که در سال های بعدی زندگی رخ می دهند، کمک کند.

پروتیین حافظه کوتاه مدت کشف شد

آزمایش بر روی پشه های میوه به کشف پروتیینی منجر شده که عمل پاک شدن حافظه های کوتاه مدت را تنظیم می کند.به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، محققان آزمایشگاه "کولد اسپرینگ هاربر" می گویند: سه نوع فراموشی - که تمام آنها در پاک شدن حافظه کوتاه مدت مشاهده می شود- در نرون ها و با فعالیت پروتیین Rac تنظیم می شود.این گروه که ریاست آن را "یی ژونگ" برعهده دارد، پایه های مولکولی سه نوع مختلف پاک شدن حافظه را بررسی کردند.یک نوع پاک شدن حافظه با کاهش تدریجی حافظه کوتاه مدت ارتباط دارد ، دیگری موجب حذف سریع حافظه کوتاه مدت می شود و سومی موجب پاک شدن اطلاعات جدید می شود که در حافظه کوتاه مدت اختلال ایجاد می کند.محققان در تمامی این نحو پاک شدن حافظه دریافتند که سازوکاری که به میزان فعالیت Rac بستگی دارد، نقش واسطه را در فرایند فراموشی بازی می کند.ژانگ گفت: جامعه متخصصان علوم عصبی اساس مولکولی حافظه کوتاه مدت را نادیده گرفته اند.وی افزود: پیشتر تصور می شد که حافظه کوتاه مدت از طریق فرایندهای سلولی از بین می رود.اما ژانگ تاکید کرد که آزمایشهای آنها با ارائه شواهدی از وجود یک سازوکار اختصاصی برای حذف چند نوع حافظه کوتاه مدت، این تصور را به چالش کشیده است.این تحقیق در مجله اینترنتی journal Cell منتشر شده است.

امكان دسترسی به اطلاعات مغز فراهم می‌شود

محققان ژاپنی در تلاش هستند حسگرهای الكترونیكی را خلق كنند كه نه تنها قادر هستند از مغز اطلاعات دریافت كنند، بلكه در عین حال می‌توانند مسیرهای عصبی در مغز را دستكاری كنند.در حالی كه این مفهوم ممكن است تصاویر موجودات علمی ــ تخیلی را تداعی كند كه نیمی انسان و نیمی ماشین هستند، اما د كتر كیچی توریمیتسو، پژوهشگر ژاپنی در این زمینه می‌گوید كه این تحقیق به احتمال زیاد برای بهبود شرایط بیماران مبتلا به پاركینسون یا غلبه بر سكته مغزی كاربرد خواهد داشت.توریمیتسو كار گروهی خود را روی طراحی حسگرهای مغزی بیونیك و بیومیمتیك در كنفرانس بین‌المللی نوروساینس و نانو تكنولوژی در استرالیا ارائه كرده است.وی خاطر نشان كرد: برقراری ارتباطات بین مغز و ابزار الكتریكی برای درك چگونگی عملكرد مغز و كنترل فعالیت عصبی حائز اهمیت است.این پژوهشگر روی تولید یك قطعه پیوندی در ابعاد نانو كار می‌كند كه شامل یك نانو الكترود پوشیده با یك غشاء مصنوعی است كه از پروتئین‌های یافت شده روی سطح سلول‌های مغزی تقلید می‌كند، مانند گلوتامات و گیرنده‌های GABA كه در افزایش و توان بخشی فعالیت مغزی نقش دارند. تعامل بین گیرنده‌ها و انتقال دهنده‌های عصبی به طور طبیعی فعالیت الكتریكی تولید می‌كند اگر نانوالكترودها درست جاسازی شوند، می‌توان با یك وسیله خارجی اطلاعات مغز را خواند.

استرس دوران كودكی موجب آسیب‌های مغزی می‌شود

پژوهشگران تاكید كردند: استرس در دوران كودكی می‌تواند منجر به آسیب مغزی شود.نتایج یك تحقیق جدید نشان داده است كه استرس دوران كودكی مانند سوء رفتار و غفلت‌های احساسی می‌تواند تغییرات ساختاری در مغز كودكان ایجاد كند.پژوهشگران با استفاده از تصاویر MRI نشان داده‌اند كه این نوع استرس‌ها بویژه وقتی با فاكتورهای ژنتیكی تاثیرگذار همراه شوند، سبب تغییرات ساختاری در مغز شده و این كودكان را در سنین بالاتر مستعد ابتلا به افسردگی می‌كنند.محققان دانشكده پزشكی و انستیتو علوم اعصاب ترینیتی در این باره خاطرنشان كردند: چنین درك بیولوژیك جدید و مهمی نشان می‌دهد كه چطور استرس و نسخه‌های جهش یافته ژنی با هم تعامل كرده و روی ساختار و عملكرد مغز تاثیر می‌گذارند. این یافته به نوبه خود نشان می‌دهد كه تغییرات فوق چگونه می‌توانند روی آسیب پذیری فرد در ابتلا به افسردگی تاثیر بگذارند.البته باید متذكر شد كه خوشبختانه اختلال روانی افسردگی با روان درمانی و مصرف داروهای ضد افسردگی به خوبی قابل درمان است، به علاوه این یافته تاكید می‌كند كه راه كارهای پیشگیرانه در برابر بروز استرس‌های دوران كودكی گام مهمی است كه بهداشت عمومی را افزایش می‌دهد و مانع از ابتلای افراد در آینده به افسردگی می‌شود.

كمر درد مزمن می‌تواندیك بحران ذهنی باشد

گروهی از پژوهشگران انگلیسی ادعا كرده‌اند؛ كمر درد می‌تواند بحرانی در ذهن انسان باشد و بنابراین پیشنهاد می‌كنند كه مبتلایان به كمردرد باید مشاوره روانشناسی انجام دهند.در یك پژوهش جدید میزان بهبود كمردرد در بیمارانی كه تحت روان درمانی قرار گرفتند، دو برابر بیشتر از كسانی بود كه روشهای استاندارد درمانی و جسمی را برای كاهش كمردرد دنبال كرده بودند.این محققان معتقدند؛ مشاوره یا جلسات رفتاردرمانی ذهنی (CBS) در این زمینه تاثیر می‌كند، چون اگر بتوانید كمك كنید كه مردم افكارشان را تغییر دهند،‌ این كار به آنها كمك خواهد كرد كه روش احساس كردن را در خود تغییر دهند.در حال حاضر روش رفتار درمانی ذهنی برای درمان طیفی از مشكلات روانی از فوبیا و حملات اضطراری گرفته تا استرس، مورد استفاده قرار می‌گیرد. درمانگرها در این شیوه به بیماران كمك می‌كنند كه از مرور كردن افكار منفی خودداری كرده و روشهایی برای غلبه بر آنها پیدا كنند.پروفسور سارا لامب استاد دانشگاه وارویك در این باره خاطرنشان كرد: استفاده از درمانهای ذهنی موثر نشان داده است كه این روشها در بهبود دردهای ناحیه تحتانی كمر نقش قابل توجهی دارند. به گفته محققان؛ كمر درد یكی از مشكلات بسیار شایع است كه در انگلیس هر سال از هر سه فرد بزرگسال یك نفر به آن مبتلا می‌شود. در بسیاری از افراد، این دردها پس از چند روز یا چند هفته برطرف می‌شود اما در برخی دیگر مدت بیشتری باقی می‌ماند و ناتوان كننده می‌شود.

اسامی و افعال در مناطق متفاوتی از مغز آموخته می‌شوند

محققان در یك پژوهش جالب و شگفت انگیز دریافند كه اسم‌ها و فعل‌ها در نقاط مختلفی از مغز یاد گرفته می‌شوند.این پژوهش نشان داد، اسم‌ها و فعل‌ها با وجودی كه در جمله شانه به شانه هم و در كنار یكدیگر می‌آیند، اما در واقع در مناطق مختلفی از مغز آموخته می‌شوند.این یافته می‌تواند توجیه كند كه چرا كودكان اسامی را قبل از افعال یاد می‌گیرند و بزرگسالان نیز در هنگام تست‌های ذهنی نسبت به اسامی بهتر و سریع‌تر واكنش نشان می‌دهند.محققان از سیستم تصویربرداری عملكردی fMRI برای مشاهده فعالیت مغزی در 21 نفر كه در حال یادگیری 160 اسم و فعل جدید بودند، استفاده كردند.این آزمایش در واقع یك شبیه سازی از چگونگی یادگیری لغات جدید در طول زندگی یك انسان بوده است. این تحقیق از سوی دانشمند‌ان دانشگاه بارسلونا انجام شده و در مجله neuroimage به چاپ رسیده است.محققان دریافتند منطقه‌ای از مغز كه به هنگام یادگیری اسامی فعال می‌شود، متفاوت از منطقه‌ای است كه به هنگام یادگیری افعال به فعالیت می‌افتد.

ولتارن در درمان کولیک حاد کلیوی موثرتر از ترامادول است

نتایج یک تحقیق نشان داد تجویز ولتارن در درمان کولیک کلیوی حاد موثر، شروع بهبودی با آن سریع تر از ترامادول و مدت زمان بهبودی نیز طولانی تر از درمان با ترامادول است.این مطالعه کارآزمایی بالینی بر روی‌١٠٠ بیمار با کولیک کلیوی که به اورژانس مراجعه کرده بودند، در ‌٨٤ مرد و ‌١٦ زن با متوسط سنی ‌٩/٣٥ سال (محدوده ‌١٨-60 سال)، انجام شد.یافته های این مطالعه نشان داد با این که در شروع مطالعه شدت درد در هر دو گروه مشابه بود ولی در ‌٣٠ دقیقه بعد از شروع درمان ‌٤١ بیمار در گروه ولتارن و ‌٢٨ بیمار در گروه ترامادول بهبودی قابل توجهی را نشان دادند.این تحقیق توسط دکتر حسن احمدنیا، دانشیار اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شده و نتایج آن در مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ارائه شده است.

ویتامین B3 می‌تواند به ترمیم و بازسازی مغز پس از سكته كمك كند

محققان بر اساس نتایج یك پژوهش اولیه روی موش‌های آزمایشگاهی خاطرنشان كردند كه دوزی از ویتامین 3 به نیاسین هم معروف است، می‌تواند عملكرد مغز را در بیماران مبتلا به سكته مغزی احیا كند.محققان بیمارستان هنری فورد در آمریكا دریافتند: موش‌هایی كه دچار سكته مغزی می‌شوند، پس از درمان با ویتامین B3 علائم رشد رگ‌های خونی و سلول‌های عصبی جدید در آنها مشاهده می‌شود.محققان این بیمارستان هم اكنون در حال آزمایش و بررسی تاثیر این ویتامین روی انسان‌هایی هستند كه سابقه سكته مغزی داشته‌اند.مایكل چوپ ــ رییس علمی انستیتو نوروساینس هنری فورد ــ در این باره تاكید كرد: نیاسین اساسا مغز را دوباره سیم كشی می‌كند كه قابلیت بسیار جالب و شگفت‌انگیزی برای استفاده در انسانها دارد.وی خاطرنشان كرد: نتایج این تحقیق همچنین راه را برای سایر بخش‌های پزشكی اعصاب شامل آسیب‌های مغزی همواره می‌سازد.شرح مطالعات چوپ و دستیارانش در كنفرانس بین‌المللی سكته مغزی در تگزاس ارائه شده است.

كودكان هم دچار سكته مغزی می‌شوند

متخصصان طب اطفال هشدار دادند: كودكان هم ممكن است، دچار سكته مغزی شوند كه قابل بازگشت است.محققان می‌گویند؛ متاسفانه سكته‌های مغزی اغلب در نوبت اول تشخیص داده نمی‌شوند و كودكان قبل از سكته دوم، درمان مناسب را دریافت نمی‌كنند.ربكا ایچورد رییس برنامه سكته اطفال در بیمارستان كودكان فیلادلفیا، نتایج تحقیقات خود روی سكته در كودكان را در كنفرانس بین‌المللی سكته مغزی در سان آنتونیوی تگزاس ارائه كرده است.سكته مغزی نتیجه مسدود شدن یا تنگ شدن یكی از عروق سرخرگی است كه نقش اصلی خون رسانی به مغز را دارند.ایچورد در مطالعات خود روی 90 كودك در حدود سن 6 سالگی تحقیق كرد كه بین سال‌های 2003 تا 2009 به دلیل ابتلا به سكته مغزی تحت درمان قرار گرفته بودند.در طول مدت این تحقیقات، 12 تن از این كودكان نوبت دوم سكته را تجربه كردند كه در اكثر موارد ظرف یك ماه پس از نوبت اول رخ داد. این در حالی است كه در 6 كودك از این 12 كودك تا پیش از بروز سكته دوم،‌ اقدامی برای تشخیص احتمال بروز دومین سكته صورت نگرفته بود. این یافته بر ضرورت تشخیص سریع سكته مغزی در كودكان و انجام اقدامات فوری و اورژانسی و مراقبت‌های خاص برای این كودكان تاكید می‌كند.

تداخل دارویی مصرف همزمان داروی Paxil با داروهای ضد سرطان

مصرف داروی ضد افسردگی Paxil باعث اختلال در معالجه سرطان سینه می‌شود و احتمال عود کردن یا مرگ در اثر سرطان را افزایش می‌دهد. براساس مطالعات جدید در زنانی که به سرطان سینه مبتلا بودند، مصرف داروی ضد سرطان Tomoxifen به همراه داروی ضد افسردگی Paxil منجر به افزایش خطر مرگ بیماران می‌شود. در واقع به منظور اثر بخشی داروی ضد سرطان Tomoxifen ، بدن ماده شیمیایی تولید می‌کند که مصرف داروی ضد افسردگی Paxil باعث ایجاد اختلال در عملکرد این ماده شیمیایی می‌شود. یکی از محققان می‌گوید: زنانی که داروی ضد سرطان Tomoxifen را مصرف می‌کنند، در صورت نیاز به مصرف داروی ضد افسردگی باید با توجه به توصیه پزشک متخصص، گزینه‌های دیگری به جز داروهای Paxil را انتخاب کنند. محققان قطع ناگهانی مصرف داروهای ضد سرطان و ضد افسردگی را خطرناک توصیف می‌کنند.یکی از محققان می‌گوید: نتایج این یافته‌ها بر مخاطره آمیز بودن تداخل‌های دارویی تاکید می‌کنند و پزشکان باید توجه بیشتری به اینگونه مخاطرات داشته باشند.

برچسب ها: زندگی آنلاین، خواندنی های پزشكی تعداد بازديد: 807 تعداد نظرات: 0