Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 18:52

20
مهر
فوايد قرص زینک برای پوست | فواید قرص زینک

فوايد قرص زینک برای پوست | فواید قرص زینک

دیده شده است که غلظت روی در پوست و چشم بیشتر از هر عضو و اندامی در بدن است...

فوايد قرص زینک برای پوست | فواید قرص زینک

 

 

 

دیده شده است که غلظت روی در پوست و چشم بیشتر از هر عضو و اندامی در بدن است.

مصرف روی در سوختگی‌ها، اعمال جراحی و بهبود زخم‌‌های بدن، ضروری است. روی باعث بهبود هر چه سریع‌تر زخم‌ها می‌‌شود و کمبود روی بهبود زخم‌ها را به تعویق می‌‌اندازد، به ویژه در بیماران دیابتی، زخم‌های پا و عفونت این زخم‌ها است که حتی می‌‌تواند به قطع عضو هم منجر شود.

بنابراین وجود روی به مقدار کافی در برنامه غذایی این افراد بسیار مهم است. مصرف روی در ترمیم سوختگی‌ها، زیاد بوده و به‌طور معمول در خون بیماران دچار سوختگی، کمبود روی مشاهده می‌‌شود و با دادن روی اضافی می‌‌توان، بهبود و ترمیم زخم و پوست را تسریع کرد. این مسئله حتی در سوختگی‌های درجه 3 به دنبال مصرف محلول‌ها و ترکیبات حاوی روی به اثبات رسیده است و هم اکنون نیز از این ترکیبات (مانند پماد زینک اکساید و... ) استفاده می‌‌شود.

به عبارتی روی به عنوان ترمیم کننده بافتی و پوستی شناخته شده است . افرادی که از اگزما و حساسیت رنج می‌‌برند، به‌طور معمول دارای سطح پایین روی در خون هستند و می‌‌توان با دادن 30 میلی‌گرم روی (معادل 200 میلی‌گرم گلوکونات روی است ) بهبود بیماری آنها را تسریع کرد. هم‌چنین مصرف روی در بهبود ریزش مو به اثبات رسیده است و امروزه کمبود روی را از علل مهم ریزش مو می‌‌دانند، (که البته بایستی سایر علل ریزش مو مانند کمبود ویتامین‌ها، کم‌خونی و... نیز مد نظر قرار گیرد). تشکیل لکه‌های سفید در ناخن‌، می‌‌تواند به دنبال کمبود روی در بدن ایجاد شود.

 

 آیا مصرف مكمل زینك سن و جنسیت خاصی دارد؟ طریقه مصرف باید چطور باشد؟ روزانه چقدر؟

بررسی‌‌های انجام شده نشان می‌‌دهد که نیاز خانم‌‌ها به این عنصر مهم و ضروری روزانه، حداقل 10 میلی‌گرم و نیاز آقایان روزانه، حداقل 12 میلی‌گرم است. بیشتر دیده می‌‌شود که مقدار مصرفی روی بسیار کم تر از مقدار نیاز بررسی شده است.

مرکز تغذیه کشور آلمان و آمریکا توصیه می‌‌کنند که برای پیشگیری از امراض حاصل شده از کمبود روی، خانم‌‌ها روزانه 12 میلی گرم و آقایان 15 میلی گرم روی به بدن خود برسانند. البته دوز و مقدار درمانی که توسط  دکتر ورباخ بیان شده، روزانه بین 10 - 200 میلی گرم است. اصولا” دوز 15 میلی گرم در روز را حد متوسط دریافت روزانه می‌‌دانند.

 

تا چه زمانی باید مصرف شود؟ روش خاصی دارد؟مثلا قبل یا بعد غذا؟ و یا...

کلیه  مکمل‌‌های حاوی روی بایستی همراه غذا مصرف شده تا از ایجاد تهوع جلوگیری شود . وقتی شما بهترین فایده را از مكمل‌‌های روی می‌‌برید كه آن را با آب و یا آب میوه (نه با شیر) در بین غذاها مصرف كنید و همزمان با مكمل‌‌های آهن و كلسیم،‌ آنها را مصرف نكنید. اگر برای معده شما مشكل ایجاد كرده باشد می‌‌توانید آنرا همراه غذا مصرف كنید.

افرادی که به مدت طولانی روزانه 50 تا 300 میلی گرم روی مصرف کرده اند، می‌‌توانند دچار اختلال جذب املاح آهن و مس شده و همچنین به کمبود این دو املاح در بدن دچار شوند. حتی دیده شده است کسانی که روزانه 2 گرم به مدت طولانی روی خورده‌اند، علائمی مثل استفراغ، تهوع، درد‌‌های شکمی و تب را نشان داده‌اند.

افرادی که دچار ناراحتی‌‌های کبد و روده‌‌ای‌اند، بایستی قبل از مصرف مکمل‌‌های حاوی روی، حتما با پزشک خود مشورت كنند.

 

 مصرف آن به چه افرادی توصیه می‌شود؟

خانم‌های شیرده و باردار و افرادی که دارای فعالیت ورزشی مرتب و منظم هستند، نیاز به روی بیشتری نسبت به سایر افراد دارند و اگر مقدار دریافت آنها از روی، کافی نباشد دچار کمبود آن  و عوارض حاصل از آن خواهند شد.

  افرادی که در طی روز سیگار زیادی می‌‌کشند و کسانی که مشروبات الکلی می‌‌خورند، به مقدار بیشتری روی نسبت به سایرین نیازمند هستند.

  بیمارانی که دارای مشکلات کبدی وکلیوی هستند، هم چنین بیماران مبتلا به دیابت، نیازمند به روی بیشتری هستند.

 در هنگام ابتلا به عفونت‌ها، نیاز به دریافت روی، بیشتر از سایر مواقع است.

 کسانی که دچار سوختگی شده‌اند و یا بیمارانی که سکته‌های قلبی (آنفارکتوس قلب) کرده‌اند، هم‌چنین افرادی که دچار آرتروز هستند، بیشتر از حد معمول به روی نیاز دارند.

 مقدار روی دریافتی از راه غذا به بدن بیماران مبتلا به سرطان باید اضافه شود.

 کم‌خونی یکی از بیماری‌هایی است که نیاز به دریافت روی را در بدن افزایش می‌‌دهد.

 تحقیقات و بررسی‌های بالینی نشان داده است کسانی که مبتلا به جوش‌های صورت(آکنه) هستند، دارای سطح پایینی از روی در خون بوده‌اند و دادن روزانه 200 میلی‌گرم گلوکونات روی که معادل 30 میلی گرم روی است می‌‌تواند باعث بهبود عفونت‌‌های جوش‌‌های آن‌‌ها شود.

 کسانی که مبتلا به نورودرماتیت و پسوریازیس هستند، اغلب مبتلا به کمبود روی هستند.

 کسانی که مبتلا به زخم‌‌های پوستی‌اند، جهت ترمیم و بازسازی سریع تر، نیاز به مقدار روی بیشتری دارند.

 هم‌چنین افراد مبتلا به آلرژی و التهابات پوستی اغلب دچار کمبود سطح روی در خون هستند.

 بررسی‌‌های انجام شده بر روی حیوانات نشان می‌‌دهد، طحال حیواناتی که دچار کمبود طولانی مدت روی شده‌اند پس از مدتی دچار چروکیدگی شده است. همان طور که می‌‌دانید طحال از اندام‌‌های ایمنی در بدن به شمار می‌‌رود. بنابراین کاهش روی موجب به هم خوردن سیستم ایمنی می‌‌شود و معمولاً افراد دچار نقص ایمنی و کمبود روی، اغلب مبتلا به گریپ و سرماخوردگی‌‌های متعدد می‌‌شوند.

 

كدام نوع بهتر است ایرانی یا خارجی؟

سولفات روی رایج‌ترین مكمل قابل استفاده روی است و نسبت به سایر اشكال كمترین قیمت را دارد اما حداقل جذب را دارد و باعث آشفتگی معده می‌‌شود. پزشك معالج معمولاً 220  میلی گرم از سولفات روی را كه حاوی تقریباً 55 میلی‌گرم عنصر روی است، تجویز می‌‌كند. شكل‌‌های قابل جذب‌تر كه قابل دسترس هستند عبارتند از:  پیكولینات روی، سیترات روی، استات روی، گیسرات روی و مونومیتونین.

 

 هر نكته‌ای كه لازم است خوانندگان دنیای‌سلامت از مكمل زینك بدانند:

به دنبال افت سیستم ایمنی در اثر کمبود روی، بیماری‌‌های اتوایمیون (خود ایمنی) مثل آرتریت روماتویید، لوپوس، شوگرن، پسوریازیس و... افزایش می‌‌یابد. نقصان روی در مردان و زنان موجب اختلالات باروری می‌‌شود .اغلب مردان و زنان که جهت درمان مشکل خود اقدامات زیادی انجام داده‌اند، باید مسئله کم بودن روی را نیز در نظر گرفته و نسبت به رفع آن اقدام کنند. نقصان روی در بدن خانم‌‌های باردار می‌‌تواند منجر به رشد نا کافی و کند جنین و یا زایمان زودرس شود.

یکی از علل میوم رحم و کیست‌‌های پستان در خانم‌ها، کمبود روی می‌‌باشد و دیده شده است که با تجویز روی به بدن آن‌‌ها بهبودی حاصل شده است. هم چنین دیده شده است که در خانم‌هایی که دچار عفونت‌‌های راجعه قارچی دستگاه تناسلی می‌‌شوند و به هیچ درمان منظم دارویی جواب نمی‌دهند، تجویز روی به مقدار کافی، باعث بهبود آن‌‌ها شده است. هم چنین مصرف روی در بهبود ریزش مو به اثبات رسیده است و امروزه کمبود روی را از علل مهم ریزش مو می‌‌دانند، که البته بایستی سایر علل ریزش مو مانند کمبود ویتامین‌‌ها، کم‌خونی و... نیز مد نظر قرار گیرد. کمبود روی در کودکان همراه با بی اشتهایی، اختلال چشایی طعم غذا، پیکا ( حالتی شبیه ویار حاملگی)، بی حالی، غش، اختلال رفتاری و وقفه در رشد، خود را نشان می‌‌دهد، هم‌چنین در نوجوانان به صورت تاخیر بلوغ جنسی و ظهور نکردن صفات ثانویه جنسی بروز می‌‌کند.

کمبود روی در افراد مسن، در هنگام راه رفتن، اختلال تعادل را ایجاد می‌‌کند که با تجویز داروی  روی قابل درمان است. روی در تشکیل هموگلوبین دخالت دارد و در مواردی فقط تجویز روی همراه دیگر نیاز ها، این عارضه را درمان می‌‌کند. روی در رشد فیزیکی بدن مؤثر است، هم چنین کوتاهی قد و کمبود وزن در کودکان ایرانی با تجویز روی قابل درمان است و بهتر می‌‌باشد که رساندن روی به مقدار کافی به بدن مادر در دوران بارداری و شیردهی مد نظر قرار گیرد .

عوارض مصرف این مكمل؟

بیشتر مواد معدنی كمیاب، در صورت مصرف بیش از حد برای بدن سمی هستند و این نكته در مورد روی هم صدق می‌‌كند. نشانه‌‌های مسمومیت عبارتند از: آشفتگی معده، استفراغ و معمولاً وقتی ایجاد می‌‌شود كه 2000 میلی گرم و یا بیشتر مصرف شده باشد. مطالعات نشان می‌‌دهد كه تا 150 میلیگرم روی خطری ندارد اما معمولاً این میزان مورد نیاز نیست و با استفاده بدن از عناصر دیگر تداخل دارد. تحقیقات نشان می‌دهد كه مصرف روزانه كمتر از 50 میلی‌گرم مصرف مطمئنی است اما اطلاعاتی در مورد مصرف طولانی مدت این مقدار روی در دسترس نیست.

یك عارضه جانبی منفی شناخته شده از روی این است كه میزان زیاده‌روی باعث كاهش  HDL(كلسترول خوب بدن) و افزایش  LDL (كلسترول بد بدن) می‌‌شود. بعضی از تحقیقات نشان می‌‌دهد كه مصرف خیلی زیاد روی باعث كاهش عملكرد ایمنی می‌‌شود در حالی كه مطالعات دیگر این نظر را تایید نمی كند. اگر سولفات روی باعث تحریك معده شود شكل دیگری از روی برای مثال سیترات روی را مصرف كنید و قبل از آن با پزشك مشورت كنید. سایر عوارض جانبی از مسمومیت با روی عبارتند از: سرگیجه، سردرد، خواب آلودگی، افزایش تعریق، ناهماهنگی عملكرد عضلات، عدم تحمل الكل، توهم و كم خونی.

برچسب ها: دیابت، زندگی آنلاین، فواید قرص زینک، قرص زینک تعداد بازديد: 10826 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز