Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 21:09

14
آبان
آیا PRP می‌تواند جایگزین پیوند مو شود؟

آیا  PRP  می‌تواند جایگزین پیوند مو شود؟

چهره هر فرد فاکتور مهمی در تعامل اجتماعی او محسوب می‌شود و با توجه به...

آیا  PRP  می‌تواند جایگزین پیوند مو شود؟

 

 

چهره هر فرد فاکتور مهمی در تعامل اجتماعی او محسوب می‌شود و با توجه به این عامل که کیفیت زندگی هر فرد به ارتباط اجتماعی او نیز بی‌ارتباط نیست، توجه به این مورد برای هر فردی جذاب است. یکی از مهمترین مسائل در زیبایی هر فرد خط رویش مو در پیشانی فرد است که به مرور زمان و با افزایش سن پیشانی بلندتر می‌شود و موهای جلوی سر نازک‌تر می‌گردد.

این مشکل علی رغم داشتن پوست خوب و جوان می‌تواند در ظاهر فرد خصوصا مردان تاثیر بسزایی داشته باشد و نتایج عمل  پیوند مو در جوانی فرد او را متحیر گرداند.

در ایجاد یک خط رویش مو برای فردی که به مرور زمان پیشانی بلندی پیدا کرده است می‌توان به جرات گفت که عمل پیوند مو می‌تواند سن ظاهری فرد را به شدت کاهش دهد ولی باید توجه کرد که هر کدام از دو روش پیوند مو وPRP جایگاه خود را دارند و هیچکدام جایگزین دیگری نیست خصوصا در کاشت مو طراحی خط رویش به فرم دلخواه قابل انجام است و افرادی می‌توانند کاندید آن باشند که دارای ناحیه دهنده مناسب در پشت سر باشند از طرفی در دنیا برخی محققین جهت تحریک رشد موهای کاشته شده از روشPRP استفاده می‌کنند از جمله مطالعات کلینیکی چاپ شده در این مورد محدود به تحقیقات در مورد کاربرد این روش در افراد تحت درمان با پیوند مو بوده است که در برزیل با بهبودی 15 درصد در قطر و تعداد موها همراه بوده و در مکزیک تاثیر واضحی نداشته است و سایر مطالعات به بررسی این تکنیک در نمونه حیوانی پرداخته است و با توجه به محدود بودن مطالعات نمی‌توان آن را بطور کامل رد یا تایید کرد و در این زمینه نیز طرح‌های تحقیقاتی متعددی در مرکز تحقیقات پوست و سلول‌های بنیادی با همکاری کلینیک جردن در حال انجام است و مطابق نتایج تحقیقات در دنیا تاکنون می‌توانPRP را نوعی درمان کمکی برای ریزش مو به حساب آورد و قطعا جایگزینی برای پیوند مو محسوب نمی‌‌شود.

 

پیوند مو

پیوند مو عمل جراحی است كه  به صورت سرپایی و با بیحسی موضعی انجام می‌شود. در این عمل در روشFUT  یک نوار باریک از ناحیه پشت سر برداشته شده و به واحدهای فولیکولی تقسیم شده و در قسمت جلوی سر کاشته می‌شود. این روش یک عمل راحت، قابل پیش‌بینی و نتایج آن مورد رضایت اکثر بیماران می‌باشد. هر چند که این عمل بسیار ساده و بی‌خطر می‌باشد ولی رعایت کامل نکات ایمنی به منظور حفظ سلامت بیمار و رسیدن به بالاترین درصد رشد موهای کاشته شده در اولویت قرار می‌گیرد. عمل در مکانی انجام می‌شود که تجهیزات جراحی آن کامل بوده و علایم حیاتی بیمار مرتب کنترل می‌شود.

به دلیل ظرافت زیاد عمل و بالا بردن سرعت، این كار توسط یک تیم چند نفره انجام می شود. این عمل 4 تا 6 ساعت طول می‌کشد. بطور كلی می‌توان مراحل مختلف پیوند مو را به مرحله مقدماتی، مرحله برداشت گرافت از پشت سر، مرحله آماده کردن ناحیه گیرنده مو، مرحله آماده کردن گرافت‌های فولیکولی و در نهایت مرحله کاشت گرافت‌های ظریف تقسیم كرد. در روش F.U.E گرافت‌های كاشته شده توسط یك پانچ 1 میلی‌متری از پشت سر برداشته می‌شوند و سوراخ‌های كوچكی بین موها به جا می‌ماند به طوری كه احتیاج به بخیه ندارند. و به همین جهت به عنوان پیوند موی بدون بخیه و پانسمان معروف است.

 

 و اما در مورد روش PRP:

پلاکت‌ها اجسام کروی یا بیضوی شکل کوچکی هستند که از قطعه قطعه شدن سیتوپلاسم سلول‌های بزرگی به نام مگاکاریوسیت در مغز استخوان حاصل می‌شوند و بعد از آن به هیچ رده سلولی دیگری تمایز نمی‌یابند و به لحاظ اینکه فاقد هسته هستند جزء تشکیلات غیر سلولی به حساب می‌آیند و سلول نامیده نمی‌شوند. بنابراین نمی‌تواند سلول بنیادی محسوب شود.کاربرد PRP بصورت تجربی از سال 1990 آغاز شد و در ترمیم جراحی‌های چشم و صورت و جراحی زیبایی، جراحی قلب و سوختگی و زخم به کار می‌رفت.

 

کاربرد PRP در زیبایی

آخرین کاربرد PRP کاربرد زیبایی آن در بهبود پوست آسیب دیده و پیر می‌باشد.پلاکت وقتی خارج از خون و در بافت قرار می‌گیرد، بوسیله مواد شیمیایی متفاوتی فعال می‌شود و فاکتورهای رشد از خود آزاد می‌کند که باعث جذب سلول‌های بنیادی به محل آسیب می‌شود. این فاکتورهای رشد باعث تقسیم و تمایز بیشتر سلول‌های بنیادی به سمت تولید کراتینوسیت‌ها، فیبروبلاست‌ها و پیش‌سازهای سلول چربی می‌شود. نتیجه این عمل ساخت عروق جدید، کلاژن، الاستین و ماتریکس خارج سلولی است. این روش که توسط بیماران زیادی نیز مورد قبول واقع شده است بدلیل اینکه از خود شخص گرفته می‌شود، شانس انتقال بیماری‌هایی مثل HIV و هپاتیت را ندارد.PRP در واقع تغلیظ اتولوگ پلاکت در حجم کوچکی از پلاسما است و اگر بطور معمول و متوسط پلاکت نرمال خون 000/200 عدد در میکرولیتر است، در PRP این تعداد به 000/000/1 می‌رسد و حجمی معادل cc5 از پلاسما را به خود اختصاص می‌دهد.

 

کاربرد PRP در درمان طاسی

کاربرد PRP در درمان طاسی ایده‌ای نو محسوب می‌شود. از طرفی این روش با تزریق سلول‌های بنیادی فولیکول مو که تنها در مراکز معتبر و برجسته دنیا و فقط در یک مرکز تحقیقاتی در ایران آن هم در فاز حیوانی در حال انجام است کاملا متفاوت است. تکنیک کاشت سلول‌های بنیادی فولیکول مو همزمان در آمریکا در 2 موسسه تحقیقاتی در حال انجام است که یکی از آنها  ISHRS آمریکا (انجمن بین‌المللی  پیوند مو) که  با همکاری مرکز تحقیقات پوست و سلول‌های بنیادی دانشگاه  تهران و موسسه رویان در حال انجام این پروژه می‌باشد. این پروژه در حال حاضر در فاز حیوانی با نتایج قابل قبولی همراه بوده است ولی در انسان نتایج قابل قبولی نداشته است که امید است در آینده نزدیک بتوان تحولی در درمان ریزش مو ایجاد کرد. در حالیکه متاسفانه تعدادی از مراکز از عبارت سلول‌های بنیادی جهت عوام فریبی استفاده می‌کنند. بیماران محترم باید توجه کنند که فریب این عبارات را نخورند و کاری نکنند که بدنبال آن پشیمانی همراه باشد.

برچسب ها: زندگی آنلاین تعداد بازديد: 520 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز