Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 14:24

9
مهر
اقدامات پيشگيری از آفتاب سوختگی

اقدامات پيشگيری از آفتاب سوختگی

يكي از موهبت‌هاي الهي تابش نور آفتاب است كه زندگي در كره خاكي بدون آن...

اقدامات پيشگيری از آفتاب سوختگی

 

 

 

یكی از موهبت‌های الهی تابش نور آفتاب است كه زندگی در كره خاكی بدون آن مقدور نیست ولی از زمانی كه لایه ازن به دلایل آلودگی محیط زیست نازك شده است اشعه‌ ماوراءبنفش آفتاب به آسانی از این سد طبیعی گذته و به سطح زمین و بالطبع به پوست انسان رسیده و ایجاد عوارض جانبی متعددی از جمله آفتاب‌سوختگی می‌نماید.

اثر اشعه ماوراءبنفش آفتاب در ایجاد چین و چروك پوستی زودرس و سرطان‌های پوستی ثابت شده است، لذا پیشگیری از تماس مداوم با نور آفتاب از مراقبت‌های بهداشتی ضروری است.بهترین راه مقابله با آفتاب سوختگی دوری از آفتاب مداوم است ولی از آنجا كه بعضی مشاغل، ورزش‌ها و سبك زندگی این راه مقابله را منتفی می‌كند اولین و بهترین روش محافظت از آفتاب سوختگی پوشش مناسب توسط لباس‌ها و استفاده از كلاه لبه‌دار است به طوری كه لبه كلاه حدود 10 سانتیمتر عرض داشته باشد و همچنین استفاده از عینك‌های آفتابی استاندارد برای پوشش چشم‌ها و پوست پلك‌ها توصیه می‌شود. امروزه قدرت حفاظتی عینك‌های استاندارد به صورت SPF روی عینك‌ها نوشته شده است. پوشش لباس می‌تواند محافظ بسیار خوبی برای پوست بدن از مضرات آفتاب باشد هر چه لباس چسبان تر باشد قدرت ضدآفتاب آن بیشتر است لباس‌های گشاد محافظت كمتری دارند جنس و ضخامت پارچه لباس تاثیر زیادی در محافظت پوست از اشعه آفتاب ندارد ولی رنگ لباس بسیار موثر است.

 

 

به طوری كه هر چه لباس تیره‌تر باشد اثر محافظتی آن بیشتر و هرچه روشن‌تر باشد اثر محافظتی آن كمتر است؛ یعنی لباس‌‌های سفید همانطور كه اجازه می‌دهند گرمای بدن از آن دفع شوند به اشعه ماوراء بنفش هم اجازه عبور به داخل و تابش به سطح پوست می‌دهند. برای كسانی كه به علت بیماری‌های خاص حساسیت شدیدی به نور آفتاب دارند مانند بیماران گزرودرماپیگمانتوزوم، لوپوس ارتیماتو، حساسیت به نور و غیره لباس‌های طبی خاصی ساخته شده است كه اثر محافظتی بالایی در برابر نور دارند و قدرت محافظتی آنها با SPF روی آنها نوشته شده است.

آخرین و رایج‌ترین روش محافظت از نور استفاده از كرم‌های ضدآفتاب قبل از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب می‌باشند عیب این ضدآفتاب‌ها در آن است كه اشعه ماوراء بنفش B را به خوبی محافظت می‌كنند ولی قدرت محافظتی آنها در برابر اشعه ماوراء بنفش A ضعیف بوده و مانند  UVBكامل نیست. می‌دانیم اشعه ماوراء بنفش A باعث سرطان‌های پوستی و چین و چروك زودرس و تیرگی پوست می‌شوند. لذا مراكز تحقیقاتی پوست درصددند مواد ضدآفتابی بیابند كه علاوه بر اشعه ماوراء بنفش B بتواند ماوراء بنفش A را هم جذب می‌كند اخیرا ماده Avobenzene در تركیب ضدآفتاب‌های جدید باعث جذب نسبتا كامل ماوراءبنفش A می‌شود ولی روی جذب ماوراء بنفش B اثر ندارد لذا ضرورت دارد آن را با مواد ضدآفتاب قدیمی به صورت مخلوط بسازند كه روی جذب هر دو اشعه A و B موثر باشند.

نكته مهم آن است كه ضدآفتاب‌های با SPF 15 حدود 93 درصد و با SPF 30 درصد 97 درصد و با SPF 100 تقریبا 99 درصد اشعه ماور اء بنفش B را جذب می‌كند لذا ضدآفتاب با SPF 30 برای افراد معمولی كافی است مگر اینكه فرد حساسیت شدید نسبت به نور آفتاب داشته باشد كه در آن صورت باید از ضدآفتاب‌های با SPF بالاتر استفاده كرد. گفتنی است عدد SPF نوشته شده روی قوطی‌ كرم‌های ضدآفتاب به معنای قدرت جذب ضدآفتاب آنها نیست.

 

برچسب ها: آفتاب سوختگی، زندگی آنلاین تعداد بازديد: 552 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز