پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 12:50

اسفند

محققان اعلام کردند: يک نوع داروي مسکن احتمالا مي‌تواند باعث شود که سلول‌...

داروی مسکن سلول‌های سرطانی را می‌کشد

محققان اعلام کردند: یک نوع داروی مسکن احتمالا می‌تواند باعث شود که سلول‌های سرطانی خود را بکشند. به گزارش یونایتدپرس، محققان «موسسه تحقیقات پزشکی سانفورد- بورنهام» در کالیفرنیا، گفتند: ارتباط میان مصرف داروهای ضد التهابی مانند آسپرین و کاهش بروز برخی انواع سرطان عامل انجام این مطالعه شد. در این مطالعه محققان به بررسی این موضوع پرداختند که چگونه داروی ضد التهابی Sulindac که برای درمان درد و تب استفاده می‌شود می‌تواند موجب بروز مرگ سلولی در سلول‌های سرطانی شود. این مطالعه که در مجله Cancer Cell منتشر شده است، نشان می‌دهد که سولینداک به RXRa  پروتینی متصل می‌باشد که حامل سیگنال به هسته‌ها است و ژن‌ها را فعال ساخته و یا از فعالیت باز می‌دارد. شیا ژانگ نویسنده ارشد این مقاله در بیانیه‌ای، اعلام کرد: گیرنده‌های هسته‌ای اهداف عالی برای ابداع دارو هستند. با وجود اینکه 13 درصد از داروهای موجود گیرنده‌های هسته‌ای را هدف قرار می‌دهند اما مکانیزیم این عمل همواره مشخص نیست. RXRa معمولا تومورها را سرکوب می‌کند اما انواع بسیاری از سلول‌های سرطانی شکل کوتاه شده‌ای از این گیرنده هسته‌ای تولید می‌کنند که درست عملی مخالف دارند. وی افزود: این مطالعه نشان می‌دهد که RXRa کوتاه شده با تحریک سایر پروتیین‌هایی که به بقای سلول‌های سرطانی کمک می‌کنند موجب رشد تومور می‌شود اما سولینداک با انجام عمل عکس می‌تواند موجب بروز مرگ سلولی شود.

دیابت خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد

نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که افراد مبتلا به دیابت به احتمال قوی با خطر ابتلا به سرطان مواجه می‌شوند. به گزارش خبرگزاری شین هوا «ادوارد جیوانچی» مجری این تحقیق از دانشکده بهداشت عمومی‌هاروارد می‌گوید دانشمندان در مورد اینکه بین دیابت و سرطان ارتباط است، اجماع دارند و بر این باورند که ارتباطات زیست‌شناختی بسیار قابل توجیهی بین این دو بیماری وجود دارد. انجمن سرطان آمریکا و انجمن دیابت آمریکا به طور مشترک این گزارش را منتشر کرده‌اند. نتایج این تحقیق نشان داد انسولین و فاکتورهای رشد انسولین مانند، می‌توانند در افزایش بروز برخی سرطان‌ها مؤثر باشند و این اتفاق گاهی اوقات سال‌ها پیش از آنکه دیابت آنها تشخیص داده شود، روی می‌دهد. بر این اساس شواهد نشان دهنده ارتباط بین دیابت و افزایش خطر بروز سرطان‌های کبد، لوزالمعده، كولون، ركتوم، سینه و مثانه است ولی نکته قابل توجه این تحقیق ان است که دیابت با کاهش خطر سرطان پروستات مرتبط است. به گفته پژوهشگران، «متفورمین»‌ داروی رایج دیابت نوع دو می‌تواند برای برخی افراد نقش پیشگیری از سرطان را داشته باشد.این دارو به احتمال قوی مقاومت انسولین را کاهش می‌دهد و نیاز به انسولین اضافی را کم می‌کند و یا متفورمین می‌تواند به شیوه مستقیم و یا غیر مستقیم بر روی سلول‌ها اثر بگذارد. این پژوهشگران توصیه می‌کنند افراد شیوه زندگی خود را تغییر دهند تا از خطر ابتلا به دیابت و سرطان دور بمانند.به گفته جیوانچی اگرچه همیشه این توصیه موثر واقع نمی‌شود اما برای کاهش خطر ابتلا به سرطان مهم است که افراد وزن خود را کاهش دهند، ورزش کنند، رژیم غذایی خود را بهبود ببخشند و دخانیات مصرف نکنند.

در یك جراحی موفق؛ عمل پیوند كلیه بین دو نفر با دو گروه خونی متفاوت انجام شد

در یك عمل جراحی موفق، پزشكان توانستند؛ عمل پیوند كلیه را بین دو نفر با دو گروه خونی مختلف انجام دهند. پزشكان یك بیمارستان خصوصی در هند با همكاری محققان ژاپنی در دانشگاه پزشكی توكیو موفق شدند؛ جراحی پیوند كلیه روی یك مهندس نرم‌افزار 28 ساله با گروه خونی O را با كلیه اهدایی پدر وی با گروه خونی B انجام دهند. این مهندس یكسال پیش از جراحی دیالیزی شده است. دكتر راجان راوی چاندران رییس انستیتو نفرولوژی MIOT كه ریاست این تیم پزشكی را عهده‌دار بوده، اظهار داشت: به طور طبیعی فردی با گروه خونی O دارای آنتی‌بادی‌های A , B است كه مانع از گرفتن عضو پیوندی از افرادی با این دو گروه خونی می‌شود. وی گفت: با كمك یك فن‌آوری با قابلیت خارج كردن آنتی‌بادی‌ها در یك روش خاص و كنترل دقیق آنتی‌بادی‌ها قبل و بعد از عمل جراحی انجام این عمل پیوند امكانپذیر شد و بیمار دچار پس زدن عضو پیوندی هم نشد. بعلاوه این بیمار می‌تواند در تمام طول عمر یك زندگی عادی شبیه به سایر بیماران پیوند كلیوی داشته باشد.به گزارش PTI،‌ دكتر راجان تصریح كرد: در حال حاضر حال بیمار و پدرش خوب است و كلیه‌های هر دو به طور منظم و طبیعی كار می‌كنند.

سلول‌های جفت انسان، درمان جدید بیماری‌های ریوی

گروهی از محققان استرالیایی نوعی از سلول را در جفت انسان کشف کرده‌اند که می‌تواند با کاهش التهاب در درمان بیماری‌های ریویی مورد استفاده قرار گیرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ایج، محققان موسسه ریه غرب استرالیا و موسسه تحقیقات پزشکی موناش می‌گویند کشف آنها می‌تواند به ارائه درمان برای بیماری‌های ریوی مانند «آمفیزیم»، «آسم شدید» و «آزبستوز» منجر شود. آنها موفق شدند این درمان جدید را بر روی موش‌ها آزمایش و نتایج آن را در نشریه آمریکایی پزشکی مراقبت ویژه تنفسی منتشر کنند. این تحقیق نشان داد استفاده از سلول‌های جنینی، امید جدیدی را در درمان بیماری‌های ریوی همراه با کاهش التهاب و فیبروز ایجاد می‌کند.

آب خیارشور برای تسكین انقباض‌های عضلانی مفید است

در یك تحقیق جدید پروفسور دانشگاه ایالتی نورت داكوتا، راهكاری را برای تسكین و كاهش  انقباض‌های ماهیچه‌ای ارائه كرده است. ‌كوین سی میلر، استادیار سلامت،‌ تغذیه و علوم ورزشی و دارای گواهینامه مربی‌گری در دانشگاه داكوتاه در این تحقیق روی تاثیر آب خیارشور بر  انقباض‌های عضلانی مطالعه و بررسی كرد.

در پژوهش قبلی دكتر میلر دریافت: 25 درصد از مربیان متخصص تحت آزمایش از مقادیر بسیار اندكی آب خیارشور برای كوتاه كردن طول مدت  انقباض‌های عضله‌ای در ورزشكاران استفاده كردند با این تصور كه این خوردنی نمك و مایعات از دست رفته را جبران می‌كند. میلر و محققان دانشگاه بریگهام یانگ گروهی از دانشجویان پسر سالم را در یك آزمایشگاه ورزشی تحت مطالعه قرار دادند. این داوطلبان در جلسات 30 دقیقه دوچرخه‌سواری می‌كردند تا در حد متوسط آب بدنشان از دست برود. سپس میزان انقباض ماهیچه‌ای این افراد اندازه‌گیری شد. به گزارش روزنامه نیویورك تایمز محققان دریافتند: اگر ورزشكاران پس از تمرین‌های چیزی نخورند، انقباض‌های تا 2 ساعت و نیم ادامه می‌یابد و دوباره پس از استراحت باز می‌گردد. اما اگر مقداری آب خیارشور مصرف كنند، 45 درصد سریع‌تر انقباض‌های ماهیچه‌ای آنها بهبود پیدا می‌كند.

مغز انسان تصویر تحریف‌شده‌ای از بدن دارد

محققان بر این باورند که به رغم تصور عمومی‌ که مغز تصویر درستی از بدن دارد ولی مغز تصویر تحریف‌شده‌ای از بدن انسان دارد. به گزارش «ساینس دیلی»، پژوهشگران دانشگاه UCL لندن نشان داده‌اند که مغز تصویر بسیار تحریف‌‌شده‌ای از بدن‌ انسان دارد. محققان معتقدند مغز انسان، بدن او را کوتاه‌تر و چاق‌تر از اندازه واقعی تصور می‌کند. آنها در تحقیقی که به‌طور خاص روی دست متمرکز بود، نشان دادند که مغز اصلا تصور درستی از دست فرد ندارد و به‌خصوص خیلی تمایل دارد که انگشتان دست را کوتاه‌تر و خود دست را چاق‌تر از آنچه واقعا هست، تصور کند. عصب‌شناسان بر این باورند که شاید این خطا به دلیل ارسال پیام‌های حسی از نقاط مختلف پوست به مغز باشد، اما این فقط یک حدس است.

نگرانی زنان باردار نسبت به غذا، ‌منجر به افزایش وزن می‌شود

محققان هشدار دادند: زنان بارداری كه به دلیل فقر یا عدم دسترسی به غذا همیشه نگران دریافت مواد غذایی به اندازه كافی هستند بیشتر دچار افزایش وزن و مشكلات دوران بارداری ناشی از آن می‌شوند.دانشمندان دانشگاه ایلینویز در آمریكا، روی 810 زن باردار از خانواده‌های فقیر و كم‌درآمد بین سال‌های 2001 تا 2005 مطالعه كردند. این زنان یك نوبت در آغاز بارداری و نوبت دوم پس از وضع حمل تحت بررسی قرار گرفتند. پژوهشگران دریافتند: احتمال ابتلا به دیابت بارداری در زنانی كه بیشتر نگران نوع و میزان غذایشان در این دوران بودند به مراتب بیشتر بوده است. به گزارش دیسكاوری، مقامات آمریكایی می‌گویند؛ تقریبا 15 درصد از خانوارهای آمریكایی تامین غذایی كم یا خیلی كم دارند. تامین غذای پایین به این معنی است كه دسترسی این خانوارها به غذای باكیفیت و متنوع در رژیم غذایی روزانه میسر نمی‌باشد. این پژوهش در مجله انجمن آمریكایی دیابت منتشر شده است.

نخستین گوشی دنیا با قابلیت گرفتن نوار قلب ساخته شد

شرکت E phone در سنگاپور، گوشی جدیدی با نام EPI LIFE که می‌تواند از کاربر نوار قلب تهیه کند به بازار عرضه کرد. به گزارش اطلاع‌رسانی «گجت ریویو»، گوشی EPI Life به شکل شبانه‌روزی به یک سرویس مراقبت سلامت متصل است و تمامی ‌اطلاعات را برای تجزیه تحلیل به دکتر ارسال می‌کند. اطلاعات جمع‌آوری شده برای بررسی شرایط نامناسب دارنده دستگاه، توسط گروه 10 نفره از متخصصان قلب به صورت 24 ساعته مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گیرد و در صورت نیاز پاسخ اضطراری مناسب از سوی مرکز تماس شرکت Ephone ارایه می‌شود. این مرکز امور خدماتی همچون سرویس آمبولانس خصوصی، پذیرفته شدن بیمار در بیمارستان‌های مشارکت‌کننده در این طرح و پزشک حضوری را ارایه می‌کند.این گوشی در نمایشگاه CommunicAsia 2010 سنگاپور به نمایش گذاشته شد و قابلیت‌های دیگری همچون اندازه‌گیری فشار خون، قند خون و چربی را با دسترسی ساده به منبع آنلاین همچون EPI Virtual Health Folder دارا است.

کار بدون استراحت برای سلامتی مضر است

جدیدترین بررسی‌های پژوهشگران نشان می‌دهد از هر چهار نفر یک نفر در صورتی که روزانه ساعتی را به استراحت اختصاص ندهد سلامتی خود را به خطر می‌اندازد .به گزارش پایگاه خبری تلگراف، انجمن رسمی ‌فیزوتراپی و توانبخشی (CSP) هشدار داده است: کار کردن در یک وضعیت به مدت طولانی و سر کار رفتن در زمان بیماری و یا استرس می‌تواند به سلامت فرد آسیب بزند.کار کردن در ساعات طولانی بدون استراحت، می‌تواند به کمر درد، چاقی، افسردگی بیماری و سکته قلبی منجر شود. «فیل گری» مدیر اجرایی انجمن رسمی‌فیزیوتراپی و توانبخشی گفت: متخصصان فیزیوتراپی نگرانند کار بیش از اندازه و نداشتن استراحت در زمان کار برای کارفرمایان و کارمندانشان هزینه در برداشته باشد. کارمندان هزینه سلامتی خود را می‌دهند و کارفرمایان نیز در کاهش تولید و عملکرد متحمل هزینه می‌شوند. گری می‌گوید اگر چه کار کردن برای افراد خوب است و می‌تواند سلامت جسمی‌ و ذهنی را در پی داشته باشد اما به هنگام کار زیاد که فرد برای مراقبت از سلامت خود وقت و انرژی ندارد، و یا اینکه کارمند به رغم حضور در محل کار خود نمی‌تواند عملکرد مناسبی داشته باشد، کار کردن مزیت محسوب نمی‌شود. بن ویلموت از موسسه کارکنان و توسعه با نتایج این تحقیق موافق است و می‌گوید این یافته‌ها می‌تواند زنگ خطر را برای کارفرمایان به صدا درآورد. البته میزان خاصی از فشار در هنگام کار مطلوب است.

مصرف چای خطر ابتلا به التهاب مفاصل را تشدید می‌كند

متخصصان در تحقیق جدیدی هشدار دادند كه مصرف زیاد چای خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید را افزایش می‌دهد. این یافته بر اساس تحقیقات روی بیش از 76 هزار زن داوطلب بدست آمده و نشان داد كه مصرف زیاد چای خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد در حالی كه نوشیدن قهوه این تاثیر مضر را ندارد. این محققان در مركز پزشكی دانشگاه جورج تاون در آمریكا تصریح كردند: كسانی كه بیش از چهار فنجان در روز چای می‌نوشند، 78 درصد بیشتر در معرض ابتلا به آرتریت روماتوئید (التهاب مفاصل) هستند. از سوی دیگر، نوشیدن هر مقدار چای در هفته در مقایسه با افرادی كه اصلا چای نمی‌نوشند، 40 درصد خطر بروز این بیماری را تشدید می‌كند. به گزارش اسكات من، نتایج این پژوهش محققان را بسیار متعجب و شگفت‌زده كرده است. این یافته در كنگره سالانه رقابت اروپایی علیه روماتوئید در رم ارائه شده است.

برچسب ها: سلول‌های سرطانی، زندگی آنلاین، خواندنی های پزشكی، انقباض‌های ماهیچه‌، عمل پیوند كلیه تعداد بازديد: 622 تعداد نظرات: 0