Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 11:01

23
آبان
مناسب‌ترين زمان برای آرايش موهای پيوندی

مناسب‌ترين زمان برای آرايش موهای پيوندی

شانه کردن و فرم دادن به موها باید به گونه ای باشد که حداقل میزان طاسی مشخص شود و پس از جراحی پیوند مو تا بلند شدن موها بتواند بهترین شکل مو را نشان دهد.

دكترمحمدعلی نیلفروش زاده؛ متخصص پوست و مو، دانشیار پوست دانشگاه علوم پزشكی تهران، رئیس مركز تحقیقات پوست

  

پس از انجام عمل پیوند، آراستن و پیرایش موها آخرین مرحله از نیاز شخص مراجعه کننده برای پیوند مو است. با جراحی پیوند مو، موها در نواحی از پوست سر که از دست رفته اند، حفظ می‌‌شود و با انجام یک پیرایش و آرایش مناسب اگر بصورت منظم و درست انجام شود، نتیجه نهایی پیوند مو تکمیل می‌‌شود و بر عکس اگر نادیده گرفته شود و یا به درستی انجام نشود نتیجه موفقیت آمیز پیوند مو خودش را نشان نمی‌دهد.

ولی پیشنهاد متخصصین پوست در ایجاد بهترین آراستگی مو بدون آسیب رسیدن به موها چیست؟ واضح است که بیمار باید در ارتباط با محصولات مورد استفاده پس از پیوند مو و چگونگی آرایش موها از متخصص خود سوال کند. بلافاصله پس از عمل جراحی استفاده از محصولات مو (از جمله شامپو، حالت دهنده‌‌ها و ...) می‌‌تواند با ترمیم موها تداخل داشته و باید پرهیز شود ولی پس از ترمیم مو، بیمار می‌‌تواند از شامپوها و حالت دهنده‌‌ها و فرم دهنده‌های مو استفاده کند.

هدف از شامپو كردن موها چیست؟
1- برطرف کردن چربی اضافه مو و پوست سر
2- پاک کردن مو از آلودگی‌های محیطی و سلول‌های پوست مرده
3- کاهش باکتریها و میکروارگانیسم‌هایی که بر روی مو و پوست سر زندگی می‌‌کنند. 

اغلب شامپوهای موجود در بازار اینکار را انجام می‌‌دهند ولی اغلب بیماران با شامپوها این مشکل را دارند که در حالت دادن بعدی مو پس از شستشو مشکل خواهند داشت. شامپوی بچه‌‌ها، ملایم بوده و مو را در حالت خوبی برای فرم دادن قرار می‌‌دهند ولی شامپوهای بزرگسالان که همراه با حالت دهنده‌‌ها هستند نیز در بهتر شدن قابلیت انعطاف مو موثر هستند. 

در مورد بیماران با مشکلات خاص از جمله درماتیت آتوپیک، پسوریازیس و درماتیت تماسی تحریکی و جوش سر باید از شامپوهایی استفاده شود که حداکثر اثر درمانی داشته و کمترین میزان تحریک را بر روی پوست ایجاد کنند. و افراد با موهای مجعد و فر باید از شامپوهایی با همین خاصیت استفاده کنند که این شامپوها دارای حالت دهندگی بیشتری هستند و باعث می‌‌شوند موها در حین شانه زدن کمترین آسیب را ببینند.

انواع حالت دهنده
حالت دهنده‌‌ها می‌‌توانند همراه یا پس از شامپو کردن مو برای بهتر شانه شدن موها استفاده شوند. انواع حالت دهنده‌‌ها وجود دارند، از جمله حالت دهنده‌های با تماس کوتاه که بلافاصله پس از شامپو کردن موها استفاده می‌‌شوند و برای چندین دقیقه روی مو باقی می‌‌مانند و سپس شسته می‌‌شوند ولی میزان حالت دهی آنها کم و کوتاه مدت است ولی باعث می‌‌شود موها در حالت مرطوب بهتر شانه شوند. حالت دهنده‌‌های عمقی پروتئینی که پس از شامپو کردن استفاده می‌‌شود و قبل از اینکه موها برای بار دوم شامپو شوند، 30 دقیقه روی مو می‌‌مانند.

این حالت دهنده‌‌ها حاوی پروتئین‌‌های هیدرولیز شده از بافت حیوانات هستند و باعث استحکام ساقه مو و ترمیم سر مو می‌‌شوند ولی پس از هر بار شامپو کردن باید استفاده شوند. و خصوصا برای افرادیکه موهای خود را مرتب رنگ می‌‌کنند یا بدلیل جنس مو، حالت دادن مو مشکل است، مفید می باشد. حالت دهنده‌‌هایی که بر روی مو باقی می‌‌مانند نوع دیگری از حالت دهنده‌‌ها هستند که پس از خشک کردن مو روی موها زده می‌‌شود و با شستشوی بعدی موها از روی موها پاک می‌‌شود. انواع جدید این حالت دهنده‌‌ها ساقه مو را با یک پوشش پلیمری می‌‌پوشاند و بصورت موقت ساقه موها را ترمیم می‌‌کند و مو را نرمتر، قابل انعطاف‌تر و براق‌تر می‌‌کند.

این نوع حالت دهنده‌‌ها برای موهای نازک و لخت مناسب نیست. و اما مصرف ژل، موس، اسپری که جهت براق کردن و نگهداشتن موی حالت داده شده استفاده می‌‌شوند، باعث می شود: موها در حالت ایجاد شده بمانند و منطقه کاشته شده را پر کنند. موها در یک منطقه کم حجم‌تر، پرتر به نظر می‌‌رسند. ولی این مواد نباید قبل از ترمیم کامل پس از جراحی استفاده شوند چرا که باعث سوزش و خارش و تحریک پوست سر می‌‌شود.

شانه و فرم دادن موها
شانه کردن و فرم دادن به موها باید به گونه ای باشد که حداقل میزان طاسی مشخص شود و پس از جراحی پیوند مو تا بلند شدن موها بتواند بهترین شکل مو را نشان دهد. وقتی موهای کاشته شده، بالغ شد و قطر و اندازه آن افزایش پیدا کرد، قطعا حجم مو پرتر نشان داده خواهد شد.وقتی موها به بغل شانه شود، حجم موها پرتر نشان داده می‌‌شود. با تقسیم کردن مو و شانه کردن در موقعیت مناسب مثلا شانه کردن به طرف راست یا چپ حجم و دانسیته افقی مو بیشتر نشان داده می‌‌شود ولی این روش فقط محدود به چند سانتیمتر می‌‌شود.

وقتی موها به سمت عقب شانه می‌‌شود، افزایش حجم در ناحیه پشت موهای پیوند شده و بخصوص تاج سر مشاهده می‌‌شود و با استفاده از ژل یا موس موها در آن وضعیت باقی می‌‌مانند. مدل موهایی که بعد از انجام عمل جراحی پیوند مو معمول نیستند شامل مدلهای دم اسبی و Flattop است که نیاز به حجم زیادی مو دارد. انجام سشوار با مراقبت کافی و فاصله مناسب در حالت دادن موها مناسب است. استفاده از رنگ مو گاهی برای پر حجم نشان دادن موها در بعضی بیماران استفاده می‌‌شود. قبل از استفاده از رنگ مو حتما بیمار باید با پزشک خود مشورت کند.
 

برچسب ها: عمل پیوند مو، پیوند زدن مو، عوارض پیوند مو، آرایش مو پیوندی، شانه کردن مو پیوند زده تعداد بازديد: 706 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز