Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 22:07

1
اردیبهشت
جوان سازی صورت بدون عمل جراحی (3)

جوان سازی صورت بدون عمل جراحی (3)

عضلاتی که بوتاکس به آن­ها تزریق می‌شود، قدرت حرکتی خود را تا حدی از دست می‌دهند. بوتاکس دوام همیشگی ندارد و چهار ماه بعد، عضله قدرت اولیة خود را پیدا می‌کند و خطوط بازمی‌گردند.

میزان پایداری فیلرها: عمر فیلر از بوتاکس کمی بیشتر است. برحسب نوع فیلر و محل استفاده، بین 4 تا 8 ماه امکان ماندگاری وجود دارد. اکثر افرادی که از فیلر استفاده می‌کنند سال بعد برای تجدید آن مراجعه می‌کنند. معمولا در دفعات بعدی مقدار فیلر کمتر شده و کم کم فواصل تزریق نگهدارنده هم بیشتر می‌شود. 

یعنی فرد در زمانی طولانی‌تر به مقدار کمتری فیلر برای حفظ حالت قبل نیاز خواهد داشت. اصولا صورت ساختاری در حال تغییر است و به مرور زمان با کاهش کلاژن و بافت همبند پوست ضعیف‌تر می‌شود. هدف ما از تمام این کارها برگرداندن صورت به وضعیت جوانتر قبلی است. بنابراین درمان‌های نگهدارنده یک اصل کلی در تمام روش‌های جوان‌سازی است و بیمار باید باز هم برای حفظ وضعیت مراجعه کند منتها معمولا درمان اول کامل‌تر بوده و درمان‌های بعدی اغلب سبک‌تر هستند. 

استفاده از توکسین بوتولینیوم: به هنگام حرکات ماهیچه­ای صورت، در هر بار لبخند زدن، خندیدن و اخم کردن، عضلات زیر پوست صورت منقبض و موجب چین خوردن پوست صورت، به­ویژه در بالای بینی و ناحیة پیشانی می‌شوند. این حالت به مرور، سبب ایجاد چین و چروک­های متحرک در پوست می‌شود. هر چه این حرکات شدیدتر باشد خطوط چهره و چین و چروک‌های حاصل از آن عمیق­تر خواهند بود. 

بوتاکس یکی از تحولات بزرگ در علم جراحی پلاستیک صورت ‌و البته جایگزین مناسبی هم برای کشیدن پوست و انواع جراحی‌های لیفتینگ -که به منظور جوان سازی صورت انجام می‌‌گیرد- به حساب می‌‌آید. بیشتر افراد برای برطرف کردن چین و چروک­های پوست قسمت بالای صورت، بوتاکس را انتخاب می‌کنند. 

بوتاکس نام اختصاری سم قوی بوتولینیوم است که از نوعی باکتری با نام کلوستیریدیوم بوتولینیوم ترشح می‌شود. تزریق این ماده در عضلات، فعالیت عضلانی را فلج می­کند و خطوط ناشی از انقباض عضلات بر روی چهره را از بین می‌برد. در این صورت، چهره جوان‌تر به­نظر می‌رسد. به­طور معمول، نتایج حاصله از بوتاکس پس از دو تا سه روز شروع و نتیجة نهایی، دو هفته بعد ظاهر می‌شود.

عضلاتی که بوتاکس به آن­ها تزریق می‌شود، قدرت حرکتی خود را تا حدی از دست می‌دهند. بوتاکس دوام همیشگی ندارد و چهار ماه بعد، عضله قدرت اولیة خود را پیدا می‌کند و خطوط بازمی‌گردند. به منظور تاثیرگذاری بیشتر  بوتاکس، می‌‌توان یک سال تمام، هر سه تا چهار ماه یک بار، تزریق بوتاکس  را تکرار نمود. در سال‌های بعد، می‌‌توان دفعات تزریق را کمتر نمود. در صورتی که تزریق آمپول، چندین مرتبه و به فواصل سه چهار ماه یك‌بار انجام شود، به­تدریج به بیمار كمك می‌كند تا به­طور ارادی عادت انقباض عضله را ترك كند.

روش‌‌های دیگر جوان سازی: شیوه‌‌های متنوعی از جوان سازی صورت در دست است که به فراخور نیاز فرد یک یا چند مورد از اینها اعمال می‌‌شود که یکی دیگر از این‌‌ها شفاف سازی کلی پوست صورت با استفاده از روش‌‌هایی است  که در آن با استفاده از لیزر و یا سایر تکنولوژی‌‌های پیشرفته با اعمال اثر بر لایه‌‌های مختلف سطحی و عمقی پوست صورت، پوست صورت وادار به تولید سلول‌های جدید و کلاژن جدید می‌‌شود و پوست ضمن شفاف تر شدن فرم خود را بهتر حفظ می‌‌کند.

البته نباید توقع داشت چین و چروک‌ با این روش محو و ناپدید شوند. در نسل جدید لیزرهای جوان سازی سعی شده تا اثرات تخریبی روی لایه‌‌های سطحی به حداقل رسیده و بیشترین میزان انرژی لیزر به طور انتخابی در لایه‌‌های عمقی اعمال شود. مزیت این نوع از لیزرها بخصوص در شرایط آب و هوایی کشور ما که آفتاب در اکثر روزهای سال وجود دارد بیشتر مشهود است. 

نحوه بی‌حسی در روش‌‌های غیرجراحی: تمام این روش‌های غیر‌جراحی در کلینیک قابل انجام است. حداکثر بی‌حسی کرم‌هایی است که بیمار از یک تا دو ساعت قبل روی نواحی مورد نظر می‌مالد و پوست بی‌حس می‌شود. این روش‌ها نیازی به استراحت ندارند و بیمار می‌تواند همان موقع فعالیت روزمره‌اش را از سر بگیرد. ممکن است چند روز تورم در ناحیه مورد نظر وجود داشته باشد. 

لزوم آگاهی مردم: در مورد روش‌های جراحی، نگرانی‌‌ها کمتر است. چراکه کار به هرحال توسط جراحان انجام می‌گیرد و البته مخاطرات خاص خود را هم دارد. اما در روش‌های غیر‌جراحی، متأسفانه افراد زیادی وارد شده‌اند که برخی از آنها حتی پزشک نیستند. مردم باید بدانند که یک تزریق صحیح در حد یک جراحی صحیح اهمیت دارد و اگر اشتباهی صورت گیرد ممکن است یک عمر برای فرد مشکل ایجاد کند. 

بنابراین به صرف ارزان‌بودن، نباید کار را بدست افراد غیر‌متخصص که گاهی حتی پزشک هم نیستند، سپرد. این کار احتیاج به هنر، دانش و تجربه کافی دارد. بنابراین مردم در انتخاب پزشک باید با دقت عمل کنند. 

نکته دوم در مورد تبلیغات گمراه‌کننده در زمینه زیبایی و جوانسازی است. بسیاری ساده‌اندیشانه گمان می‌‌برند با مصرف کرم‌‌ها و موادی که در این شبکه‌‌های ماهواره‌ای به عنوان روش‌‌های جوان سازی معجزه‌گر تبلیغ می‌‌شود، می‌‌توانند نتایج مطلوبی بگیرند. در حالی‌که با فرض محال بی‌ضرر بودن آن‌‌ها، با توجه به این که پایه علمی ندارند، در خوش‌بینانه‌ترین حالت مصرف آنها بی‌خاصیت بوده و تولید آنها عمدتا هدفی جز سوء استفاده تجاری ندارند. بنابراین عقل سلیم اقتضا می‌‌کند که به هیچ وجه به این سبک تبلیغات اعتماد نکنید. 

پیشگیری بهتر از درمان: با وجود اینکه ود تمام روش‌های نوین جهت جوان­سازی پوست صورت، پیشگیری از بروز چین و چروك­های صورت بهتر از درمان آن­هاست. دوری جستن از آفتاب، استفاده از ضد آفتاب، اجتناب از دود سیگار، تغذیة سالم، خواب کافی، ورزش و نوشیدن آب فراوان، از بهترین راه‌های حفظ شادابی پوست و پیشگیری از چین و چروك‌های صورت به شمار می‌‌رود.

 

برچسب ها: دکتر محسن نراقی، جوان سازی پوست، عمل جراحی زیبایی، زیباسازی، جوان سازی، جوان سازی صورت، احیای پوست تعداد بازديد: 742 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز