Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 03:13

11
بهمن
ردیابی تکسلول‌های سرطانی با آزمایش خون

ردیابی تکسلول‌های سرطانی با آزمایش خون

اكثریت مبتلایان به پاركینسون دچار بیماری پیشرونده تضعیف مغزی می‌شوند.

تحریریه پزشك امروز

 

 

محققان مرکز سرطانی ماساچوست با همکاری دانشگاه ‌هاروارد موفق به ابداع آزمایش خونی شده‌اند که می‌تواند یک تک‌سلول سرطانی را در میان میلیاردها سلول سالم ردیابی و شناسایی کند. پزشکان بر این باورند سلول‌های سرگردان سرطانی در بدن انسان به معنی گسترش تومورها و یا احتمال آغاز رشد تومورها در بدن است و از این رو آزمایشی که بتواند این تک‌سلول‌های سرگردان سرطانی را در میان دیگر سلول‌های سالم بدن شناسایی کند، از قابلیت متحول کردن شیوه‌های درمانی بسیاری از سرطان‌ها به‌ویژه سرطان‌های سینه، پروستات، روده و ریه برخوردار است.

به گفته محققان، این شیوه به نمونه‌برداری مایع شباهت دارد و به جای اجرای نمونه‌برداری دردناک از بافت‌های بدن می‌توان از آن برای معاینات دوره‌ای استفاده کرد. در این آزمایش از میکروتراشه‌ای استفاده شده است که به لام‌های آزمایشگاهی شباهت دارد که از 78 هزار برجستگی کوچک مشابه سیم‌های روی برس مو پوشیده شده است.

این برجستگی‌ها از آنتی‌بادی‌هایی پوشش داده شده‌اند که به سلول‌های تومور سرطان متصل می‌شوند. زمانی که نمونه خون بر روی این تراشه قرار می‌گیرد سلول‌های آن مانند توپ‌های ریزی با برجستگی‌ها برخورد می‌کنند در صورتی که در میان این سلول‌ها نمونه‌های سرطانی وجود داشته باشد، به برجستگی‌ها چسبیده و رنگدانه‌های موجود بر روی تراشه موجب درخشیدن سلول‌های سرطانی خواهند شد، به این شکل پزشکان می‌توانند تعداد سلول‌های سرطانی را به راحتی شمارش کرده و مورد مطالعه قرار دهند. به گفته محققان آزمایش‌ها نشان داده‌اند این آزمایش می‌تواند به راحتی و با دقت بالا یک سلول سرطانی را از میان بیش از یک میلیارد سلول سالم تشخیص دهد.

تشخیص رنگ موی افراد با آزمایش DNA!

دانشمندان پزشكی قانونی به تازگی اعلام كرده‌اند روشی ایجاد كرده‌اند كه می‌تواند رنگ موی فرد را تا 90 درصد حدس بزنند. پیامدهای این روش در پزشكی قانونی بسیار وسیع بوده و به قانون‌گذاران اجازه می‌دهد تا رنگ موی مظنونان را از DNA باقی‌مانده در صحنه جنایت تخمین بزنند.

براساس این پژوهش كه توسط محققان هلند و لهستان انجام شده DNA به دست آمده از خون، اسپرم، بزاق یا سلول‌های پوستی می‌تواند تا 90 درصد مشخص كند كه فرد موی قرمز یا سیاه دارد. محققان همچنین می‌توانند با این روش با بیش از 90 درصد صحت دریابند كه موی فرد بلوند یا قهوه‌ای بوده است. این روش حتی می‌تواند بین رنگ موهای مشابه مانند قرمز و بور مایل به قرمز یا بلوند و بلوند تیره تفاوت قایل شود.

محققان اطلاعات DNA و رنگ موی صدها اروپایی را مورد مطالعه قرار داده و 13 نشانگر DNA را از 11 ژن حاوی اطلاعات مفید برای تخمین رنگ موی انسان پیدا كردند. این محققان همچنین در حال حاضر در حال بررسی برای آزمایشی برای تخمین رنگ چشم از روی نمونه‌های DNA هستند.

بهای بزرگ شدن شكم، كوچك شدن مغز است

كارشناسان علوم پزشكی در آمریكا هشدار دادند كه بهای بزرگ شدن اندازه شكم و دور كمر، كوچك‌تر شدن و تحلیل رفتن مغز است. دكتر آنتونیو كانویت متخصص دانشكده پزشكی دانشگاه نیویورك در این باره خاطرنشان كرد: چاقی با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع دوم در ارتباط است كه پیامد دیابت نیز كاهش توان ذهنی است.

كانولیت در آزمایشات خود تاثیر چاقی را روی ساختار فیزیكی مغز بررسی كرد. وی به عنوان بخشی از این آزمایشات از سیستم تصویربرداری MRI استفاده كرد تا مغز 44 فرد چاق را با 19 فرد لاغر در گروه سنی و سابقه پزشكی یكسان مورد مقایسه قرار دهد. دكتر كانولیت متوجه شد كه در افراد چاق بخشی از مغز موسوم به «آمیگدالا» كه در رفتارهای تغذیه‌ای نقش دارد حاوی مقدار آب بیشتری است.

وی همچنین متوجه شد بخشی از مغز كه در كنترل تكانه‌های عصبی نقش دارد در افراد چاق كوچك‌تر شده و تحلیل می‌رود. كانولیت تصریح كرد: این یافته‌ها تایید می‌كند كه در افراد چاق این نواحی مغزی یا تعداد كمتری نورون دارند و یا نورون‌های آنها تحلیل می‌رود.

كشف علت مرگ سلول‌های مغزی بیماران پاركینسونی

متخصصان مركز علوم بهداشتی دانشگاه تگزاس پروسه‌ای را شناسایی كرده‌اند كه می‌تواند تشریح كند چرا اكثریت مبتلایان به پاركینسون دچار بیماری پیشرونده تضعیف مغزی می‌شوند. این متخصصان روندی را مشخص كرده‌اند كه منجر به مرگ نورون‌ها یا سلول‌های مغزی در این بیماران می‌شود و با متوقف كردن این روند توانستند نورون‌ها را از مرگ نجات دهند.

بر اساس این یافته پزشكان به‌زودی می‌توانند به یك شیوه درمانی موثر برای كندتر كردن روند پیشرفت بیماری پاركینسون دست پیدا كنند. این متخصصان در واقع نورون‌هایی را در بخش خاصی از مغز شناسایی كرده‌اند كه به ویژه مستعد آسیب‌های ناشی از پاركینسون هستند. آنها معتقدند تجمع نوعی از پروتئین‌های فرآوری نشده در این منطقه از مغز موجب مرگ پیشرونده نورون‌ها می‌شود كه در نتیجه به مرور زمان علایم پاركینسون را تشدید می‌كند.

یك درمان دارویی برای كاهش علایم سندرم روده تحریك‌پذیر

پزشكان به تازگی دریافته‌اند یك دوره‌ دو هفته‌ای درمان با داروی «ریفاكسیمین» با نام تجاری «زیفاكسان» می‌تواند علایم سندرم روده تحریك‌پذیر را تسكین دهد. شایع‌ترین علایم این سندرم شامل تورم‌ روده‌ها و شكم، درد شكمی و یبوست یا اسهال است. متخصصان در دو مطالعه جداگانه كه به موازات هم با عناوین TARGET1 و TARGET 2 در دانشگاه كارولینای شمالی انجام گرفت به این نتایج مفید دست یافته‌اند. این مطالعات همچنین نشان داده است كه مزایا و اثرات سودمند درمان با ریفاكسیمین تا 10 هفته پس از توقف مصرف دارو در بیمار باقی می‌ماند. این یافته حاصل مطالعه روی 1260 بیمار مبتلا به سندرم روده تحریك‌پذیر یا IBS در آمریكا و كانادا است.

 

برچسب ها: درمان کاهش علایم سندرم روده، علت مرگ سلول های مغزی، بیماران پارکینسونی، تشخیص رنگ موی افراد، ریفاكسیمین تعداد بازديد: 709 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز