Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 15:06

20
خرداد
دانستنی های پزشكی

دانستنی های پزشكی

پزشكان در یك مطالعه جدید ادعا كردند كه باكتری معده می‌تواند با بروز بیماری پاركینسون ارتباط داشته باشد‌. ...

دانستنی های پزشكی

 

 

باكتری معده با پاركینسون ارتباط دارد

پزشكان در یك مطالعه جدید ادعا كردند كه باكتری معده می‌تواند با بروز بیماری پاركینسون ارتباط داشته باشد‌. این پزشكان می‌گویند سلول‌های مغزی آخرین قربانیان یك میكروب بدخیم باكتریایی هستند كه عامل بروز زخم‌ها و همچنین سرطان معده است‌. به گزارش سایت اینترنتی دیسكاوری نیوز، این باكتری كه «هلیكوباكترپیلوری» نام دارد و در داخل معده تقریبا نیمی از مردم جهان زندگی می‌كند، می‌تواند موجب بروز بیماری پاركینسون شود‌. پاركینسون یك بیماری اختلال عصبی است كه در آن سلولهای تولید كننده دوپامین در برخی از قسمت‌های مغز از بین رفته و در نتیجه كارآیی آنها مختل می‌شود‌. افرادی كه به این بیماری عصبی مبتلا می‌شوند اغلب در كنترل حركات خود در دست‌ها و پاهایشان دچار مشكل می‌شوند‌. گزارشات حاكیست كه در آمریكا حدود 60 هزار مورد جدید ابتلا به این بیماری در هر سال تشخیص داده می‌شود‌.

پزشكان می‌گویند: در برخی از مطالعات قبلی معلوم شد كه مبتلایان به پاركینسون در مقایسه با افراد سالم به احتمال زیادتری در مرحله‌ای از طول عمر خود دچار زخم‌های معده‌ای می‌شوند و بیشتر به باكتری هلیكوباكترپیلوری آلوده می‌شوند اما تاكنون شواهد پزشكی مستدلی در مورد ارتباط پاركینسون با این باكتری بدست نیامده بود‌. این بار متخصصان میكروبیولوژی در مركز علوم بهداشتی دانشگاه لوئینزیانا در آمریكا با مطالعه روی موشهای آزمایشگاهی متوجه شدند موشهایی كه به این باكتری زخم معده آلوده هستند به الگوهای غیرطبیعی حركتی طی چند ماه بروز عفونت در بدنشان دچار می‌شوند‌. شرح این دستاورد در نشست انجمن میكروبیولوژی آمریكا ارائه شد‌.

 

 لبنیات برای قلب ضرری ندارد

نتایج یك بررسی جدید تایید می‌كند برخلاف باورهای عمومی مردم كه معتقدند خوردن كره و پنیر موجب حمله قلبی می‌شود در واقع مصرف فرآورده‌های لبنی خطری را متوجه این عضو مهم در بدن نمی‌كند‌. متخصصان دانشگاه براون در آمریكا كه روی هزاران فرد میانسال مطالعه كردند دریافتند حتی در افرادی كه بیش از نیم كیلو پنیر خوردند خطر بروز حمله قلبی شدت پیدا نكرد‌. به گزارش روزنامه دیلی میل، این كارشناسان معتقدند كه چربی‌های اشباع شده در لبنیات تهدیدی برای قلب محسوب نمی‌شوند اما از سوی دیگر سایر ریزمغذی‌ها مثل كلسیم و ویتامین D می‌توانند از قلب در برابر بیماری‌ها محافظت كنند‌.

 

پیاز جایگزینی طبیعی برای نگهدارنده‌های مصنوعی است

متخصصان تغذیه ادعا كرده‌اند كه از پیاز می‌توان بعنوان یك ماده نگهدارنده مرغوب‌تر به جای نگهدارنده‌های مصنوعی استفاده كرد‌. برخی از تركیبات موجود در پیاز دارای خواص آنتی اكسیدانی و آنتی باكتریال فوق‌العاده‌ای هستند به طوری كه می‌توان از این سبزی بعنوان یك نگهدارنده طبیعی و مفید استفاده كرد‌. به گزارش روزنامه تلگراف، دكتر جوناتان سانتاز از كارشناسان دپارتمان تغذیه در دانشگاه بارسلونا در این باره گفت: خواص آنتی اكسیدانی و ضد میكروبی پیاز خام فوق‌العاده و منحصر به فرد است به طوری كه می‌تواند كاندید خوبی برای استفاده بعنوان مواد نگهدارنده غذایی باشد‌. این مطالعه همچنین حاكیست فلاوونوئیدهای موجود در پیاز علاوه بر خواص مفیدی كه برای سلامتی دارند طول عمر مواد غذایی را نیز افزایش می‌دهند و بنابراین می‌توان در صنایع غذایی آن را به عنوان یك جایگزین طبیعی برای نگهدارنده‌های مصنوعی استفاده كرد‌.

 

زردآلو در درمان بیماری‌های عصبی، بی‌خوابی و خستگی شدید مفید است

مصرف زیاد زردآلو باعث ابتلا به اسهال می‌شود

یک متخصص تغذیه درباره خواص میوه زردآلو اظهار داشت: زردآلو یکی از منابع مهم غذایی جهت تامین نیاز مواد معدنی و ویتامین‌هاست‌. همچنین این میوه به دلیل وجود مقادیر متنابهی از فیبر در تنظیم گوارش مواد غذایی نقش دارد‌. دکتر کیومرث دانشور تصریح کرد: زردآلو منبع غنی از بتاكاروتن یا همان پیش ساز ویتامین A است و مواد غذایی حاوی بتاكاروتن که نوعی آنتی اکسیدان است باعث كاهش خطر بروز بیماری‌های قلبی، سكته، آب مروارید و بعضی سرطان‌ها و نیز پیشگیری از تخریب سلول‌ها توسط رادیکال‌های آزاد می‌شود‌. وی افزود: زردآلو حاوی فیبرهای محلول در آب است و از بروز یبوست و بیماری‌های روده‌ای جلوگیری می‌کند‌. همچنین این میوه به علت دارا بودن ویتامین‌های گروه B برای درمان بیماری‌های عصبی و روحی، بی‌خوابی، خستگی شدید و فراموشی مفید است‌. وی گفت: ویتامین C موجود در این میوه برای تقویت بدن و جلوگیری از خونریزی لثه موثر است و آهن آن نیز در خون سازی تاثیر شگرفی دارد‌. دکتر دانشور در خاتمه تذکر داد: از زیاده روی در مصرف زردآلو خودداری کنید، زیرا مصرف زیاد آن در هضم مواد غذایی ایجاد اختلال کرده و دچار اسهال می شوید‌.

قارچ‌های آسیایی سلاحی جدید برای مقابله با سرطان پروستات

متخصصان استرالیایی در یك آزمایش جدید متوجه شدند كه قارچ‌های آسیایی می‌توانند برای مقابله با سرطان پروستات مفید باشند‌. این متخصصان در طول آزمایشات اولیه خود به این نتیجه رسیدند قارچ‌های آسیایی كه برای مقاصد پزشكی مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توانند با موفقیت تومورهای سرطان پروستات را در موشهای مبتلا به این سرطان از بین ببرند‌. به گزارش روزنامه سیدنی مورنینگ هرالد، این پزشكان موفق شدند از قارچ‌های «Turkey tail» تركیبی بدست بیاورند كه پلی ساخاروپپتید یا PSP نام دارد‌. آنها دریافتند كه این عصاره قارچی در واقع سلولهای بنیادی سرطان پروستات را مورد هدف قرار می‌دهد و در نتیجه شكل‌گیری سلولهای سرطانی را سركوب می‌كند‌. دكتر پاتریك لینگ از كارشناسان و متخصصان انستیتو سلامت زیست پزشكی در دانشگاه كوئینزلند استرالیا در این باره افزود: این نتایج قطعا گامی مهم در جهت مقابله با این سرطان خواهد بود كه سالانه جان 3000 مرد را حداقل در كشور استرالیا می‌گیرد‌.

دكتر لینگ اضافه كرد: آنچه اكنون در جستجوی آن هستیم این است كه آیا این تركیب می‌تواند در همان مرحله اولیه رشد تومورهای سرطانی در غده پروستات را متوقف سازد‌. در آزمایشاتی كه پیش از این روی مواد دیگری صورت گرفت متوجه شدیم كه این مواد تا 70 درصد برای جلوگیری از رشد تومور موثر هستند اما درآزمایشات جدید معلوم شد كه PSP می‌تواند 100 درصد در پیشگیری از رشد تومورها موثر باشد‌. این آزمایشات با همكاری مشترك دانشگاه كوئینزلند و متخصصان دانشگاه هنگ‌كنگ انجام گرفته و شرح آن در مجله كتابخانه «سانیس وان» منتشر شده است‌.

 

 

شل شدن دندان‌ها به علت تخریب لثه در دندان‌های جرم‌دار است

یك دندانپزشك گفت: جرم‌های دندانی مهمترین عامل تخریب لثه‌ها است كه باعث شل شدن دندان‌ها می‌شود بدون اینكه خود دندان مشكلی داشته باشد.

لیلا نصیری اظهار داشت: افراد در زمان مسواك زدن به محض خونریزی در لثه‌های خود باید آگاه باشند كه این خونریزی به دلیل بیماری التهاب لثه است كه می‌توانند با یك جرم گیری ساده این التهاب لثه را برطرف كنند ولی مسلماً جرم گیری تنها كافی نیست و استفاده از دهانشویه با تجویز دندانپزشك و رعایت بسیار جدی و دقیق بهداشت دهان و دندان هم لازم است‌. وی افزود: تغییر رنگ‌ها در دندان‌ها ناشی از مواد غذایی است كه به طور معمول مصرف می‌كنیم و رسوباتی كه بر روی دندان تشكیل می‌شود به صورت رنگدانه یا استین هستند یا به صورت جرم كه این جرم‌ها نیز به خوبی با جرم گیری پاك می‌شود و همین جرم‌ها هستند كه لثه را تخریب كرده و در نهایت باعث شل شدن دندان‌ها می‌شود بدون اینكه خود دندان مشكلی داشته باشد‌. نصیری خانلر با اشاره به اینكه افراد باید حتماً سالی یكبار جرم‌گیری را در برنامه بهداشتی خود رعایت كنند، گفت: دقت در صحیح مسواك زدن تشكیل جرم را به حداقل می‌رساند و اگر در موقع مسواك زدن افراد مشاهده كردند كه از ناحیه لثه‌هایشان خون می‌آید بدانند كه آن ناحیه دچار مشكل است و به دندانپزشك خود مراجعه كنند. البته مردم به اشتباه مسواك زدن آن ناحیه را متوقف می‌كنند و باید این كاملاً اشتباه است‌. این دندانپزشك خاطرنشان كرد: با جرم‌گیری و تمیز كردن این جرم‌های تشكیل شده بر روی دندان از روند تخریب لثه‌ها می‌توان جلوگیری كرد‌.

 

تایید داروی جدیدی كه دوره درمان هپاتیت C را كوتاه‌تر می‌كند

سازمان غذا و داروی آمریكا، دارویی به نام اینسیوك (Incivek) یا تلاپریویر (Telaprevir) را برای درمان برخی از بزرگسالان مبتلا به عفونت مزمن هپاتیت C تایید كرده است‌. داروی اینسیوك تولید شركت داروسازی ورتكس در كمبریج است‌. به گفته متخصصان داروسازی در آمریكا، این دارو قرار است برای بیمارانی تجویز شود كه یا درمان دارویی اینترفرون را دریافت نكرده‌اند و یا اینكه به سایر روش‌های درمانی واكنش مثبت نشان نداده‌اند‌. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، میزان ایمنی و اثرگذاری این دارو در آزمایشات بالینی 3 مرحله‌ای با حضور تقریبا 2250 بیمار بالغ كه قبلا درمان نشده بودند مورد بررسی و آزمایش قرار گرفت‌. در پایان آزمایشات معلوم شد:60 درصد از این بیماران پس از 24 هفته واكنش مثبت به درمان با داروی جدید نشان دادند‌. در حالی كه در روش‌های قبلی پس از 48 هفته بیماران به درمان واكنش نشان می‌دادند‌. بنابراین با روش درمانی جدید در اكثر بیماران مدت درمان كوتاه‌تر می‌شود‌.

 

 اسانس نعناع برای تسكین دردهای كمر و گردن مفید است

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: اسانس نعناع برای تسكین دردهای پا، دست، كمر و گردن مفید است. محمدحسین صالحی سورمقی اظهار داشت: گیاه نعناع با نام علمی mentha است كه در جهان به نام minth شناخته می‌شود؛ این گیاه دارای بیش از 30 گونه مختلف در جهان است‌. وی با بیان اینكه اكثر این گونه‌ها به صورت شیره خوراكی از زمان باستان مورد استفاده بوده است، افزود: نعناع یكی از پرمصرف‌ترین گیاهان خوراكی دارویی است و رایحه آن از پرمصرف ترین رایحه‌ها در صنایع خوراكی، غذایی، بهداشتی، ماساژ درمانی و دارویی محسوب می‌شود‌. عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران اضافه كرد: دو گونه مهم دارویی ـ خوراكی نعناع به نام‌های mentha piperita با نام ایرانی نعناع فلفلی و mentha spicata  با نام ایرانی نعنای قمی مشهور هستند‌. صالحی سورمقی بیان داشت: محصولات گیاه نعناع به صورت تازه، خشك، عصاره، عرق گیاهی، چای كیسه‌ای و تنتور مورد استفاده است‌. در حال حاضر محصولات گیاهی ایده‌آلی از نعناع در داروخانه‌ها ارائه می‌شود كه به نام منتول meinthol و كارمینت مشهور است‌. وی اظهار داشت: منتول meinthol به عنوان ضددرد، تسكین و درمان دردهای دست، پا، كمر و گردن، رفع علائم سرماخوردگی،‌ رفع احتقان بینی در سرماخوردگی، آسم مورد استفاده قرار می‌گیرد‌.

 

ترمیم زخم با استفاده از نانو پوسته‌های طلا و لیزر

 

پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر با استفاده از لیزر و نانو پوسته‌های طلا روشی برای بهبود کیفیت ترمیم زخم ارائه کردند. پرفسور سید محمد عترتی خسروشاهی، استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر، کاربرد لیزر و نانوپوسته‌های طلا را بهبود کیفیت ترمیم زخم دانست و گفت: این روش مزایایی چون سرعت عمل بیشتر، عدم خونریزی، کاهش آسیب مکانیکی، عدم حساسیت به جسم خارجی و افزایش استحکام کششی پوست در مقایسه با بخیه سنتی دارد. وی نحوه عملکرد این روش را پوشاندن ذرات سیلیس با لایه طلا با قطر بین 80 تا 90 نانومتر ذکر کرد و اظهار داشت: در نمونه حیوانی، با تاباندن لیزر از نوع دیود بر ماده حاوی نانو پوسته‌های طلا در محل بخیه، کشش پوستی نمونه به حدود 3 هزار گرم بر سانتیمتر مربع رسید. این میزان بسیار بالاتر از نتایج به دست آمده از دیگر روش‌ها است. عترتی در عین حال تاکید کرد: در این راستا لازم است تا تحقیقات بیشتری در زمینه اثر نوع پوست، عمق، زمان و حتی نوع نانو پوسته‌ها به عنوان متغیرهای مناسب به عمل آید تا بهترین شرایط تعیین شود.  این پژوهش با همکاری محمد صادق نوربخش، در قالب رساله دکتری با عنوان «لحیم کاری پوست با لیزر دیود و نانوپوسته‌های طلا و ICG» در آزمایشگاه لیزر و نانو بیوفتونیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر اجرایی شد.

 

نگهداری نان در كیسه‌های پلاستیكی سرطان‌زاست

یك متخصص تغذیه گفت: نگهداری نان در كیسه‌های پلاستیكی موجب سرطانی‌شدن نان می‌شود زیرا كیسه‌های نایلونی بر اثر حرارت با تغییرph،

مواد سرطان‌زا را به نان انتقال می‌دهند.سید ضیاءالدین مظهری  اظهار داشت: نگهداری نان در كیسه‌ها و ظروف پلاستیكی موجب سرطان شدن نان می‌شود. وی گفت: افرادی كه نان را در كیسه‌های پلاستیكی نگهداری می‌كنند، نان سرطانی‌زا

مصرف می‌كنند به دلیل اینكه كیسه‌های نایلونی بر اثر حرارت، با تغییر ph مواد سرطان‌زا را به نان انتقال می‌دهند. این متخصص تغذیه افزود: نان باید در فریزر نگهداری شود. البته بسیاری از مردم نحوه نگهداری موادغذایی را در فریزر نمی‌دانند؛ نان باید در طبقات پایین فریزر نگهداری شود به دلیل اینكه طبقات بالاتر برای نگهداری مواد با ارزش مانند گوشت، ماهی و سبزی از اهمیت زیادی برخوردار است. مظهری اضافه كرد: بهترین ظروف برای نگهداری نان، ظروف شیشه‌ای است؛ نگهداری نان در ظروف شیشه‌ای بی خطر و بهداشتی است كه مانند ظروف پلاستیكی نان را سرطانی نمی‌كند. وی بیان داشت: ارزش بیولوژیكی و غذایی نان بیات با نان تازه تفاوتی ندارد. البته كسانی كه مشكل هضم غذا دارند، بهتر است از نان تازه استفاده كنند.

 

پروتئین مرتبط با بیماری قلبی شناسایی شد

محققان پروتئینی را کشف کرده اند که می‌تواند مانع از بروز نارسایی قلبی شود. این کشف شیوه نوینی را برای درمان بیماران قلبی ارائه می‌دهد.محققان نشان دادند که نبود پروتئین PINK1 موجب می‌شود سلول‌های قلبی انرژی کمتری تولید کنند.این کمبود انرژی موجب مرگ برخی از سلول‌های قلبی می‌شود. از این رو سلول‌های باقی مانده را مجبور می‌کند سخت تر کار کنند تا قلب به تپش خود ادامه دهد. این کار موجب می‌شود سلول‌های ماهیچه قلب ضخیم ‌شود و بیماری ای را به وجود می‌آورد که به آن‌هایپرتروفی می‌گویند. فیسیل بیلیا  مجری این تحقیقات از مرکز قلب پیتر مونک کانادا گفت: تحقیقات ما حاکی از آن است که پروتئین PINK1 کلید مهمی است که مانع از مجموعه رویدادهایی می‌شود که سوخت و ساز سلول‌های قلبی را تحت تاثیر قرار می‌دهند. پیوند تنها درمان طولانی مدت برای بیمارانی است که دچار نارسایی قلبی هستند اما مدت زمان طولانی برای پیدا شدن یک اهدا کننده مناسب طول می‌کشد محققان را به فکر یافتن یک شیوه جایگزین برای درمان این بیماران انداخت.کشف نقش پروتئین PINK1 در بروز نارسایی قلبی می‌تواند به ارائه درمان‌های نوینی برای پیشگیری از بروز این بیماری در افراد پر خطر، کمک کند.این کشف، سازوکار نوینی را برای مبارزه با نارسایی قلبی ارائه می‌کند. نتایج این تحقیقات در مجموعه مقالات فرهنگستان ملی علوم آمریکا منتشر شده است.

برچسب ها: زندگی آنلاین، دانستنی های پزشكی تعداد بازديد: 721 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز