Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 06:40

6
دی
افزایش طول عمر با کمک رژیم غذایی

افزایش طول عمر با کمک رژیم غذایی

تازه هاي پزشكي، از درمان همیشگی برای فشار خون بالا تا سرطان سینه و آلودگی هوا كه با هم مرتبط مي باشند.

تحريريه پزشك امروز

 

 

سرطان سینه و آلودگی هوا با هم مرتبط هستند

آلودگی جوی ناشی از فعالیت وسایل موتوری می‌تواند در بروز سرطان سینه در زنان نقش داشته باشد. پژوهشگران کانادایی عقیده دارند که قرار گرفتن در معرض دی اکسید نیتروژن ساطع شده از دود وسایل موتوری، فرد را مستعد ابتلا به سرطان سینه می‌کند.

شناسایی ژن جدید برای توقف بیماری پیش از افزایش صدمات

سلول‌های مغزی مبتلایان به بیماری «پارکینسون»، منابع انرژی- میتوکندریا- خود را از دست می‌دهند. از آن‌جایی که این قطع دسترسی به انرژی، احتمالا در مراحل ابتدایی بیماری رخ می‌دهد، این یافته می‌تواند به درمان‌هایی منتهی شود که بیماری را قبل از ایجاد صدمات بیشتر، متوقف كند.

افزایش طول عمر با کمک رژیم غذایی

با کمک یک رژیم غذای برپایه سه آمینواسید می‌توان به افزایش طول عمر کمک کرد. محققان دانشگاه‌های پاویا و میلان با آزمایش بر روی موش‌ها به این نتایج دست یافتند. در این آزمایش به موش‌ها یک رژیم غذایی غنی از ترکیبی متشکل از سه آمینواسید با زنجیره منشعب به نام‌های لوسین، ایزولوسین و والین داده شد. آمینواسیدهای با زنجیره منشعب می‌توانند طول عمر مخمرهای تک‌سلولی را افزایش دهند. این اکسیر جوانی مرکب از سه آمینواسیدی است که برای تولید پروتئینی به نام eNOS مورد استفاده قرار می‌گیرند این پروتئین در سنتز اکسید نیتریک نقش مهمی ایفا می‌کند. این اکسید منجر به افزایش تولید میتوکندری‌ها در ماهیچه‌های اطرف اسکلت و ماهیچه‌های قلب می‌شود. میتوکندری‌ها بخش‌هایی از سلول‌های بدن هستند که در تولید انرژی نقش دارند و در واقع نیروگاه‌های انرژی سلول به‌شمار می‌روند.

ابداع مینی‌شش مصنوعی برای آزمایش داروها

محققان دانشگاه‌هاروارد موفق به ابداع شش مصنوعی زنده‌ای شده‌اند که می‌تواند با تقلید رفتارهای شش واقعی در بدن انسان زمینه مناسبی را برای آزمایش داروهای مختلف فراهم آورد. این شش که ابعاد آن از یک مولتی‌ویتامین بزرگ‌تر نیست می‌تواند در گسترش شیوه‌ای جدید از داروسازی نقشی حیاتی به‌عهده بگیرد.

صفحه پلیمری که نقش این غشا را بازی می‌کند در نواری آبی رنگ قرار گرفته است. در یک سوی این صفحه سلول‌های رگ‌های خونی نقش دیوارهای مویرگی را تقلید می‌کنند و در سوی دیگر سلول‌های سرطان شش نقش سلول‌های مخاطی شش را بازی می‌کنند.

به این ترتیب اولین قدم در راستای دسترسی به سیستم زنده مصنوعی که بتوان بر روی آن داروها را آزمایش کرد، برداشته شد. محققان دانشگاه‌ هاروارد که این تراشه مصنوعی زنده را ابداع کرده‌اند امیدوارند طی دو سال آینده این تراشه بتواند در تقلید فرایند مبادله اکسیژن با دی‌اکسیدکربن در شش‌های واقعی موفق شود.

درمانی همیشگی برای فشار خون بالا

محققان برای نخستین بار متوجه شدند که بدن چگونه فشار خون بالا را کنترل می‌کند و چرا این فرآیند دچار مشکل می‌شود. فشار خون بالا توسط هورمون‌هایی به نام آنگیوتنسین ایجاد می‌شود که باعث تنگ شدن عروق خونی شده و در نتیجه فشار خون را افزایش می‌دهند.

استرس مادر، آسم کودک را بدتر می‌کند

کودکان مادرانی که دچار استرس هستند با احتمال بیشتری ممکن است دچار حملات آسم شدیدتر شوند.

 البته فرزندان کوچک‌تر نیز در صورتی که دارای مادر عصبی و نگران باشند نیز به همین شکل ممکن است تحت تاثیر مادر قرار بگیرند و شرایط آسم آنها بدتر شود.

پیازهای كوچك قرمز محافظ قلب

پیاز قرمز كه بیشتر در آشپزی هندی و خاورمیانه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد به پیشگیری از بیماری قلبی كمك می‌كند.

پیاز قرمز به خارج شدن كلسترول خون از بدن كه عامل حمله قلبی و سكته مغزی است، كمك می‌كند. پیاز قرمز شیرین‌تر از نوع سفید آن بوده و اغلب به صورت خام در سالادهای هندی و كشورهای خاورمیانه مصرف می‌شود.

تولد یک نوزاد سالم از جنینی  که 20 سال قبل منجمد شده بود

یک نوزاد سالم از جنینی که 20 سال قبل منجمد شده بود و از مادری که 10 سال تحت درمان‌های ضد ناباروری قرار داشت متولد شد. ژورنال پزشکی آمریکایی «باروری و ناباروری» تولد یک نوزاد پسر را اعلام کرد که در ماه می‌گذشته از یک جنین منجمد متولد شد. مادر این نوزاد که یک زن 42 ساله آمریکایی است سال گذشته پس از 10 سال درمان‌های ضد ناباروری این جنین منجمد را دریافت کرد.

مبدع لقاح مصنوعی، برنده نوبل پزشکی 2010

فرهنگستان سلطنتی علوم سوئد، جایزه نوبل پزشکی 2010 را به رابرت ادواردز، استاد بازنشسته دانشگاه کمبریج به‌دلیل ابداع روش لقاح آزمایشگاهی که به تولد بیش از 4 میلیون نفر در جهان منجر شده، تقدیم کرد. گفتنی است، ناباروری مشکلی است که 10 درصد از زوج‌های زمین به آن مبتلا هستند و لقاح آزمایشگاهی، نخستین روش علمی درمان این معضل به‌شمار می‌رود.

شوک الکتریکی، درمان کم‌حافظگی

دادن شوک الکتریکی به یک شخص می‌تواند به بهبود حافظه او کمک کند. مقادیر بسیار کم شوک الکتریکی به قسمت‌هایی از مغز می‌تواند قدرت به یاد‌آوری اطلاعات را در انسان‌ها تا 11 درصد افزایش دهد. این کار باعث تحریک نورون‌های خاصی از مغز می‌شود که به بهبود حافظه انسان‌ها کمک می‌کنند. این نورون‌ها در زمانی که شخصی تلاش می‌کند اطلاعات خاصی را به یاد آورد سریعا شروع به فعالیت می‌کنند. گفتنی است هر چه قدر که سن ما بالاتر می‌رود به همان میزان ارتباط بین نورون‌های مغزمان ضعیف‌تر می‌شود.

تغییرات ژنتیكی منجر به تشدید سرطان‌های مغزی كشف شد

محققان مركز سرطان‌شناسی مموریال اسلوان كترینگ، از كشف تغییرات ژنتیكی منجر به تشدید سرطان‌های مغزی خبر دادند. تیمی مركب از چندین موسسه در مقاله‌ای كه به تازگی منتشر كرده‌اند، بینشی جدید نسبت به تغییرات ژنتیكی موثر در ایجاد غدد گلیایی، رایج‌ترین نوع سرطان مغز ارایه ‌داده‌اند. این مقاله دلیل تاثیر نداشتن روش‌های درمانی مختلف را بیان می‌كند.

 

برچسب ها: سرطان سینه و آلودگی هوا، درمانی همیشگی فشار خون بالا، استرس مادر، آسم کودک، پیازهای كوچك قرمز محافظ قلب، شوک الکتریکی، درمان کم‌حافظگی تعداد بازديد: 793 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز