Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 08:31

19
شهریور
ظهور اولين لكه‌های پيری

ظهور اولين لكه‌های پيری

لكه های قهوه‌ای یا خرمایی رنگ كه در نواحی باز پوست بدن پدید می‌‌آید نتیجه سالها برخورد با آفتاب است. سلولهای سازنده رنگدانه ...

ظهور اولين لكه‌های پيری

 

 

 چه چیز باعث ایجاد لكه‌‌ها و دانه‌های قهوه‌ای خال مانند كه در صورت، گردن و دست‌های من به وجود آمده‌اند گردیده است؟ آیا راهی برای نجات از آنها وجود دارد؟

لكه های قهوه‌ای یا خرمایی رنگ كه در نواحی باز پوست بدن پدید می‌‌آید نتیجه سالها برخورد با آفتاب است. سلولهای سازنده رنگدانه در این نواحی فعال‌تر می‌‌گردند. در عین حال كه این لكه‌‌ها شبیه خال هستند خیلی بزرگ و نا منظم ترند و رنگشان تیره‌تر و نا‌برابر است. از نظر اندازه 5/0 تا 3 سانتی متر و گاهی بزرگتر هستند. لكه‌‌ها عموما به نام لكه‌های سنی یا خال‌های سنی نامیده می‌‌شود زیرا با بالا رفتن سن پدید می‌‌آیند. پزشكان آن‌‌ها را لكه‌های Lentigines می‌‌نامند. لكه‌های سنی بیشتر در صورت، بازو، پشت دست و بخش فوقانی تنه دیده می‌‌شود. در ابتدای ظهور اندازه آنها كمتر از 5 میلی‌متر است. سطح ضایعات هم‌سطح یا كمی فرو رفته است و ممكن است با چین و چروك پوست از یكدیگر جدا شده باشند. ضایعات كهنه‌تر معمولا قهوه‌ای تیره یا قهوه‌ای سیاه هستند.

این ضایعات بتدریج بزرگتر و بیشتر می‌‌شوند. اگر چه این لكه‌‌ها در عوام به لكه‌های كبدی معروفند ولی هیچگونه تظاهری از یك بیماری داخلی نیستند.

  برای جلوگیری از پیدایش بیشتر لكه‌‌ها هر وقت بیرون از خانه یا جلو آفتاب می‌‌روید باید پوست‌تان را با ضد آفتاب با SPF 15 یا بیشتر حفاظت كنید. ممكن است فرآورده‌های بی‌رنگ كننده كه حاوی هیدروكینون هستند لكه‌های موجود را روشن‌تر كنند اما این راه كمتر موفقیت‌آمیز است. یكی از درمان‌های ساده این لكه‌‌ها كرایوسرجری است. این روش غالبا موثر است.

  لیزرها در درمان انواع این لكه‌ها موثر است. لیزرهایی كه به‌طور اختصاصی بر رنگدانه‌ها اثر

می‌كند، می‌‌تواند باعث بهبودی واضح با عوارض بسیار كم شود و از طرف بیمار هم به خوبی پذیرفته

می‌شود. لیزرهای رایج در درمان این لكه‌‌ها شامل لیزر Nd:YAG، لیزر Diod 532 nm, Krypton است.

 تری كلرواستیك اسید (TCA) 33 درصد در درمان لكه‌های سنی اثر بخشی كمتر از  كرایوتراپی دارد. ولی برای افراد با پوست تیره توصیه می‌‌شود كه از TCA استفاده شود چون عوارض جانبی كمتری نسبت به آن دارد و خطر درد و هیپوپیگمانتاسیون ندارد.

برچسب ها: بیماری داخلی، زندگی آنلاین، لكه های قهوه‌ای، رنگدانه تعداد بازديد: 551 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز