Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 08:41

8
بهمن
تاثیر میوه‌ها و سبزیجات بر پوست

تاثیر میوه‌ها و سبزیجات بر پوست

ارتباطی قوی بین آنچه شما می‌خورید و سلامت پوست صورت و بدن شما وجود دارد. با میوه‌ها و سبزیجات ضروری برای داشتن پوستی...

تاثیر میوه‌ها و سبزیجات بر پوست

 

 

ارتباطی قوی بین آنچه شما می‌خورید و سلامت پوست صورت و بدن شما وجود دارد. با میوه‌ها و سبزیجات ضروری برای داشتن پوستی جوان و شفاف آشنا شوید. یک رژیم غذایی سالم و متعادل برای داشتن پوستی شفاف و درخشان ضروری است. خوشبختانه میوه‌ها و سبزیجاتی که برای پوست شما مفید هستند، به افزایش سلامت کلی بدن شما نیز کمک می‌کنند.

برای بسیاری از افراد، چین و چروک، شلی، سفتی، لک و کاهش انعطاف پوست یکی از عوامل تهدید کننده زیبایی صورتشان است. هر چند که عوامل ژنتیکی در این موارد تاثیر زیادی دارند، اما تغذیه نیز می‌تواند به نوبه خود نقشی تعیین کننده داشته باشد. داشتن یک برنامه غذایی نامناسب و ناسالم می‌تواند روند پیری پوست را تسریع کند. تخریب پوست در نتیجه نوعی اکسیده شدن صورت می‌گیرد. در این روند، مولكو‌های بی‌ثبات که رادیکال‌های آزاد نام دارند، الکترون‌ها را از سلول‌های سالم می‌گیرند. یکی از مهم‌ترین عوامل اکسیده شدن پوست، استعمال دخانیات و قرار گرفتن در معرض نور آفتاب است. علاوه بر اقداماتی نظیر ترک سیگار و استفاده از کرم ضد آفتاب، افرادی که نگران سلامت و زیبایی پوست خود هستند، باید آنتی اکسیدان‌ها را در رژیم غذایی خود بگنجانند. آنتی اکسیدان‌ها از سلول‌های بدن در مقابل حملات رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. شاید شما با برخی آنتی اکسیدان‌های مشهور، مانند ویتامین C، E، بتاكاروتن (پیش‌نیاز ویتامین) A و روی و سلنیوم) آشنا باشید، اما نوع دیگری از آنتی‌اکسیدان‌ها فیتوکمیکال نام دارند که در مواد غذایی نظیر میوه‌ها، سبزیجات، مغزها و حبوبات موجودند.

برای اینکه پوستی سالم و جوان داشته باشید مصرف میوه‌ها و سبزیجات را فراموش نکنید. در ادامه برخی آنتی‌اکسیدان‌های ضروری و میوه‌ها و سبزیجاتی که منبع آنها محسوب می‌شوند را به شما معرفی می‌کنیم.

 

ویتامین C

ویتامین C در تولید کلاژن (عامل اصلی در استحكام و سفت بودن بافتی) نقش دارد و از سلول‌ها در مقابل حملات رادیکال‌های آزاد حفاظت می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهند پوست افرادی که ویتامین c به مقدار کافی مصرف می‌کنند، بهتر می‌تواند با تخریب و اکسیده شدن مبارزه کند. در نتیجه برای سالم نگه داشتن پوست لازم است افراد روزانه مقادیر زیادی از این آنتی‌اکسیدان ارزشمند را مصرف کنند. برخی منابع این ویتامین عبارتند از: فلفل دلمه‌ای (قرمز، سبز و زرد)، کلم براکلی، طالبی، انبه، پرتقال، آناناس، نخود، توت‌فرنگی، گوجه فرنگی و هندوانه.

 

ویتامین E

ویتامین E از غشا سلولی محافظت می‌کند و پوست شما را در مقابل تخریب اشعه ماوراء بنفش نور آفتاب مقاوم می‌کند. برخی تحقیقات نشان می‌دهند ترکیب ویتامین E و ‍C می‌تواند یک مقاومت عجیب و خاص در پوست در مقابل عوامل پیری ایجاد کند، اما توجه داشته باشید که وجود بیش از حد این ویتامین در بدن ممکن است خطرناک باشد. در نتیجه مصرف مکمل‌های ویتامین E زیر نظر پزشك لازم است تجویز شود. بهتر است این ویتامین را از طریق مواد غذایی تامین کنید. ویتامین E در مواد غذایی نظیر غلات، مغزها، دانه‌ها، روغن زیتون، و اسفناج وجود دارد.

 

سلنیوم

سلنیوم آنتی‌اکسیدانی محسوب می‌شود که از پوست شما در برابر نور آفتاب محافظت می‌کند. این آنتی‌اکسیدان همچنین به سفتی و انعطاف بیشتر پوست شما کمک می‌کند. تحقیقات ثابت کرده‌اند که سلنیوم  را  بهتر است با مصرف میوه‌ها و سبزیجات مناسب این آنتی اکسیدان ضروری را دریافت کنید. سلنیوم در سبزیجاتی نظیر قارچ، سیر وغلات یافت می‌شود.

 

اسیدهای چرب امگا 3

هر چند که اسیدهای چرب امگا 3 را نمی‌توان آنتی اکسیدان محسوب کرد، اما از آنجا که این اسیدها در محافظت از غشا سلولی موثرند و از پیری پوست جلوگیری می‌کنند، به توضیح مختصری در رابطه با آنها در این مطلب می‌پردازیم. امگا 3 غشا سلولی را تقویت می‌کند. غشا سلولی وظیفه دارد آب را در درون سلول‌ها نگه دارد و از ورود مواد سمی‌به داخل سلول جلوگیری کند. این اسیدهای مفید همچنین التهابات را در بدن کاهش می‌دهند. در نتیجه بسیاری از جوش‌ها و التهابات پوستی نیز با مصرف اسیدهای چرب امگا 3 کاهش می‌یابد. تحقیقی در رابطه با اسیدهای چرب امگا 3 نشان می‌دهد افرادی که از این اسید بیشتر در رژیم غذایی خود استفاده کرده‌اند نسبت به سایر افرادی که رژیم غذایی آنها فاقد این ماده ارزشمند بوده است، 29 درصد کمتر به سرطان پوست مبتلا می‌شوند. برخی منابع گیاهی اسیدهای چرب امگا 3 عبارتند از گردو، سویا و بذرکتان. البته قابل ذكر است كه بهترین منبع این اسیدچرب ضروری ماهی می‌باشد.

 

بتا کاروتن

یکی دیگر از آنتی‌اکسیدان‌های ضروری برای سلامت پوست، بتا کاروتن است. بتا کاروتن در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود و به رشد و ترمیم سلول‌ها کمک می‌کند. همچنین این آنتی اکسیدان می‌تواند در بهبود سوختگی ناشی از نور آفتاب نیز موثر باشد، البته این نکته را فراموش نکنید  که نقش آنتی‌اكسیدانی این ویتامین بر عهده بتاكاروتن است. مصرف زیاد ویتامین A می‌تواند در بدن سمومی‌ایجاد کند. در نتیجه از مصرف مکمل‌های ویتامین A پرهیز کنید مگر به تجویز پزشک. زردآلو، طالبی، هویج، فلفل دلمه‌ای قرمز، انبه، کدو تنبل و سیب زمینی شیرین از منابع خوب و غنی این آنتی‌اکسیدان محسوب می‌شوند.

 

 

طرز تهیه یک نوشیدنی بسیار مفید برای پوست

با تهیه این نوشیدنی مفید و مصرف آن، ویتامین C، ویتامین E، بتا کاروتن و اسیدهای چرب امگا 3 مورد نیاز بدنتان را یکجا تأمین کنید.

 

مواد لازم

  2 عدد پرتقال خنک، پوست گرفته و خرد شده

 یك‌دوم انبه، خنک و خرد شده

  1 عدد هویج متوسط، پوست گرفته و رنده شده

 یك‌دوم پیمانه ماست میوه ای خنک بدون چربی

  2 قاشق غذاخوری بذرکتان آسیاب شده

 1 قاشق غذاخوری آب لیموی تازه

 1 قاشق شکر ریز

تمام مواد را در یک غذاساز ریخته و تا زمانیکه کاملا صاف شوند مخلوط کنید و سپس میل كنید.

برچسب ها: زندگی آنلاین تعداد بازديد: 470 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز