Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 06:19

27
اسفند
خواندنی های پزشكی

خواندنی های پزشكی

پژوهشگران دانشگاه تربيت مدرس موفق به تشخيص سريع و دقيق عارضه آسپرژيلوزيس...

خواندنی های پزشكی

 

 

تشخیص سریع عارضه آسپرژیلوزیس با روش ملکولی

پژوهشگران دانشگاه تربیت مدرس موفق به تشخیص سریع و دقیق عارضه  آسپرژیلوزیس مهاجم با استفاده از روش مولکولی شدند. فردیس طیفوری، پژوهشگر پژوهشکده قارچ شناسی دانشگاه تربیت مدرس گفت: در دو دهه اخیر در بیماران دچار نقص سیستم ایمنی شیوع بیماری آسپرژیلوس مهاجم به طور غیر قابل انکاری بالا رفته است. وی افزود: آسپرژیلوزیس مهاجم در بیماران پیوند مغز استخوان یکی از مهمترین بیماری‌های تهدید کننده حیات به شمار می‌رود و به همین دلیل تشخیص این بیماری مشکلات کلینیکی را در بیماران نقض ایمنی به وجود می‌آورد و در نتیجه ابزارهای مولکولی در شناسایی DNA  آسپرژیلوزیس اهمیت بالایی دارد. طیفوری، هدف از این پژوهش را بررسی بیماری  آسپرژیلوزیس دانست و اظهار کرد: هدف از این پژوهش بررسی حضور  آسپرژیلوزیس در بیماران دریافت کننده پیوند مغز استخوان و سرم‌های حیوانی مبتلا با استفاده از روش مولکولی است. وی تصریح کرد: تشخیص روش آزمایشگاهی دارای حساسیت پایین و وقتگیر بوده در حالی که با استفاده از روش اختصاصی شناسایی آسپرژیلوزیس تشخیص بیماری در مدت زمان کمتر و حساسیت بالاتر انجام می‌شود.

 

برخی گیاهان دارویی تشدید كننده تشنج‌های صرع هستند

مصرف برخی داروهای گیاهی در دوز پایین علایمی از جمله خارش، ناراحتی‌های گوارشی و سر درد را به دنبال داشته و بعضی از داروهای گیاهی از جمله افدرا، پامچال، گل گاوزبان تشدید كننده تشنج‌های صرع است. لادن امینی محقق و عضو انجمن صرع ایران گفت: نتیجه تحقیقات نشان می‌دهد با اینكه مصرف داروهای گیاهی در دوز پایین برای افراد مصروع بی‌خطر است ولی عوارض جانبی از جمله خارش، ناراحتی‌های گوارشی و سر درد را به دنبال دارد و مصرف داروهای گیاهی در دوز بالا خطرناك بوده و برخی از این محصولات به عنوان عامل تشنج گزارش شده‌اند. وی ادامه داد: گیاهان دارویی از جمله افدرا، پامچال، گل گاو زبان و روغن‌های گیاهی مشتق شده از اكالیپتوس، رازیانه، پونه، رزماری، مریم گلی، كاسنی موجب تشدید تشنج در افراد مصروع شده و مكانیسم دقیق این داروها تحریك كننده تشنج‌ها است. امینی یاد آور شد، همچنین مصرف برخی از داروهای گیاهی می‌تواند سطح اثر داروهای ضد تشنج را كاهش داده و فنوباریتال و و فنی تویین از جمله این داروها هستند. وی خاطر نشان كرد: افراد مصروع در صورت تمایل به مصرف داروهای گیاهی باید با پزشك متخصص مغز و اعصاب مشورت كنند.

 

ابداع تست صوتی با قابلیت پیش بینی خطر بروز پاركینسون

دانشمندان موفق به ابداع یك تست صوتی شده‌اند كه قادر است، بیماری پاركینسون را پیش بینی كند.دانشمندان با اشاره به اهمیت این دستاورد مهم ادعا كرده‌اند كه تست صوتی جدید می‌تواند از سالها قبل و زودتر از بروز بیماری، احتمال ابتلا به آن را در افراد پیش بینی كند.

به گفته محققان، هم اكنون به طور معمول این بیماری فقط زمانی قابل تشخیص است كه علائم آن بروز كند بدین معنی كه بیماری در مراحل پیشرفته قابل تشخیص خواهد بود و در نتیجه بیماران تا آن زمان تعداد قابل توجهی از سلولهای مغزی خود را از دست داده‌اند. اما این بار محققان با انتشار مقاله جدیدی در روزنامه دیلی میل خاطرنشان كردند كه این تست جدید می‌تواند احتمال بروز این اختلال عصبی را از قبل پیش بینی كند. در این پژوهش، محققان دریافته‌اند كه با اندازه‌گیری تغییرات اندك در الگوهای گفتاری كه برای گوش انسان قابل تشخیص نیستند می‌توان به راحتی احتمال بروز پاركینسون را در فرد پیشگویی كرد.این محققان یك برنامه رایانه‌ای را طراحی كرده‌اند كه می‌تواند صدای پاركینسون را شناسایی كند. صدای پاركینسون مشخص می‌كند كه چه افرادی به لحاظ وراثتی بیشتر در معرض ابتلا به این اختلال هستند. توانایی گفتاری تحت تاثیر این اختلال قرار می‌گیرد، چون پاركینسون سبب تحلیل ماهیچه‌ها در گردن و دهان می‌شود. فقط بیان دو جمله از سوی بیمار گامی است تا تست جدید بتواند احتمال بروز بیماری را پیش بینی كند.

 

اسید‌های چرب امگا 3، باعث كاهش رشد سلول‌های سرطانی می‌شوند

یک متخصص تغذیه گفت: مصرف اسید‌های چرب امگا 3، باعث كنترل و كند شدن رشد سلول‌های سرطانی می‌شود. عماد معصومی افزود: اسید‌های چرب امگا3 برخلاف بسیاری از اسید‌های چرب فواید بسیار زیادی دارند و به میزان زیاد در روغن ماهی، سویا، سبزیجات برگ‌دار، ماهی‌ها، گردو و تخم آفتابگردان وجود دارد. وی تصریح كرد: اسید‌های چرب امگا3، برای سلامتی ضروری است ولی اغلب در رژیم‌های غذایی به مقدار كافی وجود ندارند، میزان ایده آل آن در رژیم غذایی كمتر از اسید‌های چرب امگا 6 است، ولی اثر بخشی و فواید اسید‌های چرب امگا 3 بیشتر است. معصومی با اشاره به اینكه اسید‌های چرب امگا3، واجد اثرات ضد التهابی هستند یادآور شد: این نوع اسید‌های چرب همچنین سبب كنترل و كند شدن رشد سلول‌های سرطانی می‌شوند. وی خاطرنشان كرد: اثرات مفید اسید‌های چرب امگا3، در عروق خونی و قلب نیز وجود دارد، بطوریكه مصرف متعادل این نوع اسید‌های چرب باعث كاهش بی نظمی‌های ضربان قلب، میزان تری‌گلیسرید خون و سخت شدن شریان‌ها شده و خطر تشكیل لخته در خون وهمچنین خطر ابتلا به فشار خون بالا را نیز كاهش می‌دهد.

 

آنتی اكسیدانت‌ها با كارایی بهتر ریه‌ها در ارتباط هستند

مصرف منابع حاوی آنتی اكسیدانت‌ها مانند ویتامین C، بتا كاروتن، ویتامین E و سلینوم با كارایی بهتر ریه‌ها در ارتباط بوده و مانع اثر استرس اكسیداتیو می‌شود. محمد توحیدی عضو مركز تحقیقات بیماری‌های ریوی و سل دانشگاه علوم پزشكی مشهد گفت: بعضی مواد غذایی اثرات مفیدی بر روی عملكرد ریه‌ها دارند و در نتیجه مصرف این مواد غذایی می‌تواند به بهبود بیماری‌های ریوی نیز كمك كند. وی تصریح كرد: اثرات این مواد غذایی به واسطه مكانیسم‌هایی مانند مقابله با استرس اكسیداتیو، اثرات ضد التهابی، وزن مناسب و كاهش ریسك سرطان ایجاد می‌شود. توحیدی در مورد استرس اكسیداتیو گفت: عوامل متعدد محیطی مانند آلودگی هوا، سیگار و عوامل عفونی موجب ایجاد استرس اكسیداتیو و در نتیجه آسیب ریه‌ها و اختلال در متابولیسم اكسیژن می‌شود. وی با اشاره به اینكه آنتی اكسیدانت‌ها از مهمترین مواد غذایی هستند كه اثرات مفیدی برروی ریه‌ها دارند ، تأكید كرد: مصرف این مواد مانع از استرس اكسیداتیو شده و در كارایی بهتر ریه‌ها نیز مؤثر است. توحیدی اظهار داشت: منابع غنی اكسیدانت‌ها بیشتر در ویتامین C موجود در مركبات، كیوی، كلم بروكلی و سبزیجات و همچنین در بتا كاروتن موجود در هویج، اسفناج، و زردآلو وجود دارد، ویتامین E موجود در غلات و بادام زمینی و نیز سلنیوم موجود در غذاهای دریایی و غلات هم حاوی اكسیدانت‌ها هستند. وی افزود: منیزیم نیز اثر مفیدی بر ریه‌ها داشته و سبب بهبودی آنزیم‌های بدن می‌شود ؛ همچنین سبب شل شدن عضلات مجاری هوایی نیز شده و به میزان فراوان در آجیل، سبزیجات، غذاهای دریایی و حبوبات وجود دارد.

 

تركیب دارویی تسکینی از روغن کبد کوسه ماهی تولید شد

تركیب دارویی روغن کبد کوسه ماهی به منظور تسکین دردهای عضلانی و روماتیسمی تولید شد.حسین زاده، محقق این طرح گفت: روغن کبد کوسه ماهی خلیج فارس سرشار از اسکوالن، امگا 3 و اسیدهای چرب غیر اشباع EPA و DHA است همچنین سرشار از ویتامین‌های D ، E و A است. با توجه به نوع و سن کوسه ماهی انواع مختلفی از روغن کبد کوسه ماهی استخراج می‌شود. وی افزود: ماده اسکوالن موجود در روغن کبد کوسه به صورت گسترده در ساخت انواع محصولات آرایشی و بهداشتی به کار می‌رود و در حال حاضر به قیمت بالایی از هند، ژاپن و سایر کشورها خریداری می‌شود. حسین زاده تصریح کرد: روغن کبد کوسه ماهی در طب سنتی ساحل نشینان جنوب ایران جهت تسکین دردهای عضلانی و مفصلی مورد استفاده بوده است. روغن کبد کوسه ماهی به سرعت جذب پوست شده و با گرم كردن موضع مورد نظر درد را تسکین می‌دهد.

 

مسمومیت با آرسنیک، دردهای قولنجی را افزایش می‌دهد

دانشیار دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: مسمومیت با آرسنیک که از طریق استنشاق،جذب پوست و خوردن ایجاد می‌شود با بیماری‌های چشمی همراه بوده و دردهای قولنجی را افزایش می‌دهد. فربد عبادی فرد افزود: مسمومیت با آرسنیک بیشتر در کسانی روی می‌دهد که با رنگ دانه‌های آرسنیکی سر و کار دارند و غبار آرسنیک را از برخی اجسام مانند کاغذ دیواری استنشاق می‌کنند. وی تصریح کرد: این نوع مسمومیت همچنین در کارگران متالوژی و تهیه آفت‌کش‌ها دیده شده و اثرات شدیدی نیز به همراه دارد. عبادی فرد با بیان اینکه راه ورود آرسنیک به بدن از طریق استنشاق، جذب پوستی و خوردن است، افزود: نشانه‌های بالینی مسمومیت از آرسنیک بیشتر شامل دانه‌های دردناک در مخاط پوششی راه‌های تنفسی و چشم است که موجب ورم ملتحمه در پلک، استفراغف نوریت دردناک و کم خونی است. وی با اشاره به اینکه مسمومیت با‌ آرسنیک، دردهای قولنجی همراه با اسهال زیاد را افزایش می‌دهد، یادآور شد: در مسمومیت فوق، ممکن است تحریک پذیری پوست همره با دانه‌های آکنه ای یا اگزامایی هم دیده شود، املاح این فلز به صورت ایجاد تحریک موضعی بویژه در اطراف دهان، بینی یا آرنج عمل می‌کند. عبادی اظهار داشت: زخم تیغه بینی و سوراخ شدن آن، هیپرکراتوز یا افزایش رنگدانه‌های پوستی و کرختی انگشتان دست و پا هم در مسمومیت‌های آرسنیکی دیده می‌شود، در کارگران معدن طلا نیز پس از مواجه‌های طولانی با این فلز، سرطان ریه هم وجود دارد.

وی گفت: آزمایش‌های اختصاصی برای کمک به تشخیص مسمومیت شامل تعیین مقدار آرسنیک ادرار و تجزیه مو و ناخن از نظر وجود آرسنیک انجام می‌شود. استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطرنشان کرد: رعایت بهداشت حرفه ای در مواجه با آرسنیک و ملزم کردن کارگران به رعایت وسایل ایمنی و همچنین ایمن کردن ساختمان و بنای واحد کار از مهمترین راه‌های پیشگیری از مسمومیت با آرسنیک است.

 

تزریق داروهای اسیدی در بیماران دچار التهاب مفاصل استخوانی

مطالعات نشان می‌دهد که تزریق برخی دارو‌های اسیدی، مانند اسید هیالورونیک، در داخل مفصل بیماران دچار التهاب مفاصل استخوانی، میزان درد را به نحو چشمگیری کاهش می‌دهد. مهزاد جاوید، جراح و متخصص ارتوپدی افزود: بیماران دچار التهاب مفاصل استخوانی (استئو آرتریت) در بیشتر مواقع بیماری خود دچار درد‌های شدیدی می‌شوند به همین دلیل داروها و روش‌های درمانی زیادی برای کاهش درد بیماران فوق پیشنهاد شده است که اثر بخشی بعضی از این دارو‌ها و روش‌های درمانی قابل توجه است.  وی گفت: تزریق برخی دارو‌های اسیدی مانند اسید هیالورونیک در داخل مفصل بیماران دچار التهاب مفاصل استخوانی درد ایجاد شده را به نحو چشمگیری کاهش می‌دهد.  جاوید اظهار داشت: تزریق اسید هیالورونیک در التهاب مفاصل استخوانی بویژه در ناحیه زانو اثر بخشی بیشتری داشته و قدرت چرخش و تحرک زانو را افزایش می‌دهد.  وی خا طر نشان کرد: تزریق اسید هیالورونیک در بیماران  فوق،  علاوه بر کاهش درد، قدرت عضلات اطراف  زانو را افزایش داده و حتی در کاهش التهاب مفاصل استخوانی نیز موثر است.

 

استفاده از فلفل قرمز تند و قرص این گیاه باعث كاهش وزن می‌شود

بر اساس یك تحقیق كه توسط دانشمند‌ان آمریكایی صورت گرفت، این موضوع مشخص شد كه استفاده از فلفل تند و قرص این گیاه می‌تواند در كاهش وزن بسیار مفید واقع شود.

بر اساس این تحقیق كه توسط دانشمند‌ان دانشگاه «اوكلاهاما» در آمریكا صورت گرفت، این موضوع مشخص شد كه مصرف روزانه یك حب قرص و یا دو گیاه فلفل قرمز تند می‌تواند به راحتی و به سرعت باعث كاهش وزن فرد شود؛ بطوریكه مصرف این گیاه و یا یك حب قرص از آن به میزان 80 دقیقه پیاده‌روی از وزن كم می‌كند. در این تحقیق همچنین به این موضوع اشاره شده است كه مصرف این قرص و یا خوردن یك یا دو گیاه فلفل قرمز در روز برای افرادی كه وقتی برای ورزش و یا پیاده‌روی ندارند، بسیار مفید است. تحقیقات دیگری هم كه سالیان متمادی است بر روی فلفل قرمز تند و مشتقات آن صورت می‌گیرد، نشان از این موضوع دارد كه مصرف این ماده یكی از راه‌های طبیعی در كاهش وزن و لاغر شدن است. همچنین فلفل قرمز در لاغر شدن، كنترل وزن و سریع‌تر شدن فعالیت‌های بدنی بسیار مفید است.

برچسب ها: امگا 3، زندگی آنلاین، خواندنی های پزشكی تعداد بازديد: 804 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز