Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 23:47

27
اسفند
خواندنی های پزشكی

خواندنی های پزشكی

متخصصان در يك پژوهش جديد اعلام كرده‌اند كه استرس شغلي خطر بروز بيماري‌...

خواندنی های پزشكی

 

 

استرس شغلی عامل مهم بروز بیماری‌های قلبی در زنان است

متخصصان در یك پژوهش جدید اعلام كرده‌اند كه استرس شغلی خطر بروز بیماری‌های قلبی را در زنان تشدید می‌كند. این تحقیق نشان داده است: خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی ناشی از استرس شغلی در زنان دو برابر بیشتر از مردان است. به گفته پژوهشگران؛ عوارض مخرب و آسیب‌پذیر شناخته شده استرس شغلی در مردان، قلب زنان را بیشتر مورد تهدید قرار می‌دهد. روزنامه ایندیپندنت در این رابطه نوشت؛ در طول این پژوهش كه روی گروهی از پرستاران زن در دانمارك انجام گرفت، محققان مدت 15 سال تاثیر یك شغل پركار را روی قلب 12 هزار زن در گروه سنی 45 تا 64 ساله مورد ارزیابی و مطالعه قرار دادند. محققان دریافته‌اند؛ آن دسته از زنانی كه از فشار زیاد كاری شكایت دارند در مقایسه با گروهی كه اظهار می‌كنند فشار كاری آنها قابل كنترل و مناسب است، حداقل 50 درصد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قلبی هستند. این رقم در مواردی كه فاكتورهای مربوط به الگوی زندگی مثل سیگار كشیدن مورد توجه قرار می‌گیرد تا 35 درصد كاهش پیدا می‌كند. بررسی‌ها نشان داد كه این تاثیر در بین پرستاران زیر50 سال بیشترین حد را دارد؛ چرا كه دو برابر بیش از سایر مشاغل، فشار كاری دارند. محققان بیمارستان دانشگاه گلوستروپ در دانمارك كه این تحقیقات را انجام داده‌اند، خاطرنشان كردند كه بیماری قلبی در بین افراد سالمندتر، شایع‌تر است و بنابراین تشخیص عواملی مثل استرس از بین سایر فاكتورهای خطرزای زندگی را دشوارتر می‌سازد. در طول این تحقیق كه بین سالهای 1993 تا 2008 انجام گرفت، 580 زن به دلیل ابتلا به بیماری قلبی در بیمارستان بستری شدند و 138 زن نیز دچار سكته قلبی شدند. شرح این مطالعات در مجله «طب شغلی و محیط زیستی» منتشر شده است.

 

مصرف افراطی ویتامین‌های C و E خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد

بر اساس نتایج یك تحقیق جدید، مصرف افراطی و زیاد دوز بالای ویتامین‌های C و E خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. این تحقیق نشان داده است كه مصرف دوز بالای مكمل‌های تغذیه‌ای آنتی‌اكسیدانی مانند ویتامین‌های C و E می‌تواند سبب ترغیب تغییرات غیرطبیعی ژنتیكی در سلول‌ها شده و خطر بروز سرطان‌ها را تشدید كند. دكتر ادواردو ماربان رئیس انستیتو قلب سدارز- سینای كه سرپرستی این پژوهش را عهده دار بوده در این باره خاطرنشان كرد: این تغییرات ژنتیكی غیرطبیعی می‌تواند سبب بروز حالت پیش سرطان در مصرف‌كنندگان این مكمل‌ها شوند. یونایتدپرس در گزارش افزود: این محققان به طور اتفاقی در مطالعات خود روی سلول‌های بنیادی متوجه شدند كه مصرف بیش از حد این مكمل‌های آنتی‌اكسیدانی خطر بروز مشكلات ژنتیكی را در افراد تشدید می‌كند و آنها را مستعد ابتلا به سرطان‌ها می‌كند. جزئیات این تحقیق در مجله سلو‌ل‌های بنیادی منتشر شده است.

     

سلول‌های بنیادین دریچه‌ای جدید برای درمان بیماری MS

نتایج پژوهش جدید دانشمندان حاكی از آن است كه سلول‌های بنیادین در آینده نزدیك نقش مهمی را در درمان بیماری «MS» ایفا می‌كنند. این روش درمان كه تحول عظیمی محسوب می‌شود، با تزریق سلول‌های بنیادی بیماران كه از مغز استخوانشان گرفته شده انجام می‌گیرد. گروهی از دانشمندان انگلیسی كه در دانشگاه بریستول این پژوهش را انجام داده‌اند، معتقدند درمان‌هایشان وضعیت بیمار را پایدار ساخته و مزایایی نیز داشته است. مدیر این تیم تحقیقاتی در این باره می‌گوید: از نتایج این آزمایش‌ها رضایت داریم، سلول‌های بنیادی كه از مغز استخوان هستند به درمان بیماری كمك می‌كنند. MS بیماری غیرقابل درمانی است كه در سراسر دنیا افراد زیادی به آن مبتلا هستند و تنها در انگلیس 85 هزار نفر از آن رنج می‌برند. به گزارش «تلگراف»،‌ پژوهش‌هایی كه پیش از این صورت گرفته بیانگر آن است كه سلول‌های بنیادی قابلیت تبدیل‌شدن به سلول‌های نوع دیگر را دارند. در این پژوهش كه طی یك سال انجام گرفته، از سلول‌های بنیادین خود بیماران برای درمانشان استفاده شده است. «MS» یكی از بیماری‌های سیستم اعصاب مركزی (مغز و نخاع) است و بر اثر تخریب غلاف میلین ایجاد می‌شود، میلین غلافی است كه فیبرهای عصبی را احاطه می‌كند و در انتقال سریع امواج عصبی نقش مهمی دارد. در حالت طبیعی با وجود این غلاف امواج عصبی به سرعت منتقل شده و موجب توانایی بدن در ایجاد حركات هماهنگ می‌شود.

 

کم کردن سریع وزن بهترین راه برای حفظ کاهش وزن است

محققان اعلام کردند: بهترین راه برای حفظ کاهش وزن در بلندمدت، کم کردن سریع وزن در مراحل اولیه کاهش وزن است. به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس: محققین در دانشگاه فلوریدا، 262 زن چاق را تحت برنامه شش ماهه رژیم غذایی کم کالری و افزایش فعالیت بدنی قرار دادند. محققان، زنان را به سه گروه تقسیم کردند: گروه اول زنانی بودند که در ماه اول برنامه رژیم غذایی و فعالیت بدنی هفته‌ای یک و نیم پوند (680 گرم) وزن کم کردند، گروه دوم بین یک تا یک و نیم پوند (453/5 گرم تا 680 گرم) در هفته و گروه سوم کمتر از یک پوند (453/5 گرم) در هفته کاهش وزن داشتند. این مطالعه نشان داد زنانی که در ماه اول به سرعت وزن کم کردند پنج برابر بیشتر از دیگر زنان می‌توانند وزن کم شده خود را در بلندمدت حفظ کنند.

 

تمرینات منظم آیروبیك برای مغز مفید است

تحقیقات نشان می‌دهد؛ ورزش منظم آیروبیك برای مغز مفید است. پژوهشگران دریافته‌اند كه ورزش منظم آیروبیك یادگیری را تسریع كرده و جریان خود را در مغز بهبود می بخشد. جودی ال. كامرون، پروفسور روانپزشكی در دانشكده پزشكی پیت در این باره خاطرنشان كرد: در حالی كه شواهد قاطع مبنی بر تاثیرات مفید و سودمند ورزش‌ روی ذهن در مدل‌های جانوری آزمایشگاهی وجود دارد اما تاكنون نتایج مشابه در مورد انسان‌ها بدست نیامده بود. آزمایش این فرضیه روی میمون‌ها می‌تواند اطلاعات مفیدی را در این زمینه ارائه كند؛ چرا كه از نظر فیزیولوژی بسیار شبیه به انسان‌ها هستند. پروفسور كامرون در این‌‌باره تصریح كرد: ما دریافته‌ایم میمون‌هایی كه به طور منظم و در حد یك انسان سالم در سن میانسالی ورزش آیروبیك انجام می‌دهند، یاد می‌گیرند كه عملكرد ذهنی سریعی در آزمون‌ها داشته باشند و مقدار خون در قشر حركتی مغز آنها خیلی بیشتر از میمون‌های كم تحرك است. وی افزود: این مطالعات نشان می‌دهد افرادی هم كه به همین شیوه ورزش می‌كنند از مزایای مشابه این تمرینات بهره‌مند می‌شوند. مجله علمی نوروساینس در این‌باره افزود: در این آزمایش‌های میمون‌های تعلیم دیده ماده را روی دستگاه تردمیل مورد بررسی و مطالعه قرار داده شدند.

 

کشف دو ژن مرتبط با اختلال اوتیسم

به گزارش تایم او ایندیا؛ «نینگ لی» یکی از محققان این طرح از دانشگاه پرینستون و موسسه تحقیقات پیشرفته می‌گوید: هیچ عامل شناخته شده‌ای برای بروز بیماری اوتیسم وجود ندارد، اما جهش‌های چندین ژن با این بیماری مرتبط دانسته شده است. اوتیسم نوعی اختلال رشدی است که با رفتارهای ارتباطی، کلامی غیر طبیعی مشخص می‌شود. علائم این اختلال در سال‌های اول عمر بروز می‌کند و علت اصلی آن ناشناخته است. این اختلال در پسران شایع‌تر از دختران است و بر رشد طبیعی مغز در حیطه تعاملات اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی تأثیر می‌گذارد. کودکان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم در ارتباطات کلامی و غیرکلامی، تعاملات اجتماعی و فعالیت‌های مربوط به بازی، مشکل دارند. در این پژوهش محققان داده‌های مرکز تبادل منبع ژنتیک اوتیسم (AGRE) را در مورد 943 خانواده که اغلب آنها یک کودک مبتلا به اوتیسم داشته و آزمایش ژنتیکی انجام داده بودند، بررسی کردند. محققان شیوع 25 جهش ژنی را در این خانواده‌ها با یک گروه شاهد از شش هزار و 317 فردی که به بیماری مبتلا نبودند مقایسه کردند. آنها در خانواده‌های مورد بررسی جهش‌هایی را در چهار ژن یافتند. قبلا ارتباط دو مورد از این ژن‌ها با بروز اوتیسم فاش شده بود. این ژن‌ها اغلب در شکل‌دهی و یا حفظ سیناپس‌های عصبی نقش دارند. یکی از این ژن‌های جدید «مولکول چسبنده سلول عصبی 2»یا NCAM2 است. NCAM2 در هیپوکامپ مغز که با بروز اوتیسم ارتباط دارد بیان می‌شود. در حالی که جهش در ژن NCAM2 در درصد کوچکی از کودکان مورد مطالعه مشاهده شد، اما یافته‌های این پژوهش از آن جهت مورد توجه است که بسیاری از ژن‌های مرتبط با اوتیسم در شکل‌گیری و عملکرد سیناپس‌های عصبی نقش دارد. دکتر لی می‌گوید این تحقیقات نشان می‌دهد که اوتیسم یک بیماری با اساس و منشا ژنتیکی است که ارتباطات عصبی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 

خواب كم، خطر مرگ زودرس را تشدید می‌كند

پژوهشگران هشدار داده‌اند: خواب كم و ناكافی خطر مرگ زودرس را تشدید می‌كند. تحقیقات نشان داده است: كسانی كه در طول شب كمتر از شش ساعت می‌خوابند در مقایسه با افرادی كه هشت ساعت خواب شبانه كامل دارند، 12 درصد بیشتر در معرض مرگ زودهنگام هستند. این پژوهش كه از سوی محققان دانشگاه وارویك و دانشكده پزشكی دانشگاه فدریكوی دوم در ایتالیا انجام گرفته، شواهدی را درباره رابطه مستقیم بین دوره كوتاه خواب شبانه و افزایش احتمال مرگ زودرس ارائه كرده است. این تحقیق همچنین می‌افزاید خواب زیاد از حد یعنی بیش از 9 ساعت در شب هم می‌تواند نگران كننده باشد. محققان می‌گویند؛ در حالی كه خواب زیاد برخلاف خواب كم به طور مستقیم خطر مرگ را افزایش نمی‌دهد اما می‌تواند یك نشانگر مهم از بروز بیماری‌های مهم و كشنده باشد. در این تحقیق ارتباط بین سطح عادت دوره خواب و مرگ و میر با بازبینی 16 مطالعه انجام شده در انگلیس، آمریكا و كشورهای اروپایی و آسیای شرقی مورد بررسی قرار گرفت. این پژوهش شامل بیش از یك میلیون و 300 شركت‌كننده بوده كه طی دوره 25 ساله انجام گرفت و طی این دوره مرگ 100 هزار نفر از شركت كنندگان در پژوهش به ثبت رسید. مجله اسلیپ در این باره افزود: فرانچسكو كاپوچینو پروفسور دانشگاه وارویك و پزشك مشاور در این باره گفت:‌ در حالی كه خواب ناكافی عامل بروز بیماری است، ‌خواب طولانی مدت شاخص مهمتری از وجود بیماری و عدم سلامتی است.

 

رایانه‌های IBM مسائل بهداشتی را حل می‌کنند

شرکت IBM اعلام کرد که یک پروژه جدید بلند مدت را آغاز کرده است و در آن قصد دارد اطلاعات و راه‌حل‌های مربوط به بزرگترین مسائل سلامتی و بهداشت را ارائه کند. این کار با هدف توسعه استراتژی‌های موثر برای حل مشکلات مرتبط با بهداشت عمومی است. در این پروژه IBM مدل‌های محاسباتی پیشرفته و ابزارهای آماری را توسعه می‌دهد که قادرند اطلاعات مهمی را به مسؤولان بهداشتی و تصمیم‌گیرندگان سیاست‌های کلان سلامت در سطح جهانی ارائه کنند. این مدل‌ها را تیمی از ریاضیدانان، مهندسان انفورماتیک و دانشمندان علوم شناختی که در پایگاه «مرکز تحقیقات IBM» در سن خوزه کالیفرنیا مشغول کار هستند توسعه می‌دهند. براساس گزارش نیوز مدیکال، اولین چالش این تیم تحقیقاتی، بررسی مشکل چاقی مفرط در کودکی است. مقامات IBM اظهار داشتند: «در موارد بسیاری مدل‌ها و داده‌های مناسبی برای رسیدن به راه‌حل‌های کاربردی وجود دارند و تنها نیاز است که تمام این راه‌حل‌ها را به روشی در کنار هم قرار داد که قابل استفاده باشند و ارتباط میان راه‌حل‌های مختلف و عملکردهای بالقوه‌ای که بتوانند به بهداشت فردی کمک کنند دیده شود.»

 

رانندگی زیاد خطر ابتلا به سرطان پوست را تشدید می‌كند

نتایج یك تحقیق جدید نشان داده است كه رانندگی زیاد و افراطی خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد. متخصصان با بررسی گروه 1050 نفری از بیماران در سنت لوئیس كه به سرطان پوست در ناحیه صورت مبتلا شده بودند،‌ دریافتند كه این سرطان معمولا در سمت چپ صورت یعنی سمتی كه صورت در كنار پنجره خودرو در حین رانندگی قرار می‌گیرد، بروز می‌كند. محققان می‌گویند؛ علاوه بر این، یافته‌ها نشان می‌دهد كه این فاكتور در مردان بیشتر وجود دارد. سایت اینترنتی لایوساینس به نقل از دكتر اسكوت فوسكو رییس پوست شناسی در دانشكده پزشكی دانشگاه سنت لوئیس آورده است: رانندگان باید نسبت به میزان تماس با نور خورشید به هنگام نشستن پشت رل، هوشیار باشند. محققان تاكید دارند كه انجام اقدامات ایمنی مثل استفاده از دستكش و عینك مناسب و نیز استفاده صحیح از ضدآفتاب‌ها می‌توانند در پیشگیری از بروز سرطان پوست به ویژه در افرادی كه شغل رانندگی دارند، مفید باشند. شرح این تحقیقات در مجله درماتولوژی آكادمی آمریكا منتشر

شده است.

برچسب ها: استرس شغلی، زندگی آنلاین، بیماری MS، خواندنی های پزشكی تعداد بازديد: 659 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز