Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 28 فروردین 1403 - 14:31

27
اسفند
خواندنی های پزشكی

خواندنی های پزشكی

پژوهشگران ادعا مي‌كنند گوشتي كه زياد پخته شده باشد خطر ابتلا به سرطان ...

خواندنی های پزشكی

 

 

پختن زیاد گوشت،‌ خطر ابتلا به سرطان مثانه را تشدید می‌كند

پژوهشگران ادعا می‌كنند گوشتی كه زیاد پخته شده باشد خطر ابتلا به سرطان مثانه را تشدید می‌كند. نتایج یك تحقیق جدید نشان داده است، خوردن مكرر گوشت به ویژه گوشتی كه در دمای بالا زیاد پخته شده باشد، احتمال ابتلا به این سرطان را افزایش می‌دهد. جی لین متخصص و استادیار دپارتمان اپیدمیولوژی اندرسون در آمریكا در این باره خاطرنشان كرد: این تحقیقات به خوبی نشان داده است كه پختن زیاد گوشت در حرارت زیاد سبب تولید تركیبات سرطان زایی موسوم به HCAها می‌شود. وی می‌گوید، ما در این مطالعات بررسی كردیم كه مصرف گوشت چه تاثیری می‌تواند روی خطر ابتلا به سرطان مثانه داشته باشد و تفاوت‌های ژنتیكی چه نقشی در این زمینه ایفا می‌كنند. محققان تاكید می‌كنند كه تركیبات سرطان زای HCA زمانی شكل می‌گیرند كه گوشت‌های ماهیچه‌ای مثل گوشت لخم گوساله، ‌مرغ و ماهی روی حرارت بالا طبخ شوند. این تركیبات در اثر تعامل بین اسیدهای آمینه كه اساس تشكیل پروتئین‌ها هستند، ‌تولید می‌شوند. در مطالعات قبلی نیز 17 نوع HCA شناسایی شده است كه ممكن است در بروز سرطان نقش داشته باشند. این پژوهش طی یك دوره 12 ساله و روی 884 بیمار مبتلا به سرطان مثانه و 878 فرد سالم انجام گرفته است.

 

آسپرین بهترین چاره برای كاهش سردردهای میگرنی است

نتایج یك پژوهش جدید نشان داده است كه آسپرین می‌تواند بهترین چاره برای سردردهای میگرنی باشد. در این پژوهش نشان داده شد كه هزار میلی گرم دوز آسپرین می‌تواند ظرف دو ساعت، سردرد میگرنی را كاهش دهد. به گفته محققان؛ این دارو همچنین علائم دیگری مثل حالت تهوع، استفراغ و حساسیت به نور یا صدا را كه ناشی از میگرن هستند، كاهش می‌دهد. این تحقیق حاصل بازبینی اطلاعات مربوط به 13 پژوهش قبلی است كه روی

4‌هزار و 222 شركت‌كننده داوطلب انجام گرفته است. شایع‌ترین نشانه میگرن از هر نوعی كه باشد، بروز سردردهای شدید عموما یك یا دو بار در ماه است كه بین چهار تا 72 ساعت طول می‌كشد. این نوع سردرد اغلب یك طرف سر را درگیر می‌كند و با حالت تهوع و در برخی افراد نیز با استفراغ همراه است. با توجه به تعداد افرادی كه به این بیماری مبتلا می‌شوند و شدت درد ناشی از آن، میگرن تاثیرهای اجتماعی و اقتصادی قابل توجهی برجا می‌گذارد. دكتر اندرو مور محقق دپارتمان بیهوشی در بیمارستان جان راد كلیف در آكسفورد در این باره تاكید كرد: مصرف آسپرین به همراه داروی متوكلوپرامید می‌تواند روش درمانی معقولی برای معالجه حملات شدید میگرنی باشد اما البته در بسیاری افراد ممكن است، تاثیر كافی نداشته باشد.

 

تماس با دود سیگار خطر ابتلا به سینوزیت را در غیر سیگاری‌ها تشدید می‌كند

محققان هشدار دادند: قرار گرفتن در معرض دود سیگار خطر ابتلا به سینوزیت را در افراد غیرسیگاری تشدید می‌كند. در این پژوهش محققان نظام بهداشتی هنری فورد، برای اولین بار رابطه بین تماس با دود سیگار و سینوزیت مزمن در غیرسیگاری‌ها را مورد ارزیابی قرار دارند. سینوزیت مزمن یا«CRS» نوعی از سینوزیت است كه در آن بافت‌های مرطوب بینی و سینوس‌های بالای بینی حداقل مدت 12 هفته ملتهب می‌شوند. این یافته در مجله آرشیو جراحی سر و گردن اوتولارینگولوژی منتشر شده است. دكتر آماندا هولم محقق دستیار و مدیر پروژه در مركز ارتقای سلامت و پیشگیری امراض هندی فورد در این باره خاطرنشان كرد: یافته‌های ما بار دیگر بر خطرات و مضرات استنشاق دود سیگار برای سلامتی حتی در افرادی كه خودشان سیگاری نیستند، تاكید می‌كند. وی در ادامه تشریح كرد: مواد سمی موجود در دود سیگار یك ماده كاملا تحریك‌كننده سینوس‌ها و مجاری بینی هستند و با رشد التهاب آور سینوس‌ها و در نتیجه بروز سینوزیت مزمن ارتباط مهمی دارند. دكتر هولم تاكید كرد كه پزشكان و متخصصان باید به بیماران خود توصیه اكید كنند كه تا حد امكان از قرار گرفتن در معرض دود سیگار پرهیز كنند.

 

تولید قهوه تلخی كه برای معده مفید است

محققان در یك پژوهش جدید دریافته‌اند كه قهوه تلخ می‌تواند برای معده مفید باشد. محققان می‌گویند، برخلاف آنچه در گذشته تصور می‌شد، قهوه تلخ برای معده مضر نیست، چون حاوی ماده‌ای است كه به معده پیغام می‌دهد، تولید اسید خود را كاهش دهد. دكتر ورونیكا سوموزا محقق دانشگاه وین در اتریش با همكاری دستیار خود توماس هوفمن از دانشگاه فناوری مونخن در آلمان در این تحقیق خاطرنشان كردند: این كشف به بسیاری از افرادی كه نسبت به قهوه حساس هستند كمك خواهد كرد. پزشكان تصور می‌كنند در قهوه مواد شیمیایی موجود است كه باعث می‌شود، معده اسید زیادتری ترشح كند. لذا این محققان می‌گویند می‌توان با پروسه‌های خاصی، نوعی قهوه سازگار با معده تولید كرد كه البته سایر مزایای قهوه مثل پیشگیری از دیابت و بیماری‌های قلبی را دارا باشد. این پژوهشگران در بررسی‌های خود چندین ماده را شناسایی كردند كه ظاهرا تغییرات شیمیایی مرتبط با افزایش تولید اسید را مورد هدف قرار می‌دهند. این مواد شامل كافئین، كاتكول‌ها و سایر محتویات قهوه هستند. محققان امیدوارند نمونه‌های جدید قهوه را كه با معده افراد حساس سازگار است در سال 2010 روی نمونه‌های انسانی آزمایش كنند.

 

  ژن تنظیم کننده رشد مو کشف شد

دانشمندان موفق به کشف ژنی شده اند که به افزایش رشد مو منجر می‌شود. به نقل از پایگاه اینترنتی «هندو»، مو برای تنظیم دمای بدن، محافظت از بدن، فعالیت حسی و تعامل اجتماعی مهم است. مو در فولیکول‌های مو تشکیل می‌شود. فولیکول‌ها ارگان‌های ریز پیچیده ای در پوست هستند که برای این منظور تخصصی می‌شوند. تمام فولیکول‌های مو در جریان تکامل جنینی درست می‌شوند. مو در طول حیات به طور بی وقفه تحت سه دوره رشد، استراحت و ریزش قرار می‌گیرد. موی جدید در فولیکول و در دوره رشد تشکیل می‌شود. پس از دوره رشد، تشکیل مو متوقف می‌شود و فولیکول دست از کار می‌کشد و وارد دوره استراحت می‌شود. پس از دوره استراحت، دوره جدید رشد آغاز می‌شود و مو پیر از بدن جدا می‌شود و می‌افتد. در این مطالعه که توسط محققان یک دانشگاه سوئد انجام شده است، محققان متوجه شدند که فاکتور Lhx2 یک تنظیم‌کننده مهم برای تشکیل مو است. ژن Lhx2 در جریان دوره رشد فولیکول مو فعال می‌شود و در دوره استراحت از فعالیت باز می‌ایستد. این دانشمندان موفق شدند نشان دهند Lhx2 به طور کارآمدی در تشکیل مو دخالت دارد چراکه فولیکول‌هایی که در آنها فاکتور Lhx2 فعال نشود قادر به تولید مو نیستند. علاوه بر این، مطالعه جدید نشان داد که فعالیت ژن Lhx2 در فولیکول‌های مو موجب فعال شدن دوره رشد مو می‌شود و بدین ترتیب مو تشکیل می‌شود. محققان اعلام کردند که ژن Lhx2 برای تنظیم رشد مو مهم است. نتایج حاصل از این مطالعه در نشریه اخیر اینترنتی PLoS Genetics منتشر شده است.

 

نوشیدن چای سبز به استحکام دندان‌ها کمک می‌کند

یک مطالعه که به تازگی انجام شده نشان می‌دهد که نوشیدن یک فنجان چای سبز در روز می‌تواند نیاز انسان به دندانپزشک را برطرف سازد. به گزارش پایگاه اینترنتی Thaindian News، چای سبز حاوی مولکول‌های ضد میکروبی به نام «catechins» هستند که سلامت دندان را تقویت می‌کنند. «آلفردو مورابیا» از دانشگاه «کلمبیا» در نیویورک، گفت: چای سبز اثرات باکتریسیدالی دارد که تنها درصورتی که بدون شکر مصرف شود برای دندان‌ها مفید خواهد بود. وی افزود: نوشیدن قهوه شیرین نیز بسیار مضر است. مورابیا خاطر نشان کرد: نوشیدن قهوه تلخ مسئله ای ندارد اما نوشیدن قهوه شیرین باعث از دست دادن دندان‌ها می‌شود. در این مطالعه جدید «یاسوشی کویاما» از دانشکده پزشکی دانشگاه «توهوکو» در ژاپن و همکارانش ، بیش از 25 هزار مرد و زن ژاپنی 40 تا 64 ساله را مورد بررسی قرار دادند. آنها دریافتند: احتمال داشتن دندان‌هایی کمتر از 20 عدد در مردانی که دست کم یک فنجان چای سبز در روز می‌نوشیدند نسبت به آنهایی که چای سبز مصرف نمی کردند، کمتر از 19 درصد و در زنان کمتر از 13‌درصد بود.

 

مصرف زیاد شکر سلامت قلب را به خطر می‌اندازد

محققان می‌گویند، مصرف مقدار زیادی شکر نه تنها انسان را چاق می‌کند بلکه خطر بروز بیماری قلبی را نیز افزایش می‌دهد. به گزارش رویترز، احتمال داشتن عوامل پرخطر در بروز بیماری قلبی در افرادی که شکر زیادی مصرف می‌کنند، بیشتر است. دکتر «میریام واز» از «دانشکده پزشکی اموری» که در این مطالعه فعالیت داشته، گفت: درست همانطور که رژیم غذایی پرچرب می‌تواند سطح تری گلیسریدها را افزایش دهد و کلسترول را بالا ببرد، مصرف شکر و قند نیز می‌تواند بر همان لیپیدها تاثیر بگذارد. در این مطالعه محققان از شش هزار فرد بزرگسال در مورد تغذیه آنها سوال کردند و سپس آنها را بر اساس مصرف قند و سطح کلسترول گروه‌بندی کردند. به طور متوسط حدود 16 درصد از کالری روزانه مردم از شکر افزوده تامین می‌شود. در این مطالعه پرمصرف‌ترین گروه به طور متوسط 46 قاشق چایخوری در روز شکر مصرف می‌کردند و کم مصرف‌ترین گروه بطور متوسط تنها سه قاشق چایخوری در روز شکر می‌خوردند. طبق اعلام «انجمن قلب آمریکا»، مصرف مقدار زیاد شکر نه تنها در چاقی نقش دارد، بلکه عامل اساسی در بروز دیابت، فشار خون بالا، بیماری قلبی و سکته مغزی است. این انجمن ماه اوت گذشته هشدار داد که آمریکایی‌ها باید مصرف شکر خود را به طور چشمگیری کاهش دهند.  طبق توصیه این انجمن زنان نباید بیش از 100 کالری یا شش قاشق چایخوری (25 گرم) شکر فراوری شده در روز مصرف کنند و مردان باید تنها 150 کالری شکر فراروری شده یا 9 قاشق چایخوری (37/5 گرم) در روز مصرف کنند.

 

ایمپلنت مغزی از جنس ابریشم در درمان آسیب نخاعی

محققان می‌گویند یک ایمپلنت مغزی که بخشی از آن از ابریشم ساخته شده، می‌تواند با ذوب شدن بر روی سطح مغز، ارتباط «دقیقی» برای ثبت علایم فراهم آورد. به نقل از رویترز، آزمایش‌های انجام شده بر روی ابزار ابداعی این محققان نشان داد که الکترودهای نازک و قابل انعطاف نسبت به ابزارهای سخت و ضخیم‌تر، علائم مغز یک گربه را به طور دقیق‌تر ثبت کرد. محققان در مجله Nature Materials گزارش دادند: چنین ابزارهایی می‌تواند به افراد مبتلا به صرع، آسیب‌های نخاعی و حتی استفاده از دست و پاهای مصنوعی کمک کند. «جان راجرز» از دانشگاه «ایلینویز» و همکارانش در دانشگاه «پنسیلوانیا» و دانشگاه «تافتس»، این مجموعه‌های الکترودی را با استفاده از پروتیین ابریشم و الکترودهای نازک فلزی ساختند. محققان گزارش دادند: ابریشم زیست سازگار و محلول در آب است، این ماده در مغز حل می‌شود و الکترودها را بر روی آن باقی می‌گذارد. محققان این الکترودها را بر روی گربه‌هایی که بی‌حس شده بودند، اما چشم‌هایشان باز بود، آزمایش کردند. الکترودها علائم چشمان گربه‌ها را در حالی که به آنها تصاویری نشان داده می‌شد، ثبت کردند. دکتر «والتر کوروشتز» از «موسسه ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی» گفت: این پیوندها این قابلیت را دارد که تماس میان الکترودها و بافت مغزی را به حداکثر و آسیب وارده به مغز را به حداقل برساند. وی افزود: این پیوندها می‌تواند سکویی برای گستره ای از ابزارهایی باشد که در درمان صرع، آسیب‌های نخاعی و سایر اختلالات عصبی کاربرد دارد. برای مثال چنین الکترود حساسی می‌تواند یک حمله صرع را به محض شروع آن تشخیص دهد و پالس‌هایی را برای مقابله با آن ارسال کند. همچنین علائم مغزی را می‌توان به پروتزهای افراد مبتلا به آسیب‌های نخاعی و سایر آسیب‌ها ارسال کرد.

 

ژن چاقی با کوچک شدن مغز ارتباط دارد

محققان می‌گویند بیش از یک سوم جمعیت آمریکا به علت داشتن یک واریان ژن چاقی با خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند آلزایمر روبرو هستند.به گزارش از یونایتدپرس، محققان دانشگاه «کالیفرنیا» در لس آنجلس متوجه شدند که آلل ژن FTO که خطر افزایش وزن را بالا می‌برد با کوچک شدن مغز نیز ارتباط دارد.«پل تامپسون» نویسنده برتر این مطالعه و استاد عصب‌شناسی این دانشگاه و همکارانش اعلام کردند: این واریان FTO بیش از یک سوم مردم آمریکا را در معرض خطر ابتلا به بیماری مانند آلزایمر قرار می‌دهد.محققان با استفاده از تصاویر MRI از 206 فرد آمریکایی، «نقشه‌های» سه بعدی از تفاوت‌های حجم مغز در افراد مسن سالم تهیه کردند.این مطالعه که در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده، نشان داد که بافت مغزی در افراد حامل آلل FTO به میزان 12 درصد کمتر از افرادی است که این واریان ژنی را ندارند.علاوه بر این در این مطالعه آمده است که تفاوت‌های حجم مغز را نمی‌توان به طور مستقیم به سایر عوامل مرتبط با چاقی مانند سطح کلسترول، دیابت و یا فشار خون بالا نسبت داد.

برچسب ها: چای سبز، سردردهای میگرنی، آسیب نخاعی، زندگی آنلاین، خواندنی های پزشكی تعداد بازديد: 777 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز