Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 17:48

28
اسفند
خواندنی های پزشكی

خواندنی های پزشكی

يک محقق دانشگاه تربيت مدرس با ارائه روش جديدي موفق شد رگ هاي خوني...

خواندنی های پزشكی

 

 

روش جدیدی برای آشکار سازی رگ های خونی در تصاویر شبکیه چشم

یک محقق دانشگاه تربیت مدرس با ارائه روش جدیدی موفق شد رگ های خونی را در تصاویر شبکیه در مدت زمان کمتر از یک دقیقه و با دقت بالای 93 درصد آشکار کند. مهندس "محمد صالح میری" کارشناس ارشد مهندسی پزشکی از دانشگاه تربیت مدرس گفت: آشکار سازی رگ های خونی در تصاویر شبکیه اهمیت زیادی در تشخیص بیماری ها و عمل جراحی لیزر چشم دارد. میری افزود: هم اکنون پزشکان برای آشکار سازی رگ های خونی در تصاویر شبکیه به صورت دستی عمل می کنند که علاوه بر زمان بر بودن، دقت پایینی دارد، اما با استفاده از روش پیشنهادی جدید می توان رگ های خونی را در مدت زمان کمتر از یک دقیقه و با دقت بالای 93 درصد آشکار ساخت.وی در توضیح اهمیت آشکار سازی رگ های خونی در تصاویر شبکیه خاطر نشان کرد: بررسی این رگ ها برای تشخیص بسیاری از بیماری ها از جمله دیابت، فشار خون و بیماری های قلبی و عروقی اهمیت بسزایی دارد؛ همچنین در عمل های جراحی لیزر چشم، محل رگ های خونی برای آدرس دهی به روبات عملگر مهم و حیاتی است. میری در توضیح دیگر کاربردهای آشکار سازی رگ های خونی چشم به کاربرد بیومتری آن در بازشناسایی افراد اشاره کرد و گفت: گسترش رگ های خونی در شبکیه چشم هر فرد با فرد دیگر تفاوت دارد و از آن می توان همانند اثر انگشت برای تشخیص هویت افراد استفاده کرد. این محقق دانشگاه تربیت مدرس در توضیح روش پیشنهادی خود که در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی وی ارائه شده، گفت: در این روش برای بهبود کنترات تصاویر شبکیه از روش تبدیل "کرولت" (Curvelet) استفاده شد که یکی از جدیدترین روش های چند مقیاسی است که تصاویر لبه دار را بسیار خوب نمایش می دهد. میری افزود: با استفاده از عملگرهای مورفولوژی موفق شدم در مدت زمان کمتر از یک دقیقه از تصاویر بهبود یافته شبکیه، رگ های خونی را با دقت بالای 93 درصد استخراج کنم.

     

آلودگی هوا خطر ابتلا به فشار خون را افزایش می دهد

محققان می گویند: ابتلا به فشار خون بالا با قرار گرفتن طولانی مدت در معرض ذرات آلوده ناشی از ترافیک در هوا ارتباط دارد.محققان در این مطالعه اطلاعات 939 نفر را در مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.این افراد در فاصله زمانی میان سال 1995 تا 2006 هر چهار سال یک بار مورد ارزیابی قرار گرفتند.در این مطالعه برای تخمین مدت زمانی که هر یک از این افراد در معرض ذرات آلوده ناشی از ترافیک در هوا قرار گرفته بودند از یک الگوی رایانه ای استفاده شد. این مطالعه نشان داد که قرار گرفتن در معرض ذرات آلوده ناشی از ترافیک در هوا با ابتلا به فشار خون بالا ارتباط داشت. محققان نوشتند: ارتباط میان قرار گرفتن طولانی مدت در معرض ذرات آلوده ناشی از ترافیک در هوا و ابتلا به فشار خون بالا ، به توضیح ارتباط میان آلودگی ناشی از ترافیک و ابتلا به حملات قلبی و مرگ های ناشی از بیماری های قلبی و عروقی کمک می کند. قرار است این یافته ها در کنفرانس سالانه "انجمن اپیدمیولوژی و پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی انجمن قلب آمریکا " در سانفرانسیسکو ارائه شود.

 

مصرف مداوم مسکن ها، موجب کاهش شنوایی در مردان می شود

محققان می گویند مصرف مداوم مسکن ها از جمله "آسپرین"، "استامینوفن" و داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب، خطر کاهش شنوایی را درمردان افزایش می دهد.این تحقیق که به مدت 18 سال برروی 26 هزار مرد انجام شده نشان می دهد که کاهش شنوایی در مصرف کنندگان مداوم آسپیرین که زیر 50 سال سن دارند و آنهایی که 50 تا 59 ساله هستند 33 درصد بیشتر از آنهایی است که بطور مداوم از این دارو استفاده نمی کنند.این تحقیق در عین حال نشان داده است که هیچ ارتباطی بین مصرف این دارو با کاهش شنوایی در افراد 60 ساله و بالاتر وجود ندارد.همچنین آن دسته از افراد کمتر از 50 سال، افراد 50-59 سال و افراد 60 ساله و بالاتر که بطور مداوم از داروهای غیراستروئیدی ضد التهاب استفاده می کنند، خطر ابتلا به کاهش شنوایی به ترتیب 61 درصد، 32 درصد و 16 درصد بیش از افرادی است که این داروها را بطور منظم مصرف نمی کنند.این تحقیقات حاکی از آن است که مصرف مداوم استامینوفن در افراد کمتر از 50 سال، 99 درصد، افراد 50-59 ساله 38 درصد و افراد 60 ساله و بالاتر 16 درصد احتمال ابتلا به کاهش شنوایی را نسب به افرادی که بطور مداوم از استامینوفن دریافت نمی کنند افزایش می دهد.

 

هورمون زنانه گزینه جدید درمان سرطان پروستات

دانشمندان استرالیایی شیوه جدیدی برای درمان سرطان پروستات ارائه کردند که در آن از یک ترکیب دارویی برای فعال سازی انتخابی سلول های بتای گیرنده استروژن استفاده شده است.محققان دانشگاه موناش ملبورن می گویند که این ترکیب دارویی می تواند مرگ سلول ها را در گروه های کوچک اما مهم در تومورهای سرطان پروستات هدف قرار دهد زیرا برخی از این گروه های کوچک ولی مهم سرطانی در برابر درمانهای رایج از خود مقاومت نشان داده و به بیماری های عود کننده غیرقابل درمان منجر می شوند.به گفته آنها این شیوه جدید، تکه مهمی که می تواند به تحقیقات پزشکی در این زمینه درمان سرطان پروستات کمک کند و امیدواری ها را برای ارتقای گزینه های درمانی در درمان بیماران مبتلا به سرطان پروستات در سراسر جهان افزایش دهد.این تحقیقات نشان می دهد که هورمون استروژن که تصور می شود بیشتر برای زنان اهمیت دارد، می تواند برای مردان نیز مفید واقع شده و در درمان سرطان پروستات مورد استفاده قرار گیرد.

 

درد باید یک بیماری در نظر گرفته شود

متخصصان معتقدند، درد مزمن باید به عنوان یک بیماری مجزا در نظر گرفته شود.محققان معتقدند که در نظر گرفتن درد به عنوان یک بیماری ممکن است منجر به تلاش بیشتر به منظور یافتن راهکار‌های جدید برای کمک به بیماران شود.بر اساس آمارها، نزدیک به 8 میلیون نفر در انگلستان به بیماری‌های فعال همراه با درد مبتلا هستند.بر اساس نتایج این مطالعه، تنها 2 درصد از این افراد به متخصص مراجعه می‌کنند و یک چهارم آنها معتقدند که پزشک نمی‌داند چگونه درد آنها را درمان کند.به علاوه آمارها نشان می‌دهد که در این کشور سالیانه 584 میلیون دلار داروهای ضد درد تجویز می‌شوند.دکتر "بورلی کولت"، مشاور درد بیمارستان دانشگاهی "لیسستر" معتقد است: این مشکل طیف وسیعی از کل جامعه را در بر می‌گیرد و درمان آن نیز بسیار سخت است.

وی می‌گوید: بسیاری از افراد به دنبال علت زمینه‌ای خاصی برای دردشان هستند اما در اکثریت موارد نمی‌توان علت خاصی برای آن پیدا کرد. این عضو هیات علمی دانشگاه، افزود: تلاش می‌کنیم تا مسئله درد جدی‌تر گرفته شود و سعی داریم آنرا به عنوان یک بیماری، جدا از سایر بیماری‌ها معرفی کنیم.

 

داروهای ضد پوكی استخوان از سرطان سینه جلوگیری می‌كنند

پژوهشگران در یك تحقیق جدید دریافته‌اند كه داروهای مقابله با پوكی استخوان، خطر ابتلا به سرطان سینه را كاهش می‌دهند.بر اساس تحقیق جدیدی كه در مجله انگلیسی سرطان به چاپ رسیده، برخی از قرص‌هایی كه به منظور جلوگیری از پوك شدن استخوان‌ها تجویز و مصرف می‌شوند، خطر ابتلا به سرطان سینه را كاهش می‌دهند.این داروها از جمله داروهای بیسفوسفونات‌های شامل فوساماكس، بونیوا و زومیتا هستند كه پس از دو سال مصرف در زنان مستعد ابتلا به سرطان سینه، معلوم شد؛ خطر بروز سرطان نزدیك به 40 درصد كاهش می‌یابد.این پژوهش حاصل تلاش محققان مركز تحقیقات سرطان فرد هومپنیسون در برنامه پیشگیری از سرطان است. با این حال محققان تاكید كردند كه تاثیر حفاظتی این دارو فقط در زنانی مشاهده شده كه دچار چاقی نبوده‌اند. در این پژوهش نزدیك به شش هزار زن در گروه سنی 20 تا 69 سال حضور داشته‌اند.پژوهشگران خاطرنشان كردند: هنوز نحوه تاثیرگذاری و عملكرد این داروها در پیشگیری از سرطان سینه ناشناخته است، اما تصور می‌شود كه این داروها ممكن است روی عملكرد سلولی تاثیر گذاشته و در رشد و مرگ سلول‌ها نقش داشته باشند. تحقیقات بیشتر در این زمینه ادامه خواهد داشت.

 

باکتری های روده می‌توانند باعث چاقی شوند

یک مطالعه که به تازگی انجام شده است، نشان می دهد باکتری هایی که به هضم غذا در دستگاه گوارش کمک می کنند ، در صورت بروز اخلال در نحوه عملکرد ممکن است موجب چاقی و اضافه وزن در افراد شوند. این مطالعه نشان داده است که اگر نوع نامناسبی از باکتری ها در روده فعال شوند، موجب بروز التهاب خفیفی می شود که شرایط را برای ابتلا به دیابت و افزایش اشتها فراهم می سازد."اندرو جویتزر" از دانشکده پزشکی "دانشگاه اموری" ، گفت: مدتها تصور شده است که شیوع معضل چاقی در کشورهای توسعه یافته به علت داشتن شیوه زندگی بدون تحرک و افزایش مصرف غذاهای کم خرج و در عوض پرکالری است. وی افزود: اما بررسی های ما نشان داده اند که افزایش مصرف کالری تنها به علت عادت غذایی نادرست و غیر منظم نیست، بلکه باکتری های موجود در روده نیز می تواند موجب تغییر اشتها و سوخت و ساز بدن شوند . پژوهشگران در این تحقیقات از موش هایی استفاده کردند که بدنشان فاقد نوعی پروتئین مهم سیستم ایمنی به نام TLR-5 بود. این پروتئین به سلولها کمک می کند تا وجود باکتری ها را در دستگاه گوارش حس کنند.سامانه ایمنی بدن بدون وجود این پروتئین نیز می تواند نحوه فعالیت باکتری ها را تنظیم کند ولی این کار با اخلال صورت می گیرد و بر اثر تغییر ترکیب باکتری ، گیرنده های انسولین از کار می افتند. این مطالعه نشان داد: موش های فاقد پروتئین TLR-5 ، حدود ده درصد بیشتر غذا می خورند و وزنشان حدود 20 درصد از موش های طبیعی سنگین تر می شود.همچنین فقدان این پروتئین در بدن این موش ها، انها را در برابر خطر ابتلا به نارسایی های قلبی و دیابت مستعد تر می‌سازد. پژوهشگران می گویند، نتایج این بررسی ها نشان می دهند، بر خلاف تصور عامه که ابتلا به دیابت نوع دوم و مقاومت انسولین را از پیامدهای چاقی می دانند، دست کم بخشی از علت چاقی به مقاومت بدن در برابر انسولین مربوط می‌شود. این مطالعه در مجله Science منتشر شده است.

 

كشف یك بازدارنده طبیعی پیری در مگس

دانشمند‌ان دانشگاه كالیفرنیا در دانشكده پزشكی ساندیگو پروتئینی موسوم به «سسترین» را كشف كرده‌اند كه به عنوان یك بازدارنده طبیعی روند پیر شدن و پاتولوژ‌ی‌های مربوط به فرایند پیری در مگس‌های میوه، عمل می‌كند. این محققان همچنین نشان دادند كه پروتئین سسترین برای تنظیم یك مسیر سیگنال دهی كه كنترل كننده اصلی پیری و متابولیسم است، نقش دارد.به گفته محققان، ساختار و عملكرد بیوشیمی این پروتئین در مگس‌ها و انسان‌ها مشابه است. شرح این یافته جدید در مجله علمی ساینس منتشر شده است.محققان می‌گویند سسترین‌ها پروتئین‌هایی بسیار كوچكی هستند كه وقتی سلول‌ها فشاری را تجربه كنند به مقادیر زیادی تولید می‌شوند، اما عملكرد این پروتئین تاكنون نامشخص بوده است تا این كه دكتر مایكل كارین و دستیاران وی در مطالعات خود دریافتند كه این پروتئین‌ها به عنوان فعال كننده‌های كیناز پروتئینی وابسته به AMP یا AMPK و بازدارنده‌های راپامی سین یا TOR عمل می‌كنند.این دو فاكتور AMPK و TOR نقش كلیدی در تنظیم پیری و متابولیسم در ارگانیسم‌های مختلف دارند.وجود سه ژن مختلف رمزگشایی سسترین در پستانداران شناسایی عملكرد فیزیولوژیك دقیق این پروتئین را در حیوانات زنده مشكل ساخته بود، اما محققان بالاخره موفق به كشف آن شدند.

 

سلولهای بنیادی در درمان آلزایمر و دیابت به کار گرفته می شوند

یک دانشمند "دانشگاه هوستون" می گوید که با استفاده از سلول های بنیادی روشی ابداع کرده است که می تواند به کشف درمان های جدید برای آلزایمر، دیابت و سایر بیماری ها منجر شود."روبرت شوارتز" رییس "مرکز تنظیم ژن و درمان شناسی مولکولی"، گفته است که روشی ابداع کرده است که به سلول های معمولی پوست انسان اجازه می دهد دوباره برنامه ریزی شوند و به سلول های قلب که مشابه سلول های بنیادی جنینی هستند، تبدیل شوند.شوارتز و همکارانش می گویند: این سلول ها را می توان کشت داد و به سلول های کامل قلب تپنده تبدیل کرد و آسیب ناشی از حملات قلبی گذشته را جبران کرد. سلول های جدید جایگزین بافت آسیب دیده قلب می شوند.محققان اعلام کردند: آزمایش های اولیه بالینی با استفاده از سلول های دوباره برنامه ریزی شده بر روی قلب واقعی بیماران، در عرض یک یا دو سال آینده آغاز می شود.شوارتز افزود: وی و گروهش اکنون در حال فعالیت بر روی تبدیل سلول های بنیادی تحریک شده به سلول های ماهیچه ای اسکلتی هستند تا بتوانند دیستروفی عضلانی را درمان کنند.

برچسب ها: آلودگی هوا، شبکیه چشم، مسکن ها، زندگی آنلاین، خواندنی های پزشكی، هورمون زنانه تعداد بازديد: 628 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز