Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 19:32

29
تیر
ردپای تکنولوژی بر پوست

ردپای تکنولوژی بر پوست

پزشکان معتقدند که نور آبی و اشعه تلفن همراه، با چروک‌های پوستی ارتباط معنا داری دارد. اشعه‌های موبایل، با جذب توسط تلفن همراه منجر به بروز لکه‌های پوستی و چین و چروک می‌شود.

دکتر محمد علی نیلفروش‌زاده؛ متخصص پوست و مو، دانشیار پوست دانشگاه علوم پزشکی تهران، رئیس مرکز تحقیقات پوست و سلول‌های بنیادی

 

این روزها سوار بر هر وسیله نقلیه‌ای شوید، هموطنان موبایل بدست بسیاری را مشاهده خواهید کرد که مشغول کار با این ابزار جادویی قرن بیست و یکم هستند و در دنیای دیجیتال، مشغول بالا پایین کردن صفحات تاچ اسکرین موبایل بوده و مدت‌ها، سر به زیر، محتویات دنیای دیجیتال را تماشا می‌کنند.

موبوفوبیا، به معنی بروز استرس و اضطراب شدید به هنگام نداشتن آنتن، قطع تماس، قطع ارتباط با اینترنت یا تمام شدن شارژ باتری موبایل است.

از این بیماری با نام NOMOPHOBIA یا No Mobile Phone Phobia نیز یاد می‌کنند.

جالب است که بدانید بر اساس تحقیقات صورت گرفته، ۸۰ درصد افرادی که در تحقیقات موبایلی شرکت کردند، اظهار داشتند که به اشتباه حدس می‌زنند که گوشی آن‌ها در جیبشان می‌لرزد و ۳۰ درصد هم به اشتباه فکر می‌کنند که گوشی در حال زنگ خوردن است.

طبق آمارهایی که توسط مجله ساینتیست آمریکن منتشر شد، یک فرد در طول روز، بیش از ۱۰۰ بار گوشی خود را به هر دلیلی چک می‌کند. این رقم برای مبتلایان به موبوفوبیا، حدود ۹ برابر است.

پیامدهای استفاده بیش از حد موبایل برای پوست

حفاظت از پوست، راهکاری برای به تأخیر انداختن روند پیری می‌باشد که در چهره افراد نمایان می‌شود.

در عصر دیجیتالی امروز، استفاده بیش از حد از گوشی‌های تلفن به خصوص انواع هوشمند آن، خطرات بسیاری را برای پوست در کوتاه مدت و بلند مدت به ارمغان می‌آورد.

پزشکان معتقدند  که نور آبی و اشعه تلفن همراه، با چروک‌های پوستی ارتباط معنا داری دارد. اشعه‌های موبایل، با جذب توسط تلفن همراه منجر به بروز لکه‌های پوستی و چین و چروک می‌شود.

کارکرد بیش از حد موبایل سبب شده تا آبرسانی به پوست کم شده و منجر به بروز چروک‌های پوستی شود.

 هم چنین، میزان استرس اكسیداتیو موجود در بزاق كاربران موبایل با افراد ناشنوا مورد مقایسه قرار گرفته و نتیجه نشان داده كه میزان استرس اكسیداتیو كاربران تلفن همراه خیلی بیشتر از افراد عادی است.

استرس اكسیداتیو به عدم تعادل اكسیژن و قابلیت سیستم بیولوژیكی برای سم‌زدایی گفته می‌شود که این فرآیند موجب صدمه به DNA و سلول‌های بدن به خصوص بافت پوست می‌شود.

محققان می‌گویند، در حین مكالمه، امواج رادیویی ساطع شده به طور مستقیم با بافت‌های سر، گردن و گوش افراد در ارتباط ‌است.

علاوه بر تاثیرات تلفن همراه بر روی کل بدن اثرات پوستی آن نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. بطور خلاصه شایع‌ترین عوارض پوستی تلفن همراه عبارتند از: 

تلفن همراه و درماتیت

در صورتی که احساس وجود ضایعاتی خشک و خارش‌دار بر روی پوست‌تان شدید، این حالت ممکن است در اثر امواج تلفن همراه بر روی پوست دست یا صورت شما در اثر مکالمات طولانی و روزانه  ایجاد شده باشد.

امواج موبایل سطح آنتی‌ژن‌های آلرژن را در افرادی که سابقه آلرژی دارند افزایش می‌دهد علت دیگر استفاده از نیکل و کوبالت در ساخت گوشی تلفن همراه است این فلزات به همراه امواج تلفن موجب قرمزی و خارش پوست‌تان می‌شود.

اغلب افراد عادت دارند که تلفن همراه را ساعت‌ها در تماس با گوش و صورت خودشان نگه دارند و همین عادت باعث بروز جوش‌هایی در ناحیه تماس پوست با تلفن همراه می‌شود.

عامل اصلی در بروز این گروه از جوش‌ها، نیکل موجود در سطح صفحه شماره‌گیر تلفن‌های همراه است که برخی از افراد به آن حساسیت نشان می‌دهند و دچار «درماتیت تماسی» می‌شوند. 

تلفن همراه و چروک پنجه کلاغی اطراف چشم

تمرکز زیاد برای خواندن صفحه اجتماعی مورد علاقه‌تان در هنگام شب شروعی است برای ایجاد چروک پنجه کلاغی اطراف چشمانتان.

کوچک بودن فونت نوشته‌ها و روشنایی صفحه موبایل موجب جمع کردن چشمان و در نتیجه ایجاد چروک در اطراف آن‌ها می‌شود بنابراین بهتر است نوشته‌ها را درشت و نور صفحه را مناسب کنید.

تلفن همراه و گرما

گرم شدن بیش از حد تلفن همراه حین مکالمه باعث افزایش سطح ملانین در پوست و در نتیجه موجب تغیر رنگ پوست با نقاط تیره و پراکنده بر روی پوست‌تان می‌شود.

بنابراین بهترین حالت استفاده از هندزفری است تا مواجهه با این امواج به حداقل برسد.

از طرفی با توجه به اینکه گوشی‌های همراه به عنوان یک حامل جرم و میکروب محسوب می‌شود و بسیار آلوده است شما این منبع جرم و باکتری را هر روز با خود حمل کرده و بارها آن را بر روی پوست‌تان قرار می‌دهید که خود می‌تواند باعث ایجاد آکنه شود.

بنابر این بایستی مرتباً گوشی تلفن همراه خود را با یک پاک کننده آنتی باکتریال تمیز کرده و در داخل کاور قرار دهید و با دستانی تمیز از آن استفاده کنید.

* سطح تلفن همراهتان را با ترکیبات آنتی باکتریال پاک کنید.

* از هندزفری استفاده کنید.

* استفاده از تلفن همراه را در شب محدود نموده و آن را از خود دور کنید.

* از وسایلی که امواج مضر تلفن همراه شما را به حداقل می‌رسانند استفاده کنید.

* با رعایت این نکات می‌توانید استفاده سالمی‌از تلفن همراهتان داشته باشید. 

تلفن همراه و چروک‌های گردن

شما دائماً برای خواندن‌ایمیل‌ها و یا خواندن پیام‌های جدیدتان سرتان را خم می‌کنید این حالت موجب شکستن پروتئینی به نام کلاژن در پوست گردن می‌شود.

شما می‌توانید با قرار دادن تلفن همراه در سطحی بالاتر در راستای دیدتان از این حالت پیشگیری کنید.

بهترین راهکار این است که مدت زمان تماس و مکالمه با تلفن همراه‌تان را کاهش دهید.

بیشتر بخوانید:

فضای مجازی بستر انحرافات جنسی!

کودکان؛ آسیب پذیرترین قشر در فضای مجازی

محصولات آرایشی را از فضای مجازی بخریم یا نه؟!

وقتی فضای مجازی بلای جان خانواده می شود

فضای مجازی و مُجاز شدن غیر مُجازها

 

برچسب ها: زندگی آنلاین، تلفن همراه و درماتیت، تلفن همراه و چروک گردن، تکنولوژی و پوست، موبایل و پوست، آسیب های پوستی تلفن همراه، آسیب های استفاده زیاد موبایل بر پوست، آسیب های موبایل بر پوست، تلفن همراه و چروک پوستی، تلفن همراه و گرما تعداد بازديد: 291 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز