Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 01:55

27
اسفند
خواندنی های پزشكی

خواندنی های پزشكی

محققان در يك مطالعه جديد دريافته‌اند كه مصرف پروبيوتيك‌ها مي‌تواند به نوزادان...

خواندنی های پزشكی

 

 

مصرف پروبیوتیك‌ها، وزن نوزادان زودرس را افزایش می‌دهد

محققان در یك مطالعه جدید دریافته‌اند كه مصرف پروبیوتیك‌ها می‌تواند به نوزادان زودرس و كم‌وزن كمك كند تا وزن بیشتری بدست آورند. محققان می‌گویند؛ تغذیه كردن نوزادانی كه وزنشان بسیار پایین‌تر از حد طبیعی است با مكمل‌های غذایی حاوی پروبیوتیك‌ها به افزایش وزن این نوزادان كمك می‌كند. به گفته محققان؛ فرآورده‌های پروبیوتیکی حاوی باکتری‌های مفیدی هستند که پس از مصرف در روده ساکن می‌شوند و اثرات مفیدی در سلامتی انسان برجای می‌گذارند.

اصطلاح پروبیوتیک که ریشه لاتین دارد، به معنی «برای زندگی» است و سازمان جهانی بهداشت، این اصطلاح را به ارگانیسم‌های زنده‌ای اطلاق می‌کند که در صورت مصرف به میزان لازم، اثرات مفید و سلامت‌زایی موثری برای مصرف كننده خود دارند. پایگاه اینترنتی یوروكاساینس‌نیوز در این رابطه افزود: محمد الحسنی و دستیاران وی در سه مركز پزشكی با همكاری شبكه تحقیقاتی ورمونت آكسفورد در آمریكا تاثیرات تغذیه با این مكمل‌های پروبیوتیكی را روی نوزادانی كه زیر دو پوند وزن داشتند، بررسی كردند.

این محققان می‌گویند؛ نوزادانی كه از این مكمل‌ها استفاده می‌كنند در طول روز می‌توانند مقدار بیشتری غذا را تحمل كنند و سریعتر نیز رشد می‌كنند. درواقع پروبیوتیک‌ها به دو صورت مصرف می‌شوند كه شامل مکمل‌های غذایی به شکل پودر، شربت یا قرص و یا مواد غذایی غنی شده با پروبیوتیک‌ها هستند. مثلا اگر در تولید هرگونه فرآورده لبنی تخمیری مانند ماست از باکتری‌های پروبیوتیکی استفاده شود، محصول حاصل را پروبیوتیک می‌نامند. استفاده از پروبیوتیک‌ها نه فقط در انسان بلکه امروزه در غذای طیور صنعتی به فراوانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

الكل، پیشرفت بیماری ایدز را تسریع می‌كند

نتایج یك پژوهش جدید نشان می‌دهد كه بیماری ایدز در افراد آلوده به این ویروس كه الكل مصرف می‌كنند، خیلی سریعتر پیشرفت می‌كند. این پژوهش به طور آشكار نشان داده است كه مصرف الكل در بیماران مبتلا به ایدز سبب كاهش تعداد سلول‌هایی موسوم به «+CD4» می‌شود كه این كاهش نشان دهنده ضعف سیستم ایمنی بدن است. این كاهش تعداد سلول‌های +CD4 در تمام افرادی كه تست HIV در آنها مثبت است مشاهده می‌شود چه این افراد از داروهای ضد بازگشت ویروسی استفاده كرده و چه استفاده نكرده باشند. درمان ضد بازگشت ویروسی شامل استفاده از حداقل 3 داروی ضد بازگشت ویروسی است كه ویروس ایدز را تا حداكثر توان سركوب می‌كند. محققان دانشگاه بین‌المللی فلوریدا، دانشگاه جان‌هاپكینز و دانشگاه میامه بر اساس یك پژوهش 30 ماهه نتیجه گرفتند كه الكل تاثیر مستقیم روی سلول‌های CD4 دارد. سایت تاپ نیوز در این باره افزود: مهم است كه افراد آلوده به ویروس ایدز از وجود این رابطه مطلع شده و در مورد مصرف الكل یا عدم مصرف آن تصمیم قطعی بگیرند و یافته جدید این هدف را تامین می‌كند.

 

روغن زیتون  از بروز کولیت‌های روده‌ای جلوگیری می‌کند

تحقیقات جدید نشان داد افزایش مصرف روغن زیتون در رژیم غذایی می‌تواند یکی از راه‌های پیشگیری از ابتلا به کولیت اولسرو (ulcerative colitis) باشد. کولیت اولسرو یک بیماری التهابی روده‌ای است که منجر به شکل‌گیری آفت‌هایی در جداره روده می‌شود و با درد شدید در ناحیه شکم و کاهش وزن همراه است. نتایج تحقیقات به عمل آمده در این خصوص بیانگر این واقعیت بود که مصرف روغن زیتون از بروز چنین نابهنجاری در ناحیه روده تا 90 درصد جلوگیری می‌کند. این پدیده ناشی از خواص درمانی اسید اولئیک موجود در روغن زیتون است که نوعی اسید چرب غیر اشباع مونو است که در روغن زیتون، کره بادام زمینی، روغن دانه انگور، کره و مارگارین یافت می‌شود. اسید اولئیک با بلوکه کردن مواد شیمیایی در روده که تحریک‌کننده التهاب‌های روده‌ای هستند چنین خاصیتی را از خود نشان می‌دهد. پژوهشگران عقیده دارند با مصرف دو تا سه قاشق غذای خوری از روغن زیتون به طور روزانه، می‌توان از بروز چنین کولیت‌هایی جلوگیری کرد.گفتنی است، نتایج این تحقیق در کنفرانس هفتگی بیماری‌های گوارشی در نیواورلئان ارائه شد.

 

دانشمندان روسی  پوست مصنوعی ساختند

متخصصان دانشگاه دولتی ارنبورگ روسیه موفق به ساخت پوست مصنوعی شدند. پوست مصنوعی به بیمارانی که دچار سوختگی شدید شده‌اند، کمک می‌کند تا زخم‌هایشان پس از دو هفته التیام یابد. این کشف جدید مرحله آزمایش بیمارستانی را پست سر می‌گذارد. هم اکنون کلینیک وابسته به دانشگاه ارنبورگ تنها مرکز درمانی در روسیه است که از پوست مصنوعی یا ژئوماتریکس استفاده می‌کند. گفته شده اگر نتیجه آزمایش‌های بیمارستانی مثبت باشد، پزشکان داروی جدیدی برای مداوای بیماران خواهند داشت که پس از استعمال پوست مصنوعی، سوختگی و زخم‌های شدید شروع به خوددرمانی می‌کند. این پوست مصنوعی را رامیل رحمتولین، دانشمند جوانی که از دوران دانشجویی خود توجه بسیاری به خواص درمانی اسید هیالورونیک داشته ساخته است. وی درباره کشف خود گفت: ما توانستیم در روند فتوشیمیایی نانوساختاربندی، اسید هیالورونیک را در فضا کشیده و بر اساس آن نوار تشکیل دهیم. سرگی لتوتا، رئیس مرکز علمی دانشگاه ارنبورگ هم گفت: انتظار می‌رود از این ماده در چشم پزشکی و میکروبیولوژی به عنوان ماده جدید تقویتی استفاده شود. گروه متخصصان این دانشگاه نامزد دریافت جایزه دولتی روسیه شده اند و هم اکنون تامین مالی پروژه را مرکز نانوتکنولوژی روسیه بر عهده گرفته است.

 

 

افت هورمون تستوسترون در مردان میانسال عامل كاهش خواب است

محققان در یك پژوهش جدید دریافتند كه افت میزان ترشح هورمون مردانه تستوسترون، عامل كاهش خواب در مردان میانسال است. میزان ترشح این هورمون از سن 30 سالگی به بعد هر سال یك تا دو درصد كاهش پیدا می‌كند و به همین روال در سن 40 سالگی كیفیت و میزان خواب مردان كاهش پیدا می‌كند. به گفته پژوهشگران دپارتمان روانشناسی در دانشگاه مونترال كه یافته‌های خود را در كنفرانس انجمن فرانسوی زبان «پورلی ساوویر» ارائه كردند، بین كاهش این هورمون و كم شدن میزان خواب در مردان میانسال رابطه مستقیم وجود دارد.این محققان دریافته‌اند كه خواب عمیق مردان در سن 50 سالگی كمتر می‌شود. خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از این پژوهشگران اعلام كرد این اولین پژوهشی است كه در آن رابطه فوق كشف شده است. تحقیقات نشان داده است كه در مردان جوان خواب عمیق 10 تا 20 درصد از كل سیكل خواب را تشكیل می‌دهد در حالی كه در سن 50 سالگی این میزان به پنج تا هفت درصد كاهش پیدا می‌كند و تا سن 60 سالگی كلا خواب عمیق در مردان از بین می‌رود. در این پژوهش هیچ ارتباطی بین سایر بخش‌های سیكل خواب و كاهش این هورمون شناسایی نشده است. پژوهشگران می‌گویند كمبود خواب مشكلی جدیست كه می‌توان آن را با تستوسترون درمان كرد.

 

آمپول بی حسی جای خود را به افشانه استنشاقی می‌دهد

بی حسی موضعی تزریقی در دندانپزشکی به زودی جای خود را به بی حسی استنشاقی می‌دهد.به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، «ویلیام اچ فری» مجری این طرح از بیمارستانی در مینه سوتای آمریکا می‌گوید: ماده بی حسی در قالب قطره بینی یا افشانه استنشاقی از راه اعصاب اصلی در صورت عبور کرده و در ساختار‌های فک از جمله دندان‌ها تجمع می‌یابد. این تحقیق احتمال تحول در بی حسی موضعی استنشاقی در دندانپزشکی را فراهم آورده و در سایر بیماری‌ها مانند میگرن کاربرد خواهد داشت. هنگامی كه در مطب دندانپزشك و روی صندلی دندانپزشك قرار دارید، ممكن است تنفس داروی بیهوشی شما را از درد تزریق این دارو نجات دهد. این پژوهشگران دریافتند داروهای بی حسی مانند لیدوکائین و زیلوکائین که در آزمایشگاه به بینی موش‌ها تزریق شد به سرعت پس از عبور از اعصاب بینی، بیست برابر بیش از مغز و خون، در دندان‌ها فک و دهان تجمع یافت.

 

 

ساخت نانوربات عنكبوتی از جنس مولكول  DNA

دانشمند‌ان در آمریكا یك ربات مولكولی از جنس مولكول وراثتی «DNA» خلق كرده‌اند كه مانند عنكبوت در امتداد یك مسیر ساخته شده از كد شیمیایی برای حیات راه می‌رود. این دستاورد كه شرح آن در مجله علمی نیچر به چاپ رسیده گامی دیگر در آزمایش‌های مقیاس نانو است كه در آینده به خلق ارتشی از نانوربات‌ها برای پاكسازی عروق و ترمیم بافت‌های آسیب دیده منجر خواهد شد. این ربات فقط چهار نانو متر قطر دارد كه چهار میلیاردیوم یك متر است. میلان استو جانوویك از دانشگاه كلمبیا نیویورك كه سرپرستی این تحقیق را عهده دار بوده، نانوربات جدید را شبیه به یك عنكبوت چهار پا طراحی كرده است. این هیولای مینیاتوری در امتداد زنجیره‌های DNA متصل شده به هم حركت می‌كند كه درست به روش حركت روبات‌های صنعتی در امتداد یك خط مونتاژ است. بدن این عنكبوت از پروتئین معمولی موسوم به «استرپتاویدین» ساخته شده است.

 

سیگار کشیدن خطر ابتلای نوزاد به بیش فعالی و افسردگی را افزایش می‌دهد

پژوهشگران فنلاندی تاکید دارند: سیگار کشیدن مادران باردار خطر ابتلای فرزندان آنها به مشکلات روانی در دوران کودکی و نوجوانی را افزایش می‌دهد. برای نخستین بار است که ارتباط بین اعتیاد مادران به سیگار و امکان ابتلا نوزادان به اختلالات و مشکلات روانی مورد توجه قرار می‌گیرد و مطالعات گذشته بیشتر بر امکان ابتلا نوزادان مادران سیگاری به بیماری‌های جسمی نظیر آسم، عفونت‌های گوش و بیماری‌های تنفسی تاکید داشتند. پژوهشگران دانشگاه تورکو در فنلاند دریافتند کودکانی که قبل از تولد در معرض استنشاق نیکوتین بوده اند امکان ابتلا آنها به مشکلات روانی تا 32 درصد افزایش می‌یابد که این رقم در خصوص مادرانی که روزانه یک بسته کامل سیگار مصرف می‌کنند تا 44 درصد نیز مصداق پیدا می‌کند. این تحقیقات همچنین نشان داد که امکان ابتلا نوزادان مادران سیگاری به بیش فعالی و افسردگی بیشتر از دیگر اختلالات روانی است.مطالعاتی که قبلا در خصوص تاثیر دود سیگار بر نوزاد حیوانات صورت گرفته بود ارتباط بین این عامل و مرگ سلول‌های مغزی را نشان داد.

 

داشتن بینی بزرگ مانعی طبیعی در برابر ابتلا به بیماری‌های مختلف است

به نوشته روزنامه «دیلی میل» بر اساس یک تحقیق جدید، بزرگی بینی عاملی طبیعی برای ممانعت از ابتلا به بسیاری از بیماری‌هاست. العرب چاپ لندن به نقل از دیلی میل افزود: این اعتقاد از دیر باز در میان مردم رواج داشته است که افراد دارای بینی بزرگ افرادی باهوش واز سلاله نجیبی هستند. دیلی میل افزود: با وجود اینکه مردم غالبا افراد صاحب بینی‌های بزرگ را مورد تمسخر قرار می‌دهند، نتایج تحقیقی که اخیرا صورت گرفته است، ثابت می‌کند که بینی بزرگ، صاحبش را از ابتلا به سرماخوردگی و ویروس‌های بیماری آنفلوانزا محافظت می‌کند.

پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که هر چه اندازه بینی بزرگتر باشد این امر به عنوان یک عامل طبیعی مانع ورود ذرات گرد وغبار و باکتری‌های منتشره در هوا به بدن می‌شود. بر اساس این گزارش بینی بزرگ 7 درصد کمتر از بینی عادی آلودگی‌های هوا را جذب و مانعی برای ورود میکروب‌ها از طریق دهان شده و عوارض تب یونجه را نیز کاهش می‌دهد.

 

كشف مكانیسم پردازش اطلاعات در مغز نوزادان

محققان در یك پژوهش جدید مكانیسمی را كشف كرده‌اند كه مغز نوزاد انسان را برای پردازش اطلاعات آماده می‌كند.محققان دانشگاه هلسینكی كه كاشف این مكانیسم بوده‌اند خاطر نشان كردند: این مكانیسم در مركز حافظه نوزاد كه با بلوغ مغز برای پردازش اطلاعات مطابقت دارد، در سال‌های آتی زندگی و سنین بالاتر مورد نیاز است.این پژوهش در مجله علمی آمریكایی نوروساینس منتشر شده است. به گفته محققان، سلول‌های عصبی در مغز نوزاد انسان هنوز ارتباطات كاملا حقیقی با هم دارند و در این دوران در حین عملكردهای نوزاد، ‌این سلول‌ها تلاش می‌كنند با یكدیگر ارتباط بگیرند و با گذشت زمان و بزرگتر شدن كودك، ‌می‌توانند به عنوان یك شبكه عصبی عمل كنند. مجله نوروساینس در این رابطه نوشت: بسیاری از كاركردهای ذهنی مثل توجه، حافظه،‌ یادگیری و شرایط خاص در حین خواب بر اساس تعاملات ریتمیك در شبكه‌های عصبی انجام می‌شوند.

 

 

برچسب ها: بیماری ایدز، هورمون تستوسترون، زندگی آنلاین، خواندنی های پزشكی، عامل كاهش خواب تعداد بازديد: 806 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز