Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 19:23

28
شهریور
تاثیر رژیم‌های غذایی روی پوست (2)

تاثیر رژیم‌های غذایی روی پوست (2)

بخش دوم-یك رژیم غذایی مناسب و متعادل از تركیب سبزیجات، میوه‌‌ها، كربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها تشكیل می‌شود تا هم ویتامین‌ها، املاح و مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین كند و هم باعث افزایش سلامت پوست شود.

 

رعایت نكات زیر به سلامت بدن و پوست كمك می‌كند:

 از مواد غذایی سفید، مثل قند تصفیه‌شده و آرد شیمیایی سفید بپرهیزید.

 روز خود را با خوردن یك صبحانه خوب و سالم آغاز كنید.

 در اوایل ظهر و حدود دو ساعت قبل از ناهار یك غذای بسیار مختصر، مثل سبزیجات و میوه‌جات بخورید و برای ناهار سبزیجات بخارپز، ماهی و مرغ میل كنید.

 میوه‌ها را جلوی چشم‌های خود بگذارید تا هر وقت هوس كردید، خیلی سریع و راحت میوه بخورید. از میوه‌هایی كه اسید كمتری دارند (مثل سیب) بیشتر استفاده كنید.

 در هر وعده غذایی مقداری سبزیجات بخورید. حتی بهتر است بشقاب خود را از سبزیجات پر كنید.

 در برنامه غذایی خود كمی تنوع ایجاد كنید. همیشه به طور یكنواخت غذا نخورید. غذاهای متنوع شما را بیشتر تحریك می‌كند و از آنچه می‌خورید، لذت بیشتری خواهید برد.

 روزانه دست‌كم 8 لیوان آب بنوشید. آب سم موجود در خون و بدن را دفع می‌كند.

مزایای استفاده از یك رژیم غذایی سالم و سرشار از سبزیجات و میوه‌جات بر همگان روشن است: كاهش فشار خون، كاهش خطر بیماری‌های قلبی، سكته و برخی از انواع سرطان‌‌ها، كاهش مشكلات مربوط به گوارش و حتی بینایی و مزایای بسیار دیگر.

 رابطه غذا و زیبایی

آب: آب برای داشتن پوستی بی‌عیب لازم است. این ماده حیاتی عملكرد ارگان‌های بدن را بهبود می‌بخشد و سم و سایر مواد زائد را از بدن دفع می‌كند. نوشیدن روزانه 8 لیوان آب، پوست را چاق‌تر و زیباتر می‌كند و پوست تمیزتر به نظر می‌رسد و درخشان‌تر می‌شود.

اسیدهای چرب ضروری

وقتی كه سخن از چربی‌ها به میان می‌آید، به این معنا نیست كه خوردن غذاهای پرچرب همگی مفید و پرفایده هستند؛ بلكه منظور ما فقط اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 است كه از التهابات بدن می‌كاهند و از پیری زودرس پوست نیز جلوگیری می‌كنند. در ضمن به مرمت سلول‌های آسیب دیده نیز كمك می‌كنند و تولید سلول‌ها را نیز افزایش می‌دهند. امگا 3 و امگا 6 در غذاهایی مثل ماهی سالمون، قزل آلا، گردو، كدو تنبل و دانه بذرك یافت می‌شود.

سبزیجات

اسفناج، كلم و بروكلی حاوی ویتامین‌های B، E و C و آنتی اكسیدان هستند و همگی قابلیت مقابله با رادیكال‌های آزاد را دارند.

چای سبز

ساده‌ترین راه برای داشتن یك رژیم غذایی سالم، مصرف چای سبز است. چای سبز یك آنتی‌اكسیدان فوق‌العاده است كه خاصیت ضدالتهابی دارد و به شادابی پوست كمك می‌كند. چای سبز، پلی‌فنول زیادی دارد كه سبب تقویت سلول‌ها و حفاظت از لایه بیرونی پوست می‌شود و از طرفی خطر ابتلا به سرطان را نیز كاهش می‌دهد.

 ارتباط میوه‌ها و زیبایی

میوه‌هایی مثل موز، هلو و گوجه نه تنها آنتی‌اكسیدان بالایی دارند، بلكه از آسیب رسیدن به سطح پوست نیز جلوگیری می‌كنند؛ بنابراین اگر جوش‌های پوستی شما را عذاب می‌دهند، اگر می‌‌خواهید از آسیب‌های ناشی از تابش نورخورشید روی سطح پوست‌تان در امان بمانید و پوست‌تان قرمز نشود، سعی كنید بیشتر توت و آلو (گوجه) بخورید، زیرا آنتی‌اكسیدان بیشتری دارند.

سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی

خوردن مواد غذایی و میوه‌هایی كه قرمز و نارنجی هستند، مثل سیب‌زمینی شیرین، گوجه‌فرنگی، هویج و ... میزان بتاكاروتن و ویتامین C بدن را افزایش می‌دهند. بدن ما بتاكاروتن را به ویتامین A تبدیل كرده و به تولید كلاژن، آبدهی پوست و تقویت سلول‌های پوستی كمك می‌كند. تولید كلاژن برای مقابله با فرایند پیری پوست نیز بسیار مفید است.

 غذاهایی كه برای استخوان‌ها مضرند

تمام غذاهایی كه سرشار از چربی‌ها، سدیم، قند، كافئین و اسیدسیتریك هستند، موجب آویزان شدن پوست، گرفتگی و ایجاد چین و چروك بیشتر روی سطح پوست می‌شوند. خوردن غذاهای فرآوری شده و شیمیایی نیز روی پوست اثر می‌‌گذارد و از شفافیت آن می‌كاهد. در ابتدا از مصرف غذاهای ید دار خوداری كنید.

مطمئن شوید كه بدن‌تان مواد مغذی مورد نیازش را دریافت می‌كند. مصرف مولتی‌ویتامین‌ها، به سلامتی، شادابی و ایمنی بیشتر در برابر بیماری‌ها كمك می‌كند. بدن ما به انواع ویتامین‌ها و املاح نیاز دارد. یك رژیم غذایی متناسب و متعادل شامل 55- 65 درصد كربوهیدرات، 10- 15 درصد پروتئین و نهایتا 30 درصد كالری است.

تعادل همواره با خوردن غذاهای سالم ایجاد می‌شود، نه غذاهای ناسالم. روغن زیتون را جایگزین مارگارین و كره معمولی كنید. درست است كه هر دو تقریبا به یك اندازه كالری دارند، اما روغن زیتون حاوی مواد مغذی بسیار بیشتری است؛ در حالی كه كره و مارگارین حاوی چربی‌های فرآوری شده می‌باشند كه برای سلامتی خطری جدی محسوب می‌شوند. فراموش نكنید كه ما برای خوردن زندگی نمی‌كنیم، بلكه برای زندگی كردن و زنده ماندن غذا می‌خوریم.

 

برچسب ها: تغذیه و پوست، چربی ها، سلامت بدن و پوست، تاثیر تغذیه و پوست، رابطه غذا و زیبایی، ارتباط میوه‌ها و زیبایی تعداد بازديد: 677 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز