Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 11:28

20
دی
بالش ‌مناسب، خواب خوب و سلامت (بخش اول)

بالش ‌مناسب، خواب خوب و سلامت (بخش اول)

اگر روی معده خود و دمر می‌خوابید، حتما بالش بسیار نازك و یا حتی مسطحی را انتخاب كنید تا از درد كمر و آسیب به سایر اندام‌ها پیشگیری كند.

تحریریه دنیای سلامت

 

 

هیچ چیزی به جز خواب خوب در شروع یك روز خوب موثر نیست و یك خواب خوب مستلزم داشتن یك بالش خوب است! بالش نه تنها روی كیفیت خواب تاثیر می‌گذارد، بلكه در كاهش وزن و داشتن احساس خوب نیز موثر است. بالش بد موجب سردرد، گردن درد، بی‌حسی شانه، بازو و عطسه و خس‌خس گلو می‌شود.

بالش علت ایجاد این مشكلات نیست، بلكه موجب تشدید این مشكلات می‌شود و عدم استراحت خوب شبانه می‌تواند هر یك از این مشكلات را به وجود بیاورد و دكتر بروس معتقد است كه اگر بالش شما قدیمی بوده و مدت استفاده از آن تمام شده باشد، ممكن است حاوی كپك، قارچ و غبار باشد و گاهی حتی نیمی از وزن این بالش‌ها را آلودگی‌ها پر كرده‌اند. كارشناسان به همه افراد توصیه می‌كنند كه بعد از هر 12 -18 ماه بالش خود را تعویض كنند و مطمئن باشند كه بعد از دو سال ابدا بالش قابل استفاده مفید نخواهد بود.

خرید بالش مناسب و موقعیت خواب

قبل از اینكه تصمیم بگیرید بالش بخرید، به موقعیت خواب خود فكر كنید. هدف از خرید و استفاده از بالش، نگه داشتن سر در تراز دلخواه و خنثی است كه عبارت است از قرار گرفتن سر در وضعیت شانه‌ها بدون خم شدن و یا تمایل به جلو. اگر به پشت می‌خوابید، از یك بالش نازك استفاده كنید كه خیلی سر شما را به سمت جلو هدایت نكند و سعی كنید بالشی تهیه كنید كه یك سوم انتهایی آن پرتر باشد تا گردن شما را در شرایط مناسب قرار دهد. اگر به پهلو می‌خوابید، بالش محكم‌تری تهیه كنید تا فاصله میان گوش و شانه شما را پر كند.

اگر روی معده خود و دمر می‌خوابید، حتما بالش بسیار نازك و یا حتی مسطحی را انتخاب كنید تا از درد كمر و آسیب به سایر اندام‌ها پیشگیری كند. امروزه بیشتر بالش‌ها با فوم، پلی استر، پر، اسفنج و لاتكس و یا تركیبی از آنها پر می‌شوند و در سال‌های اخیر استفاده از بالش اسفنج و لاتكس بسیار رایج شده است؛ به ویژه در میان افرادی كه باید از گردن خود نگهداری بیشتری كنند.

در مورد اینكه چه نوع بالشی مناسب‌تر است، پژوهشگران اعتقاد دارند جنس بالش به احساسی كه هر روز دارید، بستگی دارد! ممكن است یك‌روز بالش پر را مناسب بدانید و روز دیگر بالش اسفنجی را؛ پس بهتر است همچون كمد لباس خود كه پر از تنوع است، برای راحتی و داشتن یك خواب مناسب، انواع مختلف بالش را داشته باشید.

 انواع بالش

فوم: هر چقدر چگالی این نوع بالش‌ها بیشتر باشد، كمتر از هم تجزیه می‌شود و بدون اینكه خیلی نرم باشد از سر شما محافظت خواهد كرد.

فوم‌های خمیری: این نوع فوم بسیار مطلوب است، چرا كه با تغییر شكل و قالب گیری با نوع بدن شما در طول شب از گردن و سر شما محافظت می‌كنند و ظاهر آنها با بدن شما تنظیم می‌شود. این نوع بالش در اشكال مختلف وجود دارد و نوع رایج آن‌ S  شكل است كه از گردن به خوبی محافظت می‌كند؛ اگر چه متاسفانه آنها گاهی بیش از حد گرم می‌شوند و به دلیل مواد شیمیایی موجود، بوی نامطبوعی از خود ساطع می‌كنند.

لاتكس: به نسبت سایر بالش‌ها، این بالش در برابر كپك‌ها و گرد و غبار مقاوم‌تر است و با ایجاد تراز دلخواه از منحنی گردن مراقبت می‌كنند.

پنبه و پشم: بالش‌های پنبه و پشم نیز در برابر كپك و غبارها مقاومند؛ اما امكان دارد افراد به آنها آلرژی داشته باشند. این بالش‌ها كمی سفت هستند.

پر: بسیاری از كارشناسان خواب، یكی از بهترین نوع بالش را برای یك استراحت خوب شبانه بالش پر می‌دانند و معتقدند به دلیل اینكه پر داخل این بالش‌ها به راحتی حركت می‌كند، امكان خواب بهتر وجود دارد. یك بالش خوب فشار عضلانی را كاهش می‌دهد و از ایجاد دیسك و تغییر شكل ستون فقرات و مهره‌ها پیشگیری می‌كند.

برای اینكه مطمئن شوید بالشی كه انتخاب كرده‌اید مناسب شما است یا خیر، روی آن به پشت و یا به پهلو دراز بكشید و دست خود را زیر گردن‌تان ببرید و آن‌را لمس كنید، اگر عضلات گردن شما سفت بود، مطمئن باشید كه آن بالش مناسب شما نیست. از هر نوع بالش بجز بالش پر نیز اگر استفاده می‌كنید، بهتر است آن‌را با 50 درصد پر تركیب كنید؛ بدین ترتیب بهتر از گردن شما محافظت می‌كند. مطالعات نشان می‌دهند كه برای مبتلایان به آسم و یا آلرژی، هیچ خطری در استفاده از بالش‌های پر وجود ندارد و یا حتی می‌توان گفت كه استفاده از آنها ایمن‌تر نیز هست. به این افراد توصیه می‌شود به جای دوری از مواد طبیعی، از بالش‌های مصنوعی صرف‌نظر كنند.

 

برای خواندن بخش دوم- بالش مناسب، خواب خوب و سلامت- اینجا كلیك كنید.

برچسب ها: نحوه خرید بالش مناسب و موقعیت خواب، بالش مناسب، براي خواب مناسب، انواع بالش هاي مناسب، بالش مناسب كدام است، چگونه بالش مناسب را انتخاب كنيم تعداد بازديد: 842 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز