Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 20:53

27
اسفند
خواندنی های پزشكی

خواندنی های پزشكی

بر اساس يك تحقيق مشخص شد كه استفاده از مكمل‌هاي ويتامين E و مواد ...

خواندنی های پزشكی

 

 

ویتامین E برای درمان بیماری‌های كبدی مفید است

بر اساس یك تحقیق مشخص شد كه استفاده از مكمل‌های ویتامین E و مواد غذایی حاوی این ماده می‌تواند برای درمان بیماران مبتلا به بیماری‌های كبدی مفید باشد.

بر اساس یك تحقیق كه توسط دانشكده علوم پزشكی دانشگاه «لس آنجلس» صورت گرفت، این موضوع مشخص شد كه افراد مبتلا به بیماری‌های كبدی می‌توانند با مصرف مواد غذایی و یا مكمل‌های حاوی ویتامینE  به درمان خود بپردازند، البته مصرف این ویتامین باید زیر نظر پزشك باشد. در گزارش محققان این پروژه همچنین آمده است كه افراد مبتلا به كبد چرب هم می‌توانند از این ویتامین برای بهبود یافتن استفاده كنند، اما متاسفانه مصرف این ماده برای بیماران كبدی كه به دلیل مصرف الكل دچار این بیماری شدند، اصلا توصیه نمی‌شود. دكتر «آرون سانیال» از دانشگاه «ویرجینیا» نیز خاطرنشان كرد: ویتامین E پیش از این برای درمان بیماری‌های كبدی اصلا توصیه نمی‌شد و معمولا افرادی كه در شرف ابتلا به این بیماری بودند، تنها می‌توانستند از آن استفاده كنند، اما با مطالعات و تحقیقات جدید مشخص شد كه می‌توان از این ویتامین نیز حتی برای بیماران كبدی دیابتی هم استفاده كرد. بر اساس این تحقیق، تجویز ویتامین E و قرص‌های مكمل برای افراد مستعد این بیماری نیز توصیه می‌شود. البته كاهش مصرف مواد غذایی پرچرب و رعایت رژیم غذایی اصولی و مناسب نیز در كنار این مكمل‌های ویتامینه كمك مؤثر به درمان بیماران می‌كنند.

 

هورمون اكسی توسین احساس همدردی را در مردان تشدید می‌كند

یك تحقیق جدید نشان داد كه هورمون اكسی توسین، حساسیت و احساس همدردی را در مردان افزایش می‌دهد. اكسی توسین هورمونی است كه با احساساتی مثل عشق و اطمینان همراه است. یكی از تاثیرات اكسی توسین این است كه دردهای هنگام وضع حمل را مورد هدف قرار می‌دهد. این هورمون همچنین پیوند احساسی بین مادر و نوزاد وی را تقویت می‌كند. در این آزمایش، 48 مرد سالم تحت بررسی قرار گرفتند. در آغاز پژوهش نیمی از این مردان از اسپری استنشاقی اكسی توسین استفاده كردند و نیمی دیگر یك شبه دارو مصرف كردند. سپس محققان به این شركت‌كنندگان، عكس‌های مختلفی شامل كودكی كه در حال گریه است، نشان دادند. بعد از مردان خواسته شد كه عمق احساسات خود را در هنگامی كه این تصاویر را می‌دیدند، بیان كنند. مجله دیسكاور نیوز در این رابطه افزود: دكتر رنا هورلمن از دانشگاه بن در آلمان خاطرنشان كرد:‌ میزان همدردی احساسی در مردانی كه از هورمون اكسی توسین استفاده كرده بودند به میزان چشمگیری بیشتر از مردانی بود كه شبه دارو مصرف كرده بودند.

 

آزمایش غربالگری سرطان روده بزرگ، جان هزاران نفر را نجات می‌دهد 

یک مطالعه که به تازگی انجام شده، نشان می‌دهد که یک آزمایش سرطان روده بزرگ که تنها پنج دقیقه طول می‌کشد میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری را تا حدود 40 درصد کاهش می‌دهد.    به گزارش خبرگزاری رویترز، در این مطالعه محققان انگلیسی بیش از 170 هزار نفر را برای حدود 11 سال بررسی کردند. بیش از 40 هزار نفر از افراد مورد مطالعه آزمایش

flexi-scope  انجام دادند. در جریان این آزمایش پولیپ‌ها تومورهای کوچکی که می‌توانند سرطانی شوند برداشته می‌شود. این آزمایش به این صورت است که لوله ای به اندازه یک خودکار وارد روده بزرگ می‌شود تا پزشکان بتوانند پولیپ‌های کوچک را شناسایی نموده و خارج کنند. محققان این آزمایش را بر روی افرادی که در دهه پنجاه سالگی قرار داشتند انجام دادند. در انگلیس غربالگری سرطان روده بزرگ که با بودجه دولت اجرا می‌شود تا قبل از 60 سالگی انجام نمی‌شود. محققان نتایج حاصل از مطالعه خود را با بررسی‌های انجام شده بر روی بیش از 113 هزار نفر که غربالگری نشده بودند، مقایسه کردند. آنها دریافتند که آزمایش فلکسی-اسکوپ احتمال بروز سرطان روده بزرگ را تا یک سوم کاهش می‌دهد. این آزمایش همچنین می‌تواند احتمال مرگ افراد را بر اثر ابتلا به سرطان روده بزرگ 43 درصد کاهش دهد. به گفته محققان، لازم است این آزمایش تنها یک بار در طول عمر هر شخصی انجام شود. نتایج حاصل از این مطالعه در مجله اینترنتی Lancet منتشر شده است.

 

تاثیر معجزه آسای یك گل سفید معمولی در درمان سرطان خون

محققان در یك پژوهش جدید دریافته‌اند كه یك گل سفید معمولی می‌تواند روش‌های درمان بیماری سرطان خون را متحول كند. عصاره این گل سفید معروف به «بیبی بیریت» یا «نفس كودك»، كارآیی و اثرگذاری شفابخش داروهای ضدسرطانی را تا یك میلیون برابر تقویت كرده و افزایش می‌دهد. این محققان دریافته‌اند: مولكول‌هایی موسوم به ساپونین‌ها كه از این گیاه با نام علمی «جیپسوفیلا پانی كیولاتا» گرفته می‌شوند، ظاهرا غشا سلول‌های سرطانی را تخریب می‌كند و در نتیجه كمك می‌كند كه داروهای مبتنی بر آنتی بادی‌ها موسوم به « ایمونوتوكسین‌ها» راحت‌تر بتوانند به سلول‌های سرطانی حمله كنند. این پژوهش در آزمایشگاه تحقیقاتی سیمون فلاول لوكمی در بیمارستان عمومی سوتامپتون انجام گرفته‌ است. روزنامه تلگراف در این‌باره می‌افزاید؛ دكتر دیوید فلاول تصریح كرد: این كشف واقعا روش و تاثیر درمانی داروهای ضدسرطانی را قبول كرده و زندگی بسیاری از بیماران را نجات خواهد بخشید. وی تاكید كرد: قطعا این روش فقط ویژه درمان بهتر سرطان خون نخواهد بود بلكه برای معالجه بسیاری از انواع سرطان‌ها قابل استفاده خواهد بود. در مطالعات آتی بررسی خواهد شد كه چگونه می‌توان این كشف آزمایشگاهی را برای درمان بیماران مورد كاربرد قرار داد.

 

خنده بهترین دارو برای پایین آوردن کلسترول خون است 

یک مطالعه که به تازگی انجام شده نشان می‌دهد که خنده به اندازه ورزش برای سلامتی مفید است. به گزارش پایگاه اینترنتی THAINDIAN NEWS، خنده نه تنها باعث مسرت و خوشحالی می‌شود بلکه روحیه را بالا می‌برد، دستگاه ایمنی را تقویت کرده و فشار خون و سطح کلسترول بد را پایین می‌آورد. در این مطالعه از تعدادی افراد داوطلب خواسته شد که یک برنامه کمدی 20 دقیقه‌ای را تماشا کنند. این افراد در حین تماشای این برنامه تحت کنترل پزشکی قرار داشتند و فشار خون آنها اندازه گرفته می‌شد. آزمایش نمونه‌های خون این افراد نشان داد که ترشح هورمون تنش در این افراد به میزان قابل توجهی کاهش یافت و فشار خون و سطح کلسترول آنها نیز پایین آمد. بنابراین خنده می‌تواند روشی برای کاهش نه تنها تنش بلکه بیماری قلبی و دیابت باشد. دانشمندان می‌گویند: این موضوع می‌تواند برای افراد مسنی که نمی‌توانند ورزش مورد نیاز خود را انجام دهند خبر خوبی باشد. دکتر «لی برک» از دانشگاه «لوما لیندا» در کالیفرنیا که ریاست این مطالعه را برعهده داشت، گفت: احساسات و رفتار تاثیر فیزیکی بر بدن دارند. وی افزود: واکنش بدن به خنده مکرر همانند تاثیر انجام ورزش منظم است. این دانشمند که بیش از 20 سال تاثیر خنده را بر بدن انسان مورد مطالعه قرار داده گفت: اندورفین‌ها که در جریان خنده آزاد می‌شود شبیه اندورفین‌هایی است که در جریان ورزش ترشح می‌شود. یافته‌های این مطالعه در کنفرانس Experimental Biology ارائه شد.

 

استروئیدها، قدرت پمپاژ قلب را کاهش می‌دهند

مطالعات جدید در حوزه رشته ورزشی بدنسازی نشان می‌دهد که استفاده طولانی‌مدت از استروئیدهای آنابولیک، فعالیت قلبی را تضعیف می‌کند. نتایج این تحقیق که در «Circulation: Heart Failure» منتشر شد، نشان داد: این داروهای ماهیچه‌ساز که در سطحی گسترده توسط بدنسازان و قهرمانان ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرند، عملکرد قلب را به شدت مختل می‌کند. نتایج تحقیقات همچنین نشان داد: استروئیدها که خاصیت طبیعی ماهیچه‌سازی هورمون مردانه تستسترون را تقلید می‌کنند، تاثیری بر بزرگ شدن قلب ندارند، بلکه تاثیر چشمگیر این نوع از داروها به شکلی بود که مانع از انبساط و انقباض‌های قلبی به شکل قوی و موثر می‌شد. همچنین میزان خون پمپاژ شده در هر ضربان کمتر از حد طبیعی بود. پژوهشگران عقیده دارند؛ چنین نارسایی می‌تواند بسترساز مرگهای ناشی از اختلالات قلبی باشد.

 

همسران بیماران دیالیزی در معرض ابتلا به بیماری کلیوی هستند 

محققان تایوانی می‌گویند: همسران بیماران دیالیزی احتمالا خودشان نیز بیماری مزمن کلیوی دارند و باید برای این منظور غربالگری شوند. به گزارش رویترز هلث، احتمال بروز این بیماری ناتوان کننده در همسران بیماران دیالیزی بیش از دو برابر عموم مردم است و حتی از بستگان این بیماران نیز بیشتر است. «کری ویلیز» از «بنیاد ملی کلیه» در نیویورک به رویترز هلث، گفت: پیش از این، ازدواج با یک بیمار دیالیزی یک عامل خطر ساز در بروز بیماری کلیه تلقی نمی‌شد. در درمان دیالیز وظایفی که کلیه از کارافتاده دیگر قادر به انجام آن نیست، انجام می‌شود؛ از جمله خارج کردن مواد زائد، نمک و آب اضافی از بدن، حفظ میزان ایمنی برخی مواد شیمیایی در خون و کمک به کنترل فشار خون. ویلیز گفت: با وجود اینکه عوامل ژنتیکی در ابتلا به بیماری کلیه نقش دارند، اما این مطالعه نشان می‌دهد عادات بهداشتی که اغلب میان زن و شوهر مشترک است نیز در ابتلا به این بیماری نقش دارد. در این مطالعه محققان تایوانی با بررسی همسران و بستگان بیماران دیالیزی متوجه شدند که از 10 همسر بیماران دیالیزی بیش از چهار نفر آنها بیماری کلیه داشتند. سابقه خانوادگی ، فشار خون بالا و دیابت همگی خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهند و این عادات بین همسران مشترک است. بنیاد ملی کلیه به افرادی که هر یک از این عوامل خطرساز را دارند پیشنهاد کرده است که به طور رایگان غربالگری شوند. ویلیز گفت: شواهد نیرومند کافی وجود دارد که نشان می‌دهد همسران بیماران دیالیزی نیز باید تحت غربالگری قرار گیرند. نویسندگان این مقاله در مجله آمریکایی «بیماری‌های کلیه»، نوشتند: عوامل محیطی از جمله موقعیت پایین اجتماعی اقتصادی و شیوه زندگی غیر فعال و همچنین سیگار کشیدن باید به عنوان عوامل بالقوه‌ای که در ابتلا به بیماری مزمن کلیه نقش دارند، در نظر گرفته شوند. این مطالعه در شماره 30 آوریل 2010 مجله American Journal of Kidney Disease منتشر شده است.

 

شناسایی  ترکیب طبیعی تسریع رشد استخوان‌ها

محققان می‌گویند پروتئینی که بطور طبیعی در بدن ساخته می‌شود، می‌تواند با تسریع رشد استخوان‌ها، به بهبود سریع شکستگی‌های استخوانی کمک کند. به گزارش رویترز، پزشکان دریافته‌اند كه این پروتئین با ارسال یک سیگنال، سلول‌های بنیادی استخوان را برای تولید استخوان جدید فعال می‌کند. این یافته‌ها می‌تواند به بهبود پیوند استخوانی منجر شود. محققان با آزمایش‌های انجام شده بر روی موش‌ها به این نتیجه رسیده‌اند اما امیدوارند با توجه به شباهت‌های زیستی شناختی استخوانی در انسان و موش این شیوه بر روی انسان نیز قابلیت اجرا داشته باشد. دکتر «جیل هلمز» از دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا و مجری این تحقیقات معتقد است راهبرد آنها قابلیت درمانی برای بهبود انواع مختلف بافت را دارد. دانشمندان از مدت‌ها پیش پروتئین «Wnt» را می‌شناخته‌اند و می‌دانستند که بسیاری از گونه‌های حیوانی از آن برای باززایی بافت استفاده می‌کنند. اما کار با این پروتئین سخت است و در آب حل نمی شود. این پژوهشگران شیوه ای برای تولید ایمپلنت از پروتئین Wnt در حباب‌های کوچکی از مواد چرب بنام لیپوزوم‌ها یافتند.

این کار به آنها امکان داد تا آزمایش فعالیت این پروتئین را بر روی حیوانات آغاز کنند. پزشکان در استخوان موش حفراتی ایجاد کرده و لیپوزوم‌های کوچک حاوی Wnt را به آن تزریق کردند. آنها مشاهده کردند Wnt موجب شد سلول‌های بنیادی استخوان را در ناحیه آسیب دیده تقسیم و به سرعت به سلول‌های استخوان ساز تبدیل شوند. به گفته محققان نواحی آسیب دیده با لیپوزوم‌های Wnt به سرعت بهبود یافتند.

پس از سه روز، موش‌های درمان شده با این شیوه نسبت به سایر موش‌ها، سه و نیم برابر سلول‌های جدید بیشتری داشتند. سایر بافت‌ها از Wnt برای باززایی نیز استفاده می‌کنند. Wnt در ترمیم اعضا و بافت‌های متفاوتی نقش دارد. پژوهشگران قصد دارند راهبرد خود را برای درمان زخم‌های پوستی، سکته‌های قلبی و مغزی آزمایش کنند. پس از سکته مغزی و قلبی، آسیب و ضایعات به کندی و به طور ناقص بهبود می‌یابند که این امر موجب می‌شود بافت آسیب دیده، عملکرد مطلوب پیشین خود را از دست بدهد. محققان امیدوارند روزی بتوانند با استفاده از Wnt بافت‌ها را به گونه‌ای باززایی کنند که جای زخمی باقی نماند. نتایج این تحقیقات در نشریه Science Translational Medicine منتشر شده است.

 

 

 

برچسب ها: سرطان خون، سرطان روده بزرگ، ویتامین E، زندگی آنلاین، خواندنی های پزشكی تعداد بازديد: 593 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز