Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 04:45

26
بهمن
نوشیدنی‌های انرژی‌زا (1)

نوشیدنی‌های انرژی‌زا (1)

اگر كافئین را به طور مرتب مصرف كنید، بدن‌تان نسبت به آن نوعی مقاومت می‌كند؛ به این معنی كه باید مقدار بیشتری كافئین مصرف كنید تا به همان نتیجه تحریك كنندگی برسید.

 تحریریه دنیای سلامت

 

 

 

این روزها نوشیدنی‌های بسیاری در فروشگاه‌ها به مردم عرضه می‌شوند كه همگی ادعای نیروزا بودن دارند. اگر این نوشیدنی‌ها واقعاً نیروبخش باشند و انرژی زیادی ایجاد كنند و از طرفی هیچ خطری برای سلامتی نیز محسوب نشوند، حتماً شما را به خود جذب می‌كنند.

برای آنكه با نوشیدنی‌های انرژی‌زا بیشتر آشنا شوید، بهتر است كمی بیشتر راجع به تركیبات و مواد موجود در آنها بدانید تا انتخاب بهتری داشته باشید.

آیا واقعاً نوشیدنی‌های انرژی‌زا به شما انرژی و نیرو می‌دهند؟

كافئین نوعی محرك است و از طریق تحریك سیستم عصبی عمل می‌كند. اغلب نوشیدنی‌های انرژی‌زا حاوی كافئین هستند و علاوه بر كافئین، آمینواسیدها، ویتامین‌ها، مقداری شكر اضافی و برخی گیاهان را نیز دارند و به شما احساس با انرژی بودن و سرحال بودن می‌دهند. انرژی‌زاهای عادی حاوی قند بیشتری هستند (تقریباً چیزی معادل قند موجود در نوشابه).

این مقدار قند نیز می‌تواند به شما انرژی زیادی بدهد. مصرف غذاها و نوشیدنی‌های شیرین نیز گاهی اوقات مفید و لازم است و فقط باید در مورد میزان مصرف آنها دقت كرد و اعتدال را رعایت نمود.

 آیا مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا برای نوجوانان مناسب است؟

خیر، این نوع نوشیدنی‌ها حاوی كافئین و برخی مواد افزودنی هستند كه در واقع همانند محرك عمل می‌كنند و باعث افزایش انرژی وكاهش میزان خستگی و افزایش تمركز می‌شود.

این ادعاها ممكن است بسیاری از نوجوانان را فریب دهد تا به مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا روی آورند تا هم در امور تحصیلی و هم در امور ورزشی‌شان موفق‌تر باشند، اما هیچگاه خام این ادعاها نشوید و فریب آنها را نخورید؛ چرا كه این نوع نوشیدنی‌ها برای نوجوانان ناسالم هستند و كودكان و نوجوانان باید از مصرف آنها پرهیز كنند.

 با مصرف كافئین بسیار زیاد چه اتفاقی رخ می‌دهید؟

كافئین پرمصرف كننده‌ترین محرك است و زیاده‌روی در مصرف آن باعث بروز برخی عوارض جانبی در نوجوانان می‌شود. اگر به مقدار زیاد كافئین مصرف كنید، احتمالاً دچار حالاتی شبیه سستی و بی‌حالی، عصبانیت، بدخوابی و كم‌خوابی، استفراغ و حتی معده درد می‌شوید.

اگر كافئین را به طور مرتب مصرف كنید، بدن‌تان نسبت به آن نوعی مقاومت می‌كند؛ به این معنی كه باید مقدار بیشتری كافئین مصرف كنید تا به همان نتیجه تحریك كنندگی برسید و اگر مصرف آن‌را متوقف كنید، دچار سردرد، خستگی و كوفتگی خواهید شد؛ البته به مدت چند روز.

 چرا به نوشیدنی‌های انرژی‌زا برخی مواد گیاهی اضافه می‌شود؟

تولید كنندگان نوشیدنی‌‌های ‌انرژی‌زا ادعا می‌كنند كه افزودن برخی گیاهان مثل جنسینگ، كاكائو و . . . به این نوع نوشیدنی‌ها باعث افزایش انرژی‌زایی آنها می‌شود. تنها مشكل در مورد این گیاهان و برخی از مكمل‌های گیاهی این است كه از طرف سازمان غذا و دارو مورد تایید قرار نگرفته‌اند! بنابراین هیچ نوع ضمانتی در مورد این گیاهان و صددرصد سالم بودن آنها وجود ندارد.

برخی از این گیاهان می‌‌توانند عوارض جانبی را به دنبال داشته باشند؛ مثلاً باعث افزایش ضربان قلب، سردرد و بدخوابی شوند. حتی ممكن است برخی واكنش‌های آلرژیكی را نیز به دنبال داشته باشند.

 آیا ویتامین‌ها و آمینواسیدهای موجود در این نوشیدنی‌ها برای ما مفیدند؟

ویتامین‌ها و املاح بسیاری به این نوع نوشیدنی‌ها افزوده می‌شوند. اگر یك رژیم غذایی متعادل داشته باشید، حتماً به اندازه كافی ویتامین و املاح مورد نیاز بدن‌‌تان را دریافت می‌كنید و دیگر نیازی به منابع دیگر برای تامین ویتامین‌های بیشتر ندارید؛ اما چنانچه برنامه، غذایی‌تان متعادل و متناسب نیست.

مكمل‌های مولتی‌ویتامین ارزان‌ترین راه برای به‌دست آوردن ویتامین‌های بیشتر است. نوشیدنی‌های انرژی‌زا به دلیل وجود تركیبات اضافی دیگر مثل آمینواسیدها و یا سایر مواد، بسیار معروف هستند شما می‌‌توانید به برچسب آنها توجه كنید و به وجود برخی از این مواد مثل تورین، گِلوتامین، آرژنین و اِل – كارنیتین پی ببرید.

برای تولید پروتئین‌ها در بدن وجود آمینواسیدها ضروری هستند و اگر برنامه غذایی متعادلی داشته باشید؛ حتما به اندازه كافی آمینواسید دریافت می‌كنید...

 

 

برای خواندن بخش دوم- نوشیدنی‌های انرژی‌زا - اينجا كليك كنيد.

 

برچسب ها: مصرف كافئین، نوشیدنی‌های انرژی‌زا، جنسینگ، آمینواسیدها، مواد افزودنی تعداد بازديد: 816 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز