Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 20:22

7
اسفند
خواندنی های پزشكی

خواندنی های پزشكی

انسان‌ها وقتي كه خواب هستند در حال حل كردن مشكلاتشان هستند...

خواندنی های پزشكی

 

 

 

حل كردن مسایل در خواب

انسان‌ها وقتی كه خواب هستند در حال حل كردن مشكلاتشان هستند. پژوهشگران معتقدند كه یكی از اهداف اصلی خواب، كمك به انسان‌ها برای یافتن راه حلی برای مشكلات و مسایلی است كه در طول ساعات بیداری آزارشان می‌دهد. خواب دیدن در واقع نوعی فكر كردن است اما به روشی كاملا متفاوت از آنچه كه با چشمان باز انجام می‌دهیم. اینكه چرا خواب می‌بینیم همچنان یكی از معماهای اصلی ذهن است.خواب‌ها به آرزوها واقعیت می‌دهند. لذت و كامروایی در دنیای تصورات به دنیای مادیات نیز منتقل می‌شود. دكتر برت، روانشناس و استاد دانشگاه‌هاروارد بیش از 10 سال روی مساله حل مشكلات در خواب مطالعه و بررسی كرده است او در یكی از تحقیقاتش از تعدادی از دانش‌آموزان دوره دبیرستان خواست تا یكی از مشكلات درسی خود را در خواب و رویا حل كنند. مشكلات این دانش‌آموزان سوالات نسبتا آسانی بودند كه معمولا در این سنین برای دانش‌آموزان پیش می‌آید و تمایل به یافتن پاسخ آنها را دارند. این دانش‌آموزان تقریبا هر شب قبل از رفتن به رختخواب به سوال خود فكر می‌كردند، بعد از گذشت تقریبا یك هفته نیمی از دانش‌آموزان موفق شدند كه سوال خود را در خواب ببینند و حدود یك‌چهارم آنها توانستند در خواب به پاسخ سوالشان برسند.بنابراین می‌توان نتیجه گرفت در صورتی كه مشكل یا مساله شما نسبتا ساده و آسان باشد می‌توانید در حین خواب آن را حل كنید. دكتر برت با مطالعه در تاریخ دریافته است كه این اتفاق پیش از این برای هنرمندان و مخترعین و دانشمندان زیادی روی داده است.

 

خون منجمد، منبع جدیدی از سلول‌های بنیادی است

در یك پژوهش جدید معلوم شد خون منجمد می‌تواند یك منبع جدید سلول های بنیادی باشد. محققان می‌گویند خون منجمد حاصل از نمونه‌های خونی ذخیره شده برای تولید سلول‌هایی شبیه به سلول‌های بنیادی قابل استفاده است و به این ترتیب منبعی آسانتر و بالقوه برای دستیابی به این سلول های ارزشمند كشف شده است. این محققان از سلول‌های خونی برای تولید سلول‌های بنیادی از نوع iPS استفاده كردند كه سلول‌های ساخته شده در شرایط آزمایشگاهی هستند و بسیار شبیه به سلول‌های بنیادی جنینی انسان هستند اما از بافت‌های معمولی گرفته می‌شوند. محققان با انتشار دستاورد جدید خود خاطرنشان كردند این سلول‌های iPS در گذشته از پوست گرفته می‌شدند اما تهیه و ذخیره خون از افراد به مراتب راحت تر از تهیه نمونه‌های پوست است. این پژوهش حاصل تلاش محققان انستیتو بیوپزشكی وایتهد در ماساچوست است.

 

خوردن كاكائو و شادابی پوست

خوردن كاكائو با چین و چروك‌های پوست مقابله می‌كند و جلوی پیری زودرس را می‌گیرد. خوردن روزانه 20 گرم كاكائوی بسته‌بندی شده كه حاوی آنتی‌اكسیدانت فراوان است، با افزایش چین و چروك‌های پوست مقابله می‌كند و موجب درخشندگی بیشتر پوست می‌شود. این روزها اطلاعات و دانش مردم نسبت به آنچه كه می‌خورند بیشتر شده است. كاكائوی سیاه مزایای زیادی برای بدن دارد مثلا فشار خون را كاهش می‌دهد و به خاطر دارا بودن آنتی‌اكسیدانت بالا خطر سكته را نیز كاهش می‌دهد.آلودگی هوا، سیگار كشیدن، مصرف بیش از حد كافئین و كم‌خوابی موجب به وجود آمدن رادیكال‌های آزاد می‌شود كه می‌توانند به سلول‌های سالم بدن آسیب برسانند و پیرتر به نظر برسید. فلاوانول‌های موجود در كاكائو مانع از آسیب رسیدن زیاد به پوست می‌شود و فشار خون را نیز كاهش می‌دهند و تاثیر مثبتی هم روی بیماری‌های قلبی- عروقی دارند. علاوه بر همه این مزایا، كاكائو به تقویت حافظه نیز كمك می‌كند.

 

كاهش خطر اگزما با خوردن غذاهایی كه ویتامین E دارند

دانشمندان ژاپنی دریافته‌اند كه مصرف غذاهایی كه حاوی ویتامین E هستند، خطر بیماری‌هایی مثل خارش پوست و اگزما را بسیار كاهش می‌دهد. پیشتر گفته می‌شد غذاهایی كه سرشار از ویتامین A هستند، نیز از بدن در برابر آلرژی مختلف محافظت می‌كنند. بنابراین دانشمندان تحقیقات گسترده‌ای را در این زمینه آغاز كردند، آنها بررسی‌های خود را روی 3961 نوجوان 13 ساله انجام دادند. 240 نفر از این تعداد به اگزما و آسم دچار بودند. نتیجه آزمایشات نشان می‌داد كه میزان ویتامین A موجود در خون تاثیری در كاهش بیماری آسم و اگزما ندارد. اما نوجوانانی كه میزان ویتامین E بیشتری در روغن‌ها، آجیل، غلات و سبزیجات یافت می‌شود. ویتامین A مورد نیاز هر فرد در سنین نوجوانی روزانه (Iu) 2000 است در حالی كه ویتامین E مورد نیاز در همان سنین (Iu) 16 است.

 

ساخت سلول‌های ایمنی برای مقابله با ویروس ایدز

دانشمندان در یك پژوهش جدید سلول‌های ایمنی را در موش‌ها تولید كرده‌اند كه با ویروس ایدز مقابله می‌كنند. این پژوهش كه فعلا روی موش‌ها انجام گرفته نشان می‌دهد كه دانشمندان می‌توانند در آینده با استفاده از ژن درمانی با ویروس عامل بیماری ایدز مقابله كنند. محققان ابتدا روی سلول‌های بنیادی انسان كار كردند و سپس آنها را به درون بدن موش‌ها تزریق كردند. در بدن موش‌ها این سلول‌ها به سلول‌های سیستم ایمنی تغییر پیدا كرده و سد محافظی را در برابر عفونت ایدز بوجود آوردند.

محققان می‌گویند؛ این یافته برخلاف مطالعات معمولی است كه روی حیوانات تاكنون انجام گرفته است، چون در این پژوهش موش‌ها تحت تاثیر سلول‌های انسانی قرار گرفتند. آنها دارای سیستم ایمنی بدن انسان می‌شوند و در برابر یك بیماری انسانی مقاوم می‌شوند. محققان تاكید كردند: با این حال هنوز تا وقتی این روش روی انسان‌ها آزمایش نشده نمی‌توان چگونگی عملكرد آن در انسان را پیش‌بینی كرد.

 

گرفتن نبض بیمار از فاصله یك متری!

در شرایطی كه استراحت برای یك بیمار اهمیت دارد و ضروری است، گرفتن نبض و كنترل ضربان قلب بیمار در عین حال كه مهم است، اما می‌تواند خواب او را آشفته كند و قرار دادن گوشی سرد روی سینه بیمار گاهی ناراحت‌كننده بوده و روش ایده‌آلی نیست. برای حل این مشكل گروهی از دانشمند‌ان دانشگاه سوزیكس در انگلیس موفق شده‌اند، حسگرهایی را ابداع كنند كه می‌توانند از فاصله یك متری ضربان قلب بیمار را كنترل كنند. این حسگرها موسوم به حسگرهای بالقوه الكتریكی (EPS) اولین حسگرهای الكتریكی جهان هستند كه می‌توانند در حالی كه بیماران روی تخت بیمارستان یا در منزل در حال استراحت هستند، بدون تماس با بیمار به طور دقیق ضربان قلب او را كنترل كند. با این تكنیك پرسنل و تیم پزشكی به كمترین تماس را با بیمار خواهند داشت. این حسگرها به قدری حساس هستند كه همچنین می‌توانند سیگنال‌های ماهیچه‌ای و حركات چشم را شناسایی كرده و یا حتی برای تشخیص سیگنال‌های مغزی و رشته‌های عصبی قابل استفاده هستند. البته سیستم‌ EPS هنوز وارد مرحله تجاری نشده است و در انتظار دریافت پروانه ثبت اختراع و انجام آزمایشات بالینی بیشتر است تا امكانات پزشكی آن تصویب شود.

 

 

 واكنش قلب بیماران در کما به صدای موسیقی

پژوهشگران ایتالیایی در بررسی‌های خود دریافتند که ریتم قلبی بیمارانی که زندگی نباتی دارند می‌تواند به موسیقی کلاسیک واکنش نشان دهد و برپایه نت‌های موسیقی، ضربان قلب آهسته شده و یا شتاب گیرد.به گفته این دانشمندان، این واکنش در زیر سطح آگاهی بیمار رخ می‌دهد. در حقیقت، موسیقی کلاسیک بخش‌های اولیه و خودمختار مغز را جا‌به‌جا می‌کند. این بخش‌ها حتی در زمانی که بیمار در حالت زندگی نباتی است نیز به عملکردهای خود ادامه می‌دهند.این بررسی‌ها نشان می‌دهد که نورون‌های سیستم احساسات حتی زمانی که سطح هشیاری و آگاهی در حد صفر باشند نیز می‌تواند عمل کنند.محققان چهار قطعه موسیقی کلاسیک را برای 16 داوطلب سالم پخش کردند و همزمان ضربان قلب آنها را اندازه‌گیری کردند و در ادامه از داوطلبان سالم خواستند که احساسات خود را در زمان گوش دادن به قطعات موسیقی بیان کنند. سپس این تیم آزمایش مشابهی را بر روی 9 بیمار در کما انجام دادند.این دانشمندان کشف کردند که موسیقی بر روی سرعت ضربان قلب هر دو گروه بیمار در کما و داوطلبان سالم به یک روش اثر می‌گذارد. به طوری که قطعات مثبت «مینوت» اثر «بوکرینی» ریتم قلب هر دو گروه را آهسته کردند در حالی که قطعات منفی مثل سمفونی شماره 6 چایکوفسکی ضربان قلب افراد سالم و بیماران در حالت زندگی نباتی را بالا برد.

 

نوشتن احساسات، علایم سندرم روده تحریك پذیر را بهبود می‌بخشد

نتایج یك پژوهش جدید نشان داده است كه نوشتن عمیق‌ترین افكار و احساسات می‌تواند به بهبود علایم سندرم روده تحریك پذیر معروف به IBS كمك كند. محققان دانشگاه پزشكی دانشگاه بوستون دریافتند كه بیماران پس از اقدام به نوشتن یادداشت‌ها، علایم‌شان تا حد قابل ملاحظه‌ای بهبود پیدا كرد. سندرم روده تحریك‌پذیر یك اختلال شایع گوارشی است كه ویژگی اصلی آن تغییر در اجابت مزاج و درد شكمی است. نكته مهم این است كه در سندرم روده تحریك پذیر هیچ اختلال عضوی مشخصی با معاینه بالینی و آزمایشات معمول در بیمار دیده نمی‌شود و هیچ شاخص قطعی برای سندرم روده تحریك‌پذیر وجود ندارد. بنابراین تعریف بیماری بر اساس معیارهای بالینی و به تشخیص ماهرانه متخصص بستگی دارد. در برخی از بیماران مبتلا به این سندرم، علایم در هنگام اجابت مزاج ظاهر می‌شوند و اسهال یا یبوست ممكن است علامت غالب باشند یا ممكن است به صورت متناوب بروز كنند. به گفته متخصصان؛ علایم اولیه سندرم روده تحریك پذیر شامل درد یا احساس ناراحتی در ناحیه شكم همراه با اسهال و یبوست‌های مكرر و نیز تغییر در عادات روده‌ای هستند. همچنین ممكن است احساس ضرورت برای اجابت مزاج و همین طور احساس تخلیه ناقص، نفخ و اتساع شكم نیز وجود داشته باشد. افراد مبتلا به سندرم روده تحریك‌پذیر معمولا بیش از دیگران دچار ریفلكس معده- مری،‌ علایم مربوط به دستگاه تناسلی- ادراری، علایم روانی از قبیل افسردگی و اضطراب، سندرم خستگی مزمن، سردرد و كمر درد می‌شوند.

 

عوارض مصرف الكل در دوران بارداری

مصرف الكل در دوران بارداری آسیب‌های جدی به اسپرم پسران وارد می‌كند. نتیجه تحقیقات گروهی از محققین و دانشمنان نشان می‌دهد كه چرا كیفیت نطفه در برخی از كشورها بهتر است.مادرانی كه در طول دوران بارداری خود الكل مصرف می‌كنند، آسیب‌های جدی به قدرت باروری پسران خود در آینده وارد می‌كنند و غلظت اسپرم آنها را تا 34 درصد كاهش می‌دهند و از كیفیت تخم آنها نیز كم می‌شود.

 

گروهی از دانشمندان دانماركی در سال‌های

87-1984 روی 347 پسر مطالعاتی را انجام دادند و از مادران آنها راجع به 9 ماه بارداری سوالات بسیاری را پرسیدند. این پسرها در سال‌های 6-2005 حدود 21-18 ساله بودند و از طریق نمونه‌برداری از خون و اسپرم آنها به این نتیجه رسیدند. این اطلاعات نشان می‌دهند پسرهایی كه مادرشان الكل بیشتری در دوران بارداری مصرف می‌كردند به طور متوسط، غلظت اسپرم پایین‌تری دارند (حدود 25 میلیون میلی‌لیتر) در حالی كه در پسرهایی كه مادرانشان در دوران بارداری الكل مصرف نمی‌كردند، غلظت اسپرم حدود 40 میلیون میلی‌لیتر بود.

 

ابداع تست جدید بزاق برای تشخیص سریع سرطان

دانشمندان در یك پژوهش جدید موفق به ابداع یك تست بزاق جدید و متفاوت شده‌اند كه می‌تواند سرنخ‌هایی را برای درمان بیماری سرطان ارایه كند. محققان می‌گویند؛ این تست برای معاینه گسترده و بسیار زودهنگام حتی قبل از اینكه علایم بیماری بروز كند، قابل استفاده است و به این ترتیب به طور بالقوه می‌تواند جان میلیون ها نفر را نجات دهد. پروفسور دیوید وونگ متخصص دندانپزشكی دانشگاه كالیفرنیا در این باره گفت: توانایی انجام معاینات ایمن، ‌كم‌هزینه و گسترده می‌تواند راه حلی برای نجات جان هزاران نفر سالانه در سراسر جهان باشد و این چیزی است كه ما به دنبال آن هستیم. هدف ما از انجام این تحقیقات متحول كردن سیستم تشخیص و درمان سرطان در آینده است. این محققان به شاخه‌های مولكولی برای تشخیص سرطان های پانكراس، ‌سینه،‌ تخمدان و ریه در بزاق دهان انسان دست یافته‌اند. پروفسور وونگ امیدوار است كه این تست ظرف 3 سال آینده در دسترس مردم سراسر دنیا قرار بگیرد.

 

 

برچسب ها: زندگی آنلاین، خواندنی های پزشكی، تشخیص سریع سرطان تعداد بازديد: 716 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز