پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 20:15

خرداد
دانستنی های پزشكی

دانستنی های پزشكی

داروهای حساس به نور سرطان را هدف قرار می‌دهند

شیوه جدید درمان سرطان که در آن از نور برای هدف گرفتن سلول‌های کشنده سرطانی استفاده می‌شود، امیدهای تازه‌ای برای درمان این بیماری که یکی از اصلی ترین عوامل مرگ و میر در جهان به شمار می‌رود زنده کرده است. دانشمندان در دانشگاه «هال» موفق به ابداع دارویی متشکل از مولکول‌های حساس به نور شده اند که می‌توانند به دور سلول‌های سرطانی انباشته شوند، زمانی که نور به این توده از داروها تابانده می‌شود، مولکول‌های دارویی فعال شده و تومور را نابود می‌کنند.به گفته محققان این شیوه می‌تواند هدف گیری سلول‌های سرطانی را دقیقتر کرده و از میزان اثرات جانبی داروهای سرطانی بکاهد. «راس بویل» از بخش شیمی دانشگاه «هال» می‌گوید: تلاش ما هدف‌گیری تومورها است تا بتوانیم مقادیر بیشتری از داروهای ضد سرطانی را در مناطق سرطانی متمرکز کنیم و برای این کار مولکول‌های دارو در درون نانوذرات بسته بندی شده‌اند.به گفته وی این ذرات به اندازه‌ای هستند که می‌توانند به تدریج در میان فضای خالی میان سلول‌های تومورهای سرطانی انباشته شوند و به این شکل حجم زیادتری از داروها به تومورها انتقال داده می‌شود. این به آن معنی است که با فعال شدن این مولکول‌ها به واسطه پرتوهای نوری، مقدار دارویی که به درون تومورها نفوذ می‌کنند، بسیار بیشتر است.رگهای تغذیه تومورهای سرطانی، بر خلاف دیگر رگ‌های عادی بدن از دیواره‌های بسیار ضعیفی برخوردار بوده و خون از میان آنها به اطراف نشت می‌کند. از این رو دانشمندان این نانو ذرات را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که می‌توانند از میان دیواره‌های ضعیف این رگ‌ها به درون تومورها نیز نفوذ کرده و در آن انباشته شوند تا در نهایت بتوانند به راحتی آنها را نابود کنند. زمانی که موقعیت ذرات دارویی در اطراف و درون تومور تثبیت شد، می‌توان نور را با استفاده از فیبرهای نوری که از طریق سوزن‌هایی به درون تومورها فرستاده می‌شوند، به داروها تاباند، به این شکل ذرات فعال شده و مواد شیمیایی بسیار فعالی در درون و اطراف تومورها آزاد شده و سلول‌های سرطانی را می‌کشند. از سویی دیگر از آنجایی که این ذرات نمی‌توانند از میان عروق نسوج سالم عبور کنند، از میزان آسیب‌های وارد شده به سلول‌های سالم کاسته شده و از آثار جانبی داروهای شیمی درمانی که معمولا موجب ناخوشی شدید بیماران سرطانی می‌شوند، خواهد کاست. براساس گزارش تلگراف، محققان می‌گویند آزمایش این شیوه درمانی بر روی سلول‌های سرطانی در آزمایشگاه‌ها به پایان رسیده و اکنون در انتظار آغاز دوره‌های آزمایشی بر روی حیوانات به سر می‌برند.

شناسایی داروی جدید

برای كنترل سرطان تخمدان

متخصصان علوم پزشكی در بزرگترین دستاورد خود پس از 20 سال مطالعه در زمینه درمان سرطان تخمدان موفق شدند داروی جدیدی را شناسایی كنند كه طول عمر بیماران مبتلا به این سرطان را تا هشت ماه افزایش می‌دهد. پزشكان انگلیسی دریافته‌اند كه این دارو موسوم به «آواستین» كه برای درمان سرطان‌های سینه و روده مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌تواند برای مقابله با سرطان تخمدان نیز مفید باشد. به گزارش روزنامه دیلی میل، این بیماری قاتل خاموش نام گرفته است چون اغلب در مراحل اولیه هیچ علائمی ندارد و در 80 درصد از موارد تا رسیدن به مراحل پیشرفته و خطرناك تشخیص داده نمی‌شود. در حال حاضر تنها راه درمان این سرطان جراحی و در پی آن شیمی درمانی است. دكتر آنوین جونز، مدیر اجرایی موسسه سرطان تخمدان تارگت در این باره اظهار داشت: این یافته حائز اهمیت است چون برای اولین بار نشان می‌دهد كه می‌توان به درمان این سرطان و كنترل آن در آینده امیدوار بود. این دارو روی بیش از 1500 زن در سراسر اروپا آزمایش شد كه همگی به نوع پیشرفته این سرطان مبتلا بودند. پیش بینی می‌شود كه در صورت تایید قطعی تا پیش از پایان امسال این دارو برای كنترل سرطان تخمدان نیز در دسترس بیماران قرار بگیرد.

رژیم غذایی پرچرب موجب زایمان زودرس می‌شود

متخصصان زنان و مامایی تاكید كردند مصرف رژیم غذایی پرچرب در دوران بارداری خطر زایمان زودرس و پیش از موعد را افزایش می‌دهد. متخصصان دانشگاه علوم و سلامت «اورگون» در «پورتلند» در آزمایشات جدیدی دریافته‌اند كه رژیم غذایی پرچرب خطر زایمان زودرس را تشدید می‌كند. دكتر آنتونیو فریاس، متخصص اصلی و استادیار زنان و مامایی در دانشكده پزشكی این دانشگاه تصریح كرد: یك رژیم غذایی معمول آمریكایی‌ كه غنی از چربی است باعث می‌شود كه جریان خون از بدن مادر به جفت كاهش پیدا كند و این عضو موقت در خون‌رسانی به جنین دچار اختلال می‌شود. جفت در واقع وظیفه دارد مواد غذایی را از بدن مادر به جنین منتقل كند. به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، این مطالعه نشان می‌دهد كه رژیم غذایی مادر در دوران بارداری تاثیر آشكار و جدی هم روی جفت و هم روی رشد جنین دارد. دكتر فریاس تاكید كرد: رژیم غذایی پركالری و پرچرب كه در جوامع ما معمول است تاثیرات منفی روی نحوه عملكرد جفت برجای می‌گذارد و در نتیجه می‌تواند پیامدهای جدی روی نتایج بارداری مثل زایمان پیش از موعد داشته باشد. این یافته در مجله غدد درون‌ریزشناسی به چاپ رسیده است. متخصصان خاطرنشان كردند كه پیش از این تاثیر رژیم غذایی پرچرب روی زایمان زودرس ناشناخته بوده است و در مطالعه جدید این رابطه مستقیم به طور آشكار بررسی و مشاهده شده است.

نسخه جدید باكتری «E.coli» در برابر آنتی‌بیوتیك‌ها مقاوم است

پزشكان چینی در یك مطالعه جدید دریافته‌اند كه نسخه جدید باكتری «E.coli» كه به تازگی در اروپا شایع شده و تعدادی نیز قربانی گرفته است در برابر هشت گروه مختلف از آنتی‌بیوتیك‌ها مقاوم است. كارشناسان انستیتوژنومیك‌ پكن اعلام كردند كه با تهیه توالی ژنوم یا همان نقشه ژنتیكی این نسخه ویروسی از باكتری E.coli به این نتایج دست یافته‌اند. به گزارش خبرگزاری شینهوا، این كارشناسان در آزمایشات دقیق‌تر دریافته‌اند كه این باكتری در واقع دارای ژنهای خاصی است كه آن را در برابر آنتی‌بیوتیك‌هایی مثل سولفونامید، سفالوتین، پنی‌سیلین، استرپتومایسین و سایر آنتی‌بیوتیك‌ها مقاوم می‌سازند. این آزمایشات طی هفته جاری با همكاری متخصصان چینی با گروهی از متخصصان آلمانی در بزرگترین مركز تعیین توالی DNA در جهان و به منظور مطالعه روی نمونه نسخه‌ جدید میكروب E.coli صورت گرفته است. این متخصصان در آزمایشگاه بزرگ «ژنزن» توصیف كردند كه این نسخه ویروسی به شدت سمی و عفونی است. به گفته كارشناسان هنوز منبع اصلی این عفونت مهلك و شدید نامعلوم است و تلاش برای كشف این منبع همچنان ادامه دارد.

سایز بدن بر نگاه ما نسبت به جهان اطرافمان تاثیر می‌گذارد

متخصصان در یك مطالعه جدید ادعا كرده‌اند كه سایز بدن شما روی نگاهتان نسبت به محیط اطراف و دنیای پیرامونتان تاثیر می‌گذارد. این مطالعه كه در مجله «پلوس‌وان» منتشر شد، نشان داد افرادی كه معتقدند سایز بدنشان ظریف است، نسبت به اندازه برخی از اشیاء خاص و فاصله خودشان از آن اشیاء مبالغه می‌كنند. اما افرادی كه به نظر خودشان اندام و سایز بزرگتری دارند درست خلاف این قضاوت را دارند و اندازه و فاصله اشیاء را كمتر از آنچه كه واقعا هست، تخمین می‌زنند. به گزارش سایت اینترنتی هلت دی‌نیوز، هنریك ایهرسون از متخصصان اصلی این مطالعه در انستیتو كارولینسكای سوئد تاكید كرد: كسانی كه جثه كوچكی دارند جهان را بزرگتر می‌بینند و یا برعكس. وی افزود: حتی اگر ما بدانیم كه اندازه واقعی اشخاص چقدر است اما باز هم این خطای حسی باعث می‌شود ما اگرجثه كوچكی داریم تصور كنیم انسان‌های دیگر بزرگتر هستند و این تجربه بسیار عجیب است.

كشف گازی كه شما را برای همیشه از شر پشه‌ها راحت می‌كند!

محققان آمریكایی موفق به ساخت نوعی گاز شده‌اند كه پشه‌ها را بدون نیش‌زدگی از انسان دور می‌كند. این گاز كه حس‌های پشه‌ها را دچار اختلال كرده و از این رو آنها دیگر قادر به بوئیدن خون انسان نخواهند بود،‌ می‌تواند منشاء تحولی بزرگ در تولید لوسیون‌ها و افشانه‌هایی باشد كه برای راحتی زندگی انسان ساخته شده‌اند. همچنین می‌توان از این كشف برای محدود كردن بیماری مالاریا و سایر بیماری‌های گرمسیری مانند تب زرد و تب دنگ استفاده كرد. پشه‌ها این بیماری‌های مرگبار را سالانه به بیش از نیم میلیون انسان منتقل كرده و باعث مرگ میلیون‌ها تن در سراسر جهان می‌شوند. بیماری مالاریا هر 30 ثانیه جان یك انسان را در جهان می‌گیرد. دانشمندان دانشگاه كالیفرنیا در مجله نیچر چگونگی ساخت تركیبی از مواد شیمیایی را شرح داده‌اند كه حسگرهای ریز پشه‌ها را كه از آنها برای ردیابی دی‌اكسید كربن در هوا استفاده می‌كنند فریب می‌دهد. یكی از مواد شیمیایی این تركیب باعث اختلال در حسگرهای بویایی پشه برای ردیابی دی‌اكسید كربن تنفسی انسان می‌شود. این در حالی است كه یك دانشمند آمریكایی دیگر نیز در مقاله‌ای اعلام كرده كه پشه‌ها نه تنها به تنفس بلكه به بوی عرق و ‌پوست انسان نیز جذب می‌شوند.

امید به زندگی بیماران ایدزی به 50 سال رسید

30سال پیش اولین موارد ابتلا به ایدز گزارش شد، از آن زمان تاکنون 60 میلیون نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که نیمی از آنها جان خود را از دست داده‌اند.  30سال پیش گزارش کوتاه نشریه ای در آمریکا به نام Morbidity and Mortality Weekly از بیماری نادر پنج فرد پرده برداشت که بعدها مشخص شد عامل این بیماری که به ایدز معروف شد ویروس HIV بوده است. بیماران یاد شده به زودی جان خود را از دست دادند و امروز پس از گذشت 30 سال اخبار خوبی در خصوص این بیماری به گوش می‌رسد؛ اینکه مهلک بودن ایدز دیگر مصداق ندارد و داروهای جدید در سرکوب این بیماری نقش چشمگیری داشته‌اند. اما با این وجود همچنان افراد زیادی به این بیماری مبتلا می‌شوند به گونه‌ای که در آمریکا سالانه56  هزار نفر به جمع بیماران مبتلا به ایدز افزوده می‌شوند و همین امر محققان را بر آن داشته تا در پی یافتن داروهای جدید جهت پیشگیری از ابتلا به این بیماری تلاش کنند. براساس گزارش یونایتدپرس در دهه 80 میلادی زمانی که یک فرد بیست ساله به ایدز مبتلا می‌شد تنها امیدوار بود یک سال دیگر زنده بماند، اما در حال حاضر در صورت درمان اصولی، امید به زندگی پس از ابتلا به ویروس HIV به 50 سال رسیده است.

كشف چگونگی تشخیص چهره توسط مغز

دانشمندان تاكنون تصور می‌كردند كه تنها برخی مناطق خاص مغزی به انجام فرآیند تشخیص چهره می‌پردازند، اما دانشمندان دانشگاه كارنگی ملون دریافته‌اند كه شبكه كلی مناطق قشری مغز به این كار مشغول هستند. این كشف جدید می‌تواند آینده پژوهش‌های ادراك عصبی بینایی را تغییر داده و راه دانشمندان را در ارائه درمان‌های هدفمند برای مشكلاتی مانند نابینایی هموار كند. این دانشمندان از اسكن‌های مغزی برای بررسی بیماری ادراك پریشی چهره‌ای یا كوری صورت استفاده كردند. برای این پژوهش،‌ محققان به شركت‌كنندگان در حالی كه درون دستگاه ام‌آرآی قرار داشتند تصاویری از چهره‌های مختلف را نشان دادند. این افراد باید هویت‌ چهره‌های مختلف را در حالات گوناگون شناسایی می‌كردند. این محققان با استفاده از پویا نگاشت چند متغیره به بررسی اطلاعات كاربردی ام‌آر‌آی پرداخته و شبکه‌ای از مناطق مخروطی و قدامی گیجگاهی را كشف كردند كه با الگوهای متمایز به هویت‌های متفاوت واكنش نشان می‌دهند. علاوه بر آن، آنها دریافتند كه اطلاعات به طور مساوی بین مناطق قدامی توزیع شده و ناحیه مخروطی راست نقش مهمی در این شبكه ایفا می‌كند.

ارائه روشی برای تهیه آب آشامیدنی با کمک نانولوله‌های کربنی

پژوهشگران انگلیسی در یک شبیه سازی رایانه‌ای توانستند امکان تهیه آب آشامیدنی از آب دریا با استفاده از فناوری نانو را ارزیابی کنند. با توجه به افزایش تقاضای آب از سوی جامعه جهانی، تهیه آب آشامیدنی از آب دریا، یکی از مهمترین چالش‌های انسان در دهه‌های آینده خواهد بود و فناوری نانو می‌تواند در این مورد راهکارهای موثری را ارائه کند.در این راستا، گروهی از دانشمندان دانشگاه «استراثکلاید» در گلاسگوی انگلیس با استفاده از یک شبیه سازی رایانه‌ای احتمال واقعی دستیابی به این هدف را با کمک نانولوله‌های کربنی مورد ارزیابی قرار دادند.این سیستم برپایه فرایند اسمز وارونه عمل می‌کند. در یک فرایند عادی اسمز، آب با غلظت کمتر محلول‌ها از یک غشای نفوذپذیر عبور می‌کند و به سمت آب با غلظت محلول‌های بیشتر (در مورد دریا، آب شور) حرکت می‌کند.

این درحالی است که برای به دست آوردن یک مسیر وارونه فشار بیشتری را به آب شور وارد می‌کنند، در این روش آب شور به طرف غشاء حرکت می‌کند و به این ترتیب نمک در یک طرف غشاء مانده و آب به طرف دیگر رفته و با آب آشامیدنی ترکیب می‌شود.این روش، نمکزدایی آب را امکانپذیر می‌کند اما تولید فشار لازم برای این فرایند هزینه بالایی دارد و از نظر اقتصادی به صرفه نیست.بنابراین، این دانشمندان نانولوله‌های کربنی را وارد عمل کردند. این نانولوله‌ها آب را با کیفیت بهتری از نمکهای محلول جدا می‌کنند و میزان اثربخشی غشاء را افزایش می‌دهند.در این سیستم، در هر بار، چندین مولکول آب می‌توانند با همان سرعت غشاهای سنتی از خلل و فرجهای بسیار ریز حاضر در بین اتمهای کربن عبور کنند، اما یونهای سدیم، کلر و سایر مواد معدنی نمی‌توانند رد شوند. به این ترتیب، عملکرد سیستم بهتر می‌شود و فشار لازم برای عملکرد اسمز وارونه و در نتیجه هزینه فرایند نمکزدایی کاهش می‌یاید.براساس گزارش آزونانو، برپایه این مدل شبیه سازی شده، با کمک نانولوله‌ها می‌توان برای اسمز وارونه به غشایی دست یافت که برای عبور مولکول‌های آب 20 برابر قابلیت نفوذپذیری بیشتری دارد و برای دور کردن یون‌های نمک، بسیار موثرتر از غشاهای فعلی موجود در بازار است.

توسعه رایانه‌ای بیولوژیکی که جذر اعداد را می‌گیرد

دانشمندان آمریکایی با استفاده از DNA رایانه‌ای بیولوژیکی را توسعه دادند که قادر است جذر اعداد را محاسبه کند. دانشمندان موسسه تکنولوژی کالیفرنیا با استفاده از DNA یک سیستم رایانه‌ای بیولوژیکی را ساختند که قادر است عملیاتهای ریاضی را همانند رایانه‌های عادی حل کند.رایانه‌های عادی از مدارات دیجیتالی ایجاد شده اند که سیگنالهای ورودی را برپایه قوانین ساده پردازش و سیگنالهای «روشن- خاموش" را به صورت اطلاعات خروجی تولید می‌کنند.این دانشمندان در این رایانه بیولوژیکی به جای ترانزیستورهای سیلیکونی از مولکول‌های DNA سنتزی برای انجام عملیات پردازش استفاده کردند. برای پورتهای این دستگاه که 5 برابر قویتر از رایانه‌های مولکولی قبلی است این محققان 74 رشته مختلف DNA را به کار گرفتند.برای مثال، عملکرد این رایانه بیولوژیکی در مورد عدد 15 به این شکل است:در زبان صفرو یک، 15 به صورت 1111 نوشته می‌شود. برای محاسبه جذر (ریشه دوم) این عدد، دانشمندان در مرحله نخست 4 رشته DNA ایجاد کردند که هر یک از آنها یکی از 1‌های عدد چهار رقمی 1111 را رمزگذاری می‌کرد. سپس این رشته‌های ورودی به لوله آزمایشی رسیدند که محتوی سیستم پورتهای منطقی DNA در یک محلول نمکی بود.در این محلول، واکنش‌هایی انجام شد و در پایان مولکولی به دست آمد که نتیجه جذر عدد 15 را رمزگذاری می‌کرد.همچنان که محاسبات انجام می‌شد در لوله آزمایش، 130 رشته دوتایی مختلف ایجاد شد. سرانجام، این دانشمندان برای خواندن رمزهای محلول نمکی از 4 فلورسانت رنگی که با مولکول‌های DNA نهایی پیوند داده بودند استفاده کردند. براساس گزارش وایرد نیوز، یکی از این چهار رنگ ارزش عددی 1 و بقیه ارزش عدد 0 داشت. انجام عملیات جذرگیری عدد 15 در این آزمایش 8 ساعت به طول انجامید.

استفاده روزانه سه واحد مواد لبنی كم چرب در دوران یائسگی ضروری است

میزان هورمون استروژن بر مقاومت استخوان‌ها می‌افزاید و به دلیل این كه این هورمون در دوران یائسگی كاهش می‌یابد استفاده روزانه سه واحد مواد لبنی كم چرب ضروری است. در شروع سن یائسگی، حتی اگر فرد شیوه قبلی زندگی‌اش را ادامه دهد، احتمال افزایش وزن در وی بالا خواهد بود بنابراین لازم است میزان دریافت غذا در این دوران تحت كنترل باشد.  كلسیم برای حفظ توده استخوان ضروری است و میزان استقامت استخوان زنان در دوران یائسگی، نشان دهنده شیوه زندگی آنان در قبل از این دوران است. این گزارش می‌افزاید: ویتامین C و E از جمله آنتی اكسیدان‌هایی هستند كه مصرفشان در این دوران بسیار ضروری است زیرا این دوران زمینه‌ساز بیماری‌های قلبی و عروقی است و واكنش‌های اكسیداتیو بیشتر است، پس نیاز به این ویتامین‌ها بالا می‌رود. چای، قهوه و كافئین موجود در نوشیدنی‌ها باید در دوران یائسگی كم مصرف شود و از سوی دیگر استعمال دخانیات علائم یائسگی را تشدید می‌كند.

برچسب ها: زایمان زودرس، زندگی آنلاین، دانستنی های پزشكی، آنتی‌بیوتیك‌ تعداد بازديد: 812 تعداد نظرات: 0