Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 05:44

6
دی
هورمون استروژن، عامل آسیب‌دیدگی تاندون‌ها در زنان ورزشکار!

هورمون استروژن، عامل آسیب‌دیدگی تاندون‌ها در زنان ورزشکار!

دانستني هاي پزشكي، از راز شایع بودن اوتیسم در مردان تا آنتی‌بیوتیك‌ها، كه سبب بر هم زدن آرامش معده مي شوند.

تحريريه پزشك امروز

 

هورمون استروژن، عامل آسیب‌دیدگی تاندون‌ها در زنان ورزشکار!

افزایش طبیعی سطح استروژن، عامل تشدید آسیب‌دیدگی تاندون‌ها در ورزشکاران زن است. عملکرد و کارآمدی زنان ورزشکار که در سطح قهرمانی فعالیت می‌کنند، تاثیری چشمگیر داشته باشد. در این پژوهش محققان به آزمایش در خصوص وضعیت تاندون‌های زانو و سطح استروژن پرداختند و دریافتند که تاندون‌های زانوی زنانی که دارای حجم بالاتری از استروژن بودند، از خواص مکانیکی متفاوتی برخوردار هستند.

شاخص ژنتیكی نوع شدید بیماری آلزایمر شناسایی شد

یك تیم بین‌المللی از كارشناسان با مدیریت دانشكده پزشكی دانشگاه‌هاروارد در سنت لوئیس، یك نسخه ژنتیكی جدید را شناسایی كرده‌اند كه به نظر می‌رسد می‌تواند میزان پیشرفت بیماری آلزایمر را در آینده پیش‌بینی كند.

در حالی كه مطالعات پیشین روی فاكتورهایی متمركز شده بود كه بر خطر بروز آلزایمر موثر هستند، پژوهش جدید به روشی برای تشخیص سرعت پیشرفت این بیماری در مبتلایان، پس از تشخیص آن اشاره دارد.

بررسی‌های اخیر نشان داده است كه وجود نوع خاصی از پروتئین tau در مایع مغزی-  نخاعی در واقع یك شاخص بیماری آلزایمر است.

امیدی تازه برای درمان بیماری‌های ویروسی!

دانشمندان به تازگی موفق شدند یك ویروس انسانی را شبیه‌سازی كنند و معتقدند كه این دستاورد به كشف روش‌های جدید برای بیماری‌های جدی و خطرناك منجر خواهد شد. ویروس انسانی سیتومگالوویروس(CMV)یك عامل عفونی مهم و موثر در ناهنجاری‌های مادرزادی در سراسر جهان است. این ویروس هم چنین در بروز عفونت‌های خطرناك در بیمارانی كه تحت عمل پیوند قرار می‌گیرند و نیز مبتلایان به ایدز نقش دارد و شناخته شده است.

آنتی‌بیوتیك‌ها، آرامش معده را بر هم می‌زنند

آنتی‌بیوتیك‌ها معده را آشفته می‌كنند. آنتی‌بیوتیك‌هایی كه به ظاهر بی‌ضرر و خفیف به نظر می‌رسند ممكن است به شدت، تعادل میكروب‌هایی را كه در روده زندگی می‌كنند، آشفته كرده و بر هم بزنند و پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی برای سلامت بدن به همراه داشته باشند. این یافته همچنین ایده رشد و گسترش محصولات پروبیوتیك مثل ماست حاوی كشت‌های زنده باكتریایی را تقویت می‌كند.

بولاغ اوتی سلاحی جدید برای پیشگیری از سرطان سینه

مصرف روزانه مقداری سبزی بولاغ اوتی یا شاهی آبی در پیشگیری از بروز سرطان سینه مفید است. این سبزی سالادی مملو از ویتامین می‌تواند اولین سد دفاعی طبیعی را در برابر سرطان سینه ایجاد كند. سبزی شاهی آبی كه به آب تره نیز معروف است، سبب بروز تغییراتی در سلول‌های خونی می‌شود كه این تغییرات شكل‌گیری تومور را متوقف می‌سازند. این سبزی حاوی نوعی ماده شیمیایی با طعم فلفلی است كه فنیتیل ایزوتیوسیانات یا PEITC نام دارد و مانع از تخریب سلولی می‌شود. بولاغ‌اوتی سرشار از ویتامین C، روی و آهن است و به همین خاطر برای مبارزه با عفونت‌ها بسیار مفید و موثر است. 

زنجبیل؛ مسكن دردهای ماهیچه‌ای پس از فعالیت ورزشی

زنجبیل به طور سنتی به عنوان داروی ضد تهوع مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌تواند دردهای ماهیچه‌ای پس از انجام فعالیت شدید ورزشی را کاهش دهد. زنجبیل به صورت خام یا پخته می‌تواند دردهای ماهیچه‌ای پس از ورزش را بین 23 تا 25 درصد کاهش دهد.

آسم با پوسیدگی دندان ارتباطی ندارد

هیچ ارتباط آشكاری بین آسم و پوسیدگی دندان وجود ندارد. شواهد بسیار ناچیزی نشان‌دهنده آسم عامل پوسیدگی دندان‌هاست. در واقع در دو پژوهش بزرگی كه بازبینی كرده‌ایم متوجه شدیم كودكان مبتلا به آسم كمتر از سایر همسالان خود دچار پوسیدگی‌های دندانی می‌شوند. هر چند ظاهرا بین آسم و پوسیدگی دندان رابطه‌ای وجود ندارد اما این دو بیماری شایع‌ترین مشكلات مزمن دوران كودكی در ایالات متحده هستند.

تشدید بیماری‌های قلبی عروقی با هورمون استرس

مرگ و میر بر اثر بیماری‌های قلبی عروقی، ارتباط زیادی با هورمون استرس كورتیزول دارد. احتمال مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی عروقی 5 برابر بیشتر از دیگران است. بدن انسان هورمون كورتیزول را بعد از حالت استرس و برای بازگشت بدن به حالت اولیه و ثبات فیزیكی تولید می‌كند. البته مقدار زیاد این هورمون فاكتور خطری برای بیماری‌های قلبی و عروقی است.

راز شایع بودن اوتیسم در مردان برملا شد

محققان موفق به کشف یکی از رازهای دیرپا در خصوص اختلال روانی اوتیسم و علت شایع‌تر بودن آن نزد كودكان پسر شدند. سلامت روان و اعتیاد تورنتو با آزمایش بر روی ژن‌های خاصی در 3 هزار فرد مبتلا به اوتیسم دریافتند که جهش در ژن موسوم به PTCHD در ارتباط با بروز نوع موروثی اوتیسم است.

 ژن‌درمانی راهكاری موثر برای درمان بیماران مبتلا به  تالاسمی ماژور

بر اساس تحقیقات جدید این موضوع مشخص شد كه ژن‌درمانی می‌تواند راهكاری مناسب و جایگزین تزریق خون برای درمان بیماران مبتلا به بیماری‌های وخیم خونی باشد. بیماری خونی «تالاسمی ماژور» كه یك بیماری موروثی است به شدت بر روند و عملكرد ساخت سلول‌های قرمز خونی كه همان هموگلوبین‌ها هستند، اثر مخرب بر جای می‌گذارد.

نیتروژن مایع بهترین راه كار برای رفع زگیل‌های معمولی

نیتروژن مایع بهترین روش درمان برای زگیل‌های معمولی است. یك تحقیق جدید نشان داده است كه سرما درمانی با نیتروژن مایع موثرترین راه كار برای برطرف كردن زگیل‌های معمولی است. استفاده از سرما درمانی برای برطرف كردن زگیل‌های معمولی موثرتر از مصرف اسیدسالسیلیك است.

تضعیف كلیدی‌ترین سازوكار تصمیم‌گیری مغز با اضطراب

اضطراب کلیدی‌ترین ساز و کار مغز در تصمیم‌گیری را تضعیف می‌کند. نگرانی و اضطراب، فرآیند «بازداری عصبی» را تضعیف و یک سلول عصبی، فعالیت سلول دیگر را سرکوب و ساز و كار تصمیم‌گیری فرد را تخریب می‌كند .

 

برچسب ها: نیتروژن مایع بهترین راه كار زگيل، درمان بیماری‌های ویروسی، آنتی‌بیوتیك‌ها، آرامش معده را بر هم می‌زنند، بولاغ اوتی سلاحی جدید برای پیشگیری از سرطان سینه، زنجبیل؛ مسكن دردهای ماهیچه‌ تعداد بازديد: 738 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز