Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 05:17

24
شهریور
پيشگيری از بوی بد بدن

پيشگيری از بوی بد بدن

در بعضي از جوامع داشتن بوي بدن امري طبيعي و قبول شده است. اما در بسياري...

پيشگيری از بوی بد بدن

 

 

در بعضی از جوامع داشتن بوی بدن امری طبیعی و قبول شده است. اما در بسیاری از جوامع امروزی این امر ناپسند و ناخوشایند است و باعث ناراحتی و اجتناب اطرافیان می‌شود. در حقیقت بسیاری از مذاهب راهنمایی‌های جدی در مورد حفظ پاكیزگی و رعایت بهداشت دارند. بهترین روش برای مبارزه با بوی بدن پیشگیری از وقوع است و برای بسیاری از نوجوانان داشتن بهداشت صحیح یعنی شست‌وشوی مرتب بدن و استفاده از مواد ضدتعریق كفایت می‌كند.

عرق بدن به تنهایی بدون بو است اما باكتری‌ها از این فضا به عنوان محیط كشت استفاده نموده و سریعا شروع به تكثیر می‌كنند. بنابراین آنچه شما استشمام می‌كنید نتیجه تكثیر باكتری روی سطح بدن است و چقدر آزاردهنده و ناخوشایند است.

زمانی كه شما كاری انجام می‌دهید یا در هوای گرما حركت می‌كنید، بدن شما عرق می‌كند. تعریق فرآیندی برای تنظیم دمای بدن است. اما زمانی كه این عرق محیطی برای كشت باكتری شود ایجاد بوی بد و ناخوشایند می‌كند.

اصولا تنها زیر كتف‌ها محل ایجاد بوی ناخوشایند نیست بلكه هر نقطه از بدن كه فضایی مرطوب، تاریك و مناسب برای رشد باكتری باشد نیز ایجاد بوی ناخوشایند می‌كند مثل كشاله ران، ناحیه مقعد و پاها. بنابراین بهتر است بدن خود را با كیسه حمام و صابون مرتب شست‌وشو دهید. به خصوص مناطقی از بدن كه مستعد تعریق است. این امر مانع از تولید بوی ناخوشایند از ناحیه بدن می‌شود. به خاطر داشته باشید پای بدبو باعث ایجاد كفش بدبو می‌شود. بنابراین علاوه بر شست‌وشوی پا از مواد ضدعفونی‌‌كننده و ضدبو در كفش خود استفاده كنید.

 

اما اگر می‌خواهید از بوی بدن در آسایش باشید نكات زیر را رعایت كنید:

1- بعد از شست‌شوی بدن با صابون و خشك كردن كامل بدن بلافاصله از مام ضدعرق برای زیر كتف خود استفاده كنید. به خاطر داشته باشید كه دئودورانت‌ها مانع تعریق نمی‌شود، بلكه مانع متساعد شدن بوی بدن می‌شود. در حالی كه ضدتعریق‌ها مواد شیمیایی هستند كه تعریق را كاهش می‌دهند. ضدتعریق‌ها در اكثر موارد حاوی دئودورانت نیز هستند كه بوی بدن را دفع می‌كند.

2- زیر كتف خود را خشك نگه دارید زیرا باكتری‌ها در محیط‌های خشك به سختی تكثیر می‌كنند.

3- از محلول پراكسید هیدروژن و آب برای مبارزه با بوی بدن استفاده كنید. جهت ساختن محلول یك قاشق چایخوری از پراكسید (3 درصد) را با یك فنجان آب تركیب كنید. سپس این محلول را در نقاط مستعد تعریق استفاده كنید. این محلول باكتری‌های مولد بو را از بین می‌برد.

4- اگر عامل اصلی تعریق شما كار كردن است، بهتر است لباس‌های كار خود را مرتب شست‌وشو دهید. زیرا لباس‌های آغشته به عرق نیز می‌تواند محلی برای رشد باكتری باشد.

5- رژیم غذایی خود را عوض كنید. بعضی از غذاهای چرب، روغن‌ها و یا بعضی از غذاهای با چاشنی قوی مثل سیر، زردچوبه و یا پیاز می‌تواند از منافذ پوست تراوش كرده و ایجاد بوی بدن كند. (بهتر است برای تغییر رژیم غذایی موثر با پزشك تغذیه مشورت كنید)

6- اگر به طور كلی زیاد عرق می‌كنید با پزشك خود در میان گذارید. روش‌های درمانی زیادی برای مبارزه با این مساله وجود دارد. همچنین مشكلات پزشكی خاصی می‌تواند منجر به تعریق زیاد شود كه پزشك شما می‌تواند ضمن تشخیص علت، درمان موثری نیز تجویز كند.

7- مرتب موهای زاید زیر كتف را اصلاح كنید تا از تجمع باكتری و در نتیجه تولید بوی ناخوشایند جلوگیری كنید.

 

 

برچسب ها: زندگی آنلاین تعداد بازديد: 488 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز