Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 10:17

26
بهمن
مراقبت از سر را جدی بگیرید (1)

مراقبت از سر را جدی بگیرید (1)

بعد از ضربه سر ممكن‌است فراموشی نسبت به حوادث قبل یا بعد از بروز حادثه به‌وجود آید، اما میزان تأثیر ضربه مغزی در بروز آلزایمر نامعلوم است.

اعظم میرحاج

 

 

احتمال بروز آسیب و صدمه به بدن در سراسر عمر برای افراد وجود دارد كه مسائل و مشكلات متعددی برای سلامت ارگان‌های خارجی و داخلی به وجود می‌آورد. آنچه در این بین شاید مهم‌تر از بقیه باشد، صدمات مربوط به سر است این حساسیت به علت وجود مغز و اهمیت حیاتی آن برای عملكرد همه قسمت‌های بدن می‌باشد.

مغز مركز سیستم عصبی و مهم‌ترین و حیاتی‌ترین عضو بدن است كه نظارت بر تمام اعضای حسی، تنظیم تمامی اعمال بدن و همه فعالیت‌های ذهنی به‌عهده اوست. به دلیل همین اهمیت فوق‌العاده به‌طور طبیعی به وسیله محفظه استخوانی جمجمه و مقدار معینی مایع مغزی نخاعی حفاظت می‌شود. پس ما نیز باید به اندازه كافی مراقب و مواظب سرمان باشیم.

متأسفانه احتمال ضربه به سر در جامعه شهرنشینی كنونی زیاد است. حوادث جاده‌ای، نزاع و سقوط از جمله علل شایع هستند. اغلب حادثه دیدگان با ترس از خونریزی به اورژانس مراجعه می‌كنند و شاید كمتر به فكر عوارضی باشند كه در درازمدت ممكن است پیش آید. در این رابطه باورهای مختلفی در بین افراد وجود دارد.

عده‌ای معتقدند كه اگر خون از بینی مصدوم بیابد. فرد ضربه مغزی شده است؛ در غیر این صورت مشكلی پیش نیامده و فقط نیاز به استراحت در منزل است عده‌ای نیز اعتقاد دارند كه انجام عسكبرداری ساده كافی است و برخی افراد انجام «سی تی اسكن» را ضروری می‌دانند. نكته مهم این است كه پس از هر گونه ضربه سر مراجعه به پزشكی و انجام معاینات تخصصی الزامی ا‌ست.

ضربه سر و فراموشی

بعد از ضربه سر ممكن‌است فراموشی نسبت به حوادث قبل یا بعد از بروز حادثه به‌وجود آید، اما میزان تأثیر ضربه مغزی در بروز آلزایمر نامعلوم است. روند آسیب در بیماری آلزایمر مربوط به بخشی از قسمت گیجگاهی مغز می‌باشد كه نقش مهمی در نگهداری اطلاعات، حافظه و یادگیری دارد.

معمولاً بیماری از این قسمت آغاز شده و با درگیر شدن سایر قسمت‌ها، اختلالات ذهنی و جسمی مربوط به بیماری در فرد بروز می‌نماید. اما درمورد صدمات وارده به سر، بسته به اینكه چه نوع و با چه شدتی و به كدام قسمت وارد شده باشد، ممكن است باعث آسیب موقت یا دائمی مغز شود كه برخی از این آسیب‌ها می‌تواند در آینده زمینه‌ساز بروز بیماری آلزایمر باشد.

ضربه مغزی

ضربه مغزی مخصوصاً اگر توام با از دست دادن هوشیاری باشد، خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد. طبق تحقیقات انجام شده ضربه سر منجر به بیهوشی می‌تواند باعث از بین رفتن بخشی از نسوج مغزی شود كه هر قدر ضربه شدیدتر باشد، مقدار بیشتری از نسوج مغز نابود می‌شود. پس ضربه سر همراه با بیهوشی اثرات بیشتری در احتمال بروز بیماری آلزایمر دارد.

البته حتی فردی كه پس از صدمه سر هوشیار بوده و به ظاهر هیچ مشكلی ندارد، ممكن است بعد از چند روز، ماه یا حتی سال علائمی نشان دهد كه مربوط به همین ضربه و صدمه مغز باشد. همچنین ضربه یا صدمه‌ای كه در سنین پایین اتفاق می‌افتد، به دلیل فرصت بیشتر برای تغییرات داخل مغزی خطرناك‌تر بوده و احتمال بروز بیماری را در آینده بیشتر می‌كند...

 

 

برای خواندن بخش دوم- مراقبت از سر را جدی بگیرید- اینجا كلیك كنید.

 

برچسب ها: آلزایمر، ضربه مغزی، مغز مركز، مایع مغزی نخاعی، ضربه سر و فراموشی تعداد بازديد: 775 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز