چهارشنبه 29 فروردین 1403 - 03:02

دی
 کشف منشاء نوع خاصي از بيماري زوال عقل

دانستني هاي پزشكي، از بازگرداندن شبكيه مصنوعي بينايي به نابينايان تا مصرف «كوركورمين» ادويه‌ها، آسيب‌هاي كبدي را درمان مي‌كند.

تحريريه پزشك امروز

کشف منشاء نوع خاصي از بيماري زوال عقل

مسوول تجمع پروتئین‌های غیرعادی در مغز بیماران متاثر از یک نوع شایع از زوال عقل به نام «زوال عقل فرونتوتمپورال» است. زوال عقل فرونتوتمپورال (Dft) که می‌تواند پس از 50 سالگی بروز یابد به زبان، رفتار و شخصیت بیمار آسیب می‌رساند. تاکنون هیچ راه درمانی برای کنترل و یا توقف این بیماری وجود ندارد. همانند بیماری آلزایمر، این نوع زوال عقل نیز با رسوب غیرعادی پروتئین‌ها در مغز همراه است. این نورولوژیست‌ها با بررسی نمونه DNA افراد یک خانواده که در آنها نوع ارثی بیماری Dft بسیار شایع بود . از آنجا که این داروها برای استفاده انسان در دسترس قرار دارند بنابراین ارايه یک روش درمانی برای معالجه Dft می‌تواند در مدت چند سال آینده در دسترس قرار گیرد.

شبکیه مصنوعی بینایی را به نابینایان بازگرداند

گروهی از پژوهشگران آلمانی با موفقیت توانستند یک شبکیه مصنوعی را برای بازگرداندن بینایی بیمارانی که از رنگدانه ای شدن شبکیه چشم رنج می‌بردند آزمایش کنند. دانشمندان دانشگاه توبینگن آلمان موفق شدند در یک آزمایش بالینی، سه بیمار نابینا را با پیوند یک شبکیه مصنوعی درمان کنند. این سه بیمار پس از پیوند این دستگاه موفق شدند محیط پیرامون خود را به صورت سایه‌های قابل تشخیص ببینند.

ترمیم جراحات نخاعی با روش لیزر سلول درمانی

این فرایند که نیازی به هیچ ماده افزودنی ندارد رشد، تمایز، مهاجرت و بازسازی سلول‌های بنیادی را افزایش می‌دهد به طوری که تابش پرتوهای لیزر می‌تواند سلول‌های بنیادی بزرگسال را برای تمایز به سلول‌های عصبی تحریک کند.

کاهش خطر دیابت با قهوه

نوشیدن یک فنجان قهوه پس از ناهار می‌تواند خطر توسعه دیابت را کاهش دهد. «فنول‌های» موجود در قهوه مکانیزمی شبیه به برخی از داروهای ضد دیابت دارند و می‌توانند سطح گلیسیمی خون را کاهش دهند.

مصرف مداوم قهوه معمولی یا بدون کافئین می‌تواند منجر به کاهش خطر توسعه دیابت نوع 2 شود اما تاکنون مکانیزیمی که از طریق آن قهوه در پیشگیری از دیابت دخالت می‌کند واضح نبود. افرادی که به طور مرتب پس از ناهار یک فنجان قهوه می‌نوشند بیشترین احتمال را برای کاهش خطر توسعه دیابت دارند.

شناسايي علايم اوليه سرطان پروستات

متخصصان علوم پزشكي انگليس در دانشگاه بريستول در آزمايشات اخير خود موفق شدند، علايم اوليه و هشداردهنده سرطان پروستات را شناسايي كنند كه اين يافته به تشخيص زودهنگام و به موقع بيماري كمك خواهد كرد و در نتيجه امكان درمان موثرتر بيماري فراهم خواهد شد. اين متخصصان مي‌گويند: دو پروتئين را شناسايي ‌كرده‌اند كه در مردان مبتلا به سرطان پروستات به ميزان بيشتر يافت مي‌شود. اين پروتئين‌ها فاكتورهاي رشد ناميده مي‌شوند كه رشد طبيعي را در اعضا و بافت‌هاي بدن به ويژه‌ در زمان جنيني و دوران كودكي تنظيم مي‌كنند.

کاهش سرعت پيشرفت سرطان ريه با داروي ديابت

متفورمين و ديگر داروهاي ديابت ممکن است خطر گسترش سرطان ريه را کاهش دهد. وقتي بيماران مبتلا به سرطان از يکي از اين داروها استفاده مي‌کردند احتمال ابتلا به بيماري متاستاز در آنها کاهش مي‌يافت. در  اين بررسي مشخص شد: احتمال ابتلاي افرادي که از داروهاي ديابت استفاده مي‌کنند به سرطان ريه ناچيز است.

کشف پنج آمینواسیدی که ویروس HIV را کنترل مي کنند

پژوهشگران یک کنسرسیوم بین‌المللی در بررسی‌های خود کشف کردند که پنج آمینواسید درون یک پروتئین می‌توانند ویروس HIV را تحت کنترل قرار دهند. محققان یک کنسرسیوم بین المللی از جمله دانشمندان «MIT» ،‌هاروارد و موسسه راگون در بیمارستان عمومی ماساچوست کشف کردند که درون پروتئینی به نام HLA-B پنج آمینواسید وجود دارند که به سیستم ایمنی انسان اجازه می‌دهند توسعه ویروس HIV را تحت کنترل قرار دهد.

«كوركورمين» ادويه‌ها، آسيب‌هاي كبدي را درمان مي‌كند

«كوركورمين» يك ماده شيميايي كه باعث تندي ادويه كاري مي‌شود، آسيب‌هاي كبدي ناشي از فرم پيش‌رفته يك وضعيت به‌ نام بيماري كبد چرب را درمان و نيز از آن جلوگيري مي‌كند. كوركورمين در زردچوبه، گياهي كه هزاران سال است چيني‌ها از آن براي داروهاي سنتي استفاده مي‌كنند، وجود دارد.

مقادير زياد لپتين، گلوكز و انسولين خون عمدتا در بيماران مبتلا به اضافه وزن و ديابت نوع دو مشاهده مي‌شود كه ممكن است به فيبروز كبدي مرتبط با NASH ربط داشته باشد. لپتين نقش مهمي در پيشرفت فيبروز كبدي ايفا مي‌كند.

نقش کروموزوم 17 در ابتلا به اوتيسم و اسکيزوفرني

پژوهشگران دريافتند که نوعي اختلال در کروموزوم‌ها بسترساز ابتلا به اختلالات رواني اوتيسم و اسکيزوفرني است. جمع‌بندي نتيجه پژوهش‌هاي در سطح جهاني نشان داد که حذف يکي از کروموزوم‌ها خطر ابتلا به اوتيسم و اسکيزوفرني را افزايش مي‌دهد. محققان براي نخستين بار با انجام آزمايش بر روي 23 هزار فرد مبتلا به اوتيسم، اسکيزوفرني و چند اختلال رواني ديگر دريافتند: افرادي که کروموزوم 17 خود را از دست مي‌دهند، 14 برابر بيشتر از ديگران مستعد ابتلا به اوتيسم و اسکيزوفرني مي‌شوند.

تاثير مخرب آنتي بيوتيك‌ها روي ميكروب‌هاي طبيعي روده

متخصصان علوم پزشكي در سوئد تاكيد كردند كه آنتي بيوتيك‌ها، تاثيرات بلندمدتي روي باكتري‌هاي روده بر جاي مي‌گذارند. اين متخصصان مي‌گويند: مصرف آنتي‌بيوتيك‌هاي تجويزي در يك دوره كوتاه جهت درمان باكتري‌هاي بيماري‌زا، مي‌تواند باكتري‌هاي طبيعي روده را به ژن‌هاي مقاوم در برابر آنتي بيوتيك تا مدت دو سال پس از درمان مجهز كنند..

تاييد بوتاکس براي درمان ميگرن‌هاي مزمن

سازمان غذا و داروي آمريکا (FDA) تزريق بوتاکس را براي درمان ميگرن‌هاي مزمن تاييد مي‌کند. تزريق بوتاکس هر 12 هفته يکبار مي‌تواند دردهاي ميگرني اطراف سر و گردن بزرگسالان را تسکين دهد. ميگرن‌ مزمن اصولا هر روز موجب درد در مبتلايان مي‌شوند اين در حاليست که هنوز موثر بودن بوتاکس در تسکين سردردهايي که کمتر از 14 روز يکبار پيش مي آيند، به اثبات نرسيده است.

تعداد بازديد: 688 تعداد نظرات: 0