شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 05:07

مرداد
دانستنی های پزشكی

دانستنی های پزشكی

واكسن آزمایشی ایدز پزشكان را امیدوار كرد

یك آزمایش بالینی در انگلیس روی واكسن ایدز نشان داد كه تقریبا در حجم ویروسی، 90 درصد از افراد آلوده به ویروس این بیماری‌ها، تفاوت‌هایی ایجاد شده است. دكتر گریگوری استولف رییس امور اجرایی شركت زیست داروشناسی خصوصی موسوم به «سیك» تاكید كرد: این نخستین باری است كه یك واكسن انسانی ویروس ایدز چنین نتایج امیدواركننده و قابل توجهی را در یك آزمایش بالینی روی نمونه‌های انسانی نشان می‌دهد. دكتر استولف در بیانیه‌ای اظهار داشت گام بعدی در این آزمایشات پیشبرد این مرحله تا آزمایشات نهایی روی انسان‌ها است تا دوز مناسب و رژیم دارویی مطلوب برای استفاده از این واكسن و افزایش اثرگذاری آن مشخص شود. به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، پزشكان می‌گویند تولید یك واكسن موثر برای مقابله با ایدز كار بی‌نهایت دشواری است چون ویروس این بیماری دائما جهش ژنتیكی پیدا می‌كند اما واكسن جدید تولید شركت سیك فقط نقاط محافظت شد‌ه‌ای را در پروتئین‌های داخلی ویروس ایدز و مورد هدف قرار می‌دهد كه در تمام نسخه‌های مختلف و جهش یافته این ویروس، ثابت باقی می‌مانند. متخصصان و مسوولان شركت سیك می‌گویند پیش‌بینی می‌شود كه در سال 2012- 2013 آزمایشات درمانی فاز 3 روی این واكسن انجام شود. اگر این مرحله از آزمایشات نیز تایید شوند، واكسن جدید ظرف 3 تا 5 سال در اختیار بیماران قرار خواهد گرفت.

كشف 54 تركیب سودمند در شربت افرا

محققان استرالیایی موفق به كشف 54 تركیب سودمند در شربت خالص افرا شدند. به گزارش سی ان ان، پنج مورد از این تركیبات به هیچ عنوان در طبیعت وجود ندارد و پزشكان آنها را اكسیر سلامتی نامیده‌اند.مهمترین خاصیت شربت تهیه شده از افرا خاصیت ضد اكسیدانی و ضد التهابی آن است كه تاثیر مستقیم آن مبارزه با سرطان و دیابت است. یكی دیگر از خواص شگفت‌انگیز این درخت درمانی ترمیم سلول‌های عصبی و درمان بیماری آلزایمر است؛ علاوه بر آن افرا به حفظ سلامت ماهیچه‌های قلب نیز كمك می‌كند. شربت افرا توسط تركیب شیره افرا با مقدار لازم آب تهیه می‌شود. برخی از تركیبات مفید افرا در چای، بذر كتان و میوه‌ها و سبزیجات دیگر یافت می‌شود ولی شربت افرا همه این تركیبات را به تنهایی در بر دارد. انجمن سلامت آمریكا درنظر دارد كه از این ماده غذایی سودمند در مواد خوراكی مختلف به خصوص چاشنی‌ها به طور گسترده استفاده كند.

برخی از باكتری‌های موجود در دهان به قلب آسیب می‌رساند

محققان دانشگاه روچستر به تازگی كشف كرده اند كه برخی باكتری‌های موجود در دهان به بافت قلب آسیب می‌رساند و موجب بروز یك عفونت خطرناك و گاه كشنده می‌شود. به گزارش مجله اینفكشن شناسایی این باكتری با یك تست غربالگری و آزمایش بر روی نمونه آب دهان بیمار امكان‌پذیر است. این باكتری «Streptococcus mutans «یا به طور خلاصه «s. mutans» نامیده می‌شود كه عامل اصلی تخریب دندان و ایجاد حفره در آن است. محل اصلی رشد این باكتری در پلاك دندان است. معمولاً محل رشد و مخفی شدن این باكتری دهان است ولی گاهی اوقات شرارات این باكتری به حدی است كه وارد گردش خون می‌شود. اغلب سیستم ایمنی بدن این باكتری را به طور كامل نابود می‌كند ولی چنانچه نقص سیستم ایمنی در فرد وجود داشته باشد این باكتری به راحتی وارد بافت قلب شده و در آنجا جا خوش می‌كند و موجب التهاب دریچه‌های قلب می‌شود. پس از انجام كامل تحقیقان دانشمندان دریافتند كه پروتئین دیگری به نام CNM توان حمله به قلب را به s. mutans می‌دهد. در حال حاضر دانشمندان به دنبال روش قابل اطمینانی برای مقابله با این نوع عفونت هستند.

ارتباط دود سیگار با ناشنوایی

نتایج یك مطالعه نشان می‌دهد كه قرار گرفتن در معرض دود سیگار در دوران نوجوانی، احتمال ابتلا به ناشنوایی پیشرونده را افزایش می‌دهد. محققان در این مطالعه متوجه شدند كودكانی كه در معرض دود سیگار قرار می‌گیرند احتمال ابتلا به عفونت راجعه گوش میانی ( و یا اوتیت میانی) در آنها بیشتر است. آنها افزودند: قرار گرفتن در معرض دود سیگار همچنین این احتمال را دارد كه بر تكامل شنوایی تاثیر بگذارد و به كاهش شنوایی حسی منجر شود. در این مطالعه كه در فاصله زمانی میان سال‌های 2005 تا 2006 بر روی هزار و 533 نوجوان 12 تا 19 ساله انجام شد محققان نوجوانانی را كه در معرض دود سیگار قرار نداشتند با آنهایی كه در معرض دود سیگار بودندمقایسه كردند. نتایج این مطالعه نشان داد: نوجوانانی كه در معرض دود سیگار قرار داشتند میزان ببشتری از تناوب پایین و بالای كاهش شنوایی را نشان می‌دادند. نتایج این مطالعه همچنین نشان داد كه بیش از 80 درصد از شركت كنندگان مبتلا به كاهش شنوایی اطلاعی از اختلال خود نداشتند.

انتشار باكتری «ای كولای» در آلمان خاتمه یافته است

مقام‌های آلمانی اعلام كردند شیوع باكتری «ای كولای» در آلمان كه منجر به كشته شدن بیش از 50 نفر شد پایان یافته است.به گزارش خبرگزاری فارس، انستیتو رابرت كخ، مركز ملی كنترل بیماری‌های آلمان، اعلام كرد آخرین مورد ابتلا به باكتری «ای كولای» 3 هفته پیش به ثبت رسیده است.این انستیتو در بیانیه‌ای گفت: از آنجایی كه از آن زمان این انستیتو مورد جدیدی از ابتلا را شناسایی نكرده است به این نتیجه می‌رسد كه شیوع آن خاتمه یافته است.به نوشته خبرگزاری فرانسه نظارت‌های این نهاد در فعالیت این باكتری كه 50 نفر را در آلمان و 2  نفر را در خارج از آن كشته و بیش از 4 هزار نفر را بیمار كرده است ادامه خواهد یافت. اوج موارد ابتلا به این بیماری در ماه می‌گذشته بود. مقام‌های آلمانی در ابتدا خیارهای وارداتی از اسپانیا را به اشتباه منبع این باكتری می‌دانستند كه در آغاز فصل مصرف سبزیجات ضربه بزرگی را به این صنعت اسپانیا وارد كرد.

ماست و خشكبار شما را لاغر نگه می‌دارند

متخصصان تغذیه درآمریكا تاكید كردند سیب‌زمینی و نشاسته‌ها بدون شك موجب افزایش وزن می‌شوند اما مواد غذایی باارزش تغذیه‌ای مناسب مثل ماست و مغز خشكبار چون باعث می‌شوند كه دیرتر احساس گرسنگی كنید در نتیجه كمك می‌كنند كه لاغرتر بمانید. دكتر داریوش مظفریان از متخصصان دانشكده بهداشت عمومی‌هاروارد كه سرپرستی این مطالعه را برعهده داشته می‌گوید: منطق معمول انسان این است كه هر خوردنی به اندازه تعادل می‌توان خورد و با وجودی كه دائم توصیه می‌شود مصرف كلی كالری‌ها را كاهش دهید اما معمولا به اینكه این كالری‌ها از چه موادی تشكیل شده‌اند، توجهی نمی‌شود.

بنابراین از آنجا كه ذخیره كالری تمام موادغذایی یكسان نیست پس صرف مصرف آنها به اندازه متعادل كافی نیست. از بین تمام مواد غذایی، سیب‌زمینی در افزایش وزن نقش آشكار و موثری دارد به طوری كه مصرف روزانه این نشاسته پس از چهار سال موجب افزایش وزن قابل توجهی می‌شود. این مطالعه نشان می‌دهد كه حتی سیب‌زمینی آب پز یا تنوری هم در افزایش وزن موثر است و ظاهرا علت آن تاثیر این خوردنی روی هورمون انسولین است. به گزارش روزنامه واشنگتن پست، از طرف دیگر اضافه كردن هر نوبت خشكبار به رژیم غذایی درپیشگیری از اضافه وزن نقش دارد. ماست هم در این زمینه نقش شگفت‌انگیزی دارد. كسانی كه هر روز ماست می‌خورند طی 4 سال می‌توانند حداقل 0.5 كیلو وزنشان را كاهش دهند. این یافته می‌تواند كاربردهای سیاسی، اقتصادی و بهداشتی مهمی داشته باشد. شرح این مطالعه در مجله پزشكی نیوانگلند منتشر شده است.

ابتلا به سرطان در قدبلندها بیشتر است

مطالعه بر روی زنهایی با قد یک متر و 52 تا یک متر و 75 سانتیمتر نشان می‌دهد در ازای هر 10 سانتیمتر از قد احتمال ابتلا به سرطان 16 درصد افزایش پیدا می‌کند. بر اساس بزرگترین مطالعه‌ای که تا کنون درمورد ارتباط میان قد و ابتلا به بیماری‌ها انجام گرفته، احتمال ابتلای افراد بلند قد به انواع رایج و مرگبار سرطان بیشتر از دیگر افراد است. نتایج این مطالعه که بر روی 97 هزار زن مبتلا به بیماری سرطان در محدوده قدی یک متر و 52 تا یک متر و 75 سانتیمتر نشان می‌دهد احتمال ابتلای یک زن در ازای هر 10 سانتیمتری که نسبت به قد عادی بلندتر است، در حدود 16 درصد افزایش پیدا می‌کند.

همچنین نتایج این مطالعه که در مرکز غده شناسی لانست انجام گرفته نشان می‌دهد زنان قد بلند در خطر بیشتر ابتلا به 10 نوع از سرطان قرار دارند، سرطان‌های سینه، روده، تخمدان و انواع سرطان‌های پوستی از جمله این بیماری‌ها هستند.در میان زنانی با قد متوسط میزان ابتلا به سرطان 850 نفر از میان 100 هزار نفر در سال است، در میان زنانی با قد 152 سانتیمتر از هر 100 هزار نفر سالانه 750 نفر به سرطان مبتلا می‌شوند اما در میان زنانی با قد 175 سانتیمتر و بیشتر سالانه هزار نفر از هر 100 هزار نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند.محققان دانشگاه آکسفورد دریافتند که به ازای هر 10 سانتیمتر اضافه قد میزان احتمال ابتلا به سرطان سینه 17 درصد، سرطان تخمدان 17 درصد و سرطان رحم 19 درصد افزایش پیدا می‌کند. دلیل اصلی چنین ارتباطی ناشناخته است و بلندی قد با احتمال ضعیفتر ابتلا به دیگر بیماری‌ها از قبیل بیماری قلبی نیز در ارتباط است.

دانشمندان برای توضیح این پدیده دو نظریه ارائه کرده اند: هورمونهای رشد کودکی می‌توانند در بزرگسالی به ماده ای سرطانزا تبدیل شوند، یا اینکه به دلیل بالا بودن تعداد سلول‌های بدن در انسان‌های قد بلند، احتمال تبدیل شدن سلول‌های سالم بدن به سلول‌های سرطانی در این افراد بیشتر است. بر اساس گزارش گاردین، با این همه محققان در مرکز تحقیقات سرطان بریتانیا معتقدند افراد نباید از شنیدن این خبر هراسان شوند، بیشتر مردم قدی متوسط دارند و بلندی قد آنها تاثیر بسیار کوچکی بر احتمال ابتلای آنها به سرطان دارد.

«بادام» حافظ سلامت مردان

متخصصان تغذیه توصیه می‌كنند مردان برای تقویت توان تولیدمثل و نیز حفظ سلامت قلبی خود بادام مصرف كنند. آزمایش‌ها نشان می‌دهد، بادام‌ها حاوی مقادیر قابل توجهی از نوعی اسیدآمینه موسوم به آرجینین هستند كه این اسید آمینه در آرام كردن عروق خونی و تقویت جریان خون موثر هستند.چربی موجود در بادام از جنس همان چربی است كه در روغن زیتون یافت می‌شود و به همین دلیل برای سلامت قلب مفید است. بادام می‌تواند میزان كلسترول بد خون را پایین آورده و خطر بروز امراض قلبی را كاهش دهد. بادام همچنین برای درمان زخم روده، مثانه و اسهال مفید بوده و بادام بو داده برای تقویت معده موثر است. بادام در واقع یك منبع غذایی پرچرب است كه برخلاف دیگر غذاهای چرب نه تنها برای سلامت خطری ندارد، بلكه آن را تضمین می‌كند. بادام دارای منیزیم و پتاسیم است. هنگامی كه به مقدار كافی منیزیم در بدن باشد در خون جریان می‌یابد و اكسیژن و مواد مغذی را سریع‌تر حمل می‌كند و جلوی افزایش ضربان قلب را می‌گیرد. بادام بسیار بیشتر از جو یا حتی اسفناج، ذخیره منیزیم دارد.

توصیه برای نوشیدن 8 لیوان آب در روز منطق پزشکی ندارد

یک متخصص در انگلیس ادعا کرده است که توصیه برای نوشیدن 6 تا 8 لیوان آب در روز برای پیشگیری از کاهش آب بدن بی‌معنی و توصیه‌ای غیرمنطقی است. دکتر مارگارت مک کارتنی ادعا کرده است که هنوز هیچ مدارک و شواهد پزشکی شفاف و مشخصی وجود ندارد که تایید کند نوشیدن آب بیشتر برای بدن مفید است و بنابراین افسانه تاثیرات معجزه‌آسای نوشیدن آب زیاد بر بدن به پایان خواهد رسید. به گزارش روزنامه دیلی میل، امروزه بسیاری از سازمانها و مراکز بهداشتی به مردم توصیه می‌کنند که روزانه مقدار زیادی آب بنوشند. حتی در مدارس هم با ارائه بطری‌های آب به دانش‌آموزان این توصیه‌ها ادامه پیدا می‌کند. همچنین در برخی موارد حتی ادعا می‌شود که از دست رفتن آب بدن در بروز بیماری‌های مختلف نقش دارد اما دکتر مک کارتنی با تمام این توصیه‌ها و ادعاها در مورد نوشیدن آب زیاد مخالف است و تاکید دارد که در حال حاضر شواهد پزشکی کیفی و قابل اطمینانی وجود ندارد که از این ادعاها حمایت کنند. وی افزود: هرچند برای برخی از بیماری‌ها مثل سنگ کلیه مصرف آب زیاد مفید است اما در مورد ناراحتی‌ها و بیماری‌های دیگر درحال حاضر اطلاعات ضد و نقیضی وجود دارد.

امواج گرما، نفس کشیدن را مشکل می‌کند

یك متخصص عقیده دارد امواج گرما بیشتر از دیگر بلایای طبیعی افراد سالخورده را در این کشور به هلاکت می‌رساند و از سوی دیگر بر سلامت تمامی افراد جامعه تاثیر دارد.  دکتر جوزف لیجا متخصص آلرژی از دانشگاه لویولا، هشدار می‌دهد که افراد سالخورده و یا مبتلایان به بیماری‌های مزمن و یا افراد دارای حساسیت در سیستم تنفسی در زمان گرما و رطوبت به شدت دچار مشکل می‌شوند. وی می‌افزاید: هوای گرم ترکیب شده با رطوبت برای تنفس مشکل آفرین است لذا خود را در معرض تهویه هوا قرار دهید و با پزشک خود برای تطابق دادن داروهایتان با گرمای شدید صحبت کنید. لیجا می‌گوید: در زمان هجوم هوای گرم سیستم تعریق بدن به گونه‌ای فعالیت می‌کند تا خود را خنک نگاه دارد اما در صورت بالا بودن رطوبت، خنک شدنی در کار نیست. وی در خاتمه به افرادی که در زمان هجوم امواج گرم دارای مشکل در تنفس هستند تاکید دارد دوش خنک بگیرند، پوست را تمیز، خشک و خنک نگاه دارند و لباسهایی از جنس کتان بپوشند تا هوا به راحتی از داخل آن عبور كند.

ناشنوایی موقت از آثار افزایش صدا در محیط كار است

معاون فنی بهداشت حرفه‌ای مركز سلامت محیط وزارت بهداشت، كم شنوایی و ناشنوایی موقت را از جمله آثار زیانبار افزایش صدا در محیط كار عنوان كرد.عبدالرحمن بهرامی در نشست آموزشی روش‌های اندازه‌گیری و ارزیابی صدا و كنترل آن،كه در مشهد برگزار شد، با اشاره به اینكه صدای بالاتر از حد استاندارد، اثرات زیانباری بر سلامت انسان دارد و این امر یكی از معضلات و عوامل مخاطره آمیز در صنعت به شمار می‌رود اظهار داشت: صدای زیانبار و بالاتر از 85دسی بل در دراز مدت علاوه بر ایجاد مشكلات شنوایی موجب بروز اختلالات عصبی نیز می‌شود. وی افزود: بالاترین صداها در كارخانه‌های ریسندگی، بافندگی، فلزكاری، مونتاژ و صنایع نظامی به دلیل وجود ماشین‌های كمپرسور و هواكش‌های بزرگ مشاهده می‌شود. معاون فنی بهداشت حرفه‌ای مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی تصریح كرد: هم‌‌‌‌اكنون 580 هزار كارگاه تحت پوشش ما فعالیت می‌كنند و در حدود 110 كارگاه اثر عامل صدا مشهود است. بهرامی با بیان اینكه باید به هر طریق صداهای مضر در محیط كار كنترل شوند، افزود: استفاده از روش‌های فنی و مهندسی در كنترل صدای ماشین‌ها در كارخانه‌ها و همچنین استفاده از ابزار و وسایل مانند گوشی‌های خاص برای حفاظت گوش از جمله راهكارهای كنترل صدا است.

برچسب ها: ایدز، ناشنوایی، زندگی آنلاین، دانستنی های پزشكی، سلول‌های سالم بدن تعداد بازديد: 760 تعداد نظرات: 0