Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 09:50

26
شهریور
لايه‌ برداری پوست

لايه‌ برداری پوست

سال‌هاست كه متخصصان پوست و مو از لايه‌برداري پوست يا پيلينگ شيميايي ...

لايه‌ برداری پوست

 

 

سال‌هاست كه متخصصان پوست و مو از لایه‌برداری پوست یا پیلینگ شیمیایی برای برطرف كردن عوارض ناخوشایند پیری پوست از قبیل تغییر رنگ، چین و چروك و زبری و خشونت پوست استفاده می‌كنند. این لایه‌بردارها عبارتند از: اسیدهای میوه (آلفا هیدروكسی اسید یا AHA)، تری‌كلرو استیك اسید، فنول، رزورسینول و سالیسیلیك اسید كه سبب از بین رفتن لایه سطحی پوست شده و پوست تازه‌تر و جوان‌تر جایگزین پوست قبلی می‌شود.

اسیدهای آلفا هیدروكسی، اسیدهای ارگانیك طبیعی هستند كه در سیب سبز (اسید مالیك)، آناناس و مركبات (اسید سیتریك)، نیشكر (اسید گلیكولیك)، میوه‌های قرمز و شیر ترش و ماست (اسید لاكتیك)، بادام تلخ (اسید ماندلیك) و انگور (اسید تارتاریك) وجود دارند.

این اسیدها با برداشت لایه‌های سلولی شاخی از روی پوست و نیز با نرم كردن كراتین، سبب نرم‌تر و شفاف‌تر شدن پوست می‌شوند و با جذب رطوبت هوا، خشكی را ترمیم كرده و خواص ظاهری و قابل رویت پوست را بهبود می‌بخشند.

عوارض جانبی این اسیدها از تحریك جزئی و احساس سوزش تا بروز تاول و سوختگی را شامل می‌شوند. بیمارانی برای پیلینگ انتخاب خواهند شد كه امكان عوارض جانبی بعد از پیلینگ در آنان به تشخیص پزشك، بسیار جزئی و قابل برگشت باشد. بیمار تا مدت‌ها پس از انجام پیلینگ باید حتی‌الامكان از نور مستقیم آفتاب به مدت طولانی دوری و مرتب از كرم‌های ضدآفتاب استفاده كند.

فرآورده‌های محتوی آلفاهیدروكسی اسید سبب لایه‌برداری یا پوسته‌ریزی از روی پوست می‌شوند. مقدار لایه‌برداری به نوع و غلظت ماده موثر، اسیدیته و سایر مواد به كار رفته در فرمولاسیون فرآورده بستگی دارد.

جهت لایه‌برداری با این فرآورده‌ها ابتدا بهتر است غلظت‌های پایین‌تر این اسیدهای میوه استفاده شود و به‌تدریج غلظت آن افزایش یابد. این محصولات نباید دور چشم مالیده شوند و در هنگام استفاده از آنها باید از كرم ضدآفتاب با SPF حداقل 25 یا بیشتر استفاده گردد.

پیلینگ شیمیایی علاوه بر ترمیم و درمان نسبی چین و چروك زودرس، در بسیاری از بیماری‌ها و عوارض پوستی دیگر هم از جمله می‌توان در جوشگاه‌های به جای مانده از آكنه، كك و مك، لك‌های صورت، پوست‌های كدر و پژمرده، منافذ گشاد پوست صورت و... موثر است؛ به طور كلی پیلینگ‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند: 1- پیلینگ عمیق 2- پیلینگ سطحی

انجام هر بار عمل پیلینگ باعث بهتر شدن چین و چروك و شفافیت و فرورفتگی‌های پوست می‌شود. برای این كار محدوده سنی خاصی وجود ندارد و در هر سنی انجام پیلینگ امكان‌پذیر است؛ اما از نظر زمانی فصول پاییز و زمستان به دلیل كاهش نور آفتاب مناسب‌تر هستند. عوارض جانبی ناشی از پیلینگ بسیار جزئی و قابل برگشت است و خطری ندارد.

پیلینگ سطحی برای رفع كدورت و تیرگی پوست، چروك‌های خفیف زودرس پوست و درمان جوشگاه‌های قدیمی و فرورفتگی‌های ناشی از جوش كه عمیق نباشد انجام می‌شود. تمامی اثرات و خواص و عوارض این پیلینگ شبیه پیلینگ عمیق بوده، ولی خفیف‌تر و ضعیف‌تر است. اغلب پس از پیلینگ سطحی، پوست قرمز می‌شود كه بسته به جنس پوست افراد مختلف از خفیف تا شدید متغیر است. این قرمزی واكنش طبیعی پوست است و پس از چند روز خود به خود برطرف می‌شود. سوزش پیلینگ سطحی خفیف بوده و بعد از یك ساعت از بین می‌رود. در شماره آینده درخصوص پیلینگ عمیق بیشتر صحبت می‌كنیم.

 

برچسب ها: زندگی آنلاین تعداد بازديد: 533 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز