Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 13:02

18
اردیبهشت
دشمنان نامرئی انسان

دشمنان نامرئی انسان

زندگی ما در مقایسه با زندگی افراد دو نسل قبل (پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های‌مان) صد میلیون برابر بیشتر در معرض خطر تشعشعات الكترومغناطیسی است.

تحريريه دنيای سلامت

 

 

تشعشعات الكترومغناطیسی پیرامون ما را پر كرده‌اند؛ به‌خصوص از طریق تلفن‌ها. زندگی ما چنان با الكترومغناطیسی گره خورده است كه اغلب لحظه‌ای هم به خطرات ناشی از آنها برای سلامت خود و تمام اطرافیان‌مان نمی‌اندیشیم.

زندگی بدون تلفن‌ها و سایر وسایل بی‌سیمی، غیر قابل تصور شده است و نگرانی‌های دانشمندان و پژوهشگران در این زمینه هر روز بیشتر می‌شود.

زندگی ما در مقایسه با زندگی افراد دو نسل قبل (پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های‌مان) صد میلیون برابر بیشتر در معرض خطر تشعشعات الكترومغناطیسی است.

چندی پیش سازمان سلامت جهانی، تمام اطلاعات به دست آمده در این زمینه را مورد بررسی قرار داد و تلفن‌های همراه را سرطان‌زا و خطرناك دانست هنوز بسیاری از اثرات مخرب آنها مشخص نشده، اما آنچه كاملاً مسلم اســت، اثـرات زیــانبـار تشـــعــشعات الكترومغناطیسی روی تومورهای مغزی، آسیب دیدگی‌های DNA مشكلات مربوط به ناباروی و اُتیسم می‌باشد.

استفاده از تلفن‌های بی‌سیم از سال 1997 تاكنون رشد بی‌رویه‌ای داشته و از صد میلیون به 5 بیلیون رسید و همچنان در حال افزایش است و نشان می‌دهد كه دنیا با تهدیدی بسیار گسترده و خطرناك روبه‌روست پزشكان و پژوهشگران خطر این تشعشعات را از خطرات سیگار نیز بیشتر می‌دانند.

در برخی از كشورها مثل آلمان، استفاده از سیستم‌های بی‌سیمی كاهش یافته و حتی كشور آلمان به سایر كشورهای همسایه‌اش نیز در این باره اخطار داده است؛ اما وقتی كه صحبت از تلفن‌های بی‌سیم می‌شود، نیاز به آگاهی تك‌تك افراد است و اصلی‌ترین تغییرات را باید خود مردم ایجاد كنند.

مردم بدون تلفن همراه خانه را ترك نمی‌كنند و خیلی زود فراموش می‌كنند كه در واقع چه خطری را برای خود و اطرافیان‌شان به وجود می‌آورند؛ تا جائی‌كه اغلب حتی از این تلفن‌ها به عنوان ساعت زنگدار برای بیدار شدن از خواب نیز استفاده می‌كنند! 
  

تشعشعات الكترومغناطیسی همه جا وجود دارند؟

آشناترین شكل این تشعشعات، نور و روشنایی است ولی بخشی از آن به دنیای مدرنیته و تكنولوژی مربوط است، اشعه‌های ایكس، امواج رادیویی، مایكروویوها و . . . تشعشعات الكترومغناطیسی اشكال مختلف و اساساً تفاوت‌های زیادی با هم دارند؛ مثلاً طول موج‌های كوتاه‌تر، نوسانات انرژیی بیشتری دارند؛ مثل اشعه‌های x و گاما.

آنها می‌توانند بافت‌های زنده را تخریب كنند. موج‌های بلندتر مثل امواج تلویزیونی، امواج رادیو و مایكروویوها نوسانات و انرژی كمتری دارند و معمولا به بافت‌های زنده آسیب نمی‌رسانند. در سال 1993، مصاحبه‌ای با یك مرد اهل فلوریدا شد.

آن مرد در سال 1988 به همسرش یك تلفن همراه كادو داده بود و هفت ماه بعد، پزشكان متوجه شدند كه او دچار تومور مغزی است كه بسیار شبیه و هم اندازه آنتن تلفن بوده!

یك ماه بعد این زن جان خود را از دست داد، آیا تلفن همراه عامل مرگ او بود؟ پژوهشگران می‌گویند، تلفن همراه روی مغز او اثر گذاشته بود و از آنجا كه بافت‌های مغزی او مستعد ایجاد تومور مغزی بودند، این اتفاق ناگوار برایش رخ داد.

در سال 1994، دانشمندان دانشگاه واشنگتن، تحقیقات گسترده‌آی را روی موش‌های آزمایشگاهی انجام دادند.

این موش‌ها در معرض تشعشعات الكترومغناطیسی تلفن‌های همراه قرار گرفتند و دچار آسیب‌دیدگی مغزی DNA شدند.

بعد از آن دانشمندان سوئدی در سال 2003، دریافتند كه تشعشعات الكترومغناطیسی از جریان یافتن خون در مغز جلوگیری می‌كند و باعث افزایش توده‌های سمی در خارج مغز می‌شود.

مسدود شدن رگ‌های خونی، آسیب دیدگی عصب‌ها و بسیاری عوارض دیگر از خطرات به كارگیری این تشعشعات زیانبار در زندگی بشر كنونی است كودكان به دلیل داشتن گوش‌های كوچك‌تر، امواج رادیویی بلندتری را جذب می‌كنند و به همین دلیل دچار آسیب دیدگی‌های جدی‌تر می‌شوند.

مغزهای جوان و خطرات تشعشعات الكترومغناطیسی

نگرانی اصل پژوهشگران و پزشكان، آسیب دیدگی عصبی و مغزی مغزهای جوان و در حال رشد است در چنین مواقعی حتی چند میلی‌متر فاصله بین تلفن‌های همراه و مغز آنها لازم و حیاتی است كودكان به دلیل كوچك‌تر بودن گوش‌های‌شان، به منبع اصلی تشعشعات نزدیك‌تر‌ند كودكان زیرر هشت سال، این تشعشعات را دوبرابر بیشتر دریافت می‌كنند.

50 دقیقه صحبت كردن با تلفن همراه باعث افزایش متابولیزم گلوكز در برخی از نواحی مغز كه نزدیك به آنتن تلفن است، می‌شود این بخش‌های مغز مربوط به زبان، تصمیم‌گیری، فرایندهای عاطفی و اجتماعی است، به همین دلیل كودكان در معرض خطرات جدی قرار می‌گیرند.

آسیب‌های مداوم و متوالی ادامه دارند و تصورش را بكنید كه در 10-15 سال آینده چه اتفاقاتی ممكن است برای كودكان نسل بعد بیفتد.

مطالعات نشان می‌دهند كه تلفن‌های همراه روی باروری افراد نیز اثر می‌گذارند. اشعه‌های تلفن همراه باعث فروپاشی DNA در سلول‌های تخمدان شده و توانایی تولید مثل را كاهش می‌دهند.

تكنولوژی تلفن همراه بسیار جدید است و عوارض آن در درازمدت كاملاً روشن می‌شود. صنعت تلفن همراه اصرار دارد كه پژوهشگران هر چه زودتر تحقیقات بیشتری را در این رابطه انجام دهند تا بتواند محصولات متفاوت‌تری را به مردم معرفی كند.

برای این منظور نیاز به اطلاعات بیشتر است آگاه‌سازی مردم باید گسترده‌تر شود متاسفانه تمام این اتفاقات نیاز به زمان نسبتاً طولانی دارند و حتی ممكن است با وجود آگاهی مردم از خطرات حتمی این اشعه‌ها، باز هم گامی موثر در راه محدود كردن استفاده از آنها برداشته نشود.

 

مثلا مردم سال‌های سال است كه از خطرات ناشی از سیگار اطلاع دادند، ولی همچنان تعداد افراد سیگاری كمتر نمی‌شود.

تحقیقات دانشمندان در زمینه خطرات ناشی از تشعشعات الكترومغناطیسی تاكنون حاكی از آن می‌باشند كه:

تلفن‌های همراه، جزء وسایل سرطان‌زا هستند.  تشعشعات تلفن‌های همراه باعث آسیب دیدگی DNA، ناباروری و از دست دادن حافظه می‌شود.

استفاده از تلفن‌های همراه متابولیزم گلوكز را افزایش داده و بخش‌هایی از مغز را كه مربوط به پردازش حواس، زبان، تصمیم‌گیری، مهارت‌هایی اجتماعی و عاطفی است، تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

از خود در برابر تشعشعات الكترومغناطیسی محافظت كنید:

1- هنگام صحبت كردن با تلفن همراه سعی كنید تلفن را كمی از گوش خود دور نگه دارید. حتی بهتر است تلفن را در دست نگه دارید و با آن صحبت كنید (از ه‍دست استفاده كنید) و تا جائی‌كه ممكن است، تلفن خود را خاموش كنید.

2- در طول روز گوشی تلفن همراه را زیاد نزدیك خود نگه ندارید و تشعشعات آن از شما كمی دور باشد.

3- وقتی‌كه كیفیت سیگنال‌دهی تلفن شما ضعیف است، آسیب‌های ناشی از تشعشعات بیشتر می‌شود؛ پس در مواقعی از تلفن همراه استفاده كنید كه آنتی‌دهی همراه است.

4- در حین رانندگی، داخل آسانسور، قطار و هواپیما از تلفن همراه استفاده نكنید، زیرا تشعشعات آن بیشتر است.

5- به جای تلفن زدن از شیوه‌های دیگر ارتباطی استفاده كنید.

6- اتاق خواب خود را از این تشعشعات دور نگه دارید. از تلفن همراه به عنوان ساعت زنگ‌دار استفاده نكنید از پتوهای الكتریكی استفاده نكنید.

7- در مورد دستیابی به اینترنت نیز از اینترنت بی‌سیم (وایرلس) استفاده نكنید.

8- از پرینتر، موس، كیبورد و سایر وسایل جانبی كامپیوتر به صورت بی‌سیم استفاده نكنید.

9- از مونیتورهای كوچك وایرلس مخصوصاً در نزدیك تختخواب و بالش‌تان استفاده نكنید.

برچسب ها: تشعشعات الكترومغناطیسی، تلفن‌ها، تلفن‌های بی‌سیم، خطر تشعشعات الكترومغناطیسی، سیستم‌های بی‌سیمی، امواج تلویزیونی، آسیب‌دیدگی مغزی، تلفن‌ همراه تعداد بازديد: 601 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز