Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 04:17

16
دی
سلامت مو با تغذیه مناسب

سلامت مو با تغذیه مناسب

وقتی بحث موی سالم پیش می‌‌آید، فقط محصولاتی كه برای موهایتان استفاده می‌‌كنید مهم نیستند، بلكه مواد غذایی كه به بدنتان می‌‌رسد نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

دکتر بهار عظمتی

 

خیلی از افراد از ظاهر موهایشان راضی نیستند، زیرا ریزش، كندی رشد، خشكی، شكنندگی، كدری و سفید شدن زود هنگام مو را تجربه می‌‌كنند.

اگرچه مصرف محصولاتی از قبیل شامپوها، نرم كننده‌ها و تقویت كننده‌های مو رویكرد معمول مواجهه با مشكلات مذكور است اما مصرف بعضی از مواد مغذی می‌‌تواند تضمین بهتری برای داشتن موهای سالم و زیبا باشد.

به طور كلی رژیم غذایی متعادل حاوی پروتیئن‌های حیوانی و گیاهی، سبزیها و میوه‌ها، غلات سبوسدار، حبوبات، ماهی‌های چرب و لبنیات كم چرب سلامت مو را تضمین می‌‌كند.

در این بین تنوع مواد غذایی مصرفی نیز شرط دیگر تامین سلامت كلی بدن از جمله سلامت پوست و مو است.

موها ماهانه 0/5 الی 1 سانتی‌متر رشد می‌‌كنند، مصرف روزانه مواد مغذی رشد ناخن، پوست و مو را میسر می‌‌كند. پیروی از رژیم غذایی سالم باعث رشد سلول‌های قوی‌تر و سالم‌تر در كل بدن از درون و بیرون می‌‌شود.

اگر فرد با موهای نازك و كم حجم بدنیا آمده باشد، مستقل از این كه از رژیم غذایی سالم حاوی مقادیر كافی مواد مغذی پیروی كند یا شامپو خاصی مصرف كند، موهایش حجیم و كلفت نخواهد شد.

امروزه مكمل‌های ویتامینی زیادی برای حفظ سلامت پوست و مو در بازار عرضه می‌‌شود. اما توصیه كلی به مصرف منابع غذایی ویتامین‌ها و املاح معدنی مورد نیاز روزانه است.

برای داشتن موهای سالم بهتر است غذاهای ذیل را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید

ماهی‌های چرب از جمله ماهی سمن (سالمون)

وقتی صحبت از زیبایی پوست و مو به میان می‌‌آید كمتر ماده غذایی است كه بتواند با این ماهی رقابت كند.

ماهی سالمون غنی از اسیدهای چرب امگا 3 و منبع غنی پروتئین با كیفیت بالا، ویتامین B12 و آهن است.

اسیدهای چرب امگا 3 برای داشتن پوست و مو سالم ضروری است. كمبود این اسیدهای چرب می‌‌تواند باعث خشكی پوست و مو شود و به آنها ظاهری كدر و مرده دهد.

افراد گیاهخوار و افراد دیگری كه تمایل به مصرف منابع گیاهی این اسیدهای چرب را دارند می‌‌توانند از تخم بزرك، گردو، روغن هسته انگور و روغن كنولا بهره ببرند.

سبزیجات برگ سبز تیره

اسفناج همانند بروكلی منبع غنی ویتامین‌هایC و A است كه بدن از این ویتامین‌ها برای تولید سبوم (چربی پوست) استفاده می‌‌كند.

این ماده كه توسط فولیكول‌های مو ترشح می‌‌شود نرم كننده طبیعی مو است.

ویتامین C هم چنین آنتی اكسیدان قوی است كه از سلول‌های داخل فولیكول‌ها و سلولهای جدار عروق در برابر حملات رادیكالهای آزاد محافظت می‌‌كند.

سبزیجات برگ سبز تیره هم چنین محتوی آهن و كلسیم نیز هستند هر چند جذب آهن آنها به اندازه منابع حیوانی نیست.

میوه‌ها و سبزی‌های زرد و نارنجی مانند هویج و كدو تنبل

سبزیهای رنگی منبع غنی ویتامین A هستند، كه باعث بهبود سلامت پوست می‌‌شود.

از آنجایی كه پوست سالم برای داشتن موهای نرم و درخشان ضروری است، می‌‌توانید این سبزیها را در سالاد یا به عنوان میان وعده در برنامه غذایی خود بگنجانید.

حبوبات

لوبیا ، عدس و حبوبات دیگر جزء ضروری رژیم غذایی مراقبت از مو هستند. این مواد نه تنها محتوی مقادیركافی پروتئین هستند كه باعث بهبود رشد مو می‌‌شود، بلكه منبع خوب آهن، روی و بیوتین هستند.

با وجودی كه كمبود بیوتین نادر است ولی در صورت وجود كمبود این ریز مغذی موها شكننده می‌‌شود.

آجیل

آجیل منبع خوب سلنیوم است. این ماده مغذی برای سلامت مو لازم است. گردو حاوی اسیدهای چرب امگا 3 و روی است كه نرم كننده مو به حساب می‌‌آید.

كمبود روی می‌‌تواند باعث ریزش مو شود، بنابراین گنجاندن آجیل خام و بدون نمك در برنامه غذایی روزانه در محدوده انرژی مورد نیاز بدن رویكرد دیگری برای داشتن موهای سالم است.

ماكیان

مرغ و بوقلمون جزء منابع پروتئینی با كیفیت بالا هستند كه به داشتن موهای سالم كمك می‌‌كنند. عدم مصرف پروتئین كافی یا پروتئین با كیفیت مطلوب باعث ایجاد موهای ضعیف و شكننده می‌‌شود.

آهن موجود در ماكیان نیز قابلیت جذب بسیار خوبی دارد، به این معنی كه به راحتی توسط بدن جذب می‌‌شود.

تخم‌مرغ

وقتی سخن از موهای سالم به میان می‌‌آید مهم نیست كه چطور تخم مرغ را طبخ می‌‌كنید بلكه وجود آن در برنامه غذایی تضمینی برای دریافت منبع پروتئین با كیفیت بالا است.

این ماده غذایی محتوی بیوتین و ویتامین B12 نیز هست. البته توصیه كلی به مصرف تخم مرغ به صورت آب پز است كه نگرانی آلودگی به سالمونلا را كاهش می‌‌دهد و نیاز به افزودن روغن و در نتیجه افزایش انرژی دریافتی را ندارد.

غلات سبوسدار

غلات سبوسدار مانند: نان، ماكارونی سبوسدار و ... نه تنها برای سلامت قلب و عروق شما مناسب است، بلكه می‌‌تواند سلامت موهای شما را نیز تامین كند.

این ماده غذایی محتوی روی، آهن و ویتامین های گروه B است. میان وعده‌های حاوی غلات سبوسدار می‌‌تواند انتخاب مناسبی برای زمانی كه انرژی فرد تحلیل رفته و هنوز تا وعده غذایی اصلی زمان باقی است، باشد.

لبنیات كم چرب

لبنیات كم چرب از جمله شیر و ماست كم چرب منبع غنی كلسیم هستند كه برای رشد مو ضروری است. این محصولات هم چنین منبع غنی پروتئین با كیفیت بالا هستند.

افزودن ماست یا پنیر كم چرب به میان وعده روزانه می‌‌تواند به دریافت مقادیر كافی كلسیم كمك كند.

برای افزودن به مزایای محصولات لبنی می‌‌توانید تخم بزرك یا گردو را به ماست اضافه كنید تا منابع كافی اسیدهای چرب امگا 3 و روی نیز به این محصولات اضافه شود.

 

 

برچسب ها: خواص ماهی، خواص آجیل، تغذیه و زیبایی، خواص تخم مرغ، خواص سبزیجات، خواص حبوبات، خواص لبنیات، تغذیه و سلامت مو، خواص ماکیان، خواص غلات تعداد بازديد: 1391 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز