Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 01:40

6
اسفند
خواندنی های پزشكی

خواندنی های پزشكی

بررسي‌هاي محققان موسسه تحقيقات ايمونولوژي و سرطان‌شناسي دانشگاه...

خواندنی های پزشكی

 

 

آیا B3 ضد قارچ است؟

بررسی‌های محققان موسسه تحقیقات ایمونولوژی و سرطان‌شناسی دانشگاه مونترال نشان داده است كه ویتامین B3 می‌تواند در درمان عفونت‌های قارچی مفید باشد. به گزارش خبرگزاری فرانسه طبق مقاله‌ای كه در مجله علمی Nature medicine به چاپ رسیده است، عفونت قارچی منجر به بروز مشكلات حاد و خطرناكی در مبتلایان به ایدز، بیماران تحت شیمی‌درمانی و بیماران دریافت‌كننده عضو می‌شود. گرچه برای عفونت قارچی درمان‌های متعددی وجود دارد ولی ظهور نمونه‌های مقاوم، خبر چندان خوبی نیست. محققان در بررسی‌های خود موفق به شناسایی نوعی آنزیم در قارچ Candida albicans به نام HSt3 شده‌اند كه برای رشد و ادامه حیات آن ضروری است. طبق تحقیقات روشن شد انجام برخی اصلاحات ژنتیكی و فارماكولوژیكی بر روی این آنزیم به كمك نیكوتینامید (فرمی از ویتامین B3) سبب كاهش كشندگی سم آلبیكان‌ها در موش‌ها می‌شود. خوشبختانه تمام نمونه‌های آلیكان‌ها اعم از نمونه‌های نرمال و نمونه‌های مقاوم به داروی آن به نیكوتینامید حساس است. به گفته دكتر مارتین ریموند استاد بخش بیوشیمی دانشگاه مونترال، كشف درمان‌های جدید برای مقابله با آلبیكان‌ها ضروری است زیرا آنها یكی از دلایل اصلی عفونت‌های بیمارستانی و مرگ و میر بالا هستند و كشف جدید می‌تواند راه‌گشای درمان‌های جدید ضدعفونت‌های قارچی بدون عوارض جانبی باشد.

 

كلسترول  بالا مساوی است با افسردگی

محققان می‌گویند مسایل ژنتیكی و میزان كلسترول از جمله علل بروز افسردگی در سالمندان محسوب می‌شود كه بر حسب جنسیت متفاوت است. به گزارش خبرگزاری فرانسه ملكول‌های چربی یا لیپیدها از جمله عوامل دخیل در بروز افسردگی‌اند ولی تاكنون هیچ نوع تحقیقی در رابطه با تاثیر جنس یا پروفایل ژنتیكی بر افسردگی انجام نشده بود. محققان فرانسوی دانشگاه مونتپولیه ادعا كرده‌اند بین میزان كلسترول، ژنتیك و بروز افسردگی در زنان و مردان سالمند ارتباطی وجود دارد. محققان در بررسی‌های خود بر روی 1040 زن و 752 مرد بالای 65 سال به مدت 7 سال و بررسی میزان چربی و ژنوتیپ ژن حامل سروتونین متوجه شدند كاهش میزان كلسترول خوب در زنان می‌تواند سبب افزایش 50 درصدی افسردگی، بالا رفتن خطرات حملات قلبی و عروقی و تجمع چربی و قند در عروق خونی شود. در عوض كاهش كلسترول بد نیز در مردان می‌تواند احتمال ابتلا به افسردگی را تا 2 برابر افزایش دهد. همچنین وقتی در مردی هر دو ژن بلند و كوتاه سروتونین وجود دارد احتمال بروز افسردگی 7/2 مرتبه افزایش می‌یابد. اما وقتی تنها ژن كوتاه وجود دارد این احتمال 6 برابر می‌شود. در زنان برخلاف مردان مسایل ژنتیكی در بروز افسردگی دخیل نیست! براساس پژوهش‌ها در زمان احتمال سكته قلبی عروقی با افزایش خطر افسردگی و كاهش HDL افزایش می‌یابد. این در حالی است كه در میان مردان پایین بودن میزان LDL خطر سكته‌های قلبی عروقی را كاهش می‌دهد اما احتمال ابتلا به افسردگی را بالا می‌برد.

 

ژن‌تراپی در نقص ایمنی

بعد از تحقیقات 20 ساله گروهی از پژوهشگران ایمونولوژی و هماتولوژی بیمارستان نكر پاریس و پژوهشگران موسسه انسرم در مجله New England مقاله‌ای به چاپ رساندند كه نشان می‌دهد از میان 9 كودك مبتلا به نقص ایمنی در فرانسه كه بین سال‌های 1999 تا 2002 تحت درمان تزریق ژن قرار گرفتند، 8 نفر بهبودی كامل پیدا كرده‌اند.به گزارش خبرگزاری فرانسه این كودكان كه مجبور بودند تا زمانی كه اهداكننده مغز استخوان پیدا شود، درون اتاق‌های استریل مخصوص زندگی می‌كنند، حالا می‌توانند در كنار خانواده زندگی كاملا نرمالی را تجربه كنند. در حقیقت كودكان مبتلا به نقص سیستم ایمنی هنگام تولد به دلیل نداشتن لمفوسیست‌های T سیستم ایمنی نداشته و ممكن است به عفونت‌های سختی مبتلا شوند. در صورتی كه اهداكننده مغز استخوان پیدا شود در 80 درصد موارد بهبود می‌یابند اما اگر بدن نوزاد پیوند را نپذیرد احتمال موفقیت 30 تا 50 درصد است. دلیل ابتلا به این بیماری فقدان ژن مشخصی روی كرومزوم X است. محققان در سال 1990 تصمیم گرفتند این ژن را به درون سلول‌های بنیادی مغز استخوان تزریق كنند و بعد از انجام یك سری آزمایش بر روی موش‌ها نهایتا این مساله بر روی یك نوزاد یك ماهه كه اهداءكننده‌ای نداشته در سال 1999 آزمایش شد و موفقیت‌آمیز بود و بعد از 2 ماه سیستم ایمنی كودك فعالیت خود را آغاز كرد. تا سال 2002، 10 كودك مورد آزمایش قرار گرفتند كه متاسفانه 2 كودك در اثر ابتلا به لوسمی فوت كردند. در حال حاضر برای آنكه این نوع درمان از حالت آزمایشی خارج شود محققان انگلیسی و بوستنی هم دست به كار شده‌اند تا در این موفقیت شریك شوند.

 

آخرین متد درمان ناباروری

محققان می‌گویند برای داروی لتروزول كاربردی جدید در درمان ناباروری یافته‌اند. به گزارش خبرگزاری فرانسه طبق تحقیقات پژوهشگران موسسه باروری ویسكونزین آمریكا و طبق مقاله‌ای كه در مجله medical obstet Gynecol به چاپ رسیده است این دارو دقیقا همان تاثیرات سیترات كلومیفن را دارد با این تفاوت كه آثار سوء سیترات را ندارد. داروی لتروزول داروی موثری برای درمان عدم تخمك‌گذاری حاد در زنان، كاهش ذخیره تخمدانی و ناباورهای بدون دلیل است. این دارو همچنین می‌تواند میزان استفاده از گونادوتروپین در درمان زنانی كه از سیترات كلومیفن استفاده كرده و نتیجه نگرفته‌اند را افزایش دهد.

 

یك تیر و دو نشان!

رزوارتول نوعی تركیب طبیعی است كه سال‌هاست به دلیل داشتن خواص ضدپیری مورد مطالعه قرار گرفته است. گروهی از محققان ثابت كرده‌اند كه این تركیب می‌تواند سبب كاهش وزن در پستانداران شود. به گزارش خبرگزاری فرانسه و طبق مقاله‌ای كه 22 ژوئن 2010 در مجله BMC physiology به چاپ رسید، رزوارتول نوعی تركیب پلی‌فنولیك بوده و در برخی میوه‌ها مثل پوست انگور یافت می‌شود. از جمله خواص مهم آن افزایش طول عمر است. بررسی‌های اخیر بر روی موش‌های آزمایشگاهی نشان داده است این تركیب طبیعی می‌تواند به طور كامل بر سلامت عمومی موش‌هایی كه رژیم پرچرب دارند تاثیر بگذارد. محققان به رژیم غذایی موش‌ها رزوارتول اضافه كرده و به مدت 4 هفته وزن، متابولیسم و درجه حرارت بدن آنها را زیر نظر گرفتند و متوجه شدند مصرف این ماده سبب كاهش 13 درصدی دریافت مواد غذایی و افزایش 29 درصدی متابولیسم می‌شود. به عبارت ساده‌تر این تركیب در كاهش وزن دخیل است و به نظر می‌رسد كشف اخیر قدمی مهم در پیشرفت درمان‌های ضدچاقی در انسان باشد.

 

تولید واكسنی برای سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم سرطانی بسیار بدخیم و مهاجم است كه توسط نوعی ویروس با نام HPV ایجاد می‌شود. 80 درصد موارد این ویروس سرطان‌زا نیست. تنها نوع بسیار خطرناكی از آن به نام Type16 یا HPV-16

است كه می‌تواند مسبب ابتلا به سرطان دهانه رحم شود. این ویروس به راحتی از طریق مقاربت منتقل می‌شود. محققان موفق به تولید نوعی واكسن پیشگیری‌كننده شده‌اند كه البته نمی‌تواند سبب بهبودی مبتلایان شود اما بر روی نوجوانانی كه هنوز روابط جنسی را آغاز نكرده‌‌اند موثر است. این واكسن در یك دوره 6 ماهه در 3 دوز متفاوت تزریق می‌شود. قیمت آن 438 یورو است. شایان ذكر است سالانه حدود 258 هزار زن در اثر ابتلا به سرطان دهانه رحم در سراسر دنیا فوت می‌كنند و تولید این واكسن می‌تواند گامی بلند در پیشگیری از این مرگ و میر باشد.

 

ریه مصنوعی در راه است

محققان آمریكایی دانشگاه یال توانسته‌اند نخستین قدم را در جهت كاشت ریه‌های مصنوعی بیو در موش‌ها بردارند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، طبق مقاله‌ای كه در مجله Science به چاپ رسیده است محققان برای رسیدن به این هدف ابتدا ریه موش‌های بالغ را جدا كرده و تمامی سلول‌های آن را به كمك مواد ضدعفونی‌كننده از بین بردند و تنها قالب را نگه داشتند بعد آن را در یك بیوراكتور كه محرك محیط ریوی جنینی بود نگهداری كرده و گونه‌های مختلف سلولی را به آن افزودند تا راه‌های تنفسی و عروق دوباره شكل بگیرند. بعد از یك هفته ریه جدید ‌آماده پیوند شد و در عملی 2 ساعته به موش‌ها پیوند خوردكه بسیار موفقیت‌آمیز هم بود. محققان معتقدند هنوز برای تولید ریه مصنوعی بیو برای انسان نیاز به تحقیقات بیشتری دارند و باید به این موضوع توجه داشت كه یك انسان سالم روزانه 15 هزار لیتر هوا را به داخل ریه‌هایش می‌كشد و ریه 150 مترمربع تبادل هوا دارد یعنی چیزی مساوی با 75 برابر تبادلات پوست. یك ریه مصنوعی باید غیر از تبادل گازها بتوان ذرات معلق خارجی را نیز فیلتر كند.

 

سپر ژل واژینال در برابر HIV

در آفریقای جنوبی، 20 درصد از جمعیت به ویروس ایدز آلوده‌اند. در این میان زنان بیش از مردان و در سنین پایین‌تر آلوده می‌شوند دلیل آن هم این است كه استفاده از كاندوم‌های زنانه رایج نیست و زنان برای سالم ماندن مجبورند به مردان اعتماد كنند. در حال حاضر محققان موفق به تولید نوعی ژل واژینال حاوی تركیبات ضدویروس ایدز شده‌اند كه می‌تواند تا 50 درصد احتمال آلودگی را كاهش دهد. بررسی‌ها حاكی از آن است كه ژل حاوی 1 درصد تركیبات آنتی‌رتروویرال می‌تواند در پیشگیری از ابتلای یك‌دوم زنان به ایدز مفید باشد. طبق مقاله‌ای كه در مجله Science به چاپ رسیده است محققان در آفریقای جنوبی (Caprisa) پس از زیر نظر گرفتن 890 زن كه نیمی از آنها از ژل استفاده می‌كردند متوجه شدند در صورت استفاده، احتمال آلوده شدن به ایدز طی یك سال 50 درصد و طی 5/2 سال 39 درصد كاهش می‌یابد و زنانی كه به طور مدام به مدت 30 ماه از این ژل استفاده می‌كنند تا 54 درصد از آلودگی با ویروس ایدز درامانند. تاكنون هیچ‌گونه عوارضی برای این ژل ذكر نشده است.

 

سم مار در خدمت انسان

دانشمندان ژاپنی در یك تحقیق جدید با بررسی چگونگی واكنش بدن به سم‌ مارها به یافته‌های جدیدی دست یافته‌اند كه نشان می‌دهد: می‌توان از این سموم برای كشف روش‌های

جدید درمان بیماری های قلبی و سرطان استفاده كرد.

این پژوهشگران ادعا كردند كه با مسدود كردن پروتئین یافت شده روی سطح گلبول های خونی موسوم به پلاكت‌ها توسط این سم‌ها هم می‌توان با لخته شدن نامنظم خون مقابله كرد و هم از انتشار سرطان های خاص در سرتاسر بدن جلوگیری كرد. به گزارش روزنامه آنلاین یو اس ای تودی، برخی از این سموم مانع از تشكیل لخته‌های خونی توسط پلاكت‌ها می‌شوند به همین خاطر محل مارگزیدگی در بدن دچار خونریزی شدید می شود.

 

امیدی تازه برای درمان پاركینسون

دومین دلیل معلولیت عصبی در درمان سالمندان بیماری پاركیسنون است. ارزش‌ها و خشكی ناشی از بیماری در حقیقت به دلیل از بین رفتن نرون‌های ناقل دوپامین در مغز است. بررسی‌های محققان مركز تحقیقات موسسه مغز و نخاع، موسسه CNRS و Inserm نشان داده است مشكلات حركتی بیماران می‌تواند به دلیل از بین رفتن نوع دیگر از نرون‌ها یعنی نرون‌های كولینرژیك نیز باشد.

طبق نتایج تحقیقاتی كه در مجله Clinical Investigation به چاپ رسیده است. كشف جدید می‌تواند پتانسیل تازه‌ای برای درمان‌های فارماكولوژیك ایجاد كند. خصوصا بیمارانی كه به درمان‌های مقدماتی دوپامین مقاوم شده‌اند.

در بیماری پاركینسون، نشانه‌ها و علایم بیماری معمولا با درمان دوپامین از بین می‌رود ولی در صورتی كه فرد مبتلا به درمان مقاوم شود، مشكلات حركتی و سقوط‌های مكرر بسیار آزاردهنده است. محققان معتقدند ساختاری غیروابسته به دوپامین مغز در حركات و كنترل تعادل نقش دارد كه از استیل كولین سود می‌برد و این امر راهگشای درمانی مفیدی است و به عنوان مثال با تحریك نرون‌های كولینوژیك در بیماران مبتلا به پاركینسون پیشرفته می‌توان مشكلات تعادل را در آنها بهبود بخشید.

 

 

برچسب ها: زندگی آنلاین، خواندنی های پزشكی، ریه مصنوعی تعداد بازديد: 811 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز