Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 05:46

16
اردیبهشت
فيلرهای پوستی

فيلرهای پوستی

فیلرها یا پركننده‌ها موادی ژل مانند هستند كه برای پر كردن شیارهای عمیق شده پوست، چروك‌ها، ...

فيلرهای پوستی

 

 

فیلرها یا پركننده‌ها موادی ژل مانند هستند كه برای پر كردن شیارهای عمیق شده پوست، چروك‌ها، برجسته كردن لب‌ها و گونه‌ها، پر كردن اسكارها و لیفتینگ پوست به كار می‌روند. از آن جایی كه فیلر‌ها می‌توانند باعث حجم دهی خوب و نتایج قابل رویت در همان جلسه شوند و نیز هزینه و سختی كمتری از انجام جراحی‌های زیبایی دارند، لذا امروزه در جوان سازی پوست با استقبال بسیاری رو به رو گردیده اند .البته در امر جوانسازی پوست، استفاده توام از فیلرها همراه با تزریق توكسین بوتولونیم و لیزردر فواصل مختلف می‌تواند نتایج قابل قبول‌تری را ایجاد نماید.

 

انواع مختلف فیلرها

انواع مختلفی از فیلرها تولید شده‌اند ولی بیشترین نوع مورد استفاده در دنیا فیلر‌هایی از جنس «اسید هیالورونیك» هستند. هیالورونیك اسید به طور طبیعی و با غلظت بالا در بافت زمینه‌ای پوست و در بافت‌های نگه دارنده ای مثل غضروف و مایع مفصلی بدن ما وجود دارد كه با افزایش سن غلظت و مقدار آن كاهش می‌یابد و این كاهش در پوست مسبب ایجاد شلی و چروك می‌باشد. بنابراین تزریق فیلرهایی از این جنس می‌تواند باعث ترمیم و احیاء چروك‌ها، پر كردن شیار‌های طبیعی مثل خطوط خنده و خطوط لبی چانه‌ای و همچنین سفتی و لیفتینگ پوست شود. اكثر فیلرهای از جنس اسید هیالورونیك بین شش ماه تا یكسال دوام دارند.

نوع دوم فیلر‌ها كه امروزه استفاده می‌گردند از جنس «كلسیم هیدروكسید آپاتیت»‌ می‌باشد. این ماده معدنی كه مشابه تركیب طبیعی موجود در استخوان انسان است از قوی ترین فیلر‌های موجود بوده و برای پر كردن شیار‌های عمیق تر استفاده می‌گردد. از این فیلر برای گونه گذاری و پر كردن حاشیه‌های صورت هم استفاده می‌شود. این  فیلر نیز دایمی نبوده و به طور متوسط بعد از یك و نیم سال تجزیه شده و از بین می‌رود.

نوع سوم فیلرهاكه از جنس «پلی لاكتیك اسید» و یا «پلی كربو لاكتون‌ها» هستند، پس از تزریق در محل سبب تحریك تولید كلا‍‍‍‍ژن‌ها می‌گردند و عمدتا جهت پر كردن شیار‌های نیمه تحتانی صورت به كار می‌روند. این مواد بر خلاف سایر فیلر‌ها نتایج فوری نداشته و در عرض دوره چند ماهه باعث كلاژن سازی گردیده و نتایج  اثر خود را نشان می‌دهند.

نوع بعدی فیلرها در واقع از جنس «چربی» بدن خود فرد هستند كه طی مراحل لیپوساكشن از نواحی چربی دار بدن گرفته و پس از خالص‌سازی به منظور حجم دهی و یا رفع چروك‌های عمیق در همان جلسه به عمق پوست تزریق میگردند كه به مجموع این فرایند «لیپوترانسفراتولوگوس» گفته می‌شود.

 فیلرهای با ماندگاری طولانی‌تر یا «نیمه ماندگار» هم وجود دارند كه از میكروسفرهای  ماده‌ای به نام «پلی متیل متاكریلت» در تركیب با كلاژن هستند و برای چروك‌های عمیق‌تر و ایجاد حجم در گونه‌ها و لب‌ها بكار می‌روند. فیلرهای دیگر ماندگار از جنس «سیلیكون» و «پارافین» هم وجود دارند كه بدلیل احتمال بالای عوارض جانبی دیگر مقبول نیستند. لازم به ذكر است كه فیلرهایی از جنس كلاژن (شامل نوع  گاوی و بیولوژیك) نیز وجود دارند كه بدلیل ایجاد واكنش‌های آلرژیك زیاد مورد استفاده نمی‌باشند.

 

طی تزریق فیلر چه اتفاقاتی می‌افتد؟

ابتدا پزشك متخصص شما را معاینه و نواحی از پوست و صورت شما را كه نیاز به بازسازی دارد ارزیابی كرده و با شما در میان می‌گذارد، سپس نقاط خاصی در صورت علامت‌گذاری می‌گردد، محل‌های تزریق توسط یك ماده‌ ضد میكروبی پاك شده و با بی‌حس كننده موضعی بی‌حس می‌گردد. انجام تزریق در هر ناحیه فقط چند دقیقه طول می‌كشد، سپس نواحی علامت گذاری شده پاك و محل تزریق به كمك یخ سرد و توسط پزشك ماساژ داده می‌شود.

چند ساعت بعد از انجام تزریق شما می‌توانید با ملایمت (بدون اعمال فشار در نواحی درمان شده) آرایش كنید. قابل ذكر است كه اصلاح خطوط و چروك‌های عمیق و اسكار‌ها نیاز به تزریق‌های متعدد داشته و با یك جلسه و یا مقدار كم فیلر نتایج كاملا قابل قبول بدست نمی‌آید.

 

 ترمیم و خطر

دوره نقاهت خاصی پس از تزریق فیلر‌های پوستی وجود ندارد، شما می‌توانید همان روز به اكثر فعالیت‌های خود باز گردید. به یاد داشته باشید كه محل تزریق را نمالید، فشار ندهید و گرم نكنید تا ماده تزریق شده به درستی در زیر پوست توزیع گردد. پس از تزریق عوارضی معمولی مانند تورم، قرمزی و كبودی و ناراحتی خفیف در محل ممكن است ایجاد شود كه ظرف چند ساعت تا چند روز از بین می‌رود و نیاز به درمان ندارد.

عوارض جدی ناشی از تزریق فیلر‌ها كه خوشبختانه ناشایع هستند  شامل موارد زیر می‌باشند:

 تشكیل آنتی بادی یا پس زدن مواد فیلر– خون ریزی– نكروز پوستی– خارش، قرمزی و تورم پایدار– عفونت محل تزریق–  فلج موقت عضلات صورت– اصلاح زیاد یا كم– حركت مواد فیلر به اطراف محل تزریق– در مورد فیلر‌هایی مثل كلسیم هیدروكسید آپاتیت كه از مواد میكروسكوپیك گرانولر درست شده، ممكن است تجمعاتی از این ماده در نواحی پر حركت صورت ایجاد شود .

 

تزریق فیلر برای چه كسانی مناسب نیست؟

در اختلالات خونریزی دهنده، دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های عصبی عضلانی، اختلالات اتو ایمون و آلرژی به مواد تزریقی، همچنین در بارداری و شیردهی نباید تزریق صورت گیرد.

 

 مهم است كه بدانیم

فیلر‌های تزریق شده به پوست دایمی نیستند و برای حفظ وضعیت نیازمند به تزریق دوباره هستید اما علاوه بر طول عمر تعریف شده هر نوع فیلر، روند سالمند شدن پوست شما و این كه بدن شما چه قدر سریع فیلر را تجزیه خواهد كرد، فواصل تكرار دوباره فیلر را تعیین می‌كند. اگر شما تصمیم به درمان دوباره نداشته باشید ظاهر چروك‌ها به وضعیت اولیه بر می‌گردد و حجم گونه‌ها و لب‌ها كاهش می‌یابد. برای جلوگیری از عوارض جدی، در انتخاب پزشك متخصص و مورد اعتماد خود دقت نمایید چرا كه عدم مهارت و دانش كافی در انجام تزریق و نیز استفاده از انواع متفرقه و ارزان قیمت فیلرها می‌تواند عواقب جدی بدنبال داشته باشد.

برچسب ها: زندگی آنلاین تعداد بازديد: 501 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز