Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 13:59

5
مرداد
دانستنی های پزشكی

دانستنی های پزشكی

اسفناج حاوی بهترین مواد مغذی و ویتامین‌ها است كه به جلوگیری از بیماری‌ها كمك زیادی می‌كند

 دانستنی های پزشكی

 

 

تاثیر اسفناج در جلوگیری از بیماری‌ها

اسفناج حاوی بهترین مواد مغذی و ویتامین‌ها است كه به جلوگیری از بیماری‌ها كمك زیادی می‌كند به عنوان مثال بیشتر تركیبات فلاونی در اسفناج،‌ آنتی اكسیدان‌های قوی هستند كه می‌توانند در خنثی كردن رادیكال‌های آزاد بدن كمك كنند و این می‌تواند به طور موثر در جلوگیری از سرطان به وسیله‌ پاك كردن حمله كننده‌های خطرناك در بدن كمك كند. مصرف اسفناج در پیش‌گیری از سرطان‌های سینه، معده، سرطان پوست موثر است، كاروتینوید موجود در اسفناج ممكن است در پیش‌گیری از سرطان پروستات و تخمدان موثر باشد. اسفناج همچین موجب افزایش سلامت مجاری قلب می‌شود و آن به دلیل آنتی‌اكسیدان موجود در اسفناج است كه به جلوگیری از تركیب اكسیژن با كلسترول كه برای قلب و شریان‌ها بسیار خطرناك است، كمك می‌كند. علاوه بر آن منیزیم موجود در اسفناج به تنظیم سطح فشار خون در بدن كمك می‌كند. مطالعات نشان داده است كه مصرف اسفناج می‌تواند در طول چند ساعت فشار خون را پایین بیاورد.

 

اختلالات تغذیه‌ای خطر مرگ را تشدید می‌كنند

 

یك مطالعه جدید تایید كرد افرادی كه دچار اختلالات تغذیه‌ای بویژه بی‌اشتهایی عصبی هستند، بیشتر در معرض خطر مرگ قرار خواهند گرفت.این یافته حاصل تجزیه و تحلیل كارشناسان انگلیسی روی 36 مطالعه مختلف است. افرادی كه دچار بی‌اشتهایی عصبی هستند همیشه تصور اشتباهی نسبت به وزن خود دارند و فكر می‌كنند چاق هستند و به همین خاطر از خوردن غذا خودداری می‌كنند. به گزارش سایت اینترنتی هلت دی نیوز، در این مطالعات 17 هزار و 272 شركت كننده وجود داشتند كه 755 نفر از آنها در طول مطالعات فوت كردند. این كارشناسان با بررسی آمار مرگ و میر در گروه‌های مختلف دریافتند در بین افرادی كه به بی‌اشتهایی عصبی مبتلا هستند بویژه در اواخر دوران نوجوانی، نرخ مرگ و میر بالاتر است. شرح این مطالعه در مجله آرشیو روانپزشكی عمومی منتشر شده است.

 

دوش روزانه با آب سرد به كاهش عرق سوز شدن پوست كمك می‌كند

یك عضو مركز تحقیقات پوست دانشگاه شهید بهشتی عنوان كرد: پوشیدن لباس‌های خنك، نخی، گشاد و كاهش وزن در افراد چاق به كاهش عرق سوزشدن در تابستان كمك می‌كند. دكتر محمدرضا شروع فصل تابستان را مصادف با شیوع بیماری‌هایی چون عرق سوز، عفونت‌های ویروسی و گرمازدگی دانست و اظهار كرد: انجام دوش روزانه با آب خنك و یا با آب ولرم بیش از هر عمل دیگری به كاهش عروق سوز و تبعات ناشی از گرمای هوا كمك می‌كند. وی اضافه كرد: استفاده از مواد خنك كننده و مرطوب كننده برای التیام این عارضه موثر است.

مراجعه به متخصصان پوست برای درمان عرق سوز شدید لازم است. این متخصص پوست با بیان این كه نقش سن و جنسیت در شدت این بیماری بی‌تاثیر نیست، گفت: عرق سوز در سنین مختلف به اشكال متفاوتی بروز می‌كند. به عنوان مثال در شیرخواران و نوزادان به دلیل نارس بودن مجاری عرق، بدنشان تعریق نمی‌كند و پوستشان در چند ناحیه از بدن عرق سوز می‌شود. این تفاوت در نژاد و رنگ پوست هم مشاهده می‌شود و سیاه پوست‌ها تعریق بیشتری دارند. دكتر برزگری در ادامه بر رعایت اصول بهداشتی در زمان استفاده از استخرهای عمومی تاكید و عنوان كرد: عفونت، خطری است كه ممكن است سلامت پوست را به مخاطره بیندازد. احتمال انتقال عفونت‌های ویروسی چون زگیل نیز وجود دارد. باید توجه كرد كه عفونت‌ها چه از طریق تماس مستقیم با پوست و چه از راه استفاده از حوله مشترك قابل انتقال است.وی اضافه كرد: روی پوست برخی افراد نیز ضایعات كوچك خارش داری زیر لباس شنا ایجاد می‌شود كه نگران كننده نیست و در مدت چند روز از بین می‌رود. خشكی پوست به خاطر وجود كلر درآب استخر و تشدید اگزماها نیز از جمله عوارض شنا در استخر است.

 

داروی ترك سیگار برای قلب خطرناك است

كارشناسان داروسازی در بیانیه‌ای اعلام كردند داروی ترك سیگار تولید شركت pfizer موسوم به «چانتیكس» می‌توانند خطرات جدی برای سلامت قلب و عروق داشته باشد.این در حالی است كه شركت تولید كننده این دارو، بلافاصله منكر این ادعا شد و از مزایای داروی فوق دفاع كرد.این كارشناسان در یك مطالعه جدید كه در مجله انجمن پزشكی كانادا به چاپ رسیده است ادعا كردند داروی وارنیكلین با نام تجاری چانتیكس 72 درصد احتمال بستری شدن در بیمارستان بر اثر مشكلات جدی قلبی – عروقی مثل حمله قلبی یا نامنظم شدن ضربان قلب را افزایش می‌دهد.دكتر كورت فربرگ، كارشناس اصلی این مطالعه در مركز پزشكی ویك فارست تصریح كرد: ما از سالها پیش می‌دانستیم كه چانتیكس یكی از مضرترین داروهای تجویزی در بازار آمریكا است.به گزارش خبرگزاری فرانسه، دكتر فربرگ تصریح كرد: این دارو موجب از دست دادن هوشیاری، اختلالات بینایی، پرخاشگری، افسردگی، تشدید دیابت و حتی میل به خودكشی می‌شود و این بار مشكلات قلبی – عروقی نیز به این فهرست عوارض جانبی خطرناك اضافه شده است.

 

اضافه كردن ویتامین D به شكر و قند برای پیشگیری از پوكی استخوان

مدیر گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: متأسفانه آمار پوكی استخوان در كشور بالاست كه می‌توان برای پیشگیری از آن مانند كشورهای دیگر به قند و شكر ویتامین D اضافه كنیم. محمد امامی اظهار داشت: حذف یارانه‌های شیر موجب می‌شود مصرف شیر كمتر شود قبلا فرهنگ مصرف شیر در بین ایرانی‌ها فرهنگ مناسبی نبود و حذف یارانه شیر به این موضوع بیشتر دامن می‌زند.

وی با بیان اینكه مردم ماست را بیشتر از شیر مصرف می‌كنند تصریح كرد: متأسفانه آمار پوكی استخوان در كشور رضایت‌كننده نیست. به عنوان مثال 50 درصد افرادی كه به یكی از دلایل، مانند پوكی استخوان در سنین بالا دچار شكستگی‌های اطراف لگن می‌شوند فوت می‌كنند.امامی خاطر نشان كرد: جلوگیری از پوكی استخوان كمك زیادی به سلامت جامعه می‌كند كه البته یكی از راه‌های پیشگیری از آن استفاده از آفتاب است. مدیر گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی اضافه كرد: در برخی از كشورها كه آفتاب كمی دارند كارخانه‌هایی مانند قند و شكر را مجبور می‌كنند كه به مواد غذایی خود ویتامین D اضافه كنند و ما هم این كار را می‌توانیم انجام دهیم.

 

 یک لیوان شیر حاوی20 ماده شیمیایی مصنوعی

دانشمندان به تازگی نشان داده اند یک لیوان شیر معمولی ترکیبی از بیش از 20 نوع مسکن، آنتی بیوتیک و هورمونهای رشدی است.محققان با استفاده از آزمایش بسیار دقیقی توانستند حضور مواد شیمیایی که برای درمان ناخوشی‌های انسانی و حیوانی مورد استفاده قرار می‌گیرند را در شیر گاو، بز و انسان بیابند.میزان داروهای یافته شده در این مایع مغذی بسیار کوچکتر از چیزی است که بتواند بر روی بدن فردی که آن را می‌نوشد، تاثیر بگذارد، اما نتایج این آزمایش تاکیدی بر حضور مواد شیمیایی دست ساز انسان در چرخه غذایی است.محققان معتقدند برخی از داروها و هورمونهای رشد در میان گاوها و بزها از طریق شیر مادر به فرزند و یا از طریق آلودگی‌های درون دامداری‌ها انتقال داده می‌شوند.محققان برای بررسی میزان داروهای موجود در شیر طبیعی، 20 نمونه شیر گاو، بز و انسان را مورد بررسی و مطالعه قرار دادند. نتایج این آزمایشها نشان داد شیر گاو حاوی داروهای ضد التهابی از قبیل «نیفلومیک اسید«، «مفنامیک اسید« و «کتوپروفن»، مسکنی که معمولا برای از بین بردن درد برای انسان‌ها و حیوانات تجویز می‌شود، بوده است.در این شیر همچنین می‌توان هورمون «17-بتا- استرادیول» از خانواده هورمون استروژن را نیز یافت.

در هر یک کیلوگرم شیر سه میلیونیوم گرم از این هورمون یافت می‌شود. به گفته محققان دانشگاه «ژین» در اسپانیا این شیوه آزمایشی می‌تواند برای کنترل ایمنی و سلامت انواع مواد غذایی به کار گرفته شود.این محققان معتقدند شیوه آزمایشی 30 دقیقه ای جدید آنها می‌تواند راهکارهای تاثیرگذارتری را برای تعیین میزان این نوع آلایشها و مواد شیمیایی درون شیر یا دیگر مواد غذایی ارائه کند.بر اساس نتایج این آزمایشها شیر آزمایش شده بز دارای مقادیری داروی «نیفلومیک اسید» و شیر انسان حاوی مسکنهایی از قبیل «ایبوپروفن» و «ناپروکسن» و آنتی بیوتیک‌هایی مانند «تریکلوسان» و مقادیری هورمون بوده است.بر اساس گزارش دیلی میل، پیش از این مطالعات دیگری نیز بر روی حضور مواد شیمیایی در بدن جانداران نشان داده بود بدن ماهی‌ها حاوی هورمون‌های متعدد و داروی ضد افسردگی «پروزاک» است. همچنین در گذشته تاثیر آنتی بیوتیک‌ها، داروهای فشار خون و داروهای کلسترول بر روی حیات وحش نیز مورد مطالعه قرار گرفته بود.

 

با هر بار مصرف ترشی یك لایه ازمینای دندان جدا می‌شود

رییس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با تاكید بر لزوم توجه به بهداشت دهان و دندان از بدو تولد، گفت: با حفظ بهداشت محیط دهان و دندان می‌توان به خاصیت «خود ترمیمی» دندان‌ها كمك كرد و برای تمام عمر از دندان‌هایی خوب و زیبا بهره برد.دكتر محمدحسین خوشنویسان با تاكید بر لزوم توجه به بهداشت دهان و دندان نوزاد از بدو تولد، گفت: لازم است مراقبت‌ها در این زمینه از بدو تولد آغاز شود و به محض آن كه رویش دندان آغاز می‌شود از پوسیدگی آن جلوگیری شود. دراین زمینه جزوه‌ای تهیه شده كه در اختیار مادران باردار قرار می‌گیرد تا در طول مدت بارداری آموزش‌های لازم را دریافت كنند كه هم بهتراز سلامت دهان خود مراقبت كنند و هم از زمان رویش دندان نوزادشان بتوانند مراقبت خوبی داشته باشند.وی گفت: تمیز كردن دندان كودكان تا سن 3 سالگی بر عهده والدین است. بر این اساس والدین باید با موضوع بهداشت دهان و دندان آشنا و آموزش‌های لازم در این زمینه را دریافت كنند. بنابراین مراجعه و معاینه منظم هر شش ماه یك بار دندان‌های كودك تا سن سه سالگی لازم است و این موضوع در سیستم شبكه بهداشت و درمان انجام می‌شود.

رییس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با بیان این كه توصیه اصولی، استفاده از دو بار مسواك در روز است، ادامه داد: صبحها بعد از صبحانه و شب‌ها قبل از خواب باید مسواك زده شود. هنگام خواب نیز پس از مسواك باید از نخ دندان استفاده كرد و دهان را با آب نمك شست‌وشو داد.وی افزود: به عنوان مثال با هر بار مصرف ترشی یك لایه از مینای دندان جدا می‌شود. از آنجا كه دندان‌ها خاصیت خود ترمیمی دارند، اگر دندان تمیز باشد با حضور فلوراید آب دهان، تمام این املاح جدا شده مجددا باز می‌گردند. اگر كسی این قاعده را به طور منظم رعایت كند می‌تواند برای تمام عمر از دندان‌های سالم و زیبا استفاده كند.خوشنویسان در پایان كمبود اطلاعات عمومی را از رایج‌ترین مشكلات دهان ودندان در كشور عنوان كرد و گفت: مردم باید آگاه باشند كه در صورت مراقبت فردی مناسب از محیط دهان و دندان، می‌توانند برای تمام عمر از دندان‌های خود به خوبی استفاده كنند.

 

 

آب آلبالو خطر بیماری‌های قلبی عروقی را در مبتلایان به دیابت كاهش می‌دهد

نتایج یك مطالعه نشان داده است «آنتوسیانین» موجود در آب آلبالو به كاهش عوامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی در بیماران مبتلا به دیابت نوع دوم كمك می‌كند. این مطالعه جهت بررسی تاثیر مصرف آب آلبالو به عنوان یك منبع غنی از آنتوسیانین‌ها بر سطح چربی‌ها و فشار خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع دوم توسط گروهی از متخصصان دانشگاه میشیگان انجام شده است.به گفته پزشكان، خطر بیماری‌های قلبی عروقی در مبتلایان به دیابت بالا است از این رو دستیابی به سطوح مناسب چربی‌های خون در این بیماران از اهمیت خاصی برخوردار است. تغذیه و از جمله مصرف آنتوسیانین‌ها، نقش مهمی در كاهش خطر بیماری‌های قلبی و فشار خون دارد.در این مطالعه 16 زن مبتلا به دیابت نوع دوم مورد بررسی قرار گرفتند. در طول دوره این مطالعه شركت كنندگان به مدت شش هفته آب آلبالو مصرف كردند. وزن، چربی‌های خون و سطح فشارخون سیستولیك و دیاستولیك این بیماران در شروع و پایان مطالعه اندازه‌گیری شد.به گزارش روزنامه استار، نتایج این بررسی نشان داد كه مصرف آب آلبالو به بهبود عوامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی در بیماران مبتلا به دیابت نوع دوم كمك می‌كند.

 

مردان چاق هم دچار اختلال باروری می‌شوند

پژوهشگران می‌گویند مردان دچار اضافه وزن یا چاق، مانند زنان چاق، ممکن است دچار اختلال باروری شوند.پژوهشگران در این بررسی که به گفته آنها بزرگترین مورد از نوع خود محسوب می‌شود، نمونه‌های اسپرم از 1940 مرد را مورد بررسی قرا ردادند و آن را با وزن این افراد مورد مقایسه قرار دادند.شاخص مورد استفاده برای وزن این افراد «نمایه توده بدنی« (BMI) بود که معیاری از میزان چربی بدن در بزرگسالان است. افراد طبیعی BMI میان 18.5 تا 25 دارند، افراد دارای اظافه وزن BMI 25 تا 30 هستند و BMI افراد چاق 30 و بالاتر است.این پژوهش که نتایج آن در کنفرانس سالانه جامعه تولید مثل و رویان‌شناسی اروپا (ESHRE) در استکهلم عرضه شد، نشان داد که هرچه فرد دارای اضافه وزن بیشتری باشد، کیفیت اسپرم بیشتر دچاراختلال می‌شود؛ این اختلال به خصوص در میان افرادی که رده چاق قرار می‌گرفتند، واضح‌تر بود.پل کوهن- باکری، سرپرست این پژوهش و  مدیر علمی آزمایشگاه شرکت Eylau-Unilabs در پاریس، بخشی از شبکه آزمایشگاه‌های این شرکت در 12 کشور اروپایی است، گفت: «اضافه وزن باعث تغییر خصوصیات اسپرم می‌شود که احتمالا در نتیجه اختلال هورمونی است؛ این اختلال هورمونی به کاهش تعداد، حرکت و قابلیت زنده ماندن اسپرم‌ها منتهی می‌شود.«به گفته او این تغییرات احتمال باروری را کاهش می‌دهند.این پژوهش نشان داد شمار اسپرم در میان مردان دارای اضافه وزن 10 درصد و در میان مردان چاق 20 درصد نسبت به مردان با وزن طبیعی پایین‌تر است.درصد مردانی که شمار اسپرم آنها صفر بود، با چهار برابر افزایش از یک درصد در مردان با وزن طبیعی به 3.8 درصد درمردان چاق افزایش می‌یافت.

 

پرخوری منجر به سرطان گوارش می‌شود

متخصص بیماری‌های گوارشی گفت: پرخوری، منجر به سرطان در دستگاه گوارش افراد می‌شود.دكتراحمد روزنی افزود: با توجه به اینكه در زندگی ماشینی، مردم نیاز بیشتری به خوردن غذا احساس می‌كنند و در كودكان و نوجوانان پرخوری شیوع فراوانی دارد بنابر این خطر ابتلا به سرطان در دستگاه گوارش نیز شایع می‌شود.وی با بیان اینكه مری، معده، روده كوچك، روده بزرگ، كبد، كیسه صفرا و لوزالمعده در فعل و انفعالات دستگاه گوارش نقش دارد، اظهار داشت: استفاده بیش از حد غذاهای چرب و ادویه‌دار و پرخوری در ابتدا باعث ورم معده می‌شود و به مرور زمان بر سایر اعضای دستگاه گوارش اثر مخربی می‌گذارد.به گفته روزنی، مهمترین علت شیوع سرطان گوارش، ورود مواد سرطان‌زا به صورت خوراكی به دستگاه گوارش و تكثیر بالای سلولی در آن است كه امكان خطاهای ژنتیكی را افزایش می‌دهد.این پزشك افزود: سو‌هاضمه، ترش كردن و زخم معده از علایم اولیه سرطان دستگاه گوارش است و در این حالت سلول‌های سرطانی افزایش می‌یابد.روزنی به افراد توصیه كرد، مصرف ساندویچ، پیتزا، تنقلات، نوشابه‌های گازدار، قهوه ،غذاهای چرب و سرخ كردنی در هفته كمتر شود و حبوبات از جمله نخود و لوبیا را پیش از پختن باید چندین ساعت در آب سرد خیساند.

وی تاكید كرد، از خوردن آب هنگام صرف غذا خودداری شود زیرا این عمل باعث هضم نشدن كامل غذا در داخل دستگاه گوارش و ورم معده می‌شود و بهترین زمان برای خوردن آب، یك ساعت پیش یا پس از غذا است.

 

 

استرس شنای آب سرد، باعث کاهش وزن می‌شود

دکتر زهرا حیدری پروفسور بافت شناسی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان  و نویسنده مسئول این کار تحقیقاتی با بیان این مطلب گفت: این تحقیق بر روی دو گروه موش صحرایی صورت گرفته است.

در این تحقیق یک گروه از موش‌ها در طول 20 روز و هر روز به مدت 2 دقیقه مجبور به انجام شنا در آب سرد شدند.

وی ادامه داد: پس از انجام وزن کشی مشخص شد آن گروه از موش‌هایی که مورد استرس شنای آب سرد قرار گرفتند نسبت به موش‌هایی که شنا نکرده بودند کاهش وزن قابل توجهی داشتند .

 

مصرف لیمو در پیشگیری از فقر آهن موثر است

مصرف لیمو امانی یا لیمو ترش به همراه غذا، به دلیل دارا بودن ویتامین C ، به پیشگیری از بروز فقر آهن کمک می‌کند.

 یوسف نقیایی در خصوص تركیبات و اجزای تشكیل دهنده لیمو اظهار كرد: یك عدد لیمو ترش حاوی30 كیلو كالری انرژی، 5/10گرم كربوهیدرات، ‌7/0 گرم پروتئین، 2/0 گرم چربی، ‌5/0 گرم فیبر خوراكی،‌ 6/0میلی‌گرم آهن، ‌یك RE ویتامین A و 1/29میلی‌گرم ویتامین C است.

 وی در ادامه گفت:‌ بیشترین ماده تشكیل دهنده موجود در لیمو، كربوهیدرات‌ها هستند كه نوع كربوهیدرات‌های آن از نوع فروكتوز می‌باشد، بنابراین برای بیماران دیابتی مشكلی ایجاد نمی‌كند و می‌توانند به راحتی از این ماده غذایی استفاده كنند.

وی با تاكید بر نقش آنتی اكسیدان و قابلیت جذب آهن در بدن توسط ویتامین C موجود در لیمو، گفت:‌ از آنجا كه لیموترش ماده غذایی غنی از ویتامین C است و این نوع ویتامین، بدن را در برابر بیماری‌های عفونی محافظت می‌كند، بنابراین توصیه می‌شود این ماده غذایی به همراه هر نوع غذایی اعم از خورشت، ‌سالاد مصرف شود.

نقیایی تصریح كرد:‌ از آنجا كه از لیمو ترش، آبلیموهای صنعتی و دستی تهیه و مصرف می‌شود، باید متذكر شد كه آبلیموهای دستی در بطری‌های تیره یا در محل‌های تاریك از جمله كابینت و یخچال نگهداری شوند، چرا كه ویتامین C موجود در آن به نور و حرارت حساس بوده و از بین می‌روند.

وی تاكید كرد: در آبلیموهای صنعتی نیز باید به كد بهداشتی، ‌پروانه ساخت و مهر استاندارد كالا توجه شود و از مصرف آبلیموهای با مارك‌های غیر معتبر اجتناب شود.

 

 

 

زردچوبه ضد سموم كبدی است

زردچوبه ضد درد، ضد اسید معده ، ضد باكتری ، ضد التهاب ، ضد سموم بعضی مارها ، ضد سموم كبدی ، ضد نفخ و مقوی معده هستند.

زردچوبه گیاهی علفی و دارای ریزوم‌هایی است كه ساقه هوایی به ارتفاع یك تا 1.5 متر خارج می‌شود.

زردچوبه در نواحی گرم آسیا و آفریقا كشت می‌شود و مهمترین تركیبات زردچوبه پیگمان‌های زرد رنگی از دسته كوركومینوزیدها است كه این مواد به میزان 3 تا 5 درصد زردچوبه را تشكیل می‌دهند و شامل كوركومین و دزوكسی كوركومین هستند.

تركیبات دیگر شامل اسانس به میزان 3 تا 7 درصد است كه مهمترین مواد آن شامل بیس آبولن، گواین، ژرماكرن، تورمرون، زینجیبرن و كورلون هستند.

مهمترین خاصیت زردچوبه، خاصیت صفرا آوری آن است. از دیگر خواص آن اثرات ضد التهاب، ضد سموم بعضی مارها، ضد سموم كبدی، ضد باكتری، ضد سرطان، ضد نفخ و مقوی معده هستند.

محمد صالحی سورمقی استاد داروسازی دانشكده علوم پزشكی تهران نیز گفت: گیاه دارویی زردچوبه در ایران كشت نمی‌شود و از كشورهای هند، اندونزی و چین وارد ایران می‌شود.

مصرف زردچوبه مشكلات صفرا را از بین می‌برد

به گفته وی، خاصیت صفراآوری از مهمترین خواص زردچوبه است. از دیگر خواص زردچوبه می‌توان به ضدالتهاب، ضد سم و مقوی معده، ضد سرطان، ضد نفخ، ضد سموم كبدی و ضد باكتری اشاره كرد و مصرف آن مشكلات صفرا را از بین می‌برد.

استاد دانشكده داروسازی دانشگاه علوم پزشكی تهران اضافه می‌كند: مصرف زردچوبه از بیماری قلبی و عروقی پیشگیری می‌كند به دلیل اینكه زردچوبه از چسبندگی پلاكت‌ها جلوگیری می‌كند و مصرف آن موجب كاهش كلسترول خون می‌شود.

صالحی سورمقی معتقد است: بخشی از اثرات زردچوبه مربوط به رایحه آن است و بر اثر حرارت یا مرور زمان كم می‌شود و باید دانست كه زردچوبه كهنه دارای خواص كمتری نسبت به زردچوبه تازه است.

مریم مراداف، متخصص تغذیه نیز گفت: زردچوبه سرشار از نیاسین، ویتامین B3، كلسیم، آهن، روی، مس، پتاسیم و منیزیم است و دارای ماده‌ای به نام كوركومین است كه عامل ‌رنگ زردچوبه و آنتی اكسیدان قوی است كه باعث سم‌زدایی در بدن می‌شود.

به گفته وی،  كوركومین موجود در زردچوبه ضد سموم كبد، ضد التهاب و ورم، ضد دردهای روماتیسمی و التهابی است.

زردچوبه یك اسید چرب بلند و شاخه‌دار كه ضد آلزایمر است. كوركومین موجود در زردچوبه باعث كاهش چربی‌های بد خون می‌شود و ضد گرفتگی عروق است.

این متخصص تغذیه می‌افزاید: زردچوبه صفرابر، تحریك‌كننده ترشحات پانكراس، هضم‌كننده غذا، خاصیت حل كننده و دفع كننده سنگ مثانه نام برد و برای درمان التهابات لثه می‌توان جوشانده زردچوبه را قرقره كرد.

مرتضی صفوی، متخصص تغذیه نیز اظهار كرد: زردچوبه قابض، ادرارآور، خلط آور، محافظ معده، بندآورنده خون، محافظ كبد، كاهش دهنده چربی خون و مقوی معده است.

به گفته وی، برای نگهداری زردچوبه نباید از ظروف پلاستیكی استفاده كرد. بهترین ظروف برای نگهداری آن ظروف آلومینیومی و شیشه‌های رنگی (قهوه‌ای) است. هم چنین در ظرف باید كاملاً بسته باشد.

یك متخصص تغذیه هم اضافه می‌كند: ریشه و ریزوم زردچوبه كه پودر نشده است در برابر حرارت مقاوم‌تر از پودر آن است، ولی چون اكثراً پودر زردچوبه در بازار به فروش می‌رسد، برای نگهداری طولانی مدت آن بهتر است در جای خنك نگهداری شود.

زردچوبه برای زنان حامله مضر است

مراداف، نیز درباره عوارض زردچوبه می‌گوید: زنان حامله و افرادی كه به انسداد كیسه صفرا مبتلا هستند، كمتر از زردچوبه استفاده كنند.

 

 

كاهش درد با كمك نور

لیزر درمانی از جمله ابزارهایی است كه امروز در شاخه‌های مختلف پزشكی از جراحی‌ها گرفته تا كنترل و تسكین درد كاربرد دارد. در واقع امروز با تحولات و پیشرفت‌هایی كه در این زمینه صورت گرفته است، لیزر به عنوان یكی از ابزارهای ضد درد به كمك بیماران می‌آید.

دكتر سهیلا مكملی، رئیس انجمن لیزر پزشكی ایران در گفت‌وگو با «جام‌جم» با اشاره به وجود 2 دسته لیزرهای كم‌توان و پرتوان توضیح می‌دهد: لیزرهای پرتوان لیزرهایی است كه روی بافت اثر حرارتی دارد و باعث برش، سوزش و تبخیر روی آن می‌شود. در لیزرهای زیبایی و جراحی‌های چشم از این نوع لیزر استفاده می‌شود و به همین دلیل مردم بیشتر با آن آشنا هستند، اما دسته دوم لیزرها، لیزرهای كم‌توان یا لیزرهای ترمیمی است كه شدت و توان كمتری دارد.

به گفته وی اصلی‌ترین كاربرد این لیزرها كنترل درد، تسكین و درمان زخم‌هاست. لیزر درمانی در بسیاری از زیرشاخه‌ها كاربرد دارد، اما ممكن است هنوز به عنوان یك روش قطعی درمان توصیه نشود. بنابراین مهم‌ترین موردی كه می‌توان درباره لیزرهای ترمیمی گفت، استفاده از آن در كنترل درد و زخم است كه كاربرد زیادی دارد.

رئیس انجمن لیزر پزشكی ایران یادآور می‌شود: در ایران كاربرد این لیزرها بیشتر در رده بیماری‌های مفاصل و كنترل زخم‌ها مانند زخم‌های دیابتی، زخم بستر، زخم‌های جراحی و زخم‌های مقاوم به درمان است.

به گفته وی، لیزر یكی از ابزارهای ضد درد است كه می‌تواند به عنوان یكی از شیوه‌های كنترل درد در بیماری‌های مفاصل همراه شود و میزان مصرف داروها را كاهش دهد؛ البته حتما استفاده از لیزر باید توسط پزشك تجویز شود. دكتر مكملی با بیان این‌كه استفاده از لیزر درد سابقه‌ای 40 ساله دارد، می‌افزاید: دوره‌های درمان با توجه به شرایط بیمار توسط پزشك تعیین می‌شود و پس از آن نیز مدت زمان بی‌دردی بین 3 تا 6 ماه ماندگاری اثر دارد.

مراقب عوارض لیزر باشید

رئیس انجمن لیزر پزشكی ایران با اشاره به این نكته كه لیزرهای مورد استفاده در پزشكی در 2 طیف لیزرهای بینایی و مادون قرمز استفاده می‌شود، خاطرنشان می‌كند: هر دو طیف بینایی و مادون قرمز كاملا ایمن است و عارضه‌ كمی ایجاد می‌كند و بعد از گذشت 50 سال از كاربرد لیزر مشخص شده است این دو طیف نور هیچ‌گونه اثر سرطانزایی و جهش روی بافت ندارد.

دكتر مكملی درباره عوارض لیزرهای جراحی می‌گوید: در این گروه لیزرها به دلیل اثرات حرارت تخریبی روی بافت، هم عوارض چشمی مطرح است و هم عوارض پوستی. بنابراین باید پزشك آموزش دیده‌ای كه دوره‌های لیزر را گذرانده است با دقت بیشتری از این ابزار استفاده كند تا احتمال بروز عوارض به حداقل برسد. به گفته وی چون لیزرهای ترمیمی توان كمی دارد عوارض پوستی گزارش نشده است و مهم‌ترین عارضه در مورد این لیزرها اثرات چشمی آن است. وی در این زمینه تاكید می‌كند: این عوارض براحتی و با استفاده از عینك و پوشش‌های مناسب چشمی قابل پیشگیری است. به همین دلیل حین درمان از بیمار خواسته می‌شود چشم‌هایش را ببندد و از عینك و محافظ‌های چشم استفاده كند.

به گفته رئیس انجمن لیزر پزشكی ایران احساس خستگی، خواب‌آلودگی و ضعف نیز از شایع‌ترین عوارض لیزرهای ترمیمی است. بنابراین به بیماران توصیه می‌شود در صورتی كه چنین حسی داشتند، حتما پس از انجام لیزر استراحت كنند. با این كار پس از گذشت چند ساعت خستگی برطرف می‌شود.

لیزر درمانی برای شما ممنوع است!

لیزر درمانی به عنوان یكی از ابزارهای ضد درد، درست مانند دیگر روش‌های درمانی محدودیت‌هایی نیز دارد؛ به این معنی كه افراد خاصی در شرایط ویژه نباید از آن استفاده كنند؛ البته گاهی برخی بیماران یا پزشكان به اشتباه و ندانسته لیزر را عامل سرطان می‌دانند، در حالی كه به گفته دكتر مكملی لیزر به طور قطع سبب بروز سرطان نمی‌شود.

دكتر مكملی با بیان این‌كه موارد منع تا حدود 10 سال پیش به دلیل وجود ناشناخته‌های بسیار در این زمینه تعداد بیشتری بود، می‌گوید: یكی از موارد منع استفاده از لیزر در 3 ماهه اول بارداری است؛ البته این منع استفاده به دلیل مشاهده اثرات ناهنجاری روی جنین نیست و بیشتر به این دلیل است كه هنوز به مطالعات بیشتری نیاز داریم؛ به این معنی كه در این مورد ندانسته‌های ما بیشتر از دانسته‌هاست. وی توضیح می‌دهد: مادر می‌تواند در 3 ماهه دوم و سوم بارداری برای درمان برخی از دردهای دوران بارداری مانند درد زانو، مچ پا یا مچ دست از لیزر استفاده كند؛ اما توصیه می‌شود در این زمان هم روی اعصاب رحمی تابش نداشته باشند چون باعث تحریك زایمان زودرس می‌شود.

به گفته وی از لیزر به عنوان یكی از ابزارهای كمك در زایمان بدون درد هم می‌تواند استفاده شود.

دكتر مكملی هشدار می‌دهد: به رغم این‌كه مطالعات نشان داده است لیزر نمی‌تواند سرطان‌زا باشد، اما اگر فردی سرطان دارد توصیه می‌شود روی توده بدخیم تابش داده نشود؛ البته برای این بیماران با استفاده از تكنیك‌های دیگر می‌شود از لیزر استفاده كرد؛ چون سیستم ایمنی بدن بیمار را تقویت می‌كند و باعث بهبود وضعیت زندگی از نظر اشتها و حال عمومی بیمار می‌شود.

رئیس انجمن لیزر پزشكی درباره مهم‌ترین مورد منعی كه توسط انجمن جهانی لیزر مشخص شده است، توضیح می‌دهد: مهم‌ترین مورد، منع استفاده از لیزر توسط پزشكی است كه دانش لیزر درمانی ندارد و آموزش‌های لازم و ضروری در این زمینه را ندیده است.

به گفته وی پزشكان باید كاملا در این زمینه مطالعه داشته و از اثرات درمانی و نحوه پیشگیری از عوارض آگاه باشند.

وی تاكید می‌كند: با توجه به این‌كه مردم اطلاعات زیادی درباره لیزر و كاربردهای آن ندارند، باید دقت كنند به تبلیغات نادرست، توجه نداشته باشند.

 

 

كشف بزرگ در حوزه سلول‌های بنیادی

مادر سلول‌های خونی شناسایی شد

 

محققان دانشگاه تورنتو در دستاوردی بزرگ در تحقیقات سلول‌های بنیادی موفق شدند سرانجام پس از بیش از 20 سال تحقیق، سلول مادر تمام سلول‌های خونی را شناسایی كنند.

 

این سلول‌ها كه به سلول‌های بنیادی خون‌ساز نیز موسوم هستند، می‌توانند تمام گونه‌های سلول‌های خونی از جمله سلول‌های قرمز خون، لنفوسیت‌ها و ماكروفاژها را تولید كنند.

 

به گفته این محققان، این كشف جدید به معنی شناسایی نقشه دقیقی از سیستم توسعه راه‌های خونی انسان است.

 

دانشمندان از سال‌ها پیش می‌دانستند كه سلول‌های منبع سلول‌های خون‌ساز در مغز استخوان به خون‌رسانی به بدن در طول زندگی فرد كمك می‌كنند.

برای چند دهه، مغز استخوان اهدایی برای درمان بیماران مبتلا به سرطان‌های خون مانند لوسمی یا بیماری‌های نادر ژنتیكی مورد استفاده قرار گرفته است.

اما چنین تزریق‌هایی نیازمند این است كه بیماران از عناصر دیگری در كنار سلول‌های بنیادی درون مغزاستخوان اهدایی بهره‌ببرند، تركیباتی كه گاهی اوقات خطر رد را افزایش می‌دهند.

 

این محققان توانستند با پیوند نظام‌مند مغز استخوان انسان و عصاره‌های خون در موش‌های بدون سیستم ایمنی، به این كشف نائل شوند.

آنها با اسكن كردن پروتئین‌های خاص در سطح سلول‌ها موسوم به شاخص‌های زیستی توانستند این سلول‌های سرچشمه را شناسایی كنند.

محققان این شاخص زیستی را CD49f نامیده‌اند و امید دارند كه اكنون بتوانند سلول‌های اصلی خون‌ساز را از سایر سلول‌های بنیادی خون استخراج كنند.

سلول‌های بنیادی با شاخص CD49f بسیار نادر بوده و تنها یكی از هر سه میلیون سلول موجود در بدن از چنین شاخصی برخوردار است.

 

 

افزایش طول عمر زنان سالمند با مصرف ویتامین D3

 

یك مطالعه جدید تایید كرد زنان سالمند و مسنی كه از مكمل‌های ویتامین D3 استفاده می‌كنند به طول عمرشان افزوده می‌شود.

نتایج یك بازبینی روی 50 آزمایش بالینی با حضور بیش از 94 هزار زن سالمند نشان داد زنانی كه از مكمل‌های ویتامین D3 استفاده كردند به طور متوسط دو سال بیشتر از زنانی عمر كردند كه از داروها مصرف كرده‌اند یا هیچ دارویی استفاده نكرده‌اند.

متخصصان می‌گویند این ویتامین در سالمندان مرگ را به تاخیر می‌اندازد. از آنجا كه این مطالعه بیشتر روی شركت كنندگان زن انجام گرفته هنوز مشخص نیست كه تاثیر این ویتامین روی مردان چگونه است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بعلاوه هنوز معلوم نیست كه چرا مصرف ویتامین D3 می‌تواند جان زنان سالمند را تا چند سالی بیشتر نجات دهد. ویتامین D برای سلامت استخوانها ضروری است و مطالعات نشان داده است كه مكمل‌های حاوی این ویتامین خطر افتادن و شكستگی‌های استخوانی را كه از مهمترین عوامل مرگ و میر سالمندان است كاهش می‌دهد.

دكتر كریستین گلود، متخصص اصلی در این مطالعه جدید تاكید كرد: این گونه اقدامات پیشگیرانه می‌تواند تا حدی احتمال مرگ و میر را در سالمندان كاهش دهد.

بنابراین گزارش، سالمندان بیشتر در معرض خطر كمبود ویتامین D هستند چون بدن آنها در تولید این ویتامین پس از تماس با نورخورشید ناتوان‌تر می‌شود و توان كلیه‌های آنها برای تبدیل ویتامین D به نوع فعال آن كاهش پیدا می‌كند.

 

 

آسپیرین برای دیابتی‌ها مفید است

مصرف روزانه یك عدد قرص آسپیرین روشی كم ‌هزینه و موثر برای پیشگیری از خطر لخته شدن خون و در نتیجه پیشگیری از بروز حمله قلبی در بیماران مبتلا به دیابت است.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، پزشكان می‌گویند بیماران مبتلا به دیابت بیشتر در معرض خطر حمله قلبی قرار دارند چون خطر احتمالی لخته شدن خون در این بیماران بیشتر است. دیابت حجم چربی خون را تغییر می‌دهد.

در افراد مبتلا به این اختلال متابولیكی، میزان تری گلیسیرید بالا رفته و کلسترول خوب در بدن كاهش پیدا می‌كند. در این بیماری سلول‎ها حساسیت خود را نسبت به هورمون انسولین که به خروج قند از خون و ذخیره شدن آن در بافت‌هایی چون كبد كمك می‎کند از دست می‌دهند.

مجله آنلاین ساینس دیلی در این باره گزارش داد براساس نتایج یك مطالعه جدید، مصرف آسپیرین روشی ساده و كارآمد برای پیشگیری از خطر لخته شدن خون در این بیماران است.

در مطالعات قبلی نیز نشان داده شده بود كه این دارو می‌تواند از بروز حمله قلبی جلوگیری كند اما در این آزمایش، تاثیر مشابه این دارو در مبتلایان به دیابت بررسی شده و نتایج امیدواركننده‌ای داشته است.

متخصصان دانشگاه آلبرتا در این آزمایش تصریح كردند: بیماران دیابتی که بیماری قلبی نیز دارند اگر روزانه دوز بالایی از آسپیرین مصرف کنند، خطر مرگ و یا سکته مجدد در آن‌ها تا حد زیادی کاهش می‌یابد. بر همین اساس مصرف 325 میلی‎گرم قرص آسپیرین در روز، خطر مرگ را در این بیماران تا 23 درصد كاهش می‌دهد.

 

 

 

یك باكتری مقیم در معده و روده بر شیمی مغز و رفتار آن تاثیرگذار است

علت اضطراب در شكم شماست نه مغزتان

 

برای اولین بار محققان دانشگاه مك‌مستر به مدارك قاطعی رسیده‌اند كه یك باكتری مقیم در معده و روده بر شیمی مغز و رفتار آن تاثیرگذار است.

 

اهمیت این یافته‌ها به این خاطر است‌كه بارها انواع مختلفی از بیماری‌های معده‌ای- روده‌ای همچون سندرم تحریك‌پذیر شكم را با افسردگی و اضطراب (استرس) مرتبط دانسته‌اند. این نتایج جالب‌، انگیزه و عامل محركی شد تا در تحقیقات بعدی متخصصان به دنبال مولفه میكروبی برای رابطه علت و معلولی بیماری‌های رفتاری باشند.

 

این تحقیقات كه توسط پروفسور استفان كالینز ر انستیتو تحقیقات سلامت گوارش Farncombe انجام گرفته در نشریه اینترنتی مطالعه معده و روده و بیماری‌های مربوط به آن به چاپ رسیده است.

 

معده و روده انسان محل زندگی حدود هزار تریلیون باكتری است كه در یكدیگر زندگی می‌كنند.

 

این باكتری‌ها هركدام وظایفی را به عهده دارند كه برای سلامت انسان حیاتی است. آنها انرژی لازم از رژیم غذایی را جمع‌آوری می‌كنند، در برابر آلودگی‌ها از سلول‌ها محافظت كرده و مواد غذایی لازم برای سلول‌های دل و روده را تامین می‌كنند.هرگونه اختلال در عملكرد این باكتری‌ها می‌تواند منجر به شرایط مخاطره‌آمیز و تهدیدآمیزی برای انسان شود. كولیت (ورم مخاط روده بزرگ) ناشی از آلودگی باكتری Clostridium كه در اثر درمان آنتی‌بیوتیك نسبت به آن مقاوم می‌شود از جمله این اختلالات است. برای مطالعه و بررسی تاثیرات دقیق باكتری‌ها بر انسان، محققان با آزمایش روی موش‌های سالم نشان دادند كه ایجاد اختلال روی محتوای باكتریایی دل و روده توسط آنتی‌بیوتیك‌ها باعث تغییراتی در رفتار موش‌ها می‌شود. در نتیجه این تغییرات هوشیاری موش‌ها كمتر شده یا دچار استرس و اضطراب می‌شوند.

 

به محض قطع كردن مصرف آنتی‌بیوتیك‌ها باكتری‌های ساكن در دل و روده به حالت نرمال برگشتند. این اتفاق با بازگشت رفتار و شیمی مغز به حالت عادی همراه بود. برای تایید این مطلب كه باكتری‌ها بر رفتار تاثیر گذارند محققان باكتری‌هایی از موش‌هایی با الگوی رفتاری متفاوت را در موش‌های سالم بدون میكروب جمع كردند.

 

در نتیجه این عمل، موش‌های سالم با سابقه رفتاری انفعالی پس از دریافت باكتری، به موش‌هایی فعال‌تر و جسورتر تبدیل شدند. عكس این قضیه هم درست از آب درآمد و موش‌های فعال به موش‌هایی انفعالی تبدیل شدند.

 

تحقیقات قبلی روی نقش باكتری‌ها بر رشدمغز در اوایل زندگی انسان متمركز بود.

 

اینك تحقیقات انجام شده نشان داد باكتری‌ها می‌توانند باعث ایجاد تغییراتی در رفتار هم شده و مبنایی برای درمان اختلالات رفتاری خصوصا اختلالاتی كه مربوط به شرایط معده‌ای ـ روده‌ای است، باشد.

 

 

 

تبدیل سلول‌های مغزی به سلول‌های قلبی

 

 

محققان توانستند با انتقال RNA، سلول‌های غیر قلبی را به سلول‌های قلبی تبدیل كنند.

 

دانشمندان دانشكده داروسازی دانشگاه پنسیلوانیا موفق شدند، راهی بیابند كه بتواند در یك تغییر مستقیم سلول‌های غیرقلبی را به سلول‌های قلبی تبدیل كند.

 

طی دهه گذشته دانشمندان همواره در صدد كشف راهی بودند كه بتواند ماهیت سلول‌های مختلف را شناسایی كرده و سپس تغییر دهد.

 

سلول‌های قلبی یكی از مهمترین سلول‌های بدن هستند و می‌توان با انتقال rna سلول‌های غیر قلبی را به سلول‌های قلبی تبدیل كرد. به این وسیله می‌توان بسیاری از مشكلات قلبی را پیش‌بینی و جراحات قلبی را بازسازی كرد.

 

rna مخفف اسید ریبونوكلئیك است كه یكی از انواع اسید‌های نوكلئیك به شمار می‌رود. در داخل سلول انواع مختلف rna وجود دارد كه هر كدام از آنها وظایف مخصوص به خود را دارند.

 

rna صرف نظر از انواع مختلف، دارای ساختمان خاصی است. برخلاف dna كه ساختمان مارپیچ 2 رشته‌ای دارد، rna معمولاً یك رشته‌ای و تقریباً صاف و بدون تاخوردگی یا به صورت كلاف است.

 

mrna یا rna پیك به صورت تك رشته‌ای است و وظیفه اصلی پروتئین‌سازی را بر عهده دارد و حاوی كدهای ژنتیكی برای ساخت پروتئین است.

 

كار بر روی این ایده با مطالعه خواص rnaها امكان‌پذیر خواهد شد كه به آن rnaهای پیام‌آور یا mrna می‌گویند.

 

محققان با استفاده از mrnaها توانستند سلول‌های پوستی و نوعی سلول‌های مغزی كه ستاره شكل هستند را به سلول‌های قلبی تبدیل كنند.

 

گروه تحقیقاتی توانستند mrna‌ها را از سلول‌های قلبی استخراج و آن را به داخل سلول‌های میزبان تزریق كنند. تعداد rnaهای قلبی بسیار بیشتر از تعداد rnaهای فیبروبلاست و آستروسیت‌ها هستند.

 

این گروه تحقیقاتی همچنین با بررسی شكل‌ سلول‌ها و خواص ایمونولوژیك و الكترونیكی آنها دریافتند می‌توان تغییرات آستروسیت را با بررسی مشخصات rna، به دست آورد.

 

برچسب ها: بی‌اشتهایی، زندگی آنلاین، آنتی اكسیدان‌، دانستنی های پزشكی، اختلالات تغذیه‌ای تعداد بازديد: 951 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز