Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 14:57

24
تیر
جوش‌هـا را زيبـا كنيم

جوش‌هـا را زيبـا كنيم

برای درمان جوش‌ها و جای آنها راه‌های متنوعی وجود دارد...

جوش‌هـا را زيبـا كنيم

 

 

برای درمان جوش‌ها و جای آنها راه‌های متنوعی وجود دارد. برخی از این راه‌ها استفاده از محصولات دارویی و شیمیایی است. هر چند معمولا این روش‌ها، که البته حتما باید با مشورت پزشک از آنها استفاده شود، معمولا سریع‌تر نتیجه بخش هستند، اما از برخی آثار جانبی و نامطلوب آنها، مانند خشکی بیش از حد پوست و حساسیت آن نیز نمی‌توان گذشت. همچنین این روش‌ها عموما مستلزم صرف هزینه مالی زیادی هستند. در کنار روش‌های شیمیایی، می‌توان از روش‌های طبیعی نیز استفاده کرد. این روش‌ها شاید کمی دیرتر ما را به هدف برسانند، اما آثار جانبی آنها به مراتب کمتر است.

 

از فشار دادن جوش‌ها بپرهیزید

جوش‌ها و جای آنها به طور طبیعی توسط بدن ترمیم می‌شود، مانند یک زخم. البته ممکن است این ترمیم کمی زمان بر باشد اما به هر حال این اتفاق خواهد افتاد. فشار دادن جوش‌ها یا تحریک کردن جای آنها نه تنها به بهبود آنها و محو شدن آثار آنها کمکی نمی‌کند، بلکه موجب شکسته شدن بافت‌های پوست شده و مانع از ترمیم صحیح و سریع آن می‌شود. در نتیجه ممکن است جای یک جوش‌ها برای مدت‌های طولانی به صورت لکه‌ای قرمز یا قهوه‌ای رنگ بر روی پوست باقی بماند.

 

قرمزی و التهاب جوش‌ها را کم کنید

با استفاده از کرم کورتیزون می‌توانید قرمزی و التهاب جوش‌ها را کم کنید. این کرم موجب کاهش التهاب اطراف جوش می‌شود و در نتیجه جوش کمتر دیده شده و جلب توجه می‌کند. بهتر است از کرم کورتیزونی استفاده کنید که موجب بسته شدن منافذ باز پوست‌تان نشود زیرا در غیر این صورت، شاید شما بتوانید با استفاده از این کرم جوش‌های قرمز و متورم را در صورت‌تان کم کنید، اما موجب به وجود آمدن آکنه بر روی پوست‌تان می‌شوید.

 

از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب خودداری کنید

نور آفتاب باعث تیره شدن لکه‌ها و جای جوش‌ها می‌شود و بهبود آنها را به تاخیر می‌اندازد. سعی کنید تا می‌توانید از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب خودداری کنید. اما در صورت لزوم، از حتما از یک کرم ضدآفتاب مخصوص پوست‌های جوش دار استفاده کنید و هر ساعت یکبار آنها را تجدید کنید.

 

پوست‌تان را لایه‌برداری کنید

لایه‌برداری یکی از موثرترین راه‌های محو کردن جای جوش‌هاست. لایه‌برداری را می‌توان با مواد طبیعی و در خانه یا با مواد دارویی یا شیمیایی انجام داد. برخی داروها را می‌توان از داروخانه‌ها تهیه کرد و در خانه مصرف کرد اما اگر به دنبال لایه‌برداری شدید و قوی هستید، باید حتما به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید. پزشک با استفاده از برخی مواد اسیدی و شیمیایی پوست شما را لایه‌برداری، و در صورت وجود آکنه آن را پاک‌سازی می‌کند و بدین ترتیب، موجب کاهش چشمگیر جوش‌ها و جای آنها بر روی پوست شما می‌شود. توجه داشته باشید که روش‌های قوی را نباید در خانه و بدون مشورت پزشک انجام داد.

 

لیـــزر درمانـــی

لیزر درمانی موجب حذف لایه رویین و گرم شدن لایه زیرین پوست می‌شود. با این روش معمولا جای جوش‌ها کمرنگ تر می‌شود. گاه برای بهبود جای جوش‌ها باید چندین بار لیزر درمانی بر روی پوست انجام شود. البته توجه داشته باشید که لیزر درمانی برای همه افراد پاسخگو نیست. علت این امر نیز هنوز مشخص نیست در نتیجه نمی‌توان در رابطه با پاسخگو بودن لیزر درمانی برای پوست شما پیش بینی کرد. این روش معمولا مکمل روش‌های دیگر محسوب می‌شود زیرا هیچگاه به تنهایی موجب از بین رفتن جای جوش‌ها به طور کامل نمی شود.

 

از ســـیر اسـتفاده کنیـد

طعم و بوی تند سیر ممکن است برای شما خوشایند نباشد، اما قطعا این گیاه ارزشمند یکی از پرخاصیت‌ترین مواد موجود در طبیعت برای بدن شما، از جمله پوستتان است. سیر به طور طبیعی با میکروب‌ها مبارزه می‌کند، در نتیجه گزینه مناسبی برای از بین بردن جوش‌ها، خصوصا انواع آکنه محسوب می‌شود. می‌توانید یک حبه سیر را نصف کرده و بر روی پوستتان بمالید. یا اینکه آن را چرخ کنید و بر قسمت‌های جوش‌دار قرار دهید و اجازه دهید 15 – 20 دقیقه بماند. سپس پوستتان را با آب گرم بشویید.

 

از ماســک عســل اســتفاده کنید

ما باید همواره ممنون زنبورها باشیم چراکه عسل شیرینی که آنها تولید می‌کنند نه تنها به بهبود طعم غذاهای ما کمک می‌کنند، بلکه موجب کاهش جوش و جای آنها نیز می‌شود. عسل یک آنتی‌بیوتیک طبیعی است و حالت چسبندگی آن موجب بیرون آمدن آلودگی‌ها از منافذ پوست می‌شود. دو قاشق غذا خوری عسل را با یک قاشق چای خوری دارچین مخلوط کنید و بر سطح پوست صورتتان بمالید. اجازه دهید 10 – 15 دقیقه بماند سپس با آب گرم آن را بشویید.

 

جوش شیرین را فراموش نکنید

جوش شیرین یک لایه‌بردار طبیعی است. علاوه بر لایه‌برداری، جوش شیرین می‌تواند قرمزی و التهاب پوست را نیز کاهش دهد. کمی پودر جوش شیرین را با مقداری آب مخلوط کنید تا یک خمیر تشکیل شود. این خمیر را بر قسمت‌های آکنه دار پوست یا قسمت‌هایی که جای جوش‌ها مانده است بمالید و اجازه دهید این خمیر کاملا خشک شود و دوباره حالت پودری به خود بگیرد. سپس این پودر را با آب گرم بشویید. این کار را هر روز تکرار کنید.

 

از آلوئه ورا استفاده کنید

آلوئه ورا گیاهی است که برای از بین بردن جای جوش‌ها و التهاب آنها بسیار مناسب است. این گیاه نه تنها عوارض جانبی مانند خشکی و حساسیت برای پوست ایجاد نمی کند، بلکه برای انواع پوست نظیر پوست‌های چرب، معمولی یا خشک مناسب است. کافی است از این گیاه به عنوان یک مرطوب کننده پس از هر بار شستن پوست استفاده کنید. یک برگ از این گیاه را ببرید و مقداری از ژل داخل آن را مانند کرم بر پوستتان بمالید. پس از گذشت مدتی متوجه تغییرات زیادی در پوست خود خواهید شد.

برچسب ها: زندگی آنلاین تعداد بازديد: 459 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز