Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 09:03

11
بهمن
امید به درمان دیابت وابسته به انسولین

امید به درمان دیابت وابسته به انسولین

بیماران مبتلا به سرطان در طول درمان به دلیل ماهیت قوی داروهایی كه باید مصرف كنند، دچار ریزش مو می‌شوند. كلاهك سرد حاوی یك ژل در حال چرخش است كه بی‌نهایت سرد شده است.

تحریریه پزشك امروز

 

 

متخصصان استرالیایی مژده دادند كه امكان درمان دیابت وابسته به انسولین، ظرف 3 ساله آینده فراهم خواهد شد. پروفسور آن سیمپسون و گروه دستیار وی از دانشگاه فناوری سیدنی به تازگی اعلام كردند كه امكان درمان این بیماری وجود دارد. این متخصصان معقتدند كه مطالعات و آزمایشات آنها به راهكاری موثر برای درمان دیابت نوع اول منجر خواهد شد.

پروفسور سیمپسون تصریح كرد: این آزمایشات تاكنون روی موشهای آزمایشگاهی انجام گرفته و نتایج امیدواركنندهای داشته است. چنانچه این تكنیك در مورد انسان نیز موثر واقع شود این بیماران دیگر از الزام تزریق انسولین خلاص خواهند شد. این شیوه درمان شامل كاشت ژن انسولین انسانی به كبد است كه به جای غده پانكراس این ژن انسولین آزاد میكند.

روشی موثر برای جلوگیری از ریزش مو در بیماران سرطانی

پزشكان در آمریكا یك روش غیرتهاجمی برای جلوگیری از ریزش مو در مبتلایان به سرطان شناسایی كردهاند. این پزشكان میگویند هرچند آزمایش تكنیك جدید تاكنون فقط روی چهار بیمار انجام گرفته اما در همین تعداد اندك هم در نگه داشتن موهای بیماران سرطانی كه تحت شیمی درمانی قرار میگیرند، بسیار موفق بوده است. در این روش جدید پزشكان از كلاهك سرد استفاده میكنند.

بیماران مبتلا به سرطان در طول درمان به دلیل ماهیت قوی داروهایی كه باید مصرف كنند، دچار ریزش مو میشوند. كلاهك سرد حاوی یك ژل در حال چرخش است كه بینهایت سرد شده است. این ژل پیازهای مو را منجمد میكند و بنابراین مانع از تخریب بیشتر آن بر اثر مصرف داروها میشود.

پیش از اینكه روش جدید برای فروش و توزیع تجاری مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریكا قرار بگیرد، انجام آزمایشات بیشتر روی آن ضروری است.

اسپری جدید برای درمان میگرن

گروهی از پزشكان انگلیسی یك اسپری دمنده شبیه به پیپ تولید كردهاند كه داروی پودر شده را به سمت بینی میفرستد و با این شیوه سردردهای شدید میگرنی، ظرف كمتر از دو ساعت بهبود پیدا میكند.

این داروی پودرشده به شیوه جدید خیلی سریعتر از داروهای خوراكی معمولی تاثیر میكند. چون دیگر نیازی نیست كه مصرفكننده منتظر پروسه هضم شدن دارو بماند. آزمایشات انجامشده روی اسپری جدید نشان میدهد كه در این روش، دارو ظرف چند دقیقه وارد جریان خون میشود و از هر 10 نفری كه این روش را آزمایش كردند نزدیك به 6 نفر، ظرف دو ساعت بعد از استفاده از اسپری بهطور كامل از سردرد خلاص شدند.

دارویی كه در این اسپری استفاده میشود شكل پودر شده تریپتان است. این دارو بهطور گستردهبرای درمان میگرن به شكل قرص مورد استفاده دارد. این اسپری به شكل «V» ساخته شده كه یك انتهای آن وارد سوراخ بینی میشود و انتهای دیگر داخل دهان قرار میگیرد. وقتی بیمار از راه دهان داخل اسپری بدمد، داروی پودر شده وارد بینی میشود و از طریق عروق به سرعت جذب جریان خون خواهد شد. اعصاب بینی سریع پیام دارو را دریافت كرده و سیگنالهای متوقف كننده درد را به مغز میفرستند و به این ترتیب درد تسكین مییابد.

ژن جدید عامل سرطان ریه كشف شد

محققان موسسه تحقیقاتیزیست پزشكی «بلویچه» معروف به «ایدیبل» ایالت كاتالونیا اسپانیا برای اولین بار در جهان موفق شدند، ژنی جدید عامل سرطان ریه به نام SMARCA4 را كشف كنند. ژن SMARCA4 چهارمین عامل رشد اولیه بافتهای توموری سرطان ریه هستند كه محققان مذكور موفق به كشف آن شدهاند. «سالوادور رودریگز نیتو» یكیاز این محققان اعلام كرد: شناسایی این نوع ژن در نمونههای توموری بیماران برای ساخت داروهای جدید بسیار موثر است.

وی تصریح كرد: با مرمت و تغییركاركرد ژن مذكورمی توان روند رشد توموری را به عقب بازگرداند و بهبود امیدواركنندهای را ایجاد نمود. بنا برنتایج این تحقیقات ژن اسماركا 4 كه با نام «بیآر جی 1» (BRG1) نیز شناخته میشود در حالت عادی میتواند پروتئینی تولید كند كه مانع گسترش سرطان ریه بشود.سرطان ریه یكیاز رایجترین بیماریها درجهان است و اولین عامل مرگ سرطانی در كشورهای پیشرفته به شمار میرود. براساس نتایج این تحقیقات، طول عمر بیماران مبتلا به سرطان ریه همچنان پایین است، زیرا تشخیص آن قبل ازگسترش بسیار دشوار به نظر میرسد.

روشی ساده برای بهبود سندرم «ترومبوس سیاهرگی»

یك آزمایش اولیه نشان داده است كه ورزش كردن، مشكلات ناشی از «ترومبوس سیاهرگیی» عروق را بهبود میبخشد. پزشكان میگویند یك برنامه تعلیم ورزشی 6 ماهه كه برای افزایش قدرت پاها، انعطافپذیری این عضو و نیز تناسب عمومی بدن تعیین شده است، میتواند در بهبود سندرم بعد از ترومبوس مفید باشد. این سندرم یك مشكل غالب و مزمن ناشی از ترومبوس سیاهرگی عمیق است.

سندرم مزمن پس از ترومبوس در یك دوم بیماران مبتلا به ترومبوس سیاهرگی عمیق(DVT) بروز میكند. این بیماران اغلب دچار درد شدید، سنگینی، تورم پاها و بروز مشكلات در عروق سیاهرگی و تغییر رنگ شدید آنها و حتی زخم پاها میشوند. دكتر سوزان كان، استاد پزشكی دانشگاه مك گیل، بخش طب داخلی و مركز اپیدمیولوژی بالینی در بیمارستان عمومی جوئیش در این باره گفت: از آنجا كه درمان موثری برای این عارضه وجود نداردما به دنبال روشهای جدید معالجه هستیم و در یك آزمایش اولیه دریافتیم كه تمرینات ورزشی برای درمان این سندرم برای افزایش انعطافپذیری پاها و دسترسی آسان به مراكز تعلیمدهنده راه حل این مشكل است. وی گفت: این روش به عنوان راه كار درمانی باید در آزمایشات بالینی بعدی مورد ارزیابی قرار گیرد.

 

 

برچسب ها: درمان دیابت وابسته به انسولین، راه ریزش مو در بیماران سرطانی، درمان میگرن با اسپری، ژن عامل سرطان ریه، بهبود سندرم ترومبوس سیاهرگی تعداد بازديد: 692 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز