Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 14:26

31
فروردین
جمع‌آوری داروهای تیلنول

جمع‌آوری داروهای تیلنول

مقاومت در برابر كولیت روده‌ای به نوع باكتری‌های مفید موجود در روده بستگی دارد.

تحریریه پزشك امروز

 

 

 

بوی کپک‌زدگی در داروی تیلنول (Tylenol) برای بار دوم موجب شد، مسوولان شرکت سازنده این دارو مجددا به جمع‌آوری این داروی تسکین درد بپردازند. در این رابطه مسوولان این شرکت که سال گذشته میلیون‌ها بطری تیلنول و سایر داروهای مصرفی را به دلیل شکایت از بوی کپک‌زدگی در این محصولات جمع‌آوری کرده بودند، اعلام کردند، جمع‌آوری مجدد این داروها به‌طور داوطلبانه صورت گرفته است.

تاکنون حدود 128 هزار بطری تیلنول از بازار دارویی آمریكا جمع‌آوری شده ‌است. شرکت سازنده دارو با به روز کردن امکانات و خط تولید خود در حال رفع موارد موارد اعتراض FDA است.

راز بلوغ زودرس دختران در ژن‌ها

یك گروه بین‌المللی از دانشمندان اعلام كردند، حداقل 30 ژن در تعیین سنی كه دختران به بلوغ می‌رسند، نقش دارند. این تیم بین‌المللی، كد ژنتیك بیش از 100 هزار زن را مورد بررسی قرار دادند و در نتیجه تحقیقات خود اعلام كردند: بلوغ زودرس دختران، با افزایش خطر ابتلا به سرطان‌های زنانه در بزرگسالی ارتباط مستقیم دارد.

هنوز دلیل این مساله كه چرا سن بلوغ دختران نسبت به یك قرن گذشته این چنین كاهش یافته، برای دانشمندان نامشخص است. اما تحقیقات اخیر كنسرسیوم «رپروگن» دانشمندان آمریكا، اروپا و استرالیا، از نظریه احتمال ارتباط بلوغ زودرس دختران با چاقی حمایت می‌كند. برخی از 30 ژن شناسایی شده، با متابولیسم چاقی یا كنترل وزن در ارتباط هستند. با این حال هنوز مشخص نیست كه چاقی یا اضافه وزن در كودكی از عوامل بلوغ زودرس بوده یا اینكه یكی دیگر از عواقب مكانیسم متفاوت است.

تولید آهن مصنوعی برای مقابله با سل

گروهی از متخصصان اسپانیایی و آمریكای لاتین موفق به تولید دو نوع تركیب آهن مصنوعی شده‌اند كه جلوی رشد میكروب سل را می‌گیرند. این متخصصان می‌گویند: تركیبات جدید از آنجا كه میزان سم زایی‌شان در سلول‌های پستانداران پایین است، بنابراین می‌توان در آینده از آنها به عنوان سلاحی برای مقابله با باكتری سل در بیمارستان‌ها و تركیبات دارویی استفاده كرد.

متخصصان دانشگاه‌های ناوارا در اسپانیا، دی لاریپابلیك در اوروگوئه، سائوپائولو در برزیل و دی لاپلاتا در آرژانتین موفق به ساخت این دو تركیب مصنوعی آهن شده‌اند. گفتنی است، در ساخت دو تركیب جدید از اتم‌های آهن برای پیوند دادن مولكول‌های ارگانیك استفاده شده كه تركیبات باكتری‌‌كش را شكل می‌دهند.

این مولكول‌های ارگانیك در دانشگاه ناوارای اسپانیا ساخته شده‌اند. براساس این گزارش، بیماری عفونی سل سالانه جان بیش از یك میلیون نفر را در سراسر جهان می‌گیرد و گونه‌های مختلفی از باكتری «مایكوباكتریوم» به‌ویژه‌ نوع توبركلوزیس، عامل بروز این بیماری هستند. طبق پیش‌بینی‌ سازمان جهانی بهداشت، ظرف 20 سال آینده با روند فعلی 30 میلیون نفر به بیماری سل مبتلا خواهند شد.

شیر مادر احتمال كولیت روده در نوزاد را افزایش می‌دهد

پزشكان سوئیس ادعا ‌كرده‌اند: شیر مادر حاوی قندی است كه احتمال بروز كولیت (التهاب روده) را در نوزادن افزایش می‌دهد. این پزشكان قندی را در شیر موش‌های ماده پیدا ‌كرده‌اند كه تولید كولیت را در موش‌های نوزاد و شیرخوار افزایش می‌دهد. متخصصان دانشگاه زوریخ در این‌باره تاكید كردند: قندهای موجود در شیر مادر برای رشد سیستم‌ ایمنی بدن نوزاد ضروری و حیاتی هستند و به رشد باكتری مفید در روده كمك می‌كنند، اما این پزشكان ادعا می‌كنند كه برخی از قندهای خاص در شرایط خاص می‌توانند مضر باشند.

این پزشكان قندی موسوم به «سیالیل لاكتوز» را در شیر موش‌های ماده شناسایی ‌كرده‌اند. آنها دریافته‌اند؛ كمبود این قند خاص در شیر مادر، باعث می‌شود كه موش‌های نوزاد كمتر در برابر التهاب كولیتی روده آسیب‌پذیر باشند. مقاومت در برابر كولیت روده‌ای به نوع باكتری‌های مفید موجود در روده بستگی دارد. این یافته می‌تواند در مورد انسان هم صدق كند، چون موش‌ها به لحاظ بیولوژیكی بسیار شبیه به انسان‌ها هستند.

درمان یک کودک مبتلا به سرطان خون با سلول‌های بنیادی

پزشکان آمریکایی موفق شدند یک کودک 9 ساله آلمانی را که از یک شکل بدخیم سرطان خون رنج می‌برد با سلول‌های بنیادی خون بندناف با موفقیت درمان کنند. خون بندناف این کودک 9 ساله آلمانی در زمان تولد در بانک بندناف یک شرکت آلمانی ذخیره شد.این کودک از 3 سالگی دچار نوع بدخیمی از سرطان خون لینفوپلاستی شد و از آن زمان تحت درمان با روش‌های شیمی‌درمانی قرار داشت.

اما مدتی بعد پزشکان کشف کردند که سلول‌های سرطان خون در مغز این کودک نیز رشد کرده‌اند. به همین علت این کودک نیاز به پیوند فوری سلول‌های بنیادی پیدا کرد. پزشکان بیمارستان دفاع از امید کودکان در ایلینویز آمریکا دریافتند که والدین این کودک به محض تولد وی نمونه بند ناف کودک را برای نگهداری به یک شرکت آلمانی داده بودند.

به این ترتیب این سلول‌های بنیادی جنینی 75 ماه قبل به این کودک پیوند زده شد و توانست جان وی را نجات دهند.پزشکان معالج این دختر 9 ساله توضیح دادند: «پس از 75 ماه از آغاز درمان با سلول‌های بنیادی، حال این کودک خوب است و به همین علت اکنون می‌توان در مورد درمان کامل بیماری صحبت کرد.»

 

برچسب ها: سرطان خون، داروی تیلنول، داروهای مصرفی، بلوغ زودرس دختران، آهن مصنوعی، مقابله با سل، كولیت روده، سیالیل لاكتوز تعداد بازديد: 1098 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز