جمعه 10 فروردین 1403 - 00:29

اسفند

محققان به تازگی دارویی را شناسایی كرده‌اند كه می‌تواند سلو‌ل‌های عصبی جدید را رشد دهد و آنها را جایگزین سلو‌ل‌های آسیب دیده كند.

كشف داروی جدید برای رشد سلول‌های مغزی تازه

محققان می‌گویند؛ كشف این دارو به درمان بیماری زوال عقل كه شایع‌ترین نوع آن آلزایمر است، كمك خواهد كرد. در این پژوهش، محققان 1000 ماده شیمیایی مختلف را درون مغز موش‌های آزمایشگاهی وارد كردند تا تاثیر آنها را مشاهده كنند. سپس محققان هشت ماده را شناسایی كردند و از میان آنها یك ماده پروتئینی بیشترین تاثیر را در تولید سلول‌های جدید و سالم مغزی نشان داد كه ماده اصلی تشكیل‌دهنده داروی جدید است. محققان پیش‌بینی كرده‌اند كه ظرف 10 سال آینده دست كم یك میلیون نفر در جهان به بیماری آلزایمر مبتلا خواهند شد و برای پیشگیری از این اپیدمی گسترده باید اقدامات فوری از جمله كشف روش‌های درمانی و پیشگیری مناسب صورت گیرد.

ایبوبروفن خطر مرگ ومیر را در سالمندان كاهش می‌دهد

متخصصان می‌گویند؛ مصرف مسكن ایبوبروفن خطر مرگ و میر را در سالمندان كاهش می‌دهد. این تحقیق حاكیست؛ مصرف مسكن‌های معمولی و گروه داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی خطر بروز حملات قلبی را در سالمندان افزایش نمی‌دهند. این در حالی است كه در تحقیقات گذشته، پژوهشگران ادعا كرده بودند؛ مصرف این قبیل داروها برای سالمندان خطرناك است. در پژوهش جدید متخصصان حتی دریافته‌اند كه مصرف این داروهای مسكن با كاهش خطر مرگ و میر در سالمندان ارتباط دارد اما علت این اثرگذاری مثبت هنوز شناخته نشده است. این پژوهش حاصل مطالعه روی سوابق پزشكی350 هزار سالمند استرالیایی است. با وجود دستیابی به این نتایج مثبت محققان توصیه می‌كنند؛ مردم نباید از داروهای مسكن مگر در مواقع ضروری استفاده كنند.

كشف یك آنتی‌بادی برای درمان و پیشگیری از انواع آنفلوآنزا

محققان در یك پژوهش جدید آنتی‌بادی را كشف كرده‌اند كه برای درمان و جلوگیری از شیوع آنفلوانزا مفید است. دانشمندان می‌گویند؛ این آنتی‌بادی مونوكلونال برای مقابله با ویروس‌های آنفلوآنزای پرندگان، فصلی و خوكی كه در سال 2009 شیوع جهانی داشت، موثر است. دانشمندان آزمایشگاه LLC، دانشكده پزشكی سینای و بیمارستان تحقیقاتی سنت جود نشان داده‌اند كه این آنتی‌بادی به طور بالقوه از شیوع آنفلو‌آنزای خوكی در موش‌های آزمایشگاه جلوگیری كرده و به درمان این بیماری كمك می‌كند. این آنتی‌بادی A06 نام دارد و برای مقابله با سایر نسخه‌های ویروس آنفلوآنزا نیز كاربرد دارد. بر اساس این تحقیق، آنتی‌بادی‌ها در بسیاری از مایعات بدن از جمله اشک، ترشحات دستگاه تنفس، غده بزاق دهان، محتویات روده و ادرار یافت می‌شوند ولی بیشترین غلظت آنها در سرم خون است. به همین دلیل و نیز به علت سهولت بدست آوردن آنها برای انجام آزمایشات مختلف از آنتی‌بادیهای سرم استفاده می‌شود.

کشف دو پادتن برای ساخت واکسن ضد ایدز

دانشمندان آمریکایی با هدف توسعه یک واکسن ضد ایدز، دو پادتن جدید به نام‌های VRC01 و VRC02 را کشف کردند که می‌تواند از توسعه 90 درصد انواع ویروسHIV جلوگیری کنند. با تجزیه ساختار یکی از این دو پادتن (VRC01) می‌توان به روش عملکرد این ماده طبیعی سیستم ایمنی بدن انسان پی برد.

این محققان اظهار داشتند: «کشف این پادتن‌های خنثی‌کننده که با ویروس‌های HIV مبارزه می‌کنند و تجزیه ساختاری که توضیح می‌دهد این دو ماده چگونه عمل می‌کنند، می‌توانند برای توسعه یک واکسن پیشگیری‌کننده این ویروس برای استفاده جهانی امیدهای جدیدی باشند.» این دانشمندان افزودند: «به علاوه، تکنیکی که ما برای پیدا کردن این پادتن‌ها استفاده کردیم استراتژی جدیدی است که می‌تواند برای ساخت واکسن در مقابل بسیاری دیگر از بیماری‌های سخت نیز مفید باشد.» دو پادتن VRC01 و VRC02 می‌توانند به محل پیوند CD4 ویروس متصل شوند. این کار به لنفوسیت‌ها اجازه می‌دهد که به ویروس وصل شوند و از هجوم آن جلوگیری کنند به این ترتیب ویروس نمی‌تواند به سرعت انواع مختلفی از خود را ایجاد کند.

كشف ژن مرتبط با سرطان در سلول‌های بنیادی

دانشمندان یك جهش را در ژن‌های سلول‌های بنیادی شناسایی كرده‌اند كه ادعا می‌كنند؛ این جهش ژنتیكی می‌تواند با بروز سرطان خون و دیگر سرطان‌ها در ارتباط باشد. یافته اصلی از این تحقیق جدید كشف یك جهش تازه در DNA در ژن c-Myb است كه پیش از این ارتباط آن با تعداد مختلفی از سرطان‌ها شناخته شده بود. سلول‌های بنیادی سلول‌های اولیه‌ای هستند که قادر به ایجاد هر نوع سلولی در بدن هستند. آنها می‌توانند تحت تاثیر بعضی شرایط فیزیولوژیک یا آزمایشگاهی به سلول‌هایی با عملکردهای اختصاصی مانند سلول‌های عضلانی قلب یا سلول‌های تولیدکننده انسولین در پانکراس و سایر سلول‌ها تبدیل شوند. سلول‌های بنیادی بالغین، سلول‌های نامتمایزی هستند که در بین سلول‌های تمایز یافته بافت‌ها و اعضای بدن انسان یافت می‌شوند و توانایی نوسازی و تمایز به انواع سلول‌های اختصاصی اصلی بافت یا اعضا را دارند. نقش‌های اولیه این سلول‌ها در یک اعضا زنده شامل حمایت کردن و تعمیر بافت‌هایی است که از آنها به دست می‌آیند.  دانشمندان سلول‌های بنیادی بالغین را در بافت‌های بیشتری نسبت به آنچه قبلا تصور می‌کردند، به دست آورده‌اند. به گفته محققان؛ بافت‌هایی که سلول‌های بنیادی بالغین در آنها یافت می‌شوند عبارت از مغز استخوان، خون محیطی، مغز، عروق خونی، پالپ دندان، عضله اسکلتی، پوست، کبد، پانکراس، قرنیه، شبکیه و سیستم گوارش هستند.

موسیقی درمانی برای بیماران سكته مغزی مفید است

پژوهشگران تاكید كردند: موسیقی درمانی برای بیمارانی كه سابقه سكته مغزی داشته‌اند، مفید است. محققان می‌گویند: از مدت‌ها پیش می‌دانستیم كه گوش دادن به موسیقی می‌تواند استرس را كاهش دهد و این بار در یك تحقیق جدید دریافته‌ایم كه موسیقی به بهبود حركات در مبتلایان به سكته مغزی كمك می‌كند. متخصصان موسیقی درمانی با تكنیك‌هایی آموزش داده می‌شوند كه فعالیت‌های مغز را تحریك می‌كنند و طوری هدف گرفته می‌شوند كه كارآیی بیماران را بهبود بخشند. یك تكنیك معمول «تحریك صوتی ریتمیك» است كه به ارتباطات بین ریتم و حركت متكی است. در این روش آوای یك ضرب خاص برای تحریك حركت در بیمار بكار گرفته می‌شود. در این تحقیق كه حاصل بازبینی روی هفت پژوهش كوچك است 184 داوطلب حضور داشته‌اند. محققان دانشگاه تمپل در آمریكا متذكر شدند كه این بازبینی پژوهشی بر تاثیرات مثبت موسیقی درمانی روی بیماران سكته مغزی تاكید می‌كند. در این تحقیق از سایر تكنیك‌های موسیقی درمانی برای بهبود گفتار، رفتار و تسكین درد در این بیماران كه به آسیب‌ مغزی دچار شده بودند،‌ استفاده شد و در برخی موارد نتایج آزمایشات مثبت و البته محدود بود.

مصرف شكلات برای زنان باردار مفید است

یك تحقیق جدید نشان داده است كه خوردن شكلات حداقل سه نوبت در هفته می‌تواند احتمال بروز مشكلات و ناراحتی‌های خطرناك را در زنان باردار به میزان قابل توجهی كاهش دهد. این تحقیق نشان داد: زنانی كه به طور منظم در دوران بارداری شكلات مصرف می‌كنند، كمتر در معرض ابتلا به «پره اكلامپسیا» قرار می‌گیرند. گفتنی است، این بیماری در دوران بارداری موجب افزایش فشار خون می‌شود و یكی از شایع‌ترین مشكلات دوران بارداری است. این بیماری می‌تواند باعث بروز ناراحتی‌ها و مشكلات بارداری پس از اختلال در رشد عروق خونی در جفت شود و علامت اصلی آن افزایش فشارخون در مادر است. این عارضه همچنین می‌تواند روی جنین تاثیر گذاشته و موجب اختلال در رسیدن مواد غذایی به جنین شود كه در این صورت زایمان زودرس یا دیگر مشكلات بروز می‌كند. در این پژوهش، محققان دانشگاه ییل روی 2500 زن باردار مطالعه كرده و نتایج تحقیقات خود را در مجله آمریكایی سالانه‌های همه‌گیرشناسی منتشر كرده‌اند.

افسردگی، خطر ابتلا به الزایمر را تشدید می‌كند

محققان هشدار دادند: ابتلا به افسردگی خطر بروز الزایمر و اختلال مشاعر را در سنین بالاتر و سالمندی تا دو برابر افزایش می‌دهد. پژوهشگران در این تحقیق، روی اطلاعات مربوط به 949 نفر با میانگین سنی 79 سال آزمایش و بررسی كردند. در آغاز پژوهش هیچ یك از شركت كنندگان به زوال عقل مبتلا نبودند و از نظر ابتلا به افسردگی هم با پرسشنامه‌هایی تحت آزمایش قرار گرفتند. این بررسی‌ها نشان داد كه 125 نفر از شركت‌كنندگان یا تقریبا 13 درصد از آنها در آغاز پژوهش به افسردگی مبتلا بودند. این افراد تا 17 سال تحت مطالعه قرار داشتند. در پایان مطالعات 164 نفر از شركت كنندگان به زوال عقل دچار شدند كه 136 نفر آنها بویژه گرفتار آلزایمر شدند. مقایسه‌ها نشان داد: احتمال بروز زوال عقل در بیماران افسرده، 70 درصد بیشتر از افراد سالم بوده است. احتمال بروز زوال عقل در افرادی كه علایم افسردگی نداشتند، 21/0 و در كسانی كه دارای علایم افسردگی بودند، 34/0 محاسبه شد. به گفته پژوهشگران، این نتایج بدون در نظر گرفتن، جنسیت، سن، تحصیلات و فاكتورهای ژنتیكی موثر در بروز آلزایمر بدست آمده‌اند.

روغن درخت چای خاصیت ضد سرطانی دارد

دانشمندان در یك تحقیق جدید دریافته‌اند كه روغن درخت چای خاصیت ضد سرطانی دارد.

نتایج این تحقیق نشان داده است كه از روغن درخت چای می‌توان در آینده به عنوان یك روش درمانی موثر، سریع، ایمن و ارزان قیمت برای سرطان‌های پوستی غیر از ملانوم استفاده كرد. در این پژوهش سه ساله كه در گروه تحقیقاتی دانشگاه غرب استرالیا انجام گرفته مشخص شد: تومورهای جامدی كه زیر پوست بدن موش‌های آزمایشگاهی رشد كرده و با فرمول روغن درخت چای تحت درمان قرار گرفتند، رشد تومور را متوقف كرده و ظرف یك روز درمان،‌ تومور را سركوب می‌كند. پس از سه روز دیگر تومور قابل تشخیص نخواهد بود.

روغن درخت چای یك منبع طبیعی و احیا شدنی از درخت چای بومی نیو سوت ویلز است.

آنتی‌اکسیدان‌ها، عروق را سالم نگه می‌دارند

مصرف بلندمدت مکمل‌های آنتی‌اکسیدان تاثیر مثبتی بر متابولیسم چربی و قند و همچنین فشار خون در بدن دارند و با ایجاد انعطاف در عروق نقش مهمی در کمک به بیماران قلبی ایفا می کنند. نتایج تحقیقات دانشمندان نشان داد که مصرف آنتی‌اکسیدان‌هایی نظیر ویتامین C و E، کوآنزیم کیو 10 و همچنین کپسول‌های سلنیوم در ارتباط با متابولیسم بهتر گلوکز و لیپیدها و کاهش فشار خون موثر بوده و در نهایت به انعطاف عروق در بیماران قلبی کمک چشمگیری می‌کنند. انجام آزمایش بر روی 70 بیمار مبتلا به نابهنجاری‌های عروقی نشان داد مصرف مکمل‌های آنتی‌اکسیدان به مدت شش ماه در این گروه منجر به انعطاف بیشتر عروق خونی شد که از نشانه‌های مهم سلامت قلبی عروقی می‌باشد و همچنین این بیماران وضعیت بهتری را از لحاظ قند خون و میزان کلسترول از خود نشان دادند.

وقفه تنفسی حین خواب برای سلامت قلبی مردان میانسال خطرناك‌تر است

پژوهشگران هشدار دادند كه اختلالات تنفسی ناشی از عارضه «وقفه تنفسی حین خواب» می‌توانند خطر ابتلا به مشكلات و بیماری‌های قلبی در مردان را از میانسالی تا سن 70 سالگی تشدید كند. دكتر دانیل گوتلیب محقق دانشگاه بوستن در آمریكا در این باره گفت: در حالی که در بسیاری از بیماران اختلال وقفه تنفسی خواب تشخیص داده نمی‌شود، این عارضه می‌تواند احتمال بروز بیماری‌های قلبی عروقی و نارسایی‌های قلبی را در رده سنی مذكور افزایش دهد و به نظر می‌رسد كه این روند فقط در مورد مردان میانسال تا 70 ساله صدق می‌كند. پژوهشگران در آمریكا خاطرنشان كردند: در افرادی كه دچار حالت شدید وقفه تنفسی هنگام خواب هستند، خطر مرگ زودهنگام تا 46 درصد افزایش می‌یابد اما در اشخاصی كه با شكل خفیف این عارضه مواجه هستند، چنین خطری وجود ندارد.  همچنین به گفته محققان دانشگاه جان هاپكینز در بالتیمور، بروز اختلالات شدید تنفسی در هنگام خواب خطر مرگ و میر را افزایش می‌دهد و این خطر در مردان 40 تا 70 ساله به مراتب بیشتر است. در حالت وقفه تنفسی هنگام خواب بخش فوقانی مجاری تنفسی در طول خواب مسدود می‌شود و یكی از علائم مهم این عارضه خر و پف كردن شدید است. وقفه تنفسی هنگام خواب ارتباط مستقیم با چاقی، افزایش فشار خون، نارسایی قلبی و سكته مغزی دارد.

برچسب ها: سلول‌های بنیادی، سكته مغزی، زندگی آنلاین، خواندنی های پزشكی، ضد سرطانی تعداد بازديد: 712 تعداد نظرات: 0