Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 08:41

27
اسفند
خواندنی های پزشكی

خواندنی های پزشكی

كارشناسان اعلام كردند: به زودی تست‌های جدیدی ارائه خواهند شد كه از روی تنفس می‌توانند دیابت را تشخیص دهند. ...

خواندنی های پزشكی

 

 

ابداع تست ساده برای تشخیص دیابت از طریق تنفس

كارشناسان اعلام كردند: به زودی تست‌های جدیدی ارائه خواهند شد كه از روی تنفس می‌توانند دیابت را تشخیص دهند. این تست ساده مجهز به حسگری بر اساس نانوفناوری است كه با تجزیه و تحلیل تنفس افراد نشان می‌دهد؛ فرد مبتلا به دیابت نوع اول است. این حسگر كه با موفقیت از سوی محققان سوئیسی مورد آزمایش قرار گرفته؛ همچنین در بخش‌های اورژانس برای تشخیص سریع احتمال كاهش انسولین دیابتی در مبتلایان قابل استفاده خواهد بود. كاهش انسولین دیابتی یك مشكل جدی است و زمانی رخ می‌دهد كه بیماران دیابتی به اندازه كافی انسولین استفاده نمی‌كنند. روزنامه USA to day در این باره نوشت: بیماران دیابتی حتی در خانه نیز می‌توانند از این تست ساده استفاده كنند تا اگر به انسولین بیشتر نیاز داشته باشند، مشخص شود. محققان می‌گویند؛ در تنفس هر فردی مقدار اندكی از ماده شیمیایی موسوم به آستون وجود دارد اما كسانی كه به دیابت نوع اول مبتلا هستند به طور غیرمعمول مقدار زیادی از این ماده شیمیایی در تنفس آنها آزاد می‌شود. این محققان سپس یك شناساگر حساس به آستون طراحی كردند و با تركیب آن با نانوذرات سرامیكی بین مجموعه‌ای از الكترودهای طلا، تست مزبور را ابداع كردند.

 

روش جدید تصویربرداری از پدیده‌های سلولی محقق شد

محققان موسسه فناوری ماساچوست آمریکا با توسعه‌ میکروسکوپ AFM، روشی بسیار حساسی موسوم به « AFM با سرعت بالا» ابداع کردند که از باکتری‌ها به‌صورت زنده تصویربرداری می‌کند. میکروسکوپAFM همانند میکروسکوپ‌های الکترونی دارای بزرگ‌ نمایی بالایی است؛ اما برای گرفتن یک تصویر چند دقیقه زمان لازم است. بنابراین با آن نمی‌توان از فرایندهایی که خیلی سریع اتفاق می‌افتند تصویر گرفت.

در سال‌های اخیر میکروسکوپ AFM پرسرعتی ساخته شده‌است که برای تصویربرداری از سلول‌های زنده مناسب نیست. محققان موسسه فناوری ماساچوست آمریکا (MIT) با بهره‌گیری از میکروسکوپ AFM پرسرعت، توانستند به چگونگی پاسخ سلول‌ها به دارو و آلودگی‌های میکروبی پی ببرند. این روش جدید محققان را قادر می‌سازد تا ببینند چگونه برخی از باکتری‌ها به پپتید‌های ضد میکروب (AMP) کمک می‌کند. پپتید‌های ضد میکروب نوعی از پروتئین‌های طبیعی هستند که برخی میکروب‌ها را از بین می‌برند. برای این کار محققان از نوک‌هایی (T IP) استفاده کردند که هزار مرتبه از نوک‌های معمولی برای AFM کوچک‌تر است، بنابراین می‌توان با آن سطح را خیلی سریع و بدون وارد کردن آسیب به باکتری اسکن کرد. با این روش می‌توان هر 13 ثانیه یک تصویر گرفت. نتایج کار با این روش نشان داد که مرگ همه‌ سلول‌ها با پپتید‌های ضد میکروب در یک زمان اتفاق نمی‌افتد، حتی اگر دو سلول شبیه به هم و به یک اندازه در معرض پپتید‌های ضد میکروب قرار گرفته باشند. این گروه تحقیقاتی تصمیم دارد از این روش در مطالعه دیگر پدیده‌های سلولی نظیر اسمبل شدن ویروس‌ها در سلول‌های آلوده و تأثیر آنتی‌بیوتیک‌های معمولی بر روی سلول‌های باکتری استفاده کنند.

 

بمب کوچک، روشی جدید برای درمان سرطان

پژوهشگران از ترکیب روش شیمی درمانی و حرارت درمانی، به شیوه‌ای جدید، موثر و كم عارضه برای درمان سرطان دست یافتند. پژوهشگران مرکز درمانی Erasmus، و بیمارستان دانشگاه روتردام در همکاری با پژوهشگران آلمانی و آمریکایی، شیمی درمانی و حرارت درمانی را در سلول‌های کوچک خونی دستگاه گردش خون، ترکیب و بدین ترتیب گلبول‌ها یا بسته‌هایی را درست کرده‌اند که با گرم کردن و منفجر کردن آنها در محل سلول‌های سرطانی، می‌توان سلول‌های سرطانی را نابود کرد. Timo Ten Hagen، از پژوهشگران آنکولوژی می‌گوید، هنگام استفاده از این گلبول‌ها یا«بمب‌های کوچک» در عروق خونی، به سلول‌های سالم آسیبی وارد نمی‌شود. به گفته وی این گلبول‌ها در حرارت بیش از چهل و دو درجه، به محض برخورد با تومور منفجر می‌شوند و داروهای شیمیایی آزاد می‌شود. ژرارد وان روهون، که یک فیزیکدان است اعلام کرد، نتایج مثبت این روش درمانی در تعداد زیادی از مطالعات پژوهشگران اروپایی کاملا قطعی شده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه از لاهه، این پژوهشگران اعلام کردند، تفاوت روش درمانی جدید موسوم به «بمب کوچک» با شیمی درمانی مرسوم این است که روش جدید عوارض جانبی بسیار کمتری دارد و به همین علت بیماران کمتر به ریزش مو و التهاب غشای مخاطی دچار می‌شوند. نتایج اولیه این تحقیق در کنگره انجمن آنکولوژی (تومور شناسی) اروپا در روتردام، ارائه شد.

 

افسردگی پس از زایمان در مردان

محققان امریکایی در تحقیقات خود دریافتند که حدود 10 درصد از پدران پیش و بعد از تولد فرزند دچار افسردگی می‌شوند. به گزارش medical newstoday، به گفته متخصصان مرکز پزشکی ویرجینیای شرقی با توجه به اثبات افسردگی مادران قبل و بعد از زایمان با تحقیقاتی که قبل و بعد از تولد نوزاد روی پدران انجام دادیم متوجه شدیم که آن‌ها نیز ممکن است به افسردگی زایمان مبتلا شوند که اوج این حالت 3 تا 6 ماه پس از تولد نوزاد است.نتایج به دست آمده از تحقیقات نشان داد که حدود 10 درصد از پدران قبل و بعد از تولد نوزادان خود دچار افسردگی می‌شوند و این افسردگی‌ با افسردگی‌ مادران شباهت کمی دارد. طبق تحقیقات، افسردگی در مردان در این دوران روی رشد کودک تأثیر می‌گذارد و به همین دلیل باید بررسی‌‌های‌ بهتری در این زمینه انجام گیرد؛ بنابراین ارتباط میان افسردگی مادر و پدر حاکی از این است که در زمان افسردگی یکی از آن‌ها، نفر دیگر باید تحت بررسی قرار گیرد و پیشگیری و درمان را باید در خصوص هر دو اعمال کرد و با این کار احتمال شروع و تشخیص زودهنگام افسردگی در والد جدید را می‌توان بررسی‌ کرد و تحت نظر قرار داد و از سوی‌ دیگر چگونگی تأثیر افسردگی روی روند رشدی کودک را نیز مورد بررسی قرار داد.

 

یافته‌های جدید برای بررسی سریع سرطان رحم و تخمدان در زنان

محققان دانشگاه تگزاس آمریكا در پی بررسی‌ها و تحقیقات خود به این نتیجه دست یافتند كه می‌توان با انجام آزمایش‌هایی با استفاده از تست خون، تومورهای بدخیم را كه منجر به سرطان رحم و تخمدان می‌شود را شناسایی و از پیشرفت آنها جلوگیری كرد. دكتر «كارن لو» یكی از محققان دانشكده علوم پزشكی دانشگاه تگزاس آمریكا در مصاحبه‌ای با رسانه‌های دولتی این كشور گفت: ما با استفاده از یك نمونه خون كه به واسطه آزمایش‌های فراصوت گرفته شده بود،‌ موفق شدیم تومورهای بدخیم سرطان را به موقع در بدن افراد مشكوك شناسایی كرده و از گسترش سرطان رحم و تخمدان جلوگیری كنیم. وی خاطرنشان كرد: در این بررسی تحقیقاتی بیش از سه هزار زن حضور داشتند و ما با استفاده از این روش موفق شدیم سرطان را پیش از پیشروی و گسترش، شناسایی كنیم. به گزارش سازمان بهداشت جهانی، سرطان رحم و تخمدان عامل مرگ و میر 80 درصد زنان در سراسر جهان محسوب می‌شود؛ به طوری كه در سال گذشته میلادی از 21 هزار و 550 زنی كه این سرطان در آنها تشخیص داده شده بود، 14 هزار و 600 نفر جان باختند. بر اساس اعلام رسانه‌های آمریكا، آزمایش فراصوت البته قرار است تنها برای افرادی صورت گیرد كه بیش از دیگران در معرض ابتلا به سرطان تخمدان و رحم قرار دارند.

 

فقر ویتامین با مصرف داروهای رایج برای درمان دیابت

بر اساس تحقیقات جدید، این موضوع مشخص شد كه افراد مبتلا به بیماری دیابت كه از داروهایی چون متفورمین، استفاده می‌كنند در معرض فقر ویتامین قرار می‌گیرند. «كوئن استوهوور» یكی از دانشمندان دانشكده پزشكی «ماستریخ» در هنلد معتقد است كه داروهای رایج در درمان بیماری دیابت، مرض قند، چون «متفورمین» می‌تواند بیمار را به فقر ویتامین و املاح معدنی در بدن دچار كند. وی خاطرنشان كرد: افرادی كه به دیابت مبتلا هستند و از داروهای رایج در درمان بیماری خود استفاده می‌كنند به كمبود ویتامین B12 دچار می‌شوند. به همین دلیل باید متناسب با نوع و پیشرفت بیماری از گوشت قرمز، محصولات لبنی، تخم مرغ، ماهی، میگو و برشتوك و یا غلات استفاده كنند. در گزارش محققان این دانشگاه آمده است كه علایم فقر ویتامین B12 در بدن بیماران دیابتی می‌تواند به صورت‌هایی چون عصبانیت، تغییرات خلق و خو، كم خونی و كم خوابی و تخریب عصب‌های بدن نمایان شود. البته این علایم به دلیل شباهت داشتن به علایم بیماری دیابت و یا كهولت سن در برخی از اوقات پزشكان را به اشتباه می‌اندازد. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی،‌ تخمین زده می‌شود كه 246 میلیون نفر در سراسر جهان به دیابت مبتلا باشند و این میزان اكثرا در میان افراد چاق و یا دارای اضافه وزن بیش از دیگران است كه البته این افراد بیشتر به دیابت نوع دو مبتلا هستند. ‌گروه تحقیقاتی «استوهوور» از دانشگاه «ماستریخ» هلند با انجام آزمایش‌ها و مطالعات بر روی 390 بیمار مبتلا به دیابت نوع دو به این نتیجه دست یافتند كه افرادی كه از «متفورمین» استفاده می‌كردند به فقر ویتامین B12 دچار شدند.

 

كافئین، سرعت پیشرفت بیماری آلزایمر را كاهش می‌دهد

مطالعات جدید نشان داده است كه كافئین سرعت پیشرفت بیماری آلزایمر و سایر بیماری‌های زوال عقل را كاهش می‌دهد. محققان بر اساس این یافته‌ها می‌گویند كه كافئین در برابر تحلیل و كاهش توان ذهنی نقش حفاظتی دارد. در این پژوهش، متخصصان و محققان از دانشگاه‌های لیسبون و كویمبرا در پرتغال با همكاری گروهی از كارشناسان بین‌المللی با مطالعه روی تاثیرات كافئین روی مغز به نتایج فوق دست یافته‌اند. به گزارش یونایتدپرس، مطالعاتی كه روی مدل‌های جانوران آزمایشگاهی انجام گرفته نیز این یافته را تایید كرده و نشان می‌دهد كه كافئین حاوی تركیباتی است كه روند تحلیل حافظه را كند می‌كند. منبع اصلی کافئین در بین مواد غذایی مختلف، دانه قهوه است. محتوای کافئین در مواد غذایی بسیار متغیر است. گفتنی است، اثر کافئین بر مغز زود از بین می رود و برخلاف دیگر مواد محرک یا الکل، تأثیر آن موقتی و کوتاه مدت است. در بسیاری از افراد مصرف کافئین مشکلی در تمرکز یا فعالیت‌های مغزی ایجاد نمی‌کند و به همین دلیل انواع نوشیدنی‌های کافئین‌دار هنگام کار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مصرف مداوم کافئین می‌تواند منجر به عادت به این ماده شود؛ به طوری که با مصرف نکردن آن بدن نسبت به ماده آدنوزین بیش از حد حساس شده و همین امر سبب افت فشار خون می‌شود. پایین آمدن فشار خون منجر به سردرد و دیگر علائم می‌شود. تحقیقات اخیر همچنین حاكی است که مصرف کافئین موجود در قهوه احتمالا خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را کاهش می‌دهد. البته در این مورد هنوز باید تحقیقات زیادی صورت گیرد. لازم به ذكر است كه مصرف بیش از حد کافئین می‌تواند سبب مسمومیت شود. علائم این مسمومیت عبارت است از: بیقراری، عصبی بودن، هیجان، بی‌خوابی، سرخی صورت، ادرار بیش از اندازه و ناراحتی‌های گوارشی. بر اساس این گزارش، برخی داروهای ضدمیگرن و محرك‌های بدون نسخه حتی بیش از یك فنجان قهوه كافئین دارند. در كاكائو، شكلات و نوشابه‌های گازدار نیز مقادیر قابل توجهی كافئین موجود است و مقدار آن در حدی است كه می‌تواند به بروز  برخی نشانه‌های مسمومیت كافئینی در كودكان خردسال منجر شود.

 

مصرف روزانه آسپرین، خطر ابتلا به ناشنوایی را در مردان افزایش می‌دهد

طی تحقیقات جدیدی كه در مجله انجمن پزشكی آمریكا به چاپ رسیده است، مصرف روزانه آسپرین خطر ابتلا به بیماری‌های عروقی را افزایش می‌دهد. محققان آمریكایی بر این عقیده هستند كه مصرف منظم آسپرین حداقل 2 بار در هفته در مدت یك سال، 12 درصد خطر ابتلا به ناشنوایی را در مردان افزایش می‌دهد. به علاوه، استفاده از دیگر داروهای غیراستروئیدی و ضدالتهابی و یا استامینوفن نیز خطر كاهش شنوایی را به همراه دارد. استفاده از آسپرین‌ها در طول دوره بارداری نیز احتمال ابتلا به فشار خون بالا برای مادر را افزایش می‌دهد. استفاده از آسپرین در این زمان حتماً باید با مشورت پزشك متخصص انجام پذیرد.البته مصرف آسپرین در زمانی كه مبتلا به سرطان پستان هستند، احتمال وخیم‌تر شدن این بیماری را  71 درصد كاهش می‌دهد. همچنین طی تحقیقات انجام شده، مصرف آسپرین خطر  ابتلا  به آلزایمر را تا 13 درصد كاهش می‌دهد و برای بیماران سكته مغزی نیز كمك مؤثری برای جلوگیری از سكته مغزی شدید است. باید به خاطر داشت كه مصرف ایبوپرفن باعث كاهش خواص و منافع آسپرین می‌شود. در افراد مبتلا به دیابت نیز مصرف آسپرین احتمال ابتلا به حملات قلبی را كاهش می‌دهد. تحقیقات پزشكی در مجله BMC آمریكا نشان می‌دهد كه اگر چه مصرف آسپرین در مردان موجب كاهش میزان حملات قلبی است اما برای زنان این امر صدق نمی‌كند. همچنین افرادی كه آسپرین زیادی مصرف می‌كنند به مراتب بیشتر در معرض خطر خونریزی روده و معده و همچنین زخم معده هستند، به ویژه در افرادی كه از مواد مخدر استفاده می‌كنند.

 

برچسب ها: افسردگی، دیابت، درمان سرطان، بیماری آلزایمر، زندگی آنلاین، خواندنی های پزشكی تعداد بازديد: 910 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز